Carrier Command: Gaea Mission

Martin Šmíd, 10. 10. 2012 18:15
Originální Carrier Command, který se objevil v roce 1988, patří i dnes mezi velké videoherní legendy. Tehdejší hráče zaujal především velkými možnostmi válčení a pochopitelně i 3D zpracováním, které tehdy nechalo za sebou všechnu konkurenci. Nyní se vývojáři z českého studia Bohemia Interactive rozhodli tuto legendu oživit a přinést jí v moderním podání nejen fanouškům, ale i novým hráčům. Příjemným zjištěním určitě je, že vychází nejen na PC, ale i na konzoli Xbox 360, navíc v české lokalizaci. Jestli se tento remake povedl, by vám měla odpovědět naše recenze.

Recenzovaná verze: Xbox 360

Příběh u Carrier Command: Gaea Mission není důležitý, protože hned na začátku zjistíte, že tu jde v prvé řadě o řež o planetu Taurus, na které mezi sebou válčí dvě znepřátelené strany - United Earth Coalition a Asian Pacific Alliance. Vy se chopíte poručíka Myrika první zmíněné strany, přičemž jediným úkolem je porazit protivníka a vyhnat ho z planety, kterou stihl za poslední roky obsadit. Jestli čekáte v prvé řadě zajímavý příběh se spoustou zvratů, můžete na něj rovnou zapomenout, protože se ho nedočkáte. Příběh tu slouží jen jako pojítko mezi jednotlivými misemi celé kampaně, která tu je jako velký tutoriál pro další, a nutno říci, že i o dost zábavnější režim, o němž se rozepíši až níže. Nedokážu odhadnout, za jak dlouho projdete ty tři desítky misí, které hlavní kampaň přináší, protože záleží jen na vašem umu. Minimálně třicet hodin si ale rezervujte, ale spíše to bude daleko více.

První mise může budit dojem, že se jedná o FPS hru, ve které budete ovládat poručíka Myrika. Hned po ní se ale vše teprve rozjede. V první misi totiž zaberete svůj vlastní křižník Carrier, navíc do něj získáte obrněné vozidlo Walrus, které se pro další hraní stane nepostradatelné. Klasické FPS mise tu jsou jen ojedinělé a slouží spíše jako zpestření od neustálého válčení. Carrier je vaše hlavní základna, na níž převážíte všechno své vybavení a plujete s ní k jednotlivým ostrovům, které musíte zabrat. Jiný úkol hra nenabízí, naštěstí zabírání ostrovů je natolik variabilní a zábavné i po několika hodinách hraní, že to jistě odpustíte. Zabírání ostrovů většinou spočívá v hacknutí hlavní nepřátelské základny, ale než se k tomuto vítěznému kroku dostanete, budete muset splnit řadu dalších úkolů, jako je třeba vyřadit několik firewallů nebo vypínání štítů, které brání vjezdu do základny.

Zabrání ostrovů nemá vliv jenom na to, že se zase posunete o kousek dále, ale i na vaše herní možnosti. Několik ostrovů totiž slouží k těžbě surovin, které později můžete na dalších ostrovech využívat k výrobě nových jednotek, ale i dalších vylepšení nejen pro samotný Carrier, ale i Walrusy a Manty. Třeba Walrus má na začátku jen lehčí kulomet a moc toho nevydrží, zatímco později z něj můžete udělat tank, který jedním dobře mířeným laserem zlikviduje vše, co se mu postaví do cesty. Také jde na Walrus připevnit přístroj pro hackování budov, což je v řadě misí zvláště důležité, protože bez této pomůcky nemáte šanci je dokončit. Tato vylepšovací část je zde maximálně propracovaná a nabízí spoustu možností, jak si bojové stroje upravit. Co může vadit, je doprava jednotlivých vyrobených součástek nebo strojů na Carrier, která trvá nepřiměřeně dlouho, když je výrobní ostrov od základny příliš vzdálen.

V hlavní části budete hodně přepínat mezi klasickým pohledem na bojiště a strategickou mapou, na níž rozdáváte příkazy pro jednotlivá vozidla Walrus nebo vznášedla Manta (vždy můžete mít jen 4 a 4). Strategická mapa se dobře ovládá i na gamepadu, ale dost ji pohřbívá umělá inteligence jednotek, na níž se nikdy nemůžete spolehnout, protože nevíte, co zrovna provede. Kolikrát se mi za hraní stalo, že jsem třeba poslal tři Walrusy do určité části, ale do cíle dojel jen jeden, protože ostatní se cestou zasekly a kroužily v kruhu, a to prosím i na naprosto rovném plácku, kde byl jeden malý kamínek. Umělá inteligence jednotek hru dost poškozuje a dělá ji zbytečně frustrující a těžkou, protože mnohdy z ní bouchnete zuřivostí a seknete s ovladačem o zem. Zvláště ve chvíli, když se vozidlo na mapě zasekne a nechá se zlikvidovat docela agresivním nepřítelem, takže si musíte na Carrier poslat nové, což samozřejmě chvíli trvá a stojí i suroviny. Daleko lepší je proto dojíždět vozidly všude sám (Manty nemají ve vzduchu překážky, takže vždy doletí), ačkoliv řízení není také úplně ideální a chce si na něj zvyknout. Pokud by se umělá inteligence chovala tak, jak by měla, dokážu si představit, že by se z Carrier Command stal ultimátní válečný simulátor, ale takhle se jím stane jen stěží.

Carrier Command: Gaea Mission je pravá hardcore hra, která od vás vyžaduje spoustu času pro učení se herního systému, protože stačí jedna malá nepozornost v pozdější fázi, a jste ve velkých problémech, ze kterých se budete dostávat hodně těžko. Nejednou se mi totiž stalo, že se z na začátku rychlé mise stala záležitost, která vyžadovala moji pozornost i několik hodin, protože prostě nebylo s čím bojovat. Neustále se proto musíte učit novým věcem, dobře upgradovat svoje jednotky, patřičně je na mise připravovat, no a poté mít i štěstí, abyste protivníka porazili. Při plánování strategie k útoku nejste ničím limitováni, jen tedy množstvím zdrojů a jednotek, takže si můžete zabírání ostrovů nalinkovat podle sebe. Můžete na ostrov vyslat všechny pozemní jednotky a dát se do průzkumu, nebo nejdřív ostrov proletíte a zjistíte, kde co nepřítel ukrývá. Možností je spousta, a popsat vám je tu všechny, to by byla recenze na hodně stránek.

Možná si říkáte, že Carrier Command: Gaea Mission musí být dobře hratelný a hlavně zábavný v multiplayeru s druhým hráčem. Určitě by multiplayer u takové hry zábavný byl, ale bohužel úplně chybí. Proč, o tom se můžeme jenom dohadovat, každopádně jeho absence je určitě velkým mínusem. Pokud ovšem celou příběhovou kampaň dohrajete, je tu pro vás připraven ještě obrovský Strategický režim, u něhož se dají prosedět další desítky hodin, navíc mi i přišel daleko zábavnější, protože vás v ničem neomezuje. Režim si můžete libovolně nastavit, jako počet ostrovů, obtížnost protivníka, případně jestli ne nutné zničit i soupeřovu loď. Také si můžete dát neomezené suroviny, abyste se o nic nemuseli starat a mohli se věnovat jenom zabírání ostrovů a tím pádem i boji s protivníkem. Strategický režim se určitě pro mnohé stane tím hlavním, kvůli čemuž se ke Gaea Mission vracet.

Protože má Carrier Command: Gaea Mission mapy o velké rozloze s velkým množstvím nejrůznějších objektů, nešlo čekat, že bude na poněkud už stařičkém hardwaru konzole Xbox 360 vypadat jako na PC. Přesto výsledný dojem je rozhodně uspokojující. Vizuální stránka rozhodně neurazí, občas navíc narazíte na nějaký ten pěkný efekt, plusem je rozhodně měnící se počasí během hraní. Jak ostatně hra vypadá v pohybu, se můžete podívat na okolní obrázky, několik jsme pro vás vytípali přímo z české verze. Daleko důležitější než detailnost grafiky je framerate, který se po většinu hry drží na přijatelném čísle a zbytečně neklesá. Jen při těch největších řežbách si jde poklesu všimnout, ale není to něco drastického, co by vám bránilo v hraní.

Zatímco vizuální stránka je dobrá, daleko lépe na tom je hudební doprovod s několika až epickými skladbami, povedení je i ozvučení a v neposlední řadě i dabing jednotlivých postav. Jak jsem zmínil o něco výše, Carrier Command: Gaea Mission u nás vychází v české lokalizaci formou titulků, ačkoliv na tento fakt obal hry nepoukazuje, což je docela škoda. Tolik konzolových her v češtině není, a kdo Carrier Command uvidí v obchodě poprvé, tato příjemná skutečnost mu unikne. Co se týče samotného překladu, ten si zřejmě dělali sami vývojáři z Bohemia Interactive, takže je přesný, a hlavně v začátcích vám značně ulehčí hraní.

Dlouho jsem přemýšlel, jak ke Carrier Command: Gaea Mission přistoupit. Na jednu stranu obsahuje dlouhou hlavní kampaň, kterou tu podporuje obrovský Strategický režim, má spoustu dobrých nápadů, ale vše kazí až příliš hloupá umělá inteligence, jaká nemá pomalu na současné generaci konzolí obdoby, a řada zbytečných menších chyb. Jestli ale hře vše odpustíte a věnujete jí spoustu času, abyste se naučili všechny herní mechanismy, máte na spoustu večerů o zábavu postaráno.

Carrier Command: Gaea Mission

x360
Rising Star Games, Bohemia Interactive