2K LEGO Drive

Martin Šmíd, 20. 5. 2023 11:20
Hráči videoher si pod značkou LEGO představí ve většině případech hlavně puzzle plošinovky od studia Traveller's Tales s nějakou tou slavnou licencí, jako je třeba Star Wars, Indiana Jones, Pán Prstenů nebo Batman. Videoher s LEGO kostičkami jsme tu ale měli v minulosti více v různých žánrech a do budoucna jich bude ještě větší množství, protože nyní si tuto slavnou značku může licencovat naprosto každý. Už ji nemá exkluzivně Warner Bros., a i proto začátkem minulého roku bylo oznámeno, že několik her připraví společnost 2K Games. Před dvěma měsíci oznámila závodní arkádu 2K LEGO Drive, jejímž vývojem pověřila vývojáře ze studia Visual Concepts Entertainment, kteří se doposud starali hlavně o sportovní hry NBA 2K a WWE 2K. Navíc společnost 2K Games překvapila i brzkým termínem vydání 2K LEGO Drive. Hra se už nyní dostala na pulty obchodů, a proto jsem trochu čekal, že půjde o klasicky první uspěchaný produkt nevalné kvality, k čemuž sváděly i informace a záběry z hraní. Nakonec je tomu ale jinak, za což jsem ve výsledku docela rád. Hledáte kvalitní závodní arkádu? Jste na správné adrese.

Když jsem začal hru 2K LEGO Drive hrát, hned jsem si vybavil výborné LEGO rozšíření pro závodní hru Forza Horizon 4. S ním má společných řadu prvků a mechanik, třeba větší otevřené světy, které neobsahují pouze závody, ale i množství aktivit. Hratelností je tato závodní arkáda blíže spíše k The Crew od Ubisoftu, Mario Kart 8 nebo dnes už zapomenutému Sonic & All-Stars Racing Transformed. A to hlavně z toho důvodu, že se vám autíčko mění podle toho, po jakém povrchu jedete. Pokud jedete po silnici, máte klasický rychlý sporťák nebo podobné žihadlo, ale po najetí na štěrk se auto hned změní na teréňák, no a když vjedete na vodu, neznamená to utopení, ale přeměněnu na loď. A tyto povrchy se nestřídají jen během volné jízdy, ale i během závodů, přičemž na přeměny se vždy dobře dívá, ale hlavně dělají závodění rozmanitější a kolikrát zajímavější. I vzhledem k tomu, že každá verze vozidla má jiné vlastnosti, ať už jde o rychlost, akceleraci nebo ovladatelnost.

V základu je 2K LEGO Drive arkádou jako třeba Mario Kart (jde vlastně svým způsobem o stejný žánr a tím tedy i konkurenci), která je založena na využívání drifru do zatáček, pouštění nitra pro zrychlení a také používání nejrůznějších power-upů, kterými můžete závodění osladit soupeřům. Platí ovšem také to, že i oni mohou závodění s nimi znepříjemnit vám. Power-upů je slušné množství (od raket po pavučiny, elektrické pulzy nebo kulomety), nejsou nějak přepálené, vlastně jsou dobře vybalancované a hratelnost příjemně doplňují. Musím říci, že jsem byl překvapen, že vývojáři dokázali hned na první pokus přijít se zábavným a hlavně komplexním jízdním režimem, který odměňuje hráče za znalost jednotlivých tratí a hlavně zlepšování se v driftování a dalších mechanikách. Platí, že 2K LEGO Drive může hrát i díky dobře navrženému a jednoduchému ovládání každý, ale až učení z vás udělá mistra, a až poté se můžete srovnávat s nejlepšími, třeba v online multiplayeru.

Každý se po zapnutí určitě pustí nejprve do Kampaně, která zde slouží jako hlavní režim pro jednoho hráče. Ta má jednoduché příběhové pozadí, přičemž vaším úkolem je porazit ostatní a stát se nejlepším závodníkem široko daleko. Ačkoliv příběh je opravdu jednoduchý, je doplněn o charakteristický LEGO humor, který fungoval dobře už u plošinovek od Traveller's Tales, a zde tomu není jinak. Je třeba nutné zmínit, že hra 2K LEGO Drive nemá jednu velkou mapu, jako je tomu třeba u zmíněné série Forza Horizon. Jakmile začnete plnit příběhovou linku, postupně se vám odemknou hned tři naprosto odlišné větší plácky, na kterých se nacházejí jednotlivé závody, vedlejší úkoly, výzvy a další aktivity. Nejprve se podíváte do prostředí Big Butter Country, které má pouště a kaňony, následuje Prospecto Valley s loukami, říčkami a hlavně nádhernými horskými scenériemi, no a nakonec si vývojáři připravili hororově laděné Hauntsborough, které je plné močálů s velkými pavouky a dalšími ošklivostmi. Každé prostředí je tedy jiné, navíc oceňuji povedený design, a určitě musím pochválit i pěkně navržené tratě, na nichž je radost závodit. Navíc jich je docela dost, takže se v rámci kampaně neopakují.

Jak už jsem zmínil výše, na jednotlivých mapách nejsou jen jednotlivé závody, ale také další aktivity. Můžete plnit třeba vedlejší úkoly, které nejsou nějak extra složité a ani propracované, ale ve výsledku dobře pasují do LEGO světa a arkádové závodní hry. Většinou spočívají jen v záchraně nějakého obyvatele kostičkového světa, ale také jsem během nich chytal rakety nebo naháněl delfíny. Pak si vývojáři připravili velké množství výzev, kdy musíte třeba projet daný úsek na čas, nahrát pomocí driftování co nejvíce bodů nebo zajet kola na čas. Pro tyto výzvy se vývojáři nechali očividně inspirovat sérií Forza Horizon, a stejně jako v ní, fungují dobře i zde. No a už během hlavní kampaně dojde na různé minihry, kdy třeba musíte zachraňovat v časovém limitu obyvatele před krvežíznivými zombiemi, případně bránit věže před několika vlnami ufonů. Ačkoliv jsem nebyl s kvalitou všech vedlejších aktivit spokojen na 100%, tak musím říci, že dělají hru rozmanitější a hráč si u nich může odpočinout od kolikrát dost hektických a napínavých závodů. Jediné, co se mi během kampaně nelíbilo, tak je skutečnost, že postup v rámci hlavního příběhu je několikrát vázán na level hráče. Proto vás hra nutí, abyste opakovali závody, případně plnili násilně vedlejší obsah, aby bylo možné se posunout dále, což by se rozhodně dít nemělo.

Závodění je velká část hry 2K LEGO Drive, ovšem ne jedinou. Jak prozkoumáváte v hlavní kampani jednotlivé světy, odemykáte si přístup ke garážím. V nich si můžete upravit vizuální vzhled svých vozů, případně se pustit do vytváření zcela nových a postavit si je kostičku po kostičce. Editor, ačkoliv je na začátku trochu méně přehledný a je nutné si na něj zvykat, je opravdu komplexní a neskutečně propracovaný, a dalo by se říci, že pokud skládáte autíčka z LEGA ve skutečnosti, zde si budete moci postavit jejich naprosto přesné kopie. Vývojáři připravili stovky nejrůznějších druhů kostiček a součástek, stejně tak mnoho nálepek a dalších kosmetických doplňků, s nimiž je možné vytvářená vozidla zkrášlit. Další doplňky je možné ještě zakoupit za herní měnu skrze mikrotransakce, k čemuž se ještě dostanu. Editor tak nabízí opravdu velkou volnost ve stavbě vlastního vozu, jednoznačně patří k těm nejlepším částem hry, a dokážu si představit, že fanoušci LEGA v editoru mohou strávit ještě větší čas než při samotném závodění. Tohle se vývojářům povedlo, ačkoliv zamrzí, že vytvořená vozidla nejde sdílet ostatním hráčům a chlubit se s nimi, což by komunitě určitě pomohlo.

Příběhová kampaň je největší část hry 2K LEGO Drive, v níž můžete nahrát patnáct a více hodin, pokud se rozhodnete splnit veškeré závody a výzvy. Vývojáři si ale připravili ještě další režimy, pokud byste si chtěli jen rychle zajezdit sami, s kamarády před jednou obrazovkou nebo online proti hráčům z celého světa. V části pro jednoho hráče naleznete ještě možnost zajezdit si znovu všechny závody, vyzkoušet znovu různé minihry či si dát šampionát o několika závodech. Online multiplayer podporující cross-play (je nutné u něj vlastnit 2K účet) obsahuje turnaje a samostatné závody. Zdá se, že hra dokázala přitáhnout početnou skupinku hráčů, proto jsem s vyhledáváním závodů neměl problém. Napojování bylo relativně rychlé a během testování jsem se nesetkal s žádnými problémy, které bych zde musel zmínit.

2K LEGO Drive je rozmanitá a zábavná závodní arkáda, která má překvapivě velké množství obsahu a dokáže malé i velké hráče udržet u televizní obrazovky hodně dlouho. Před vydáním bych rozhodně neřekl, že u ní prosedím tolik hodin, ale bylo několik věcí, které mi kazily celkový zážitek. První je umělá inteligence protivníků během závodů. Ta je totiž dosti nevyladěná a kolikrát proto přináší řadu frustrujících momentů, u nichž jsem chtěl hodit ovladačem do zdi a přestat hrát. Většinou AI hned na začátku napálí start, takže vidíte soupeře startujícího z prvního místa, jak je na trati po pár ujetých metrech mnohem dále. Kolikrát jsem si proto říkal, že dohnat ho je téměř nereálné vzhledem k náskoku, který si hned vytvoří. Jak jsem ovšem jezdil kola nebo pokračoval v závodě, soupeři postupně zpomalovali, hlavně ti na prvních místech, což vypadalo kolikrát prostě zvláštně. Pak ale následuje to, že v posledním kole soupeři zase přidají, hází jeden power-up za druhým a na cílové rovince jsem následně z prvního místa viděl, jak mě dojíždějí neskutečnou rychlostí, a to jsem měl kolikrát zapnuté nitro a ještě rychlejší auto než oni. Pak už je to jen o štěstí, jestli dojedete první nebo ne, rozhodně ne o skillu, protože to nemůžete ovlivnit. Jde prostě o cheat, kterým si soupeři pomáhají, hlavně během závodů na vyšší obtížnosti, a to by se rozhodně dít nemělo. Zvláště u hry, která je určena i pro mladší hráče, kteří tímto budou určitě daleko otrávenější než dospělí. Umělá inteligence bude chtít doladit, aby hra byla pořád solidní výzvou, ale soupeři si nepomáhali v závodech podváděním či vývojáři nastrčenými berličkami.

U kritiky ještě zůstanu, protože velkou kaňkou hry 2K LEGO Drive jsou bohužel i přítomné mikrotransakce. U hry, která se prodává za plnou cenu, je tohle méně pochopitelné, zvláště když mikrotransakce docela dost nutí, aby hráč kupoval herní měnu pro nákup kosmetických doplňků, ale i dalších autíček s různými statistikami nebo skinů postav, protože hraním se vydělává hodně dlouho. Třeba jedno autíčko stojí 10 000 herní měny (některá časově omezená jsou i dražší), ale tuto částku vyděláte za zhruba dvě odpoledne. Pokud budete chtít koupit postavičku nebo nějaký další doplněk, budete potřebovat další hodiny hraní. Ještě bych pochopil Season Pass, který když si hráč koupí, získá v něm automaticky plněním různé bonusy. Jenomže nakupování dalších autíček a dalších věcí, mezi nimiž jsou i další doplňky nebo polepy pro editor a tedy stavbu vlastních vozidel, už u prémiové hry pochopit moc nejde. Zvláště když jsou mikrotransakce takto agresivně nastaveny. Ostatně kvůli mikrotransakcím jsem přesvědčen, že hra neumožňuje sdílet vytvořená autíčka s komunitou nebo alespoň kamarády. Hráči by totiž získali takto nová auta zcela zdarma a už by neměli „motivaci“ utrácet reálné peníze za auta, která připravili vývojáři.

V předchozích odstavcích jsem docela dost kritizoval některé části hry, a jak určitě budete souhlasit, právem, ale vrátím se na pozitivní vlnu. Ještě jsem nezmínil, že hra 2K LEGO Drive vypadá velmi přitažlivě na konzoli PlayStation 5, a i proto je radost ji hrát. Výborně vypadá prostředí, které je také hodně rozmanité, ale rovněž vozidla, jejichž kostičky se pěkně díky ray-tracingu lesknou, no a vše doplňují i líbivé efekty, s nimiž vývojáři po celou dobu hraní rozhodně nešetří. Nesmím zapomenout ani na klasicky pro LEGO hry povedenou fyziku, takže pokud narazíte během projíždění světem do nějakého auta či jiného menšího objektu, ten se rozpadne na jednotlivé kostičky. Velkou devízou hry je určitě i svižnost. Běží neustále v 60fps a nezaznamenal jsem jediné menší zpomalení, a to ani v těch nejnáročnějších momentech. Bleskové je i načítání. Rychlé cestování na stejné lokaci je prakticky okamžité, přeskakování mezi lokacemi trvá pouze několik vteřin, takže nic neruší od hraní. No a vše uzavírá líbivý hudební doprovod, krásně doprovázející toulky po světě i samotné závody, kvalitní je i ozvučení a dabing jednotlivých postaviček, které komunikují s hlavním hrdinou a provází ho kampaní.

Z nenápadně vypadající hry 2K LEGO Drive se vyklubala fajn závodní arkáda, která nabízí zábavnou hratelnost, povedený design světů i jednotlivých tratí, velké množství závodů i dalších aktivit, a v neposlední řadě i povedené audiovizuální zpracování. Velkou devízou je i propracovaný editor, v němž je možné si vytvořit kostičku po kostičce vozidlo svých snů. Je jen škoda, že se vývojářům nepovedlo více vyladit umělou inteligenci, dotáhnout některé detaily a zamrzí i velké množství mikrotransakcíh, zvláště u prémiové hry za plnou cenu. Hodnocení mohlo být klidně vyšší, ale i tak mohu 2K LEGO Drive rozhodně doporučit všem fanouškům LEGA i žánru závodních arkád. Jde o hru, kterou si užijí hráči všech věkových skupin.

LEGO 2K Drive

nswxsxps5ps4xone
2K Games , Visual Concepts