Dead Rising 3

recenze  11
madness, 12. 9. 2014 22:30
Konzole Xbox One odstartovala s trojlístkem velkých exkluzivních her – Forza Motorsport 5, Ryse: Son of Rome a Dead Rising 3. Forza je vlajkovou lodí konzole od Microsoftu, Ryse exkluzivní novinka od Cryteku, ale sérii Dead Rising hráči znají i z jiných platforem. Třetí díl však Capcom a Microsoft připravili opět exkluzivně pro konzoli Xbox. Jak se hraje, zjistíte v následující recenzi.

Recenzovaná verze: Xbox One

Dead Rising sérii asi není třeba nijak důkladně představovat. Jedná se o sandboxovou survival hříčku z pohledu třetí osoby, v níž se postavíte nekonečným zástupům nemrtvých. To je koncept, jež Capcom neopustil ani ve třetím díle, a proto i v trojice bude hlavním úkolem přežít, zároveň si ale také užít co možná největší porci zábavy, protože ta k sérii neodmyslitelně patří.

Dead Rising 3 vypráví příběh Nicka Ramose, který se přimíchal do zombie apokalypsy ve městě Los Perdidos v Kalifornii. Hráč se vcítí právě do role Nicka a spolu s dalšími přeživšími bude objevovat infikované město a snažit se ho opustit, protože se na něj chystá letecký útok. Hráč se může těšit na vtipné prostřihové scény, bystré dialogy a sem tam nějaký ten příběhový zvrat. Příběh je solidní, není to ale to, na co by byl v Dead Rising 3 kladen největší důraz, čemuž odpovídá i nevýraznost hlavního hrdiny a vedlejších postav, se kterými se jen těžko ztotožníte.

Jak již bylo řečeno, Dead Rising 3 si zachovává sandboxový koncept, a proto se po poměrně rozsáhlém světě budete moci pohybovat zcela libovolně. Při hraní offline se můžete věnovat hlavní příběhové linii, když si budete chtít oddechnout, můžete plnit vedlejší úkoly (pomáhat ostatní přeživším, kteří se k vám mohou třeba i připojit, sprejovat loga, ničit tlampače), sbírat unikátní předměty anebo se jen tak bavit likvidací zombie. Cíl většiny úkolů a misí, jak hlavních, tak vedlejších, je ale většinou velmi podobný – někam dojít, tam to vyčistit od nemrtvých, něco sebrat, někoho ochránit, přemístit se jinam a tak se posunout v příběhu dál.

Velkým plusem ale rozhodně je, že Dead Rising 3 vám skoro nikdy neurčuje cestu, jak daný úkol plnit. A to díky dvěma základním faktorům, které jsou stavebními kameny celé hratelnosti – je to již zmiňovaná svoboda pohybu, díky které můžete vždy zvolit vlastní cestu, a pak, což je mnohem důležitější, styl boje. Ten totiž stojí a padá pouze a jen na vás a vaší volbě. V Dead Rising 3 totiž může být zbraní naprosto cokoliv – od plyšového medvídka, přes včely, až po technický vůz s válcem.

O to zábavnější likvidování zombie je, protože hra umožňuje nejroztodivnější kombinace všeho možného – skombinovat lze opravdu všechno, sekáček na maso, motor z auta, hračky, baseballovou pálku, motorovou pila, zkrátka cokoliv, co naleznete na zemi. A někdy jde opravdu o bizarní záležitosti. V této oblasti Dead Rising nemá konkurenta, boj díky tomu dostává jakýsi čtvrtý rozměr, protože záleží jen na vás, co vezmete do rukou a jak to uplatníte v praxi. Větší volnost jsme dosud v žádné hře neokusili. Paráda.

V třetím díle série je také mnohem větší důraz kladený na přemísťování se dopravními prostředky. Díky výkonu nových konzolí se totiž na obrazovce pohybují neskutečné masy zombíků, které zkrátka nelze jen tak obejít. Kvůli tomu chůze přestává být tím nejvhodnějším způsobem cestování, a proto ve hře nalezneme, stejně tak jako v případě zbraní, habaděj dopravních prostředků. Jsou tu motorky, technická vozítka a nejrůznější automobily všech typů (SUV, sporťáky, pick-upy). Jako v případě zbraní, i v případě vozidel budete moci z klasického sporťáku udělat stroj na smrt.

Zombie se ale jen tak nedají, auto se vám po chvilce oddělá anebo vám dovnitř vleze nemrtvý, který vás z auta – pokud si nebudete dávat pozor – vytáhne a zakousne vás. Hratelnost Dead Rising je opravdu perfektní, a to díky možnostem, jak v oblasti možností modifikace a kombinací (ke obrazu svému si ostatně můžete přizpůsobit i vzhled hlavního hrdiny, protože v salónu krásy naleznete spoustu různých paruk, zatímco v obchodech s oblečením vhodné ohozy), tak v počtu vedlejších úkolů.

Vedle klasického příběhového módu, v němž je možné hru kdykoliv uložit a v němž šestidenní limit na dohrání utíká velmi pomalu tak, že hráč pohodlně dohraje vše, co hra obsahuje, Dead Rising 3 nabízí Nightmare mód. Ten je pokračováním klasického Dead Rising modelu, v němž šest dnů naopak utíká mnohem rychleji, hra neobsahuje žádné checkpointy a, pakliže si hráč chce hru uložit, musí navštívit koupelnu nebo přenosnou toaletu. Obtížnost nepřátel je samozřejmě vyšší, a to i proto, že noci jsou v tomto herním režimu delší, zatímco dny kratší. Každý fanda si proto přijde na své.

Dead Rising 3 disponuje i kooperativním režimem skrze Xbox Live. Do hry k někomu jinému můžete naskočit kdykoliv, stejně tak jako někdo k vám. Se spoluhráčem můžete jen tak likvidovat zombíky, můžete ale i plnit vedlejší úkoly či jednotlivé kapitoly hlavního příběhu dohromady. Pakliže se dostanete do mise, kam jste se sami v singlu ještě nedostali a splníte misi s kamarádem po Xbox Live, můžete se pak vrátit do vaší vlastní hry a mít danou misi již splněnou. Likvidovat nemrtvé v co-opu jako takové je ale zábava na opravdu hodně dlouho.

Město Los Perdidos je ideálním místem pro apokalypsu, protože obsahuje vše, co by takové město obsahovat mělo. Je tu spoustu obchodů, jsou tu garáže, spoustu opuštěných vozidel, dálnice, letiště, továrny, nemocnice, průmyslové zóny, ale i obytné části. Opravdu hodně lokací lze navštívit i zevnitř, a tak hráč nebude mít nikdy nouzi o prozkoumávání virtuálního světa, v němž navíc může naprosto většinou objektů nějak využít. Papírově je rozloha světa srovnatelná se světy v Dead Rising jedna i dva dohromady a díky absenci nahrávacích obrazovek se po něm lze pohybovat zcela bez omezení.

Microsoft začal prodávat Xbox One na konci minulého roku a Dead Rising 3 byla jedna z vůbec prvních her, která byla pro novou konzoli dostupná. A jelikož stojí na sklonku dvou generací, měla by hra být technicky vyladěná tak, aby byl přechod k výkonnějším strojům opravdu znát. Dead Rising 3 vypadá dobře, zvlášť vzhledem k tomu, že se jedná o hru s otevřeným světem a stovkami zombíků na jedné obrazovce. Hra sází především na masivnost jako takovou, ať už v oblasti rozsáhlého virtuálního světa anebo hord nemrtvých, které se na vás doslova valí z každé strany.

Virtuální svět je propracovaný do nejmenších detailů a působí, i když to možná bude znít dosti ironicky, opravdu živě. Těšit se můžete na pěkné textury, propracované modely postav a především neustálé dění na obrazovce. Co se nám na hře po technické stránce líbilo obzvlášť, byla plynulost, se kterou se hra hýbe, a také fyzika. Nemrtví v Dead Rising 3 totiž na rozdíl od svých předchůdců disponují oddělitelnými končetinami, a proto když používáte mačetu nebo sekáček na maso, jedno zombie tělo nezůstane celé. Mnohdy dochází k neskutečně brutálním melám, při kterých krev teče proudem. Za zmínku stojí i perfektní ozvučení a dodatečné funkce Kinectu (mapující třeba hluk v místnosti) a rozhraní SmartGlass. Na druhou stranu ale musíme zmínit i technické nedostatky v podobě špatně se dokreslujících textur a zvláštně se chovajících objektů, to jsou ale jen minimální nedostatky.

Pojem ´survival´ v Dead Rising 3 konečně dostává svého významu. V téhle hře vám totiž o krk půjde nepřetržitě. Když už si myslíte, že jste nekonečným zástupům zombie konečně unikli, zezadu se do vás zakousne další nemrtví. Byť k absolutní špičce třetímu dílu série chybí nějaký ten next-gen wow efekt, jedná se o více než důstojného nástupce, který rozhodně nedělá ostudu, ba naopak, komplexní, svobodnou a perfektní hratelností stále baví. A o to jde ve hrách především.

Dead Rising 3

xone
Capcom, Capcom