God of War Ragnarök

preview  33
Martin Šmíd, 8. 1. 2022 18:00
Když se v roce 2005 plánovala akční hra God of War pro konzoli PlayStation 2, jen těžko si někdo dokázal představit, jaký hit se z ní vyklube, a že z hlavního hrdiny Krata se stane velká videoherní celebrita a zároveň ikona PlayStationu. Vývojáři ze studia SIE Santa Monica vytvořili ohromující akční hru s fantastickou prezentací, výbornou hratelností a také kvalitním příběhem, jenž ukazoval utrpení hlavního hrdiny, který svým přičiněním přišel o celou svoji rodinu. Následně svět inspirovaný řeckou mytologií rozšířili o několik pokračování, komiksů i spin-offů. Po vydání hry God of War: Ascension v roce 2013 ovšem byla patrná únava značky, a bylo očividné, že pokud má pokračovat, musí projít velkou obměnou. Restartu se chopil do studia SIE Santa Monica navrátivší se Cory Barlog, jenž měl se sérií velké zkušenosti jako režisér druhého dílu. Od začátku měl jasnou vizi, jakým směrem se hra i hlavní hrdina musí vydat, výsledkem čehož byl naprosto dech beroucí moderní akční zážitek se silným příběhem a jedna z nejlepších her pro předchozí konzolovou generaci, které nechybělo naprosto nic. Na ohromující kvalitu zareagovali i hráči a do dnešního dne se prodalo téměř 20 milionů kopií, a dá se očekávat, že prodeje budou ještě stoupat i díky PC verzi, která se v těchto dnech dostala na trh. Po dohrání bylo jasné, že jsme teprve v polovině nového příběhu. Ta druhá s názvem God of War Ragnarök se plánuje na letošní rok pro konzole PlayStation 4/5 a slibuje epické završení příběhu jednoho z největších videoherních hrdinů.

Následující text obsahuje spoilery ke hře God of War (2018)

Když se začal připravovat restart série God of War, měl Cory Barlog se svým týmem docela dost možností, kam by se mohl Kratos po vysekání řeckého pantheonu bohů vydat. V jednu chvíli to vypadalo na Egypt, ale nakonec padla volba na severskou mytologii, která je stejně bohatá a zajímavá jako ta řecká, navíc se i díky řadě filmů a seriálů stala v posledních letech hodně oblíbená. Od posledního setkání Kratos značně zestárnul, narostly mu vousy, změnil se u něj hlas (nově ho dabuje fantastický Christopher Judge), našem si manželku Faye a narodil se mu syn Atreus. Zdálo se, že konečně může začít nový klidný život a zapomenout na předchozí hrůzné události, které chtěl i se svými čepelemi pohřbít. Vše se ovšem změnilo ve chvíli, když mu manželka zemřela a rozhodl se, že ji splní její poslední velké přání, a to rozprášit její popel na nejvyšším místě známého světa. Do cesty se mu totiž připletl bůh Baldur, syn Odina a Freyi, který šel Faye po krku, ale nevěděl, že z ní zbyl už jen prach. Nakonec ho Kratos dokázal ve strhujícím finále porazit a zabít, stejně tak jako Modiho a Magniho, syny boha hromů Thora. Každá akce má ovšem i reakci, a už konec příběhu naznačil, že mu nyní půjde po krku nejen Freya, která mu v první hře pomáhala, ale také Thor, a dost možná i další severští bohové. Do toho navíc bude muset Kratos řešit i vztah se svým synem, protože mezi oběma to začne pořádně vřít, a vše se začne stupňovat, jak se blíží Ragnarök. 

První trailer na hru God of War Ragnarök odhalil, že se bude odehrávat několik let po předchozích událostech. Atreus je starší, a stejně jako mnozí mladí lidé chce zjistit, kam vůbec patří, stejně tak chce pochopit proroctví o Lokim a jeho roli v blížícím se Ragnaröku. To Kratos chce svého syna neustále za každou cenu chránit, přičemž ho žene strach, aby nezopakoval strašlivé chyby ze své minulosti. Je si totiž vědom, že zapletení se s bohy vede pouze k tragédii a utrpení. „Zatímco v první hře byla mezi otcem a synem vybudována obrovská důvěra a porozumění, jejich vztahy jsou stále velmi složité. Zvláště po odhalení Atreova obřího dědictví a skrytého proroctví, které viděl v závěru první hry pouze Kratos," řekla během oznámení God of War Ragnarök komunitní manažerka Grace Orlady. Režisérem hry je tentokrát Eric Williams, jenž slibuje emotivní a epický příběh plný zvratů, v němž bude vztah Krata a Atrea naprosto klíčový, přičemž máme vidět i následky jejich snahy zabránit za každou cenu Ragnaröku.

Ragnarök je v severské mytologii obrovská událost a konec světa, během něhož moře zaplaví zemi, hory se zřítí a slunce s měsícem sežerou vesmírní vlci. Do toho se Loki dostane z vězení a povstane proti bohům a král obrů Surtr napadne Asgard. Pak prakticky všichni zemřou. Třeba Odina sežere obří vlk Fenrir, zatímco Freya se zabije navzájem se Surtrem, a ne zrovna dobře dopadne i Thor s Lokim. Po Ragnaröku je celý svět zatopen vodou a všude jen jedna velká prázdnota. Asi se nedá počítat s tím, že by takto skončila i hra God of War Ragnarök. Sami vývojáři přiznávají, že se nechali severskou mytologií jen inspirovat a vyprávějí na jejích základech svůj vlastní originální příběh. Ostatně to stejné dělali s řeckou mytologií, ale je jasné, že i ve hře půjde o hodně. A otázkou je, jestli touto hrou vývojáři nechtějí ukončit i zároveň celou sérii. Zatím má jít jen o dokončení příběhu zasazeného do severské mytologie, ale to neznamená, že nepůjde o něco daleko většího.

Příběh hry se bude točit kolem hlavních dvou protagonistů, ale z předchozí hry se vrátí i řada dalších postav. V upoutávce jsme mohli vidět Mimira, jenž pořád bude hlavním hrdinům radit, ale také trpasličí bratry Broka a Sindriho. Ti se v první hře starali o vybavení Krata, a dá se předpokládat, že nyní budou mít podobnou úlohu. Vrací se i Freya, která nemůže Kratovi odpustit smrt svého zlobivého syna Baldura, takže se dá počítat s tím, že mu půjde po celou dobu po krku a bude hrát v příběhu hodně zásadní roli. „Obrátí každou zbraň, kterou má k dispozici, směrem k vrahovi svého syna. Chceme hráčům připomenout, že je Freya nejen děsivá a mocná uživatelka Vanirské magie, ale také sama o sobě impozantní bojovnicí," říkají vývojáři.

Ti stihli potvrdit, že se ve hře objeví i zcela nové postavy. Na Thora už lákali v závěrečné scéně prvního dílu. I ten se musí vypořádat se smrtí svých dětí, přičemž podle vývojářů bude jejich Thor hodně blízko verzi ze severské mytologie. Hlavně co se vzhledu týče. Kolem něj byl po odhalení velký rozruch. Mnozí hráči říkali, že je moc tlustý, ale vedla je k tomu hodně zidealizovaná představa o tom, jak by měl takový severský válečník, který pobil většinu obrů, vypadat, za což může hlavně současná filmová a seriálová produkce. Mezi zcela nové postavy bude určitě patřit severský bůh války Tyr, který byl považován za mrtvého. Ukázka trochu naznačuje, jakou stranu si v konfliktu vybere, ale jisté není vůbec nic. Ve hře se objeví i samotný Odin (hraje ho Richard Schiff), král Asgardu, no a v závěru první ukázky byla ukázána Angarboda. Ta je zřejmě jedním z posledních přežívajících obrů.

S předchozím dílem vývojáři položili velmi dobré základy, ať už jde o příběh i hratelnost, takže se nedá očekávat, že by se God of War Ragnarök, jenž bude také celý postaven na jednom jediném záběru, nějak výrazně lišil. Vývojáři chtějí v pokračování jen vypilovat některé herní mechaniky, přidat i několik nových, a hlavně vše pojmout ve větším měřítku, když se blíží konec světa. To je i vidět na skutečnosti, že tentokrát Kratos a Atreus navštíví všech devět světů, mezi nimiž nebude chybět Vanaheim, Svartalfheim a Asgard. V jednotlivých světech mají hlavní hrdinové hledat spojence pro válku, která se kvapem blíží, přičemž ty mají být daleko rozsáhlejší než v minulosti, a dá se předpokládat, že budou mít i více vedlejších úkolů. V některých světech bude moci Kratos použít pro přesun loďku, která byla už v prvním díle, a protože zuří Fimbulwinter, budou se hodit i sáně tažené vlky.

Když v roce 2018 vyšel God of War, někteří trochu poukazovali na menší rozmanitost nepřátel. Při zpětném pohledu tuto výtku berou i vývojáři včele s režisérem Ericem Williamsem. „Dokonce i v týmu jsme si říkali, že by bylo hezké udělat ještě pár dalších druhů nepřátel," říká, a dodává, že k tomu nakonec nedošlo. To se ale v pokračování změní. Jak už ostatně napověděl samotný trailer, rozmanitost protivníků bude daleko větší, ať už půjde o různé obry, trolly či kentaury, ale i další mytologická stvoření, která půjdou hrdinům po krku. Vývojáři ale samozřejmě nevystříleli vše, takže určitě nebude chybět nějaké to překvapení, ať už půjde o řadové protivníky či velké bosse.

Aby mohl Kratos s bohy i nejrůznějšími monstry bojovat, bude mít u sebe opět mocnou sekyru Leviatan, stejně tak i své oblíbené Čepele chaosu a Ochráncův štít, jenž má být ještě důležitější součástí soubojového systému. Vývojáři slibují, že se Kratos naučí své zbraně používat novými způsoby, a to nejen pro boj. Ostatně třeba Čepele chaosu bude možné použít pro strhávání dveří, k přitahování se k protivníkům nebo k přitahování se na vyvýšená místa, což má pomoci nejen při řešení hádanek, ale také při soubojích, které budou více vertikální než v minulosti. Důležitou součástí bude i nadále Atreus, který se také od prvního dílu naučil řadu nových triků a bude se více zapojovat do samotných soubojů, a to nejen za pomoci luku, ale i různých kouzel. Na jeho stylu boje bude asi nejvíce vidět, že od minula dospěl a je daleko lepším válečníkem, ale tomu se zase tak moc nejde divit, když má po svém boku takovou legendu.

God of War Ragnarök se zatím jeví jako epické zakončení nejen severské ságy, ale i celé značky God of War. Kratos se bude muset vypořádat s blížícím se koncem světa a s celou řadou severských bohů, ale také bude muset ochránit svého syna, jenž chce za každou cenu zjistit více o tom, jakou roli v Ragnaröku hraje. Pokud se něco nepokazí, mohl by být God of War Ragnarök opravdu výjimečnou hrou, na níž budeme zase řadu let vzpomínat. Jedinou kaňkou je v současnosti jen chybějící datum vydání, ale to se snad brzy dozvíme. I vzhledem k tomu, že hra už pomalu získává hodnocení od ratingových organizací. 

God of War: Ragnarok

ps4ps5
Sony Interactive Entertainment, Sony Santa Monica Studio
Datum vydání hry:
9. 11. 2022

Komentáře