Tearaway

preview  3
Martin Šmíd, 25. 10. 2013 15:00
Vývojáře z Media Molecule asi nemusíme nikomu s konzolí Playstation 3 představovat. Přinesli totiž dva díly vynikající plošinovky LittleBigPlanet, které navíc ukázaly, že i vytváření vlastních úrovní může být pořádně velká zábava. Před zhruba rokem byla oznámena jejich novinka Tearaway pro kapesní konzoli Playstation Vita. Na první pohled normální plošinovka s pěknou stylizovanou grafikou, ale jak vás přesvědčíme v následujících řádcích, i s velkým důrazem na kreativitu hráče. Zde jsou naše dojmy z preview verze.

V Media Molecule pracuje spousta talentovaných vývojářů, což z Tearaway naprosto čiší, hlavně si nejde nevšimnout naprosto úžasné zpracování, vše se odehrává v pohádkovém světě, který je vytvořen z papíru. Stylizovaná grafika je velkým lákadlem už od první minuty, navíc ani po patnácti procentech hry (zhruba 2 hodiny), tak dlouhá byla preview verze, se neokoukala. Z papíru je vytvořen i hlavní hrdina celé hry, což má za následek jediné, můžete si ho během hraní všelijak upravovat, jako Sackboye z LittleBigPlanet, jen úprava stojí nějaké ty herní peníze, které si musíte posbírat. To ale složité zase tak není. Jinak se samozřejmě meze nekladou, navíc oficiální součástky pro hlavního hrdinu nejsou to jediné, čím ho můžete vylepšit. Můžete si nakreslit a poté vystřihnout své vlastní oči i další doplňky v podobě rukavicí, čepice a tak dále. A že vytváření vlastních doplňků je velká zábava, jen je možná škoda, že jsem byl zatím hodně limitován preview verzí. V tomto odstavci jsem zmínil, že si můžete upravovat hlavního hrdinu, ale samozřejmě jde vybrat i jeho dívčí podoba, takže můžete hrát za papírovou slečnu, která se ale schopnostmi vůbec neliší. Každopádně je tu výběr, což někteří z vás jistě ocení.

Hlavní hrdina/hrdinka toho moc na začátku neumí, vlastně umí jen chodit po světě, občas mluvit s bytostmi, které potká, případně se umí postavit nějakému tomu nepříteli, ale souboje samozřejmě nejsou to hlavní, co Tearaway nabízí. Jak ovšem postupujete hrou, hlavní hrdina najednou začne skákat, dokáže se kutálet, takže se dostane do míst, kam dříve ne. Hned na začátku navíc získáte fotoaparát, který se stane vaším největším společníkem. Fotoaparátem totiž můžete vyfotit nejrůznější věci, a ty následně poté použít jako nálepku na prázdná místa, a tím tak dotvářet levely, za což jste samozřejmě patřičně odměněni. Zde tedy k doplňování neslouží klasické nálepky, jako tomu bylo u LittleBigPlanet, ale fotografie, které musíte pořizovat, což klade velký důraz na pozornost hráče. Musím se přiznat, že kolikrát jsem měl zatím docela problém u několika částí, abych přesně poznal, co po mě daný level požaduje.

Hru Tearaway si můžete předobjednat za pěkných 699,-Kč - http://www.xzone.cz/nahledpsp.php3?idg=353&a_aid=11051105 .

Svět také občas musíte dotvářet vlastními výtvory, takže zde opět přijde na řadu tužka a papír, a následně nůžky. Jednou budete muset vytvořit korunku morčeti, kterou navíc bude nutné osadit drahokamy. Někdo si ale zase poručí třeba dýni nebo knírek, a to je samozřejmě jen začátek. Samozřejmě musíte umět alespoň základy angličtiny, jinak budete občas tápat, co po vás postavičky chtějí. Naštěstí angličtina se nezdá v Tearaway složitá, takže by ji měl zvládnout i začátečník. Jako u vytváření hrdiny, i zde se dostává ke slovu vaše kreativita, která celou hratelnost obohacuje a dělá ji hodně originální a hlavně neustále zábavnou. Zajímavostí také je, že můžete fotografovat přes kamerku své okolí, abyste třeba měli nejrůznější barvy, a ty následně jdou během okamžiku přeneseny do hry. Můžete tak třeba vyfotit barvu stolu, a do té obalit chudáka losa, který ztratil svůj skin a značně tím trpí.

Když byla hra Tearaway oznámena, nešlo si nevšimnout toho, jak vývojáři využívají většinu prvků konzole Playstation Vita. Dá se říci, že řešení hádanek a do značné míry i souboje s nepřáteli, musíte řešit kolikrát přes dotykový displej nebo dotykovou zadní plochu. Příkladů bych tu mohl sypat z rukávu nepřeberné množství, a možná byste i koukali, co vše si vývojáři připravili, ale samozřejmě zmíním jen něco, abyste sami mohli za měsíc vše krásně odhalit, navíc si nechám něco ještě do brzké recenze. Dotykový displej můžete využít třeba pro přesun plošinek, mačkání nepřátel, až po zmíněné kreslení. Když se dotknete zadní dotykové plochy, zajede váš prsty na vybraných místech do země, čímž můžete odhodit třeba nepřítele, případně manipulovat s určitými předměty. Využití je tu hromada. Je nutné říci, že plnění úkolů přes dotykový displej a zadní plochu je naprosto intuitivní, nic není násilně do hry naroubováno, takže velmi dobře doplňuje klasickou skákací část, během hraní jsem nezaznamenal žádný problém. Uvidíme, jak bude nakonec vše fungovat jako celek, protože vývojáři hodlají v plné verzi začlenit i mikrofon a gyroskopické senzory.

Ačkoliv preview verze měla jen nějaké dvě hodinky, Tearaway určitě překvapí rozmanitostí levelů a hádanek v nich, protože co lokace, to zatím naprosto originální část s vlastními problémy. Protože jsem hrál pouze začátek hry, nesetkal jsem se s nějakým složitým problémem, hádanky jsou příjemně obtížné, takže představují sice od vás nějaké to snažení, ale zbytečně nefrustrují. Když náhodou selžete, objevíte se u checkpointu, které jsou tu docela v hojné míře. V menu jsem navíc viděl, že se do každé prošlé lokace můžete vrátit, třeba abyste vysbírali všechny skryté dárečky a další bonusy, případně splnili vedlejší úkoly. Po projití každé lokace je tak možnost se neustále vracet a objevovat nová místečka. Tearaway navíc překvapil tím, jak je hodně propojen s reálným světem, protože nejen, že sami se stáváte součástí světa, ale můžete si i odemykat speciální skládačky, které je následně možné poslat na oficiální stránku, vytisknout si je a doma poté složit. Vystřihovánek by mělo být několik desítek. Určitě dobrý nápad, jen je otázkou, jestli jste dostatečně zruční na to, abyste vše složili i v reálu. Některé kousky vypadaly hodně složitě.

Už od začátku bylo jasné, že Tearaway je trefa do černého a vývojáři z Media Molecule jen těžko zklamou. Z preview verze jsem ale přímo nadšen, protože originálnější a zábavnější plošinovku jsem už dlouho nehrál. Pokud vývojáři vychytají do finální verze několik málo chybiček, které jsem během hraní objevil, zřejmě tu budeme mít hru, kvůli níž se vyplatí vlastnit kapesní konzole Playstation Vita.

Tearaway

vita
Sony Computer Entertainment, Media Molecule
Datum vydání hry:
22. 11. 2013
Žánr:
Plošinovka, Sport, Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře