Crash Team Racing Nitro-Fueled

recenze  39
Martin Šmíd, 23. 6. 2019 18:40
Dlouhou dobu se zdálo, že Crash Bandicoot to má už za sebou a jeho návrat je jen snem několika fanoušků. Před třemi lety se ovšem Sony dohodla s Activisionem na velkých remasterech tří prvních dílů studia Naughty Dog, výsledkem čehož byla kolekce Crash Bandicoot - N. Sane Trilogy pro konzoli PlayStation 4. Ta se ihned po svém vydání stala obrovským hitem, což vedení Activisionu hodně překvapilo, možná přímo šokovalo. S několika miliony prodanými kopiemi během prvních týdnů nikdo nepočítal, navíc se kolekci dařilo skvěle i v následujících měsících a následně i na dalších platformách. Tento úspěch následně vyústil v podobnou kolekci dráčka Spyra, která se rovněž povedla, vlastně by se dalo i říci, že patří mezi nejlepší plošinovky současné generace konzolí. Protože tato kolekce rovněž slavila úspěch, mohl se Activision pustit do dalšího velkého remasteru, tentokrát závodní arkády Crash Team Racing s podtitulem Nitro-Fueled. Už první gameplay ukázky vypadaly naprosto luxusně a nadšené dojmy zahraničních novinářů mluvily za vše. Nyní hra konečně vychází a i já vám mohu říci, proč byste měli vyrazit do obchodů a následně si dát dovolenou na několik dní.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Vývoj hry Crash Team Racing Nitro-Fueled dostalo na starost zkušené studio Beenox. Ačkoliv Activision tvrdí, že jde o remaster, stejně jako v případě Crashe Bandicoota a Spyra se jedná spíše o kompletní remake, možná i zcela novou hru. Vývojáři se totiž nespokojili jen s tím, že vezmou původní hru od Naughty Dogu, která je tu s námi už pěkných dvacet let, a převlečou ji do nového kabátku. Rozhodli se, že na jejích výborných základech vybudují něco ještě daleko lepšího, co nebude působit zastarale, ale pěkně moderně a čerstvě, aby nadšení nebyli jen fanoušci, ale také noví hráči. A nutno dodat hned na začátku, že se jim to povedlo na podtrženou jedničku. Při hraní Crash Team Racing Nitro-Fueled jsem si totiž kolikrát říkal, že ačkoliv poznávám řadu tratí, základní lokace a další charakteristické prvky originálu, jde spíše o zcela novou hru. A to je rozhodně dobře.

Pokud náhodou nevíte, co je Crash Team Racing Nitro-Fueled za hru, tak v rychlosti zmíním, že jde o závodní arkádu, která konkuruje oblíbené sérii Mario Kart od Nintenda nebo nedávno vydané hře Team Sonic Racing. Závodění je čistě arkádové, na tratích jsou vždy nejrůznější zrychlovače, skokánky, ale také i rozmanité power-upy. Ty jsou skvěle navržené a je radost je používat proti protivníkům. Výborně navržené power-upy mi trochu chyběly u nedávno vydaného Team Sonic Racing, takže jsem rád, že nyní jsem byl v tomto plně uspokojen. Stejně jako u jiných Kart her ani zde nechybí driftování, aby se nabylo nintro a vozítko mohlo vystřelit kupředu vysokou rychlostí. Na rozdíl ale od Mario Kart a další konkurence je zde trochu jiný systém, založený více na skillu a správném načasování, což se mi hodně líbí, stejně jako možnost provádět nejrůznější triky, dostávat se pak i do na první pohled nedostupných míst po tratích, které slouží i třeba jako zkratky. Hratelnost je u Crash Team Racing Nitro-Fueled jedním slovem návyková, a ačkoliv má původ ve dvacet let staré hře, není to vůbec znát. I díky parádně vyladěnému ovládání, přičemž si můžete zvolit původní ovládací schéma nebo modernější. Více mi určitě vyhovovalo modernější, protože jsem si zvykl na přidávání plynu pomocí R2, ale pro fanoušky je tu i to klasické, v němž plyn přidáváte stisknutím Xka.

Jak už jsem zmínil výše, nejde ani tak o remaster, ale o zcela novou hru, která byla vybudovaná na minulosti. Výsledkem totiž je, že tu naleznete jednak tratě z originálu, ale také hry Crash Nitro Kart (možná někoho trochu zklame, že tu není přítomna kampaň z této hry, ale třeba se dočkáme někdy v budoucnu). Tratí je tak hned 34 na startu. Vývojáři navíc už přislíbili, že hodlají seznam v následujících týdnech dále rozšiřovat, a to zcela zdarma. Stejně tak hodlají přidávat i další obsah, takže o hru by mělo být i v dohledné budoucnosti postaráno. Každopádně jednotlivé tratě mají kompletně nový vizuální kabátek, ale hlavně parádní design se stará o to, že je radost na nich jezdit. Jejich hraní neomrzí, což je dáno i velkou rozmanitostí, ani po desítkách hodin hraní, protože pořád budete zjišťovat, jak po nich jezdit rychleji a být ještě lepším závodníkem. A to se mi na Crash Team Racing Nitro-Fueled hodně líbí. Zahrát a naskočit do něj může naprosto každý, ale až učení z vás udělá toho pravého mistra.

Velkou pochvalu si přitom vývojáři nezaslouží jen za tratě, ale také za hned 26 rozmanitých postaviček s jedinečnými jízdními vlastnostmi, které si můžete postupně odemknout hraním. Nechybí Crash Bandicoot, ale ani Coco Bandicoot, Doctor Neo Cortex, Dr. N. Gin, Ripper Roo, Polar, Fake Crash, Nitros Oxide a řada dalších. Každá postavička má několik dalších skinů, což představuje slušnou variabilitu, aby třeba v multiplayeru nevypadal nikdo stejně. Zřejmě kvůli němu vývojáři připravili tak rozmanitý seznam hratelných postav s možností jejich další úpravy. Na konzoli PlayStation 4 navíc má většina postaviček i speciální retro skin, což je jistě fajn. Upravovat přitom můžete i vozítka, ať už jde o karosérii, potisky nebo kola, každý si může postavit svoje vlastní jedinečné vozítko, s nímž se pustí do závodění. Jen mi přišlo, že vydělávání herní měny na některé kosmetické doplňky trvá příliš dlouho. Naštěstí mikrotransakce přítomny nejsou, a pokud budete jezdit třeba online, vyděláte si na vše celkem rychle.

Když hru Crash Team Racing Nitro-Fueled poprvé zapnete, určitě se hned pustíte do hlavního příběhového režimu. Ten je zde přebrán z původní hry, ale může se pyšnit úplně novými filmečky s jednoduchým, ale funkčním příběhovým pozadím, díky čemuž vše působí svěže, ale je jasné, že když se poprvé ocitnete na pláži, kde můžete vybírat první úrovně, dostaví se u fanoušků i velká nostalgie. Vývojáři ze studia Beenox připravili hned dvě verze Adventure režimu. První je nová moderní verze, obsahující nové postavy i možnost jejich úpravy, kdykoliv budete chtít. Navíc má i tři obtížnosti, od easy po hard, takže je přístupná naprosto všem. Klasická verze poté nabízí jen jednu obtížnost a k výběru máte jen několik postav, s nimiž následně musíte hrát až do konce. Změnit je nemůžete. Jde o prakticky stejný zážitek jako před dvaceti lety, jen v novém vizuálním kabátku, ale musím říci, že já jsem raději preferoval modernější verzi, abych si užil řadu novinek, které hra nabízí. Každopádně každý si může zvolit, co preferuje. Ať už ale budete hrát jakoukoliv verzi, musíte se připravit, že vám soupeři na trati nedají moc prostoru a už na střední obtížnost je vyžadováno maximální soustředění. Chvilkami mi i možná trochu přišlo, že umělá inteligence trochu cheatuje a občas i nesmyslně dojede. Hlavně tedy na hard.

Každopádně kampaň se rozprostírá na několika mapkách, které nabízejí řady závodů.  Základním úkolem je vyhrát vždy určené závody v dané lokaci a následně se střetnout s bossem ve speciálním závodu. Bossové vždy představují opravdu záludné protivníky. Ti vám nedají ani na vteřinu vydechnout a rádi využívají nekonečné power-upy, aby vám co nejvíce znepříjemnili závod. Každý bossovský souboj je ale skvěle navržený a využijete během něj vždy vše, co jste se doposud naučili. Když dojedete všechny závody, můžete se na jednotlivé tratě vrátit a splnit výzvy spojené s dojetím do určitého času, nebo vyhrání závodu a sesbírání všech písmenek. Výzvy přitom nejsou ve hře jen proto, aby se natáhla herní doba. Ta je u kampaně zhruba 10-15 hodin podle zvolené obtížnosti, ale odemykáte si za jejich splnění řadu dalších kosmetických věcí.

Samotná kampaň je skvělá a dobře postavená, takže se u ní budete určitě dobře bavit od prvního do posledního závodu, stejně jako já. Crash Team Racing Nitro-Fueled ale nabízí i řadu dalších herních režimů, do nichž se můžete pustit. Je tu klasika v podobě rychlého závodu, ale také tu jsou šampionáty skládající se ze čtyř závodů. Můžete si dát samostatně i závody se zmíněnými výzvami z kampaně, případně se pustit do Battle režimu. Ten obsahuje speciální arény, v nichž následně bojujete ve dvou týmech v několika módech o to, kdo nahraje více bodů. Je tu klasický týmový Deathmatch, ale také třeba Capture the flag. Samotného mě moc Battle režim  nebavil, ale když máte kamarády nebo ho hrajete s dalšími hráči, jedná se o velkou zábavu na spoustu hodin, která skvěle doplňuje tento velmi povedený balíček.

Pokud vás omrzí režimy pro jednoho hráče, můžete se pochopitelně pustit do multiplayeru. Je skvělé, že vývojáři nezapomínají na split-screen, díky němuž si můžete lokálně zajezdit na jedné konzoli ve čtyřech. Tato varianta je skvělá na různé párty a další sešlosti. Největší novinkou je pak online multiplayer. V něm si můžete zakládat své vlastní závody a hrát s kamarády, případně se spolehnout na matchmaking, jenž vám dohledá hráče z celého světa. Popravdě jsem byl zděšen v prvních hodinách, v jakém stavu se online multiplayer nachází. Hra kopala z lobby, závody neskutečně lagovaly, takže byly téměř nehratelné. Naštěstí vývojáři ze studia Beenox hned přišli na problém a vydali update, jenž online značně zlepšil. Dohazování hráčů je rychlejší, už nedochází tolik ke kopání hráčů a hlavně závody nelagují. Už se dá tedy solidně hrát, ačkoliv sem tam se ještě nějaká ta muška najde. Ta bude muset být ještě odstraněna. Jsem ale rád, že vývojáři celkem rychle zareagovali na otřesný stav online multiplayeru a přišli s řešením. Byla by škoda, kdybych kvůli této části musel udělit nižší známku.

Crash Team Racing Nitro-Fueled dostal stejnou péči jako předchozí kolekce Spyra a Crashe Bandicoota, takže hra obsahuje kompletně nový moderní vizuální kabátek, a ten ji hodě sluší. Všechny postavičky byly kompletně nově vymodelovány, mají parádní animace během filmečků i samotných závodů, na což se moc dobře dívá. Nejen postavičky, jsou ale skvěle vymodelované, ale pozadu nezůstalo ani prostředí tratí. To má spoustu detailů a je radost na něj pohledět. Na to má ale velký vliv i výborný design jednotlivých tratí, o němž jsem se už zmínil. Vývojáři pak nešetří ani nejrůznějšími parádními efekty, díky čemuž je Crash Team Racing Nitro-Fueled rozhodně jednou z nejhezčích Kart závodních her na trhu. Důležitá ale není jen vizuální stránka, ale i plynulost. Hra běží na konzoli PlayStation 4 Pro naprosto stabilně v 30fps a nestalo se mi, že by se zpomalila ani v těch nejnáročnějších momentech. Povedené je následně i ozvučení a vypíchnout musím i skvělý soundtrack. Hra obsahuje řadu pěkných melodií, které se ani moc často neopakují a podporují vás v hraní. Hudba je v základu v remasterované podobě, ale můžete si kdykoliv zapnout i tu původní, což určitě hodně hráčů ocení.

Popravdě jsem nečekal, že budu tak nadšený z dvacet let staré hry v moderním kabátku. Crash Team Racing Nitro-Fueled ale ukazuje, že výborný herní základ nezestárne nikdy, navíc vývojáři ze studia Beenox odvedli při přípravě remasteru skvělou práci, ať už mluvím o s citem upravené hratelnosti, přidání nového obsahu nebo výborné audiovizuální stránce. Crash Team Racing Nitro-Fueled je parádní zábava a výborný remaster jedné z největších videoherních klasik, který by si neměl nechat žádný hráč ujít.

Crash Team Racing Nitro Fueled

ps4xonensw
Activision, Activision