Remedy: Alan Wake 2 vás na konzoli PlayStation 5 překvapí, kvalita obrazu je důležitější než rozlišení

Tohle zjištění vyvolalo menší pozdvižení, ale Thomas Puha, který má v Remedy na starost komunikaci, uvedl, že hráči budou z PlayStation 5 Pro verze Alan Wake 2 příjemně překvapeni. „Kvalita obrazu je důležitější než rozlišení, ne že bych tímto něco potvrzoval. V příštích týdnech zveřejníme podrobnosti o verzi hry Alan Wake 2 pro PlayStation 5 Pro a také nějaké záběry. Myslím, že tato verze bude pro mnohé příjemným překvapením, ačkoliv těžko říci v dnešní době,“ napsal.
Tvoje reakce na článek
Galerie
























Komentáře (51)
@Kainé: No nepochpils pointu, nevadí.
Nicméně tato přednáška přímo od lidí z Remedy link řekne mnohem více. Až pochopíš co všechno hra musí krom grafiky ještě spočítat a v jaké míře, aby to vůbec fungovalo jako hra, pak tebou sdílená analýza získá naprosto odlišný kontext a můžeme se bavit o tom, jestli se jedná o špatnou optimalizaci, nebo o kombinaci výkonných systémů ve hře, které by dohromady při tom vizualu a zvuku nefungovali bez pořádné optimalizace. Takhle jednoduše ti ta analýza nic neřekne bez znalosti toho, co všechno hra musí umět. Po dohrání jsem si prošel všechny jejich přednášky, což je dohromady několik hodin záznamu a taky jsem se domníval, že hra je náročná, protože je špatně optimalizovaná.
A to ti nestačí analýza a zároveň odborné zhodnocení od Digital Foundry? Můžeš upřímně říct jaký PC HW máš a jak ti hra běží s RT?
Hra totiž v zásadě cílí na stylizovaný fotorealismus, je to hybridní, protože při této intenzitě detailů a dalších systémů v chodu jako fakt neuděláš fotorealismus ani na ultra, ultra PC, kde kromě hezké grafiky se všechno musí i nějak hýbat a mít nějaký děj na scéně. Není například problém mít ultra realisticky simulovanou vodu, ale krom té vody do té scény už nic nedáš, pokud se má vše počítat v reálném čase. Podle toho kolik té vody bude a jak moc bude muset interagovat. Ukaž mi hru, která je podle tebe dál. Pokud svou optikou GPUček je AW2 v medium, ukaž hru kde je to fakt ultra.
@stillalive: "Důvod proč to hraju spíš na konzoli jako ostatní hry je ten, že chci vidět čeho jsou schopní různí vývojáři na tomtéž HW, je to nejlepší způsob jak porovnávat hry a jejich zpracování mezi sebou spravedlivě, mám to tak ve všem. Vím že je možné postavit šílenou bestii na které by ten AW2 běžel i s Path-Tracing ve 4K na 60, ale to nejsem schopný obdivovat, protože tady práci už odvádí samotný hrubý výkon stroje, mnohem výkonnějšího než PS5. Rád obdivuji lidskou práci a o to víc, když se na konzoli podaří rozhýbat takový monstrum jako je AW2."
Tak to jsi ve špatné generaci konzolí. Není moc co obdivovat. Optimalizace až na výjimky odpovídá výkonu GPU ala PC, žádné optimalizační zázraky na uniformní hw se nekonají a Alan Wake 2 je toho vzorový příklad.
link
@menzes2.0: Path-Tracing
Tahle hra opravdu posouvá laťku na úplně novou úroveň na konzolích i na PC. Na své prezentaci ukázali jejich metody optimalizace, ve skutečnosti je tam brutální optimalizace, aby ty obrázky byli vůbec možné. Jenom co se týče polycountu, pro srovnání Control vykresluje kolem 2M polygonů v záběru, Alan Wake 2 kolem 17M. Nebe a dudy. Renderuje se navíc pouze to, co je v záběru kamery, tentýž princip jako u Decima enginu (Horizon, DS), čímž ušetřili monstrózní objemy dat. Textury a další datově náročné elementy se streamují real-time při pohybu prostředím. Snížením rozlišení též získali prostor pro komplexnější výpočty. Tohle všechno jsou optimalizační techniky, díky kterým je možné docílit násobně vyšších detailů na záběr. Ta hra běží na Northlight enginu, což je jejich vlastní výtvor, který používá ty nejmodernější technologie. Tady o špatné optimalizaci nemůže být vůbec řeč. Hra využívá spoustu náročných volumetrických systémů pro nasvícení, mlhu, vodu a toho je hra plná. Ty snímky padají vždycky když je rozsvícená více než jedna lampa (save spot) ve směru záběru. Ty stejný místa nemají žádné pády, když ty lampy nesvítí. Zapneš baterku, a v těchto situacích klesne snímkování. Jsou to specifická místa za specifických okolností. I bez RT jsou volumetrická světla dost náročná v hojnějším počtu a to není zdaleka jediná náročná věc ve hře na výkon. Ve skutečnosti v Remedy udělali maximum pro to, aby to vůbec bylo možné. Podle mě mnoho lidí má hodně zkreslené představy o tom, co je vlastně možné, jak je to vlastně náročné a proč na určitém HW. Se jenom podívej na tu vegetaci, stromy jako bys je přesadil z opravdového lesa, tisíce titěrných větviček, lístečků, odlupující se kůry a spousty a spousty dalšího. Proto říkám, je potřeba se opravdu zastavit, nebo aspoň spomalit, aby člověk uviděl co všechno se před ním právě odehrává. Podíváš se na zem, na kameny, skály, všechno má extrémní míru detailů v polygonech i texturách. Světlo baterky mají zpracované špičkově včetně vrhání stínů. Na druhé straně jsou tam na mnoha místech dost brutální chyby v umisťování vegetace, která je právě na většině území poskládaná výborně, přirozeně, ale jsou místa kde levituje strom ve vzduchu, nebo celé křoví, tráva na několika místech je umístěna šíleně, pak jsou místa kde pod určitým úhlem se objeví podivný zdroj světla a pootočíš kameru a světlo zmizí. Jsou tam chyby, které bych raději neviděl, bohužel dosud neopravené a důvod proč mě levitující strom štve je jenom to, jak debilně to kazí všechnu tu skvěle odvedenou práci kolem něj. Těch chyb není moc, ale pár jich vyloženě střílí do ksichtu a jsou sakra zbytečné. Asi jim to nafotim a pošlu Kdybych mohl, udělám to sám.
Každopádně tahle hra tak trošku přeskočila generaci směrem dopředu. A to i bez RT. S Path-Tracing je to samozřejmě top.
@menzes2.0: kamosovi by si nemal verit vsetko
link
link
@stillalive: kamos ma komp za 60k a dava to na ultra v 120-140fps v nativním 4k pri RT,jak si prisel ze na to potrebujes PC za 100+k ?
edit: tak ne za 60 ale za 78
Takze cela tato 864p drama vznikla pre tento naprosto neprehladny 6 sekundovy zaznam na ktorom dokopy nieje nic vidiet? A aj tych 6 sekund je rozdelenych na dve sceny, z ktorych je jedna totalny rozmazany chaos. Vsak sa tam na tom sami akurat dobre zasmiali a tu sa kvoli tomu pomaly prehodnocuje zmysel existencie hernych konzol 😆
@Kainé: To PC na hraní si nakonec taky pořídím.
Mě baví v atmosférou prodchnutou lokací se procházet, dívat se na scenérii ze všech možných pozic, tedy úhlů, baví mě v té hře už samotná chůze, normální, lidská chůze, baví mě přibližovat se pomalu někam, spozorované nepřítele chvíli pozorovat a pak útočit. V podstatě můj gameplay vypadá podobně jako každý jiný s tím zásadním rozdílem a to je tempo, je podstatně pomalejší, nemám problém se na každém metru zastavit, něco si opravdu prohlédnout. Abych u takové hry vytěžil imerzi zážitku na maximum, pohybuji se s postavou a především s kamerou velice plynule, návazně, každý pohyb kamerou koriguji celou dobu tak, abych opravdu sledoval/ hrál interaktivní film/hru v kontextu situace. Takže když jsem v lese v úplné tmě a jediné co člověk vidí, je vše co odhaluje kužel světla, pohybuji se se Sagou tak jako bych s tou baterkou šel lesem sám, jdu pomalu, obezřetně, vnímám každé prasknutí větve, nebo ruchy z okolí, které naznačují něčí přítomnost. Nikam nespěchám, jsem prostě v té situaci, třebas někde v lese a soustředím se zcela jen na to místo, nikoliv že mám někam dojít. Nakonec totiž to tak či onak skončí a já to nehraji abych to dohrál, Aly abych si to opravdu užil jak nejlépe dovedu. Tahle hra konkrétně mi tento způsob hraní a kýžený druh imerze zážitku umožňuje dosud nejlépe z toho všeho co jsem dohrál. Poprvé jsem to zažil u prvního The Last of Us, takový ten cinematic feeling už ze samotného hraní. Člověk tam převážně chodí. V AW2 jsem si každý střet vychutnal, protože než jsem na nějaký narazil, chodil jsem a chodil a chodil a užíval si už samotnou atmosféru. Příběh je kapitola sama pro sebe a ta prohlubující se nejistota toho co je a není skutečné a jestli vůbec něco je, lidé komunikující telepaticky, jevy za hranicemi hmoty, není to jen grafika, detaily které opravdu doporučuju blíže si prohlédnout, ale je to všechno dohromady tím jaké principy a zákonitosti příběh předkládá, v jejichž rámci se postavy pohybují. Můžu to klidně proběhnou za 30 hodin, ale po své zkušenosti vím kolik bych toho zároveň minul, především určitou imerzi, kterou lze snadno uživatelsky velmi upozadit stylem hraní.
Důvod proč to hraju spíš na konzoli jako ostatní hry je ten, že chci vidět čeho jsou schopní různí vývojáři na tomtéž HW, je to nejlepší způsob jak porovnávat hry a jejich zpracování mezi sebou spravedlivě, mám to tak ve všem. Vím že je možné postavit šílenou bestii na které by ten AW2 běžel i s Path-Tracing ve 4K na 60, ale to nejsem schopný obdivovat, protože tady práci už odvádí samotný hrubý výkon stroje, mnohem výkonnějšího než PS5. Rád obdivuji lidskou práci a o to víc, když se na konzoli podaří rozhýbat takový monstrum jako je AW2.
Neřekl bych například že na konzolích je RT zcela nepoužitelné. Rozhodně implementace od Insomniac je hodná obdivu. Samozřejmě že jsou výjimka a proto je co obdivovat. Kdyby to udělali na PC, byla by jejich práce nahlížena zcela jinak. Mně stačí občas jedna hra na dlouhou dobu, protože když už, tak něco co je v nějaké své škatule top odvedená práce a toho je vždy poskrovnu.
Je jasné, že Kainé si tu bude stěžovat vždycky na vše, ostatní spokojeně hrají a užívají si.
hmm.. to nezní dobře
link
@lagZz: tak každý to máme inak . Ja zas napriek tomu, , že mám herné Pc, považujem za lepšiu hernú platformu PS .. pomerom cena výkon, ako aj to, že sa na nej necheatuje skoro na každé online hre ako na Pc... tiež aj pre mňa lepšia férovosť hrania na rovnakom hw, .. exkluzívne hry, ktoré považujem za top a ktoré vyšli buď len po rokoch alebo vôbec na pc, ..pre ps hovorí aj snaha prinášať technológie, ktoré na konzoly nik neprináša.. ds, psvr2 pod..
@Kainé: ty si koleduješ trumpeto. ťa tu zlynčuju a upália ako bosorku.🤣
link
Situace okolo GT7 je ještě bizarnější. Ve zkratce: z nativního 4K na 1188p s RT v 1080p. DF to komentuje, že je nízké rozlišení ihned patrné.
@Tab Arc: i na KZ sem casto obhajoval konzole vuci PC, kdyz tady mel Susty svou PCMR naladu nebo kdyz cerstve Timesplitter presel z Xboxu. Ale to je jedno, chapu ze za posledni mesic to muze vypadat tak ze nadrazuju PC a mas pravdu, posledni dobou se mi ta platforma jevi jako nejlepsi diky tomu ze oba hlavni konzole vydavaji temer vse na PC. V tu chvili je lepsi mit jeden HW na vsechno k tomu Xbox ovladac a Dualsense a clovek je vysmatej :)
@lagZz: Skôr ide z Teba to, že vždy máš potrebu velebiť pc nad konzolami, takže, že si sa vysmieval xbotom nič nevylučuje. Ale akonáhle sa niekde škrtne vyhoda ps5 nad Pc ideš turné 🙂 . To je neprehliadnuteľne ..
Veď práve. Konzola ešte nie je ani v predaji a skúsených je na nej možno tak 3 hry, aj to niektoré vyzerajú vraj o dosť lepšie (ff7r) a už sa ide o tom, aké je to nepotrebné a nevýhodné.. prečo potom nemôže aj iný názor padnúť, opačný.. ako aj kus podpichnutie tých, ktorí akože vyplakávaju už vopred.. ale oni môžu, ide o Sony na tých sa "nesiaha"🙂
Nejak sa nemáš k "obrane" tých ktorým sa ponikuje, kyblheaduje a pod.. tam už obhajca bezprávia nemáš potrebu byť keď si taký napíše podobný "názor" na opačnú stranu😁
@Tab Arc: U me cloveka kteremu rika Pato fanaticka plejko ti prijde ze nadrazuju MS…aha. 😅
Ja ktery tu roky obhajoval PS a vysmival se xbotům. Zkus to priste trosku lepe, jinak stejne jako ty mam doma PS5 a PC, takze jsem stejne zaujaty jako ty ?
Jinak ohledne te ceny ano pokud bych stavel PC minimum je za me cca tech 35-45k pokud na to clovek nema a nechce bazar kde se da sestava slusna s RTX 3080 sehnat za 25-30k tak ano vyplati se vic nakup PS5 nebo XSX. Ale pokud clovek ma 20k na konzoli bez mechaniky a stojanku, tak tech 5-10k uz nekde vyskrabne a vyplati se mu koupit to PC za me. Ale necham se prekvapit az PRO vyjde jake budou ohlasy. A pak nazor klidne rad zmenim a dam ti za pravdu ze se PS5 PRO povedlo, nicmene z toho vo zatim vime me to nepresvedcilo.
@lagZz: Jasné že nepovede, 900 už je málo, ide sa na koľko? 1500? Potom reči aké mám pc a koľko fps.. alebo sa začne bazarom? Uz 300euro nie je zrazu peniaz, ked ide o zvýšenie ceny pri pc :-D . Ano, možností budú väčšie.. napr . wallhack, aimbot, a pod :D
Že ty sa nikdy nedozveš, ked podobne označujú tých, ktorí podobne kritizujú PC, alebo MS .. tam je to všetko v poriadku že? Už dosť do očí bije, že čokoľvek príde pozitívne na Sony konzolu a niekto sa ozve na jej hejterov, tak sa ozveš.. Nebodaj niekto naznačí, že také PC má svoje nevýhody , už máš potrebu sa ozvať ..
Všimni si na koho prevažne reagujem a čo predvádza.. ale hejti Sony a druhý sa nejde pos. ť z Pc, tak už ťa to vytáča a musíš sa ozvať ..
také typické no .. 🙂
@Tab Arc: Ti lidi co si radši postaví PC ale přeci nemusí dodržovat budget 800-900€. Mohou si něco přidat navíc, což by dle mého udělal každý rozumný člověk a budou mít daleko větší možnosti. Ale rozumim že tady mi pšenka nepokvete…
Podle Gauntleta a Tab Arca by totiz hraci pokud se jim neco nelibi asi meli drzet hubu a krok a souhlasne prikyvovat, protoze kdokoliv se ohradi vuci necemu co se tyka PS je ihned oznacen za hysterku, crybaby a vecne nespokojeneho cloveka. Nenapadlo vas treba ze existuji lidi kteri meli Playstation radi ale rozhodnuti ktere ta firma posledni roky dela vidi jako spatna….?
@stillalive: já ti to neberu, sice si to neumím představit, že bych hru, kde ve finále není žádný exploring, nedá se tam ztratit a je to víceméně lineární hra, hrál 300 hodin, ovšem pokud opravdu hraješ tak, že zkoumáš každý grafický detail hry, tak bych rozhodně volil PC, opravdu mi nedává smysl tohle dělat na low medium detailech konzole. Ale každý strůjce svého štěstí.
@Kainé: Tato a vlastně každá hra co jsem kdy hrál, když mě baví, když je to TA HRA která mě vtáhne a nepustí a zejména když je to hra jako AW2, vždycky tam nahraju několika násobně více času, než za který se dá hra dohrát. Jenže pro mě hraní her není závod, takto vynikající hry se ukáží jednou jedinkrát za generaci a každá generace takových her má vždy jen několik. Kolik například her na Switchi je jako Zelda BotW a TotK? Žádná. Kolik her je jako Mario Galaxy? No jedná, aktuální Astrobot na PS. A můžeme z každého žánru vybrat. Tím chci říct, že fakt nekupuji konzoli a hry za nemalé peníze, hry které těm nejlepším v oboru zaberou celé roky práce a na které se roky čeká, abych to pak přinesl domů a účelově to skonzumoval jak další pečivo z pekárny za pár hodin. To pak samozřejmě pořád čekáte na nové hry, pořád nemáte vlastně co hrát, protože každá hra, i to nejlepší co je, prosvištíte jedním hltem. Hrál jsem stejnou hru jako ty, stejně dlouhou a zažil jsem tam toho mnohem víc, než bys byl schopen v ultra soustředění za 30 hodin pojmout. Všechno vyžaduje čas. Pokud jde o samotné prostředí ve hře, je tam tuna detailů, které běháním z A do B není možné postřehnout, protože nejméně polovina z nich je vidět až při bližším, zkoumavém pohledu. Ta hra má úplně jinou atmosféru, když pořád běháš sem tam od úkolů k úkolu, nebo když opravdu chodíš velice klidně, pomalu. Nebe a dudy. Nikomu však neberu jeho styl hraní.
@Jizva: Krátké cykly a taky úpadek talentů. Tady máš nějaké data z posledního výzkumu:
"According to recent research, as many as 68% of gaming companies are struggling to fill workplace vacancies. At the same time, 59% feel their company’s growth is being hindered as a result.
High turnover is far from a new phenomenon in the gaming industry. Today, the industry’s turnover rate sits at 22.6% - well above the average of 12%-20%. Skilled gaming professionals are difficult to find and even harder to hold on to." link
Jak tu třeba zmiňoval Kainé, inFamous Second Son je deset let stará hra, vypadá mnohem lépe jak nekterá nová produkce a přitom běží na hardwaru, který se používal do tabletů a byl už v době vydání zastaralý.
@Jizva: Určitě první bod, ale to by pak plno her vycházelo až za 6 let 😃
Teď jen taková otázka do placu. Čím myslíte, že ta slabší technická stránka u her může být způsobená? Napadají mě třeba krátké vývojové cykly. Přeci jenom hry jsou stále komplexnější, ale termíny jsou nemilosrdné, což potvrzují i day one patche, které se stávají standardem. Nebo jsou to technické limity hardwaru? Lenost vývojářů? Cross-platformní vývoj?
Miestna kontrolka úspechu Sony prehovorila.. takže nie je pochýb, že PS5 Pro bude mať úspech 😍💙🙏
@gauntl3t: otázka je, co bys přesně chtěl jako chválit v této generaci? Většina her, které jsou něčím zajímavé, jsou remaky starých her. Spousty her je rozbitých, exkluzivity jsou generické sequely, které z velké většiny běží i na PS4. Čistota obrazu úplně vymizela, optimalizace je nahrazena FSR, hry jsou roztřepené, nečisté. Stíny, odrazy, draw distance, textury nejsou o moc dál než např. u Infamous Second Son, který běžel na naprosto mizerném hw PS4.
Taky si občas připadám, že si pořád na něco stěžuji, ale pokud hry stojí skoro dva litry i od vývojářů AA her, tak sakra by měla být už nějaká kvalita v roce 2024. Opravdu nejsme na PS2, kde byla 3D grafika v plenkách. Já tedy většinu současných her hraji ve 30FPS, protože 60FPS režim je obrazově opravdu tragický. Pak si tedy koupíš Pro a čteš opět o dvou režimech a rozlišeních na úrovni PS3/PS4. Co jako chceš chválit? Ano, spousty hráčů je hysterických viz např. aféra MTX u DD2, ovšem obecně opravdu není moc co chválit v této generaci. Letos jsem hrál jedinou hru v 60FPS a to Stellar Blade, ale to je hra na UE4, která by klidně mohla vyjít i na PS4.
Moje nároky jsou poměrně malé, stačí mi slušný dohled, aby se vše nedočítalo před tebou, slušné textury, čistý obraz, ani tohle málo se mi nedostává. Budu se opakovat, ale nedokážu pochopit, že hra jako Rebirth obsahuje lokaci Nibelheim, kde půlku mapy vidíš 2D texturu obrovského skaliska vdáli, protože správně není načtená textura.
suma sumárum ps5 pro sa naozaj neoplatí. bežnému človeku postačí xbox serie barčo...no dobre pardon obyčajne ps5.😆 a naročnejší si postaví pc ktore si s tym proverglom vytre riť. plus neplatí multiplayer, plus hry za hubičku no čo by som viac chcel ked vpodstate každu hru môžem hrať aspon v češtine a nie v kadejakom honky tonku .😀
Aj tak zaujímavé bude sledovať, ako si to v rovnakej kvalite, ako to pobeží na ps5 pro, zahrajú tí, čo si radšej postavia PC za 800-900e ..
@mnaca: máš herné PC, máš PS5, máš knižnicu hier za 200k, a pritom sa non stop sťažuješ. Z perspektívy herného nadšenca máš asi "všetko" 🤔, tvoj problém bude zrejme v niečom o čom nieje morálne ďalej pokračovať v diskusii 😔
Edit: už som skončil, viac nemám čo dodať.
@mnaca: tak ty už dosť dlho pôsobíš ako hysterické otravné crybaby, ktoré je strašne všade počuť. Ak sa ti takto rúca svet kvôli nízkemu výkonu PS, prečo si nepostavíš vlastné PC bez kompromisov a radšej si nechavaš od Sony diktovať v akých FPS, rozlíšení a kvalite musíš hrať hry? Vlastne si podľa toho čo tu pravidelne píšeš ideálny adept pre migráciu na PCMR. Predaj PSko, nechaj si dual sense a ja ti so stavbou PC ochotne poradím.
@mnaca: na druhej strane, ty už zrejme teraz vieš že na PRO to pobeží v rovnakých 860p ako na SX a PS5 🤷
1440p + 60fps na Ultra, bez RT, na to by meli cílit, ale chapu to nezni tak hezky v reklamnich specifikacich. Pritom by vsichni byli spokojeni hrali bychom na konzolich plynule hry v pekném nastaveni ve slusnem rozliseni a vykon by na to ty konzole meli. Misto tlaceni pseudo 4K a RT…