Konzolista.cz

Dark Souls 2

recenzepátek 28. března 2014madness
Hlavní obrázek článku: Dark Souls 2
Kdybychom měli pro první polovinu letošního roku vybrat jednu z nejdůležitějších her v rámci žánru RPG, rozhodně bychom zvolili Dark Souls II, duchovního nástupce prvního dílu, který si svými kvalitami v roce 2011 získal miliony fanoušků po celém světě. Teď jsme ale v roce 2014 a ptáme se – obstojí Dark Souls II u hráčů i nyní? Má jim co nabídnout? To se dozvíte v naší recenzi.
Než se pustíme do samotné hry, je třeba upozornit všechny čtenáře, že recenze je psaná z pohledu hráče, který kvality jedničky okusil jen střídmě, a proto pro něj většina herních prvků a mechanismů Dark Souls II představuje něco zcela nového. Recenze tak vedle samozřejmého srovnání s dílem předchozím nabídne i pohled nováčka v sérii a zodpoví otázku, zda ke dvojce mohou přistoupit i hráči neznalí prvního dílu. Ačkoliv Dark Souls II přímo nenavazuje na Dark Souls, odehrává se ve stejném světě Drangleic. Vypráví však jiný příběh bez souvislostí s jedničkou, což je plus pro hráče, kteří k sérii přistoupí vůbec poprvé. Hlavním protagonistou je Nemrtvý, jež byl proklet a ve světě Drangleicu bude hledat lék k odstranění kletby. Cestou bude potkávat nespočetné množství hlavních a vedlejších postav, které – pakliže sledujete veškeré rozhovory – rozkrývají další a další vrstvy na první pohled docela obyčejného příběhu. Můžete se tak soustředit na mini-příběhy, jimž hlavní příběh slouží jako scelující rámec. Hned v úvodu hry si zvolíte charakter vaší postavy – bude se vybírat z repertoáru osmi postav: bojovník, rytíř, kouzelník, neurozený a další. Každá postava dostane speciální dar a má v základu různě předdefinované statistiky a schopnosti, které průchodem hry měníte a upravujete dle vlastních potřeb a představ. Každý charakter se hodí na jiný druh boje a záleží tedy jen na vás, jakou cestou se chcete do Drangleicu vydat bojovat – jestli jako rytíř nebo například klerik. Po zvolení postavy a upravení vzhledu na vás čeká krátký tutoriál – ten vám odhalí některé speciální pohyby, o principech vylepšování postavy a principech hry vám toho ale moc neřekne, což je především pro nové hráče škoda. Dark Souls II je fantasy RPG viděné z pohledu třetí osoby, a stejně tak jako v případě prvního dílu, nabízí kolosální otevřený svět plný nejrůznějších skrýší, zákoutí, hradů, dungeonů, hor, vod, kopců, jeskyní, měst, vznášejících se ostrovů a dalších fantasy výtvorů. Pokud bychom měli prostor světa charakterizovat jedním slovem, byl by to výraz: pestrý. V Dark Souls II se totiž z kolosální jeskyně můžete během mžiku oka dostat na písečnou pláž s majákem a troskami hradu, takové změny vás čekají neustále. Pozitivem je, že stále se měnící prostor nijak neruší nebo nepůsobí nekontinuálně, naopak, je svěžím zpestřením, a hráč tak má neustálou potřebu svět objevovat. Satisfakce ho rozhodně nemine, protože fantazie tvůrců nezná mezí, a zkrátka stojí tu krásu vidět. Samotný svět je neskutečný a sám o sobě živoucí, což zaručují vedle originálních prostorů i neustálá setkání s fantastickými bestiálními stvořeními (skřeti, draci, různá zvířata, banditi ani obří bossové a další nechybí) a dalšími obyvateli světa (obchodníci, lovci, tuláci, vědmy, kouzelníci atd.). NPC postavy po vás můžou žádat nějaký úkol, můžou si s vámi jen povídat, nasměrovat vás, ale třeba na vás i náhle zaútočit. Záleží jen na vás, jak s nimi naložíte. To se netýká jen interakce s postavami, nýbrž i samotného průchodu celou hrou – záleží na vás, zda budete trávit čas prozkoumáváním každého kouta, nebo půjdete lineárně tam, kam vás cesty zavedou. Volnost pohybu ale občas překročí hranice a nezkušené hráče může mást – nám se ostatně kolikrát stalo, že jsme se při hraní ztratili a nevěděli, kam dál. Po chvilce hledání ale cestu vždy naleznete, hra vás ale nijak nenasměruje. V tomto momentě si každý hráč musí definovat své priority – chce absolutní volnost, kterou v Dark Souls II dostane, nebo chce mít jasně danou cestu? Soubojový systém zůstal od prvního dílu nezměněn, to znamená, že znovu ovládáte pravou a levou část těla zvlášť, což působí velmi dynamicky. V bojích můžete využívat různých taktik a každý správný chvat je po zásluze odměněn ubráním pořádné porce zdraví vašeho protivníka. Opět je třeba užívat celého repertoáru pohybů: bránění se, útok, kotouly, úskoky do stran; to všechno může na začátku působit složitě, ale časem se do toho dostanete a zjistíte, že to jeden z prvků, který Dark Souls II posouvá na výsluní RPG žánru. V Dark Souls II vedle klasických sečných zbraní a zbraní na dálku využijete také černou magii. Bojový systém je komplexní a neustále vyžaduje promyšlený, nikoliv bezhlavý postup. Když se řekne old-school RPG, každý hráč si pravděpodobně představí něco jiného. Někdo si třeba nepředstaví vůbec nic. Není divu, je to pojem poměrně obecný, v případě Dark Souls II se ho však nezdráháme použít jako jeden z charakteristických rysů. V jakém smyslu? Dark Souls II nabízí opravdu promakaný a do každého sebemenšího detailu vymyšlený RPG systém vylepšování postavy. Obsahuje obsáhlý inventář, využívá zbraní, kouzel a klade důraz na opravdový old-school přístup, tedy na něco, co by se dalo opsat slovy: vyhraješ jen tehdy, pokud na to máš a pokud jsi dostatečně dobrým hráčem. O tom přesně Dark Souls II je. Získané zkušenostní body nelze investovat bezhlavě. Sofistikovaný postup totiž znamená daleko jednodušší průchod hrou, zatímco bezhlavé upgradování vám hru ztíží. Celá hra se odehrává na hranici mrtvého a živého, a tak není divu, že smrt je ústředním tématem celé hry. Nikoliv však proto, že příběh vypráví o Nemrtvém, nýbrž proto, že se smrtí se budete setkávat skoro na každém rohu. A to doslova. Nestydíme se přiznat, že během prvních pár hodin hraní se počet smrtí vyšplhal na desítky. Hra totiž trestá jakýkoliv nezodpovědný přístup – vyprovokujete NPC postavu, dostanete na frak, protože na první pohled neškodný sedlák vytáhne palici, kterou vás uzemní. Vidíte bedýnku blyštící se na druhém konci propasti – dávejte si pořádný pozor, protože vás může nemile překvapit nepřítel nebo přírodní nástraha. Nutno dodat, že neustále umírání a vracení se může otravovat, záleží však na tom, co od Dark Souls II očekáváte – pokud profesionální řežbu, dočkáte se jí, pokud hru, která vás povede za ručičku, zkuste to jinde. Dark Souls II se svému předchůdci podobá jako vejce vejci. Je tu však pár prvků, které aktualizuje, mění nebo přidává, a právě o nich bude řeč v tomto odstavci. Oproti prvnímu dílu jsou přidána stanoviště s ohništěm, která slouží jako záchytné body a prostřednictvím kterých budete moci po světě Drangleicu rychle cestovat a jednodušeji ho objevovat, což jsme velice přivítali. Další změnou je, že protivníci už nejsou věční - zatímco v jedničce jste se protivníka nezbavili, v Dark Souls II, po určitém počtu zabití dané bestie, zrůda prostě zmizí a už se znovu neobjevuje (to zamezuje levelování postavy na jednom skřetovi). Tento prvek vyvažuje fakt, že použití určitých objektů na ohništi může protivníka vyvolat zpět, a hlavně, že každá smrt znamená redukci vašeho maximálního zdraví v další hře až na 50% původní hodnoty. Prostřednictvím speciálních předmětů anebo účasti v multiplayerovém klání pak můžete zpátky dostat 100% hodnotu. Redukce zdraví se projeví i vizuálně – postava má totiž více Nemrtvých prvků. Stejně jako první díl série, i Dark Souls II nabízí propracované multiplayerové rozhraní, které je provázané i se singleplayerovou částí hry, ale propojení s online světem je samozřejmě možné vypnout. Pakliže jej zapnete, sdílení hraní se zhmotňuje – tak například pak můžete sledovat vzkazy, které nechali na zemi hráči před vámi, sem tam se světem mihne nemrtvý přízrak, nebo se objeví krvavá skvrna, připomínající nedávnou smrt hráče třeba z druhého konce světa. Dark Souls II využívá prvků PvP, což jinými slovy znamená, že – pakliže jste připojeni k internetu během hraní – může se do vaší hry kdokoliv připojit a dělat neplechu, platí to ale i naopak – i vy se můžete někam připojit a vyzvat živého protihráče, případně mu pomáhat. Napadání hráčů je ale možné, jak už jsme zmínili výše, zamezit vypnutím onlinu, chránit se můžete i přidáním k různým společenským paktům – v praxi to znamená, že jste-li napadeni jiným hráčem, přispěchají vám na pomoc další rytíři. Na online rozhraní oceňujeme vedle skvělého propojení s offline světem, který ožívá nahodilou přítomností náhodných hráčů, také plynulost a absenci lagů. Zatímco obsahově je Dark Souls II pravděpodobně jedním z vůbec nejpoctivějších RPGček, které si v současnosti můžete zahrát, technická stránka pokulhává. Nedá se říct, že by hra vypadala přímo ošklivě, ale nepěkně v ní kontrastují úžasné, ohromující a nádherné výtvory virtuálního světa se zvláštními animacemi, grafickými chybami a bugy (prosvítání pláště, chybějící textury, jejich nenávaznost, zrnění), a především s nemotornými animacemi pohybu postavy a její jakási podivně vypadající levitace - hlavní hrdina totiž po zemi rozhodně nechodí. Dark Souls II není o grafických orgiích, je ale škoda, že postava se hýbe po zemi jako dřevěná loutka, chůze do kopce, po schodech a dalších nerovnostech pak vypadá strašně zastarale. Ve verzi pro Playstation 3 nás velmi potěšil stabilní framerate a praktický žádné záseky. Hudba je krásná a krásně korespondující s originálním fantasy světem, černou kaňkou je dabing, který místy – především u vedlejších NPC postav – působí hodně chladně a bez zájmu. Dalším chybkám technického rázu, přičemž na mysli máme například zpožďování některých zvuků nebo jejich občasná úplná absence, se tvůrci také nevyhnuli. Byť se to děje v minimu případů, zmínit a reflektovat slabší technické zpracování ve výsledném hodnocení musíme. Dark Souls II je vynikající hra, především fandové žánru budou chrochtat blahem, protože na ně opět čeká absolutní volnost v editaci postavy dle vlastních představ, rozsáhlý a žijící svět, který ožívá i díky přítomnosti propojení se zbytkem světa skrze online rozhraní a ke kterému lze přistupovat zcela libovolně, a především desítky hodin tvrdého, ale poctivého hraní plného dobrodružství a nástrah. Nováčci budou zpočátku trochu tápat, ale pokud vydrží a přistoupí na nekompromisní hratelnost, čeká je skvělá zábava, byť místy s trochu slabším technickým zpracováním. Abychom zodpověděli otázku z úvodního odstavce – má opravdu hodně v nabídce, jak pro znalce série, tak úplné nováčky.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (31)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Chromboycz
Chromboycz #CombiCh

Ta hra je opravdu naprosto genialni,hodne tezka,ale krasne se vam odmeni pro me naprosto super zazitek.

solid__snake
solid__snake #HIDEOut
👍2

Není se čeho obávat - pořád to top tier hra a v některých ohledech DkS1 i překonala. Neříkám, že ve všem, ale jako každá jiná Souls hra má něco s čím ty ostatní převyšuje a něco v kterém excelujou zas ty ostatní. Proto bych ti asi nedokázal říct, který díl je můj nejoblíbenější. :) DkS2 má imo lepší level design, soubojový systém a online (nejen protože už má svoje servery).

Co se týče těch warpů, není to zas taková novinka. Stačí, když si v DeS představíš másto archstonů bonfiry, a máš tady stejný systém.

Stanley Ipkiss
👍1
👎1

Ufff...popravdě jà se koupě DS2 tak trochu zdráhám. Jednička mě naprosto pohltila a za mě je to nejpromáklejší gameska vůbec. Tudíž jsem se pokračování nemohl dočkat ale jak tak koukam po recenzích, článcích a názorech DS komunity tak nevim nevim. Např. Warp mezi bonefirema hned od začátku se mi moc nezdá. Právě to putování mezi nima bylo kolikrát výzvou a vyžadovalo to určitou strategii atd. No v každém případě věřím že si na DS2 časem udělám v poličce místo. Ale zatím jedu pořád DS a nehodlám jen tak přestat =) přijde mi to skoro až neuvěřitelné kolik mám na DS nahráno hodin a pořád mám chuť to hrát dál a líp =) Praise The Sun !=D

LaFemmeSpeedy
LaFemmeSpeedy #Firestarte
👎2
👍1

Tak recenze je opravdu hrozná, už jsem si zvykl, že kvalita zdejších recenzí je většinou nevalná (hlavně ta do očí bijící povrchnost), ale tohle je fakt příliš, kdybych neznal nehrál všechny Dark či Demon´s hry, tak se z tohoto článku o hře vůbec nic nedozvím. Ačkoliv je dvojka pořád boží hra, která v žánru nemá konkurenci, tak kvalit jedničky zdaleka nedosahuje, je vidět, že na tom dělali jiný vývojáři. Btw. a Temple Knight je kde?

up_er

pardon ale jednicka byla odost hezci a atmosfera je kde?

Kostej-cz

tvl prestan machrovat, neni s cim :D

oldman

Wenceslav777:Jdi do toho,stojí to za to.Mám 110 hod. a pořád není konec.Prostě-za málo peněz hodně muziky.Ale sáhneš si na dno:-)))

iCEl0l

Těch 1200 jsem za to dal a to nerad platím plnou cenu her, 1 byla super a tady se taky dost bavím (naseru).

Wenceslav777
👍3

Na hře se mi líbí, že autoři radši dali prostor hratelnosti než nějaké božské grafice. Zvažuji koupi, ale stále si nejsem jistý, jestli to stojí za tu plnou cenu. Pokud byste mi to doporučili, tak dejte "souhlasím"! :)

Loneck
Loneck #Loneck
👎1

Moje prvni dojmy z tehle hry byly negativni. Odezva hry na stisknuti tlacitek byla znatelne zpozdena, zvuky pri boji byly zpozdene oproti deni na obrazovce (nektere lokace), nizky framerate, animace postavy horsi nez u jednicky. Chvili to vypadalo, ze tu hru velmi brzy prodam. Dalsi den jsem to rozjel uplne znova a zvykl jsem si. Nemam to jeste dohrane, ale zatim je kvalita nize nez u jednicky.

oldman

Sachet999:vidím to vpodstatě stejně...ale i tak je to boží[s6]

marolem

Pro mně s prvním dílem nejlepší hra co jsem hrál i co se týče že se k tomu časem vrátíte.Jiné hry takové kouzlo nemají. JSOU HRY A PAK DARK SOULS[s11]

Sachet999
👍1

Tak pro změnu trochu kritiky:

DS 1 považuju za jednu z nejlepších her vůbec, je to asi jediná hra kterou mě i po letech baví znovu a znovu rozehrávat pořád dokola. Na pokračování jsem se těšil jak malej a šel okamžitě do předobjednávky. Sice nemám ještě dokončeno (právě se peru s druhým ohnivým démonem v Iron Keep, lvl. 106), ale zatím dost rozporuplný dojmy. Co mě na prvních dvou Souls hrách fascinovalo možná nejvíc byla ta "krásně" funerálně depresivní gotická atmosféra, která do tý doby nikde jinde nebyla. Nu a ta je až na občasný záblesky úplně fuč. Některý lokace jsou dokonalý RPG klišé. Když jsem dorazil do "pirátský" vesničky, říkal jsem si, že autoři prostě trochu ujeli. Pak přišli "aztécký ruiny", trpasličí sluje, písečný doly, atd. atd. Svět je sice neuvěřitelně rozlehlej, ale to je dost možná i jeho největší slabina. Jde vidět, že autoři tentokrát vsadili na kvantitu a ne už tolik na kvalitu zpracování. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale některý lokace jsou doslova odfláknutý tunely s pár odbočkama, nahozený donekonečna naklonovanou hnusnou texturou. Většinou grafiku moc neřeším, ale tohle v Demon's ani v prvním Dark S. vůbec nebylo, světy byly sice menší, ale uvěřitelnější, graficky a hlavně atmosférou úplně někde jinde. A když pak někteří recenzenti píšou o vylepšený grafice a temný atmosféře, mám pocit, že buď vůbec první díly nehráli, nebo tentokrát nedošli dál, než do domovský Majuly (která je jako jedna z mála opravdu vzhledově povedená a vypiplaná). No, nakonec nejtemnější věc na novým Dark Souls je kromě názvu možná tak její obal. Jinak na pohled celkem tuctový klasický RPG. NAŠTĚSTÍ (!) zůstalo od minula zachovaný to nejdůležitější - parádní soubojovej a RPG systém; návyková hratelnost typu "ještě naposled zkusit tuhle potvoru, objevit novej bonfire, potrénovat postavu, vylepšit vybavení a jdu spát"; obrovská radost po každým umláceným bossovi, z každýho objevenýho předmětu, tajný schovky, NPC, atd. atd. Takže abych ten svůj román shrnul - Dark Soul's 2 se opět skvěle hraje, jen už není ani trošičku "dark", vzhledově občas připomíná věci z PS1 a celkově na mě působí obšas trochu odfláknutě - za mě max. 8/10. Ale přesto jdu s radostí pokračovat a těšit se na NG+ ;-) Peace a hlavně Praise The Sun!

Kostej-cz
Kostej-cz #HORIZON

soky : jj stamina je klicova ... prsten at rychle pribiva a dobry stit - hodne pomuzou ...

Super Tofik
Super Tofik #Dark Souls
👍3
👎2

Já bych pro začínající hráče dark soulu 2 doporučil první díl kde je velmi dobrý tutorial já jsem to hrál ale moc daleko jsem se nedostal. Pak vyšel dark souls 2 no a nechcu se chlubit ale mám 7 bosů zabitých (last giant,pursuer,dragonrider,old dragonslayer,flexie sentry a ruin sentinel) o ty bose ani tak nejde jde o to že mi je 12 let dal jsem tolik bosů a k tomu hraju ofline protože mě to na PSN nepustí a sem level 78. tak to jen pro začínajicí hráče a pro ty co hrají dark souls 2 a chytly je nervy a už to nehrajou tak těm říkám: nevzdávejte se, jednou možná dvakrát umřete ale furt ste gameři a gamer se nikdy nevzdává [s14]

Predicktor soky
Predicktor soky #Old shatterhand
👍3

Oproti DS1 je ta hra mnohem rozsáhlejší a graficky se mi taky hodně líbí. Sveřepé pohyby hlavní postavy nějak neregistruju, asi není čas :) Skvěle se bavím, zatím 45 hodin odehráno lvl 100. Navíc nejdůležitější herní prvek je podle mně ubývající stamina a vykrývání úderů hráče i enemy, která dodává hře skvělou hratelnost.

Kostej-cz
Kostej-cz #HORIZON

Je to ulehcene ... prsten proti smrti resi vse .... mam 2 .... umru nasadim druhy a je to ... pak mi je kovar opravi a neni co resit xD Pro me jso zasadni humanity co op a napadani druhych hracu ... uz jsem zabil kolem 400 hracu xD mam 134 lv ....

Kukitor
Kukitor #Grind Core
👍1

prosím smazat (né recenzi, ale tento koment.Syn tu napsal svůj názor ale nezalogoval sebe ale mě.Takže jeho koment je pod nickem Super Tofík.Díky)

Kostej-cz
Kostej-cz #HORIZON

Paradni zalezitost ..... nedostatky vubec neresim hra ma obri rozlohu a nektere lokace nemaji chybu.... Dalsi lahutka bude Demons Souls 2 ......[s16]

stillalive

Nehrál jsem, ale uvidím. Možná se k tomou někdy v budoucnu dostanu. Vžánru momentálně vyšel poměrně zásadnější titul, který mě nechce pustit.

oldman
👍1

Erik666:S tou hudbou máš recht.Není nad Nexus sound!!!A navíc mě štve ta zvuková nevyváženost-v Majule je hudba moc hlasitá a naproti tomu třeba v Iron Keep je celkový zvuk hodně potichu.Taky mě prudí nápis upozorňující na "illusory wall",ale dostat se za ni nedá,protože se vždycky aktivuje nápis.Chtělo by to patch.Ale zatím hodnotím 9.5/10[s6]

Erik 666
👍1

Kukitor,ano recenze je psaná tak trochu politicky,hodne psaní a mic se človek moc nedoví,myslím,že hru recenzent možná ani nedohrál...

Hudba mi príde dost slabá oproti jedničce,nebo demonovi.Jinak 30 bosú je dost,ale znovu se mi zdaj takový nemastný,neslaný ...Jinak hra ujde,místy je to fakt záhul...

nitratip
nitratip #ps power
👍4
👎1

Trávím u té hry veškerý volný čas.. Nemůžu se odtrhnout..

Kukitor
Kukitor #Grind Core
👎2

A teď vážně. Recenze na Dark Souls 2 bude na konzolistovi kdy? A nebo to myslíte vážně, tenhle ten škvár??? Omlouvám se a beru svá slova zpět, pokud má autor méně než 14 let.

touchmud
touchmud #made4game
👍1
👎1

Pro mě takřka dokonalá hra. Opět úžasné herní zážitky a nemožnost se odtrhnout.

RadarKKK
👍1

level 253 NG+2

Nitram1980CZ
Nitram1980CZ #PS4/XsX

Já jsem zvědavej na pc verzi snad tam nebude ta grafika tak moc ořezaná jako na konzolích doufám že někdo udělá cz titulky i když zvažuji ps3 verzi stále jsem nedohrál první díl

chasmi
chasmi #chasmi
👍3

Ja stale cekam na oznameni ps4 verze :)

oldman
👍1

Nahráno cca 98 hod.a podle počtu sejmutých bossů jsem někde za polovinou hry.Nážez!!!

Kachlo
Kachlo #BOSS

Jde o oficiální obrázky, bohužel není možné típat screeny ze hry jako na PS4

JEDImfp

meidevil: urcite ne ps3/x360

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články