Tomb Raider historie 3. část

special  8
Martin Šmíd, 23. 2. 2013 22:45
Třetí a poslední část historie Tomb Raidera se bude věnovat jednak filmovým a videoherním dílům, ale také komiksům a knížkám. V Čase se přesuneme na Playstation 2, na který vznikl The Angel of Darkness jakožto poslední díl od Core Design, aby následně převzali nad Larou kontrolu vývojáři ze studia Crystal Dynamics. Věříme, že se vám i třetí část bude líbit a přinese spoustu informací, o kterých jste doposud nevěděli.

Film - Lara Croft: Tomb Raider (2001)
Když se z Tomb raidera stal celosvětový fenomén, ihned se o Laru Croft začala zajímat filmová studia. Nakonec práva na film získal Paramout. Když bylo filmové zpracování oznámeno, nikdo se nezajímal o příběh, ale spíše o to, kdo Laru Croft bude hrát. Do úvahy se braly ty nejznámější herečky, nakonec padlo rozhodnutí do role obsadit v tu dobu ještě ne tolik známou Angelinu Jolie. Ze strany studia se jednalo o skvělý tah, protože jak se později ukázalo, Angelina Jolie ztvárnila neohroženou archeoložku na jedničku, a když se dnes řekne Lara Croft, mnozí si za ní představí právě tuto krásnou herečku. Ačkoliv hlavní role byla dobře zahrána a Angelina Jolie se skutečně Larou stala, film trpěl nezajímavým scénářem, a mnohý ho označili jako sled akčních scén, které ve finále nedávají moc smysl. Kritika rozhodně byla na místě, kvalit Indiana Jonese rozhodně Tomb Raider nedosahoval, přesto se nejednalo o zase tak velký propadák. Film na sebe vydělal, navíc patřil mezi to lepší, co se na filmových plátnech s videoherní licencí objevilo. Příběh filmového zpracování se točil kolem záhadných hodin, konjunkce planet a možnosti cestování časem skrze záhadný trojúhelník, který chtěla získat sekta Osvícených.

Zajímavosti:
- Tréninkový robot se jmenuje Simon podle režiséra Simona Westa
- Angelina Jolie se na film připravovala 3 měsíce za asistence instruktora britských speciálních jednotek SAS
- Ve filmu se objevil současný představitel Jamese Bonda, Daniel Craig. Ten v Hrobce tančícího světla používá stejnou zbraň jako ve filmu Casino Royale.

Lara Croft Tomb Raider: The Angel of Darkness (2003)
Když byl Tomb Raider 5 Chronicles dokončen, mohl se tým naplno začít věnovat Playstation 2 dílu. Už na začátku se ale vyskytlo několik problémů, protože engine, který vznikal pro tuto novou hru, byl naprosto nepoužitelný, takže musel být vyhozen. Dnes vývojáři na vše vzpomínají jako na mrhání časem, protože zatímco pracovali na Chronicles, mohli mít už hotový engine a další části hry. Jenomže jediné co v tu dobu měli, bylo pár artworků a neúplný scénář. S The Angel of Darkness měli vývojáři od začátku velké ambice. Chtěli Laru přistihnout v úplně nové situaci, proto je hned na začátku obviněna z vraždy Wernera von Croye, a na útěku před policií. Jediné, co jí zbývá, je očistit své jméno. Za vraždou podle všeho stojí jedna náboženská sekce, které se Lara ihned vydává na stopu. Původně měla hra Laru zavést do spousty míst po celém světě, jako Francie, Německo, Turecko a Česká republika, ale protože vývojáři přestali stíhat, a další odložení nebylo přípustné, krachující Eidos na tom nebyl zrovna dvakrát dobře, museli více jak polovinu obsahu vyškrtat.

The Angel of Darkness nebyl nejkratší, ale bohužel obsahoval celou řadu chyb. Ovládání nefungovalo, navíc hlavní hrdinka měla dost krkolomné a pomalé pohyby, což značně ztěžovalo plnění jakýchkoliv hádanek, které navíc mnohdy byly narychlo naroubovány do designu levelu. Tyto problémy jasně dokumentuje přiznání vývojářů, podle nichž byla hra z technického hlediska noční můrou, navíc editor levelů byl prakticky dokončen jen několik měsíců před vydáním hry, takže je logické, že ne všechno se dodělalo. Po vydání se na The Angel of Darkness snesla obrovská kritika, a zcela právem. I když dnes vývojáři říkají, že kdyby měli více času, mohla hra dopadnout jinak, všechna vina byla svalena právě na ně. EIDOS se moc dlouho nerozmýšlel a další díl jim už nesvěřil. Musela nastat změna, a tak byl Tomb Raider svěřen do péče studiu Crystal Dynamics.

Zajímavosti:
- Nikdo pochopitelně nemohl předpovídat, jak Angel of Darkness dopadne, proto vývojáři měli rozpracovaná i dvě další pokračování.
- Původně se plánovalo, že ve hře bude vedle Lary a Kurtise ještě jedna hratelná postava. O koho šlo, bohužel nikdy nebylo prozrazeno.
- Na začátku neměl původně zemřít Werner von Croy, ale Lařin kamarád Jean-Yves, který se objevil ve čtvrtém a pátém dílu.
- Vývojáři z Core Design uvažovali o samostatné hře s Kurtisem, nedošlo na ní.

Film - Lara Croft Tomb Raider: Kolébka života (2003)
Protože první filmový Tomb Raider na sebe vydělal a i přinesl do kasičky filmového studia peníze, bylo rozhodnuto o druhém dílu. Ten už nerežíroval Simon West, ale byl za ním odpovědný další uznávaný režisér Jan de Bont. Že by tato změna pomohla, to se říci nedá, protože ačkoliv byl scénář rozhodně kvalitnější, pořád měl do dokonalosti daleko, takže jako v prvním dílu i zde vše zachraňovala Angelina Jolie se svým vycpaným hrudníkem, z něhož bylo těžké odtrhnout oči. Po honbě za záhadným trojúhelníkem nyní před Larou stál daleko těžší úkol, protože hned na začátku najde zničený chrám pod hladinou mořem, který ukrývá mapu k nalezení Kolébky života, kde se nachází Pandořina skříňka. Pokud by padla do nesprávných rukou, mohla by svoji silou ohrozit celý svět. I když film v kinech nepropadl, tržeb svého předchůdce ani z poloviny nedosáhl. Proto se rozhodlo, že další díl zatím nevznikne a bude se čekat, až přijde někdo s nějakým dobrým nápadem, jak dál. V současnosti to vypadá tak, že se něco kolem třetího filmového Tomb Raidera děje, ale vše se hýbe tak pomalu, že zatím nevíme vůbec nic. Laru by ovšem už neměla hrát Anglina Jolie, takže celý ten kolotoč ohledně hledání herečky začne zřejmě nanovo.

Komiksy a knížky
Videoherní svět začal být pro Laru příliš malý, proto se začala postupně objevovat i v komiksovém světě. Společnost Top Cow Productions začala komiksovou sérii vydávat v roce 1999 až do roku 2004, přičemž celkem mělo dílo na padesát čísel, což je rozhodně slušný počet. Komiksy jsou známé spíše v zahraničí, ačkoliv i u nás se většina čísel objevila přeložená do češtiny. Během let se objevily i tři knížky s Lařinými dobrodružstvími od společnosti Ballantine Books. První knížka The Amulet of Power vyšla v roce 2003 a dějově byla zasazena mezi The Last Revelations a The Angel of Darkness, takže nabídla odpověď na otázku, jak Lara nakonec pod pyramidou přežila. Druhá knížka The Lost Cult z roku 2004 zase pojednávala o misi pro CIA, jejímž cílem bylo ukrást irácké artefakty. Pro zajímavost, na začátku knížky je napsáno, jak nakonec Lara unikla stíhání za nastraženou vraždu Wernera von Croye, což je jedna z věcí, která nebyla ve hře The Angel of Darkness vysvětlena. Třetí knížka The Man of Bronze vyšla v roce 2005 a Lara se v ní vydá najít chybějící část tisíce let starého androida, který by v případě oživení propůjčil velkou moc. Ačkoliv knížky nejsou nějakým velkým vrcholem, nejde jim upřít, že se dobře čtou a fanouškům odpovídají na spoustu nezodpovězených otázek, a o to jde především. Osobně bych doporučil alespoň The Lost Cult.

Mobilní hry
Úspěch Tomb Raidera pochopitelně zasáhl i mobilní telefony. Většinou tyto hry s Larou nebyly příliš populární a úspěšné, přesto na cestách dokázaly zabavit. Protože výkon tehdejších telefonů byl hodně omezený, na 3D dobrodružství nedošlo. Jednalo se pouze o 2D skákačky, mezi které se počítají díly jako The Osiris Codex, Quest For Cinnabar a Elixir Of Life. Později dokonce vyšla na mobilní telefony hra Puzzle Paradox, která byla postavena na řešení logických hádanek, samozřejmě za asistence populární archeoložky.

Lara Croft Tomb Raider: Legend (2006)
Když přebralo studio Crystal Dynamics (Legacy of Kain) Tomb Raidera, fanoušci byli plní očekávání, co se z této změny vyklube. Zajímavostí je, že než byl Tomb Raider studiu Crystal Dynamics svěřen, začal v něm pracovat Toby Gard, který Laru vytvořil. Nyní na ní mohl znovu pracovat, a ve výsledku to bylo hodně znát. Vývojáři použili pro Tomb Raidera svůj vlastní engine, Lara dostala spoustu nových pohybů, moderní ovládání a po Angel of Darkness se vrátila tam, odkud vylezla, tedy do hrobek, což fanoušci jenom chválili. Tentokrát se celý příběh točil kolem legendárního meče Excalibur, při jehož hledání navíc dojde i k odhalení úmrtí Lařiny matky. Ačkoliv Tomb Raider: Legend přinesl moderní pojetí, spoustu novinek a zajímavý příběh, byla mu vyčítána přílišná krátkost. Šlo ho dohrát za pouhé jedno dopoledne, takže nejkratší Tomb Raider byl na světě.

Zajímavosti:
- Vývojáři původně chtěli použít model Lary z Angel of Darkness, ale nakonec Toby Gard navrhl novou Laru, nutno říci, že o dost hezčí a hlavně reálnější.
- Karima Adebibe, představitelka Lary Croft, se přiznala, že byla jednu dobu závislá hraním Tomb Raidera
- V Lařině domě jde spatřit obraz Kaina (série od Crystal Dynamics)
- Vývojáři i přepsali Lařinu minulost, hlavně to ohledně zmizení Lařiných rodičů.
- U Xbox verze chybí úvodní filmeček. Vývojáři ho zapomněli dát na disk, který šel k Microsoftu na schválení.
- Vývojáři v jednu dobu přemýšleli, že by se novým hlasem Lary stala herečka Rachel Weisz (Můmie).
- Kromě na Playstation 2 a Xbox vyšla i next-gen verze pro Xbox 360 s lepší grafikou.

Tomb Raider Anniversary (2007)
Tomb Raider Anniversary je vlastně jen remake úplně první hry, který vyšel k oslavám desátého výročí série. Vývojáři se nespokojili jen s vylepšenou grafikou, ale všechny úrovně postavili znovu, navíc celá hra byla postavena na enginu a herních mechanismech z předchozího dílu Tomb Raider Legends, což pomohlo především hratelnosti.

Zajímavost:
- EIDOS pověřil remakem studio Core Design, původní tvůrce série. Když byl remake skoro hotov, bylo vývojářům řečeno, že se o remake postará Crystal Dynamics. Asi si umíte představit, o jak velké zklamání šlo. Z verze remaku od Core Design se na internetu povaluje trailer.

Tomb Raider: Underworld (2008)
Crystal Dynamic vytvořil pro Laru svoje vlastní univerzum, do kterého plynule zakomponoval i remake Tomb Raider Anniversary. Díl Underworld příběhem navazuje na Legends, kdy Amanda řekne Laře, že je její matka uvězněna v místě nazvaném Avalon. Jediný způsob, jak se do tohoto místa dostat, je najít záhadní Thorovo kladivo, které se vydal hledat už Lařin otec, ale bez výsledku. Lara pochopitelně chce tento artefakt najít, přičemž na své cestě se musela vypořádat nejenom s žoldáky, ale i s Jacqueline Natlou, kterou fanoušci určitě moc dobře znají z úplně prvního dílu a ostatně i z Anniversary. Tomb Raider: Underworld přinesl velmi zajímavý příběh plný zvratů, navíc i velmi dobrou hratelnost, bohužel byl kritizován za neposednou kameru a několik dalších drobností. I přes několik nedodělků se určitě jednalo o velmi dobrý díl, který neudělal sérii ostudu.

Zajímavosti:
- Loď Amandy se jmenuje Maegera podle jedné z postav řecké mytologie
- Vývoj hry poznamenalo velké množství svateb, líbánek, narozených dětí a hlavně smrt hlavního designéra levelů
- PS3 verze dostala trofeje až pomocí updatu

Tomb Raider: Underworld - Beneath the Ashes a Lara's Shadow (2009)
I když už má značka Tomb Raider největší slávu za sebou, u dílu Underworld si Microsoft zaplatil exkluzivitu pro dodatečný obsah. První rozšíření se jmenovalo Beneath the Ashes, přičemž Laru zastihlo, jak našla dokument odkazující na záhadný artefakt. Ten se měl nacházet pod panstvím Croft, z něhož tedy v té době byly pouze sutiny po velkém požáru. Druhé rozšíření Lara's Shadow se točilo kolem temné verze Lary, která se objevila v jednom filmečku v Underworld. Temná verze Lary byla silnější a hlavně rychlejší pro lepší zdolávání překážek. Obě rozšíření byly dělány především pro fanoušky a nabídly přesně to, co od nich každý očekával – další porci nových levelů.

Lara Croft and the Guardian of Light (2010)
Po dokončení Tomb Raider: Underworld se vývojáři z Crystal Dynamics vrhli na velký restart, ale předem bylo jasné, že než vyjde, ještě o Laře uslyšíme. V roce 2010 vyšel spinoff Lara Croft and the Guardian of Light na Xbox LIVE Arcade a Playstation Network, který přinesl izometrickou kooperativní akci, která se od původního konceptu značně lišila, a ačkoliv měli z ní fanoušci celkem strach, ve výsledku se jednalo o docela velkou zábavu. Zápletka se točila kolem dávného artefaktu Mirror of Smoke. Ten je z ničeho nic nalezen, přičemž je vypuštěn starodávný démon Xolotl. Démona po staletí hlídal bojovník Tolec, který se ihned spojí s Larou, aby pomohl démona dostat zpět pod kontrolu. Ačkoliv hru šlo projít v jednom, největší její síla tkvěla v kooperaci, kdy se jeden hráč chopil Lary a druhý Toleca. Co se týče náplně, hlavní byla pochopitelně akce, ale došlo i na řešení hádanek. Spinoff Lara Croft and the Guardian of Light určitě neudělal hlavní sérii ostudu, a právem se řadí k tomu kvalitnějšímu s Larou.

Kupte si hru Tomb Raider s exkluzivními bonusy u obchodu GameLeader - http://www.gameleader.cz/?ids=1128 .

Komentáře