To nejlepší z Xbox 360 exkluzivit

special  26
Leon, 19. 4. 2014 0:00
Úspěch článku o největších PS3 exkluzivitách, který jsme přinesli na začátku roku, nás nejenže mile překvapil, ale zároveň nás zavázal v tomto novém speciálovém tématu pokračovat. Z PS3 se tentokrát přesuneme na Xbox 360, který od svého prvního uvedení na trh v roce 2005 prožíval a samozřejmě ještě stále prožívá úspěšné období, přičemž v některých dobách dokonce zastínil konkurenční konzole. Jestliže mohl minule vzniknout dojem, že všechny velké konzolové exkluzivity uzmul PlayStation 3, dnes se vás pokusíme přesvědčit o tom, že i Xbox 360 může nabídnout celou náruč prvotřídních exkluzivit, u kterých musí i hráči uznávající produkci jiných stájí uznale pokývnout hlavou. Microsoft toho totiž se svou konzolí zvládl opravdu hodně. Nevěříte? Pusťte se směle do čtení a možná zjistíte, jak hluboce jste se až doposud mýlili…

Halo 3
Výrobce – Bungie | Vydavatel – Microsoft Studios
Rok vydání – 2007 | Další díly: Halo 4 a spin-offy Halo Wars, Halo 3: ODST, Halo: Reach a Halo: Spartan Assault
Že původní Xbox a následně jeho nástupce Xbox 360 cílil zprvu na poněkud jinou hráčskou základnu, než SONY nebo Nintendo, je obecně známá věc. Microsoft totiž povýšil oblíbený žánr FPS na svou vlajkovou loď, která do domovského přístavu s názvem Xbox 360 dopravila nejeden mimořádně úspěšný titul, který zpravidla přerostl v dlouhodobé a komerčně úspěšné série, jež povznesly samotný žánr natolik vysoko, že se kvalita většiny FPS vydaných v posledních letech na konzolích i PC hodnotí měřítkem, kde jsou záchytnými body právě tyto tituly. Za jednu z nejlepších first person shooter sérií je již dlouhá léta považován Halo, jehož první díl spatřil světlo světa v roce 2001, a který stejně jako většina dílů vyšel také na PC. Třetí díl z roku 2007, první, který vyšel na nové generaci Xboxu, příběhově uzavírá původní trilogii. Ta se zaměřuje na dramatickou mezihvězdnou válku, jež se ve 26. století odehrává mezi lidmi a mimozemskou a nepřátelsky laděnou rasou, jednoduše nazývanou jako „Covenant“. Hráč se ujímá role kyberneticky upraveného vojáka známého jako Master Chief, který je opět připraven nepřátelům nakopat zadky, a jenž je dnes vnímán jako jedna z hlavních konzolových ikon. Třetí díl Halo byl výrazný posun v dějinách série, neboť kromě vylepšené hratelnosti a grafického zpracování přinesl také propracovanější příběhový exkurz do univerza, které pohltilo miliony fanoušků po celém světě. Microsoft uvedení Halo 3 do prodeje pojal jako vhodnou příležitost k masové marketingové kampani, která měla hlavně v Severní Americe přesvědčit hráčskou veřejnost, že skutečná síla se ukrývá pod kapotou jejich konzole, což po minulé generaci konzolí, kdy jasně zvítězila SONY, nebylo vůbec snadné. Avšak osvědčená značka zabrala. Halo 3 vydělal přes 300 milionů dolarů jen během prvního týdne prodeje a dodnes se jej prodalo 11 milionů kusů, což jej suverénně řadí mezi nejprodávanější hry na Xbox 360 a na konzolích vůbec. Microsoft následně vydával na Xbox 360 další neméně kvalitní díly, za zmínku stojí především strategie Halo Wars. Ačkoliv strategií na konzolí moc není, tvůrci série Age of Empires nás dokázali ohromit nejen propracovaným příběhem, ale hlavně skvělou hratelností. Úspěchu u nás hře jistě pomohla i česká lokalizace.

Gears of War
Výrobce – Epic Games | Vydavatel – Microsoft Studios
Rok vydání – 2006 | Další díly: Gears of War 2, Gears of War 3 a Gears of War: Judgment
V žánru akčních stříleček ještě zůstaňme, protože další výraznou značkou Xbox 360 je série Gears of War, která v současnosti čítá již čtyři díly, přičemž už nyní je jasné, že další bude brzy následovat na Xbox One. Tedy brzy, nějaký ten měsíc to ještě potrvá, ale jednoho dne se nového dílu dočkáme. Příběh u této série z pohledu třetí osoby je velmi podobný sérii Halo a Killzone, koneckonců co by to bylo za futuristickou militaristickou hru, kdy by zde nebyla nějaká cizí nepřátelská rasa, jež chce vyhladit lidstvo z povrchu planety, na níž žije? A tak se i prostřednictvím akční jízdy Gears of War vypravíme do hlubin vesmírného nekonečna, kde se na fiktivní planetě Sera snaží elitní tým mariňáků Delta Squad ochránit poslední zbytky lidské civilizace, která čelí zákeřnému útoku humanoidů ze samotných útrob planety. Hlavní role patří bývalému vězni a žárem boje zocelenému mariňákovi Marcus Fenixovi. Hráč musí na rozdíl od ostatních her tohoto žánru při svém postupu dobře volit každý svůj krok, protože nepřítel je téměř vždy v početní převaze a disponuje lepší bojovou technikou. Z tohoto důvodu byl do hry úspěšně implantován na svoji dobu revoluční cover systém, který umožňuje krýt se před palbou za předměty, zpoza kterých lze podnikat rázné výpady a strategicky likvidovat cíle. Nebyla to první hra, která operovala s tímto dnes již zažitým a oblíbeným prvkem, avšak velký úspěch celé série jej zpopularizoval, takže se poté začal objevovat i v jiných herních sériích, například v posledních vydaných dílech Resident Evil nebo Uncharted. Jelikož Gears of War přidal k promyšlené hratelnosti i konstruktivní kampaň, slušný příběh rozdělený na jednotlivé scénáře a později i online multiplayer, nebylo pochyb o tom, že se na Xbox 360 zrodila další kvalitní série, která táhla konzoli k lepším prodejům a oblibě u mladší a střední generace hráčů, které obvykle většinově tráví čas u akčních stříleček. Jako u většiny známých Xbox značek, tak i u Gears of War Microsoft přispěl k vytvoření celého univerza, které dnes čítá komiksy, knihy a také připravovaný celovečerní film, jenž ale musí teprve přesvědčit, že bude něčím více, než jen dalším z dlouhé řady bezbřehých filmových adaptací počítačových her.

Fable II
Výrobce – Lionhead Studios | Vydavatel – Microsoft Studios
Rok vydání – 2008 | Další díly: Fable III a Fable: The Journey (Kinect)
Kdo se o svět Xbox 360 zajímá hlouběji, rychle zjistí, že díky Microsoftu je tato konzole provázána s osudy PC mnohem silněji, než si to možná sami hráči uvědomují. Díky tomu se na Xboxu mohla objevit řada titulů, o kterých si mohou ostatní konzole nechat jenom zdát, protože žánrový a technologický záběr konzole se tím logicky zvětšuje a je zastřešen velkým konglomerátem, který se snaží vyvíjet hry, které by mohly na PC fungovat stejně dobře, jako na konzolích. Dobrým příkladem je ostatně série Fable, která okouzlila především celkovou stylizací, která se vymykala běžné normě ponurých středověkých RPG. Fable II se sice snažil udržet zdání přímého pokračování, ale pravda je taková, že vzhledem k tomu, že se příběh odehrává asi pět století po událostech v jedničce, jednalo se v podstatě o samostatný titul s minimální návazností na první díl. Druhý díl propracovaného RPG byl nicméně taktéž zasazen do světa Albion, ve kterém je hlavní důraz kladen na vývoj postavy, která se ocitá ve světě, který se každou hodinou mění, a kde každé jednotlivé rozhodnutí určuje směřování hlavního hrdiny, či hrdinky, neboť ve druhém díle bylo možné zvolit mezi mužem a ženou. Absolutní volnost v konání, celkové vzezření předindustriálního světa, místy i lehce pohádkově laděný tón a hlavně špičková grafika a soundtrack pomohly Fable II zvěčnit v RPG příručce jako jednu z nejlepších her tohoto žánru koncem minulého desetiletí. Hra výrazně zabodovala nejen ve světě, ale i u nás. K jejímu někdy až neobjektivnímu vychvalování pomohlo i to, že se u nás prodávala s českými titulky a později k ní přibyla řada stahovatelného obsahu. Podle fanoušků zůstává druhý díl nejlepším v celé sérii, a to i přesto, že Fable III z roku 2010 představoval více než důstojné pokračování.

Alan Wake
Výrobce – Remedy Entertainment | Vydavatel – Microsoft Studios
Rok vydání – 2009 | Další díly: spin-off Alan Wake's American Nightmare (Xbox Live Arcade)
Opravdu kvalitních survival hororů aby člověk na Xbox 360 a PS3 pohledal, těch silnějších, kde příběhový a technologický potenciál umožňuje titul zařadit mezi klíčové hry na konzoli, bychom stěží napočítali i na prstech jedné ruky. V tomto žánru však Xbox vytasil eso velkého kalibru, protože Alan Wake se právem řadí mezi skutečné exkluzivní skvosty, které vysoko vyčnívají nad běžnou produkcí. Alan Wake je mistrně napsaný mysteriózní psychologický thriller, který si vzali na starosti lidé z Remedy, kteří mají skutečný dar na filmové pojetí svých her. Mimořádně kvalitní příběh, který, kdyby byl zpracován jako televizní seriál, by se mohl směle měřit s takovými kultovními počiny, jako „Twin Peaks“ nebo „The Twilight Zone“, ze kterých si hra také brala inspiraci, se zaměřuje na slavného spisovatele Alana Wakea, jenž se vydá do horského rekreačního střediska Bright Falls odpočívat a nabírat inspiraci pro své romány. Netuší však, že již brzy se on sám stane aktérem hororového dramatu, který hráče vystaví silnému tlaku. Jen málokterá hra má tak propracovaný příběh plný překvapivých zvratů, dvojsmyslů, narážek, skrytých vodítek a falešných stop, vždyť jen samotné jméno hlavního hrdiny Alan Wake je přesmyčkou z anglického slova „awake“, které se dá přeložit jako probuzení, procitnutí, tedy postavu, která zažívá události, u nichž se hranice mezi snem a realitou často prolíná. Sám příběh by ale těžko mohl vynést hru k výšinám, kdyby jí nepodpořily i na dnešní dobu zdařilé grafické zpracování, vynikající design fiktivního městečka Bright Falls, fenomenální soundtrack, seriálové vyprávění, a hlavně zábavná a promyšlená hratelnost. Alan Wake získal celou řadu ocenění a stal se doslova kultem, který jen trochu sráží fakt, že tvůrci nedokázali příliš dobře využít tématu a nepřipravili nové pokračování, i když třeba s jinými postavami a v jiném prostředí. Nemusí ale být všem dnům konec, neboť studio Remedy nikdy úplně nepustilo myšlenku na Alan Wake 2, i když na ten si budeme muset ještě hodně dlouho počkat, neboť nyní je na pořadu dne akční hra Quantum Break, kterou Remedy připravuje pro Xbox One.

Forza Motorsport 2
Výrobce – Turn 10 Studios | Vydavatel – Microsoft Studios
Rok vydání – 2007 | Další díly: Forza Motorsport 3, Forza Motorsport 4, spin off Forza Horizon a Forza Motorsport 5 (Xbox One)
Chce-li být nějaká konzole úspěšná, musí mít také úspěšnou sérii závodních her, nejlépe exkluzivní. SONY má již léta letoucí Gran Turismo, u kterého se dlouho zdálo, že mu reálně nemůže nic výrazněji konkurovat. To platilo až do roku 2007, kdy se na Xbox 360 objevil druhý díl série, která je odpovědí Microsoftu na výzvu konkurenční značky. První díl vyšel ještě na prvním Xboxu, ale už i tam si vedl úspěšně a nad očekávání. Pokračování na nové generační platformě poté jen vytyčilo standart, který je u obou věhlasných a svým způsobem si i tolik podobných závodních sérií společný, tj. to, že každý další díl většinou pouze mění grafický kabát, protože na poli obsahu a hratelnosti nelze představit více než to, co již bylo ukázáno. Forza Motorsport i Gran Turismo jsou svým způsobem jako dvě konkurenční stáje Formule 1, které se předhánějí pouze v detailech a několika drobných technologických inovacích, přičemž vždy dojedou do cíle s velkou slávou a rozdíl mezi nimi není zase až tak velký. Také série Forza se zaměřuje na realistické pojetí svých vozů, tratí a hlavně nekompromisní simulaci fyziky, což by bylo jen stěží možné bez důkladné konzultace s automobilovými odborníky. Možnosti v oblasti tuniningu vozidel jdou až do neuvěřitelných detailů, tak například se automobily při nárazech ničí, což ovlivňuje jejich jízdní vlastnosti. Modely pneumatik a tlumičů zase reagují na teplotu a změny tlaku stejně jako na přenos těžiště a aerodynamický tlak. Ve druhém díle Forza Motorsport tvůrci hráčům nabízí přes 60 tratí rozdělených do 18 prostředí a zahrnujících 13 licencovaných tratí podle reálných předloh, jako například slavný Silverstone, dále pak přes 300 automobilů od více něž 50 světových výrobců jako Ferrari, Porshe, GM, Lamborghini, Nisan nebo VW. Zkrátka splněný sen pro všechny milovníky realistického závodění. Druhý díl stejně jako ostatní díly série podporují oficiální Xbox 360 volant a nabízejí propracovaný a velmi zábavný systém online hraní a sdílení herních zážitků. Série Forza Motorsport toho v minulosti dokázala hodně, ale čeká jí ještě hodně dlouhá a slavná budoucnost. Pokud patříte k těm, kteří už mají Xbox One, jistě mezi prvními hrami, jež jste si pořídili, nechybí Forza Motorsport 5.

Dead Rising
Výrobce – Capcom Production Studio 1| Vydavatel – Capcom
Rok vydání – 2006 | Další díly: Dead Rising 2: Case Zero, Dead Rising 2: Case West (obě exkluzivity pro Xbox Live Marketplace), Dead Rising 2 (vyšel společně s PS3 a PC verzí) a Dead Rising 2: Off the Record (také multiplatformní záležitost)
Dead Rising je úspěšnou a oblíbenou sérií, která se zrodila jako čistě Xbox 360 exkluzivní nápad, avšak šílenství, které vyvolala, z ní nakonec udělalo multiplatformní záležitost, která se objevila postupně na PS3 (druhý díl), PC a dokonce i na Nintendo Wii a mobilních telefonech. Jedinou exkluzivitou Xbox 360 je tak první Dead Rising z roku 2006. Je tak trochu příznačné, že nápad na šílený a lehce nadsazený a odlehčený akční survival horor odehrávající se v epicentru zombie apokalypsy vyšel ze studia Capcom, které má již delší čas monopol v tomto žánru, a to díky stále ještě úspěšné sérii Resident Evil. I u Dead Rising si tvůrci pohráli s klasickými zombie klišé, která v 60. a 70. letech stanovil mistr hororu George A. Romero, a to dokonce tak neoriginálně, že se samotná hra stala po vydání terčem kritiky, že vlastně vykrádá klasiku, především slavný film „Dawn of the Dead“, v němž skupinka přeživších bojuje o holý život v nákupním centru, kde hledá záchranu před hordami oživlých mrtvol. V prvním Dead Rising je příběh téměř identický, jen s tím rozdílem, že se zaměřuje pouze na jednu hlavní postavu, a to na fotoreportéra Franka, který se shodou nešťastných náhod ocitá ve fiktivním městečku Willamette poblíž amerického Coloreda, kde zrovna vypukla zombie epidemie. Aby přežil, musí se vypořádat nejen s ostatními přeživšími, z nichž ne všichni mají přátelské úmysly, ale hlavně s nemrtvými, a to za pomoci zbraní, které po cestě najde nebo si sám zhotoví. Zároveň postupně odhaluje příčinu vypuknutí této strašlivé tragédie. Hra je nelineární a nabízí nepovinné mise a velkou volnost, včetně několika možných zakončení. Hratelnost je ďábelsky zábavná a vzhledem k tomu, že se Dead Rising ani nesnaží o žádnou větší realističnost, umožnila zpřístupnění žánru survival horor, který byl do té doby i vlivem Resident Evil chápán jako hardcore, široké veřejnosti. Protože je v Severní Americe již tradičně vše, co se týká nemrtvých, přijímáno až téměř patologicky, bylo jen otázkou času, než se Dead Rising dočká pokračování, přičemž bylo již od prvotního úspěchu Microsoftu jasné, že exkluzivitu této značky si jen těžko udrží.

Blue Dragon
Výrobce – Mistwalker | Vydavatel – Microsoft Studios
Rok vydání – 2007
Původně jsme chtěli do našeho žebříčku dát v rámci vyváženosti jen jednoho zástupce žánru JRPG, ale když uvážíme, že na Xbox 360 tento i u nás na Konzolistovi oblíbený žánr byl jako doma a vyšla zde pěkná řádka opravdu prvotřídních titulů, nakonec jsme se odvážili dát hry dvě, a to navíc hry od jedné společnosti, od jednoho člověka a ty, které jsou pro žánr i Xbox 360 nejpříznačnější. Ideální možnost tak pojmout následující dvě hry jako jeden větší článek o tom, jak se tvoří exkluzivita, protože tyto dvě hry jsou i dokonalou ukázkou, jak lze snadno, rychle a úspěšně převléknout kabát a přeskočit ke konkurenci. Když v letech 2003 - 2004 procházela Square jednou ze svých velkých krizí, které se bohužel v této společnosti cyklicky opakují zhruba každých deset let, odnesl to její tehdejší viceprezident Hironobu Sakaguchi, tedy muž, který o sobě může hrdě prohlásit, že je zakladatelem a otcem série Final Fantasy, jenž navíc celou společnost kdysi zachránil a vytáhl na úroveň, ze které v podstatě těží dodnes. Většina fanoušků to tehdy prožívala s těžkým srdcem, protože si nikdo moc dobře neuměl představit, jak se bude budoucnost FF i celé společnosti dále vyvíjet. A budoucnost jim dala bohužel plně za pravdu, že jejich obavy nebyly liché. Se Sakaguchim tehdy odešel ze Square i jeho velký přítel Nobuo Uematsu a řada dalších lidí, a protože se Sakaguchi nerozešel se SONY v dobrém, zdála se budoucnost těchto geniálních mozků velmi nejistá. Naštěstí si za mnoho let vydávání úspěšných titulů vydělali značné jmění, které obratem ruky použili na založení nového herního studia Mistwalker, které se zavázalo, že v budoucnu bude vydávat převážně JRPG, a to výhradně pro Microsoft a Nintendo. Ačkoli se mohlo zdát, že Sakaguchi tím zběhl ke konkurenci, ve skutečnosti se pouze vrátil pod vlajku té společnosti, kde kdysi začínal, neboť jak asi většina ze čtenářů ví, série FF se zrodila na konzolích od Nintenda. První velkou hrou Mistwalker byl pohádkový Blue Dragon z roku 2007, JRPG s velkým srdcem a kouzlem, navíc s epickým i obsahovým rozmachem, vždyť hra zabrala rovnou celá 3 DVD. Scénář příběhu o mladých hrdinech napsal sám Sakaguchi, hudbu obstaral Uematsu. Rukopis obou ikon je na hře patrný v každém detailu. Navíc má Blue Dragon výraznou anime a manga stylizaci, která tolika lidem imponuje. Ve své době se jednalo o výrazný počin a doklad, že i bez velké společnosti v zádech jde stvořit krásnou a poctivou hru.

Lost Odyssey
Výrobce – Mistwalker | Vydavatel – Microsoft Studios
Rok vydání – 2007 (pouze v Japonsku, ve zbytku světa hra vyšla až v roce 2008)
Není pochyb o tom, že v Lost Odyssey zkušený tatík FF využil nápadů, které se mu do slavné série nepodařilo ještě v dobách svého viceprezidentování ve Square vměstnat, přičemž se zdá pravděpodobné, že kdyby nedošlo k velkým personálním rošádám ve společnosti, mohla z hlediska hratelnosti FF XIII vypadat asi zhruba takto. Je bezpředmětné se bavit o tom, že Lost Oddysey je de facto prototyp další FF, protože to bylo zřejmé již od prvních trailerů, které tvůrci vypustili. Vyspělý design prostředí a postav, emotivní příběh, náhodné souboje nebo vývoj postav, vše, jako by přesně zapadalo do schématu FF. Sakaguchi si s tím nikdy moc hlavu nelámal, udělal jednoduše hru, kterou chtěl udělat, přičemž se na nikoho neohlížel. Na rozdíl od Blue Dragon nyní přiložil ruku k dílu nejen jako scénárista, ale i jako herní designér. Nobuo Uematsu opět složil soundtrack. Propracovaný a v mnoha ohledech originální příběh o nesmrtelném Kaimovi, který už 1000 let bloudí světem a stále dokola zažívá bolestné ztráty a tragédie, přičemž není sám, kdo takový nelehký osud sdílí, chytnul a nepustil. Z větší části byl vyprávěn bravurními cutscénami a FMV, které využívaly tehdy moderní Unreal Engine 3.0. Kromě toho se celou hrou linul nápad představit hráči minulé životy hlavního hrdiny a jeho druhů v podobě regulérních povídek, které obstarali zkušení japonští spisovatelé. Přečíst si některý z takových příběhů, kde je ukázána odvrácená tvář nesmrtelnosti v obludné a strašlivé podobě, znamená pochopit, co znamenají skutečné emoce. Hra byla navíc tak obsáhlá, že vyšla na 4 DVD. I když Lost Odyssey vinou slabé reklamy Mistwalker, která si vystačila pouze s konstatováním: „RPG od tvůrců FF“, nedokázal prorazit a semlela jej konkurence, rychle se o jeho kvalitách dozvěděli ti, kteří přesně takový titul dlouho hledali. Hodnocení byla skvělá, prodeje uspokojivé, avšak pocit jisté nedoceněnosti této velké Xbox 360 exkluzivity přetrvává i po letech. I to je bohužel jeden z důvodů, proč se z Lost Odyssey nestala série a konkurence FF, jak si původně Sakaguchi přál.

Viva Piñata
Výrobce – Rare | Vydavatel – Microsoft Studios
Rok vydání – 2006 | Další díly: Viva Piñata: Trouble in Paradise
Microsoft uměl vždy myslet dopředu. Když vydal první Xbox, měl s ním dlouhodobé plány a hodlal položit základ celých generací svých konzolí, které by byly svébytným a samostatným systémem, na kterém by si jakýkoli hráč našel to své. Aby Microsoft vyvážil na první pohled nekonečný žánrový záběr SONY a prostou jednoduchost Nintenda, která měla zvláštní moc učarovat všem věkovým skupinám, koupil v roce 2002 známou vývojářskou společnost Rare, která měla široký žánrový rozptyl a za sebou již tituly jako Banjo-Kazooie, které cílily na mladší publikum a příležitostné hráče, pro které zatím Xbox neměl na svém seznamu her přístupné tituly. Tento krok se zanedlouho ukázal jako chytrý tah, protože v roce 2006 přinesl Xbox 360 další z dlouhé řady slavných exkluzivit, které mu v začátcích minulé konzolové generace pomohly na startu ujet SONY. Hra Viva Piñata, podle které později vznikl dokonce úspěšný kanadsko-americký seriál, jenž v TV běžel až do roku 2009, představuje umně poslepovaný mix nápadů z mnoha známých titulů z PC a Nintenda. Tak například je tu simulace života a sociální interakce (The Sims), péče o zahrádku (Harvest Moon), koncepce božského pečovatele a trýznitele (Populous) a v neposlední řadě i roztomilé potvůrky, o které je nutné se postarat (Pokémon). Taková kombinace, pokud by se povedla, a to v případě Viva Piñata skutečně klaplo na jedničku, je smrtícím koktejlem zábavnosti a návykové hratelnosti, od kterého je těžké se odtrhnout. Základem tohoto podmanivého a na hratelnost bohatého simulátoru života je péče a starost o floru a faunu, kde je prvořadým úkolem vypěstovat takový fungující ekosystém, který by přilákal pestrobarevná zvířátka - Piñaty. Ty pak musí hráč přimět, aby u něj na zahrádce zůstaly, množily se a on mohl mít dostatek exemplářů pro plnění mnoha úkolů. Co je na hře nejvíce fascinující, a co do značné míry přispělo k jejímu úspěchu a oblibě, je celková stylizace, která je sice na jednu stranu dětsky primitivní a naivní, ale zároveň je natolik jedinečná, že zaujme každého. Piňaty jsou totiž při bližším pohledu znázorněny v podstatě jen z proužků barevného papírů, takže když nějaká potvůrka někoho sežere, vidíte jen rozpadající se papírovou skládačku, že které namísto vnitřností vypadnou pouze červené bonbónky. Viva Piñata nezabodovala jen ve světě, ale i u nás, a to nejen proto, že měla kompletní českou lokalizaci, tj. titulky i dabing.

Crackdown
Výrobce – Realtime Worlds | Vydavatel – Microsoft Studios
Rok vydání – 2007 | Další díly: Crackdown 2 a spekuluje se o třetím pro Xbox One
Další z Xbox 360 exkluzivit, která si odnášela vysoká hodnocení a získala si řadu fanoušků, je městská akce Crackdown. Za tímto zajímavým titulem stojí David Jones, který je většině hráčů dobře znám jako zakladatel žánru městských akcí, jelikož byl jedním z mužů, kteří stvořili sérii Grand Theft Auto. Původně byl Crackdown vyvíjen již pro první Xbox a měl představovat v té době ojedinělý projekt nelineární third person shooter, která by se odehrála v rozlehlém prostředí a umožňovala hráči svobodu konání i experimentování na poli vývoje charakteru. Jenže vývoj hry se značně opozdil a autorům utekla celá jedna konzolová generaci mezi prsty, takže musel být Crackdown nakonec předělán na Xbox 360 verzi, což znamenalo dlouhý odklad hry. Čekání se však vyplatilo, neboť herní kritika si velmi pochvalovala inovativní hratelnost a možnost procházet hrou v online co-op dvou hráčů přes Xbox Live. Příběh byl silně přímočarý a v ničem neoriginální, ale někdy to není ke škodě věci samotné, protože nenáročných hráčů, kteří hledají pouze rozptýlení a nenucený postup hrou, existuje možná více, než si jsme ochotni připustit. Však považme: fiktivní město Pacific City je v nesnázích, neboť na ulicích bují kriminalita a metropoli si mezi sebe rozdělili mocní a nebezpeční mafiánští bossové, kteří mají své kartely. Policejní sbor je bezradný, a tak se uchyluje k netradičním prostředkům. Jednoduše najme biologicky upraveného agenta, který ulice města vyčistí. Podobných zápletek existuje hodně, za všechny stačí jmenovat třeba populární PlayStation sérii Infamous, ale byla to nakonec hratelnost, která rozhodla o úspěchu hry, které se prodalo slušných 1,5 milionů kusů, což připravilo půdu pro pokračování a zařadilo Crackdown mezi to lepší a vytříbenější, co ze svých exkluzivit Xbox 360 nabízí.

Co se nám do hlavního článku nevešlo a stojí za zmínku
Výčet dalších Xbox 360 exkluzivit začneme hrou Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts od již zmiňovaného studia Rare. Jedná se sice již v pořadí o čtvrtý díl v oblíbené sérii, která odstartovala roku 1998 na Nintendo 64, ale návaznost na předchozí díly je minimální, takže si hru užijí všichni ti, kteří hledají propracovanou moderní plošinovku, která kombinuje i různé další žánry. Šílený medvěd Banjo a pták Kazooie přistáli na Xboxu skutečně ve velké formě a pokud byste na internetu procházeli žebříčky nejlepších exkluzivit na této konzoli, hra Banjo-Kazooie by v řadě z nich byla umístěna hodně vysoko. Pro fandy rychlých aut tu máme podařenou sérii Project Gotham Racing od studia Bizarre Creations, která sice nedosahuje kvalit Forza Motorsport, ale představuje její dobrou alternativu. Jen a pouze na Xbox 360 si můžete zahrát podařený třetí a čtvrtý díl. Zaujme jistě i série Saints Row, která bývá označována za nízkorozpočtové GTA, ale k hloubce světa slavné série má daleko. I tak však má co nabídnout. Exkluzivitou Xboxu je ale pouze první díl z roku 2006, neboť všechna další pokračování, a že jich je dnes nepočítaně, se rozlezla po všech možných konzolích a zavítala také na PC. Jedním z velkých klenotů Microsoftu je i akční arkáda Shadow Complex, hra, jenž sází na propracovaný příběh a staronové technické zpracování, které v dnešní době působí originálně a nostalgicky. Navíc se jedná o kvalitu za pár korun, neboť hra je přístupná pouze přes Xbox Live Arcade.

Zcela samostatnou kapitolou jsou pak JRPG, ale zde je problém v tom, že drtivá většina Xbox exkluzivit v tomto žánru byla dříve či později vydána i na PS3, a nás přeci zajímají jen exkluzivity. Z tohoto důvodu tak zmíníme pouze neprávem opomíjený titul Infinite Undiscovery od zkušeného a známého studia tri-Ace a publikovaného samotným Square-Enix. Akční RPG s tradičně ulítlým, leč propracovaným příběhem, si nevedlo zrovna dvakrát špatně a měl by si ho vyzkoušet každý fanda žánru. Další exkluzivitou v žánru japonských RPG je MagnaCarta 2, která sází na akční a strategické souboje, přičemž jako ostatní hry staví na emotivním příběhu. Zvláštní případ je třídiskový opus The Last Remnant od Square-Enix. Vynikající hra, která se mohla na svou dobu pochlubit dobrou grafikou, zajímavým příběhem i příjemně složitými herními mechanismy. Původně se jednalo o exkluzivitu, ale Square-Enix hru dokázal protlačit i na PC, kde však z pochopitelných důvodů zapadla. Dodnes se tak jedná o jeden z mála případů, kdy se japonské RPGčko z minulé konzolové generace dostalo i na PC. S akčními RPG se to má zase tak, že jich většina z nich byla buď porty z PC nebo z PS3. Skutečně čistokrevných akčních RPG má Xbox 360 velmi málo. Za zmínku stojí třeba Kingdom Under Fire: Circle of Doom, která kombinuje prvky real-time strategie a hack and slash.

Máme-li dále mluvit o Xbox 360 exkluzivitách, pokračujme až vzhůru do oblak s bojovým a leteckým simulátorem od Namco Ace Combat 6: Fires of Liberation, který zapadá do obrovského univerza, jež vzniklo již v roce 1992 a stále se ještě drží. Vyznavače bojového umění a japonské kultury jistě potěší stařičká, stále však konkurenceschopná bojovka Dead or Alive 4 z roku 2005, která přináší oblíbené hrdiny z 90. let v novém grafickém zpracování. Zřejmě stejnou kategorii hráčů zaujme také pokračování akční adventury Ninja Gaiden II od stejné společnosti jako předchozí titul. Z našeho seznamu ho nemůže vyloučit ani fakt, že na PS3 vyšla pod jiným názvem vylepšená a rozšířená edice téže hry.

Při psaní článku jsme neustále naráželi na jednu věc. Některé hry totiž vyšly souběžně nejen na Xbox 360, ale také na PC. Nejednalo se tedy o skutečné exkluzivity pro Xbox 360, avšak protože se díváme na konzolový svět z perspektivy a s nutným nadhledem, uvědomujeme si, že tyto hry jsou svým způsobem skutečně exkluzivitami, neboť konzolista si je zahraje de facto pouze na Xboxu. Jmenovat můžeme třeba sérii Tropico, Call of Duty 2, Condemned: Criminal Origins, Dark Messiah of Might and Magic: Elements, Quake 4, Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth 2, Metro 2033 nebo Prey. Mezi nejvýznamnější hry tohoto druhu patří akční survival Left 4 Dead, který využívá osvědčeného zombie klišé, avšak herní obsah je natolik odlišný od obvyklých zástupců žánru, že se hra stala vítaným závanem do již stagnujícího žánru. Hra je z větší části postavena na vynikajícím co-op režimu a intuitivní AI. Na Xboxu si můžete zahrát i více než podařenou dvojku, ta je stejně jako první díl přísnou exkluzivitou Microsoftu, tudíž jí naleznete pouze na PC a Xbox 360. Nesmíme ale zapomenout ani na stealth akci Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction od Ubisoftu, která se objevila jen na Xboxu 360 a PC. Sam Fischer v ní pátral po vrahovi své dcery, a jak asi víte, vše se pořádně zvrtlo. Vývojáři v tomto dílu najeli nejen na nový styl vyprávění, což se osvědčilo, ale také přinesli celou řadu herních novinek, z nichž dost vycházel i v minulém roce zatím poslední vydaný díl. Ten už ale vyšel na více platforem. Velkou konzolovou exkluzivitou byl i vynikající Zaklínač 2: Vrahové králů. Mistři z CD Projekt RED nám naservírovali vyspělé akční RPG s výborným příběhem a ještě lepší hratelností, které nesmí chybět ve sbírce žádného hráče. U nás navíc vyšla hra s českými titulky.

A zapomenout nesmíme ani na Kinect
Project Natal, ze kterého se v roce 2009 vyklubal Kinect, jeden z nejkvalitnějších technologických přídavků ke konzolím minulé generace, patří dnes neodmyslitelně k vzezření a funkcím této výkonné a sympatické mašiny. Pravda, nejedná se sice o úplně levnou záležitost, ale protože je Kinect kompatibilní se všemi na trhu dostupnými modely Xbox 360, přičemž dokonale plní svou funkci poskytování nové dimenze herního zážitku, a to bez pomoci herního ovladače, pouze gesty, hlasovými příkazy a přítomnými objekty a obrázky, dokázalo se hodně hráčů přenést přes cenu a koupit si tohoto šikovného pomocníka. Her využívajících Kinect vyšlo poměrně dost. Tady jsou podle nás ty nejlepší z nich, které by neměly nikomu chybět ve sbírce.

Fable: The Journey - volné pokračování úspěšné RPG série, která zapustila kořeny kromě PC i na Xbox 360. Nová cesta do rozsáhlého a propracovaného světa Albion vyšla tentokrát tvůrcům na výbornou. Větší svět, více akce a nový příběh. Pokud jste původní sérii milovali, neváhejte ani chvíli, obzvláště, nedělá-li vám problém používat Kinect.

Dance Central - taneční hra, díky které se s pomocí Kinectu snadno stanete králem tanečního parketu. Pro ty, pro něž je titul podobného ražení určen, rozhodně nebudou zklamáni, protože se jedná o jeden z těch lepších žánrových počinů, o čemž mimo jiné svědčí i to, že došlo ještě na další dvě pokračování.

Kinectimals - dokonalá záležitost ve všech směrech. Máte opuštěný a tajuplný ostrov, několik druhů kočkovitých šelem k výběru a tisíce možností, jak si vychovat vlastního virtuálního mazlíčka, s nímž budete prožívat desítky hodin zábavy i dobrodružství. Hra má navíc dobrý grafický kabátek a využívá možností Kinectu asi nejvíce ze všech her, které jsme jmenovali.

Kinect Adventures! - jedna z nejprodávanějších her pro Kinect, a to nejen proto, že je jedním z bundl titulů, které se prodávají v Xbox 360 kolekci, kde je dostupný i Kinect. Není to vlastně hra jako taková, ale vynikající kolekce pěti sportovních miniher a adventur, které potěší každého, kdo má rád pohyb před interaktivní kamerou. Lze říct, že je to doporučený startovní titul pro Kinect.

Ale to je asi tak vše. Více se nám toho bohužel do našeho článku nevejde. Teď však přicházíte na řadu vy, naše čtenáři a věříme, že i úspěšní a díky Xbox 360 pohodou naplnění hráči, abyste se ve svých komentářích s námi podělili o herní zážitky a popřípadě doplnili, na které exkluzivity jsme zapomněli. Tento večer patří pouze Xbox 360 a lidem, kteří s ním spojili kus života, a které obohatil o množství krásných zážitků, a že jich určitě bylo…

Xbox 360

x360
Microsoft, Microsoft
Datum vydání hry:
2. 12. 2005

Komentáře