
TEST: Pokémon Scarlet & Violet, Splatoon 3, Super Mario Odyssey a další hry na konzoli Nintendo Switch 2

Pokémon Scarlet & Violet
Před třemi lety vyšla pro konzoli Nintendo Switch hra Pokémon Scarlet & Violet, která přinesla do jedné z nejúspěšnějších videoherních značek velké změny. Najednou mohl hráč prozkoumávat velký otevřený svět a vývojáři připravili i řadu zajímavých herních novinek. Hru jsem si jako fanoušek docela užil, ale během hraní jsem kolikrát bědoval nad technickým stavem. Framerate byl opravdu hodně špatný, hra mi docela dost padala a doskakování Pokémonů či dalších objektů také kazilo celkový dojem. I proto jsem tehdy udělil pouze sedmičku. Když se nyní ke mně dostala do rukou konzole Nintendo Switch 2, hru jsem si znovu stáhnul. Dostala totiž update s podporou této konzole, no a já už nyní na začátku mohu prozradit, že neskutečně prokoukla a prakticky všechny problémy byly konečně odstraněny. Hrát Pokémon Scarlet & Violet na konzolích Nintendo Switch a Nintendo Switch 2 je jako den a noc.
Čeho jsem si hned na první pohled všimnul, je kvalitnější vizuální zpracování. Ano, hra využívá původní assety, geometrii světa a tak dále, na to vývojáři nesáhli. Běží ale nově v upscalovaném rozlišení 4K, takže obraz je mnohem jemnější, ostřejší i na velké televizi a díky podpoře HDR má hra živější barvy. To ale není vše. Doskakování objektů není tak časté, ačkoliv úplně nezmizelo a sem tam je možné si v dálce všimnout třeba mizející trávy, stromů a tak dále. Jde ale jen o detail, s nímž se dá žít. Doskakování je mnohem nižší než původně. Daleko důležitější je mnohem větší množství Pokémonů, kteří se objevují po světě. Je jich opravdu hodně, takže herní svět nyní působí mnohem zaplněnějším dojmem, asi takovým, jakým by měl působit. Nyní už nevidíte tak pět Pokémonů, jako tomu bylo dříve u Nintendo Switch verze, ale rovnou desítky.
A dostávám se nyní k tomu nejdůležitějšímu. Hra Pokémon Scarlet & Violet měla na konzoli Nintendo Switch obrovské problémy s frameratem, který kolikrát nepěkně klesal. I proto mám radost, že tento problém na konzoli Nintendo Switch 2 neexistuje. Hru jsem na ní testoval zhruba deset hodin a během nich běžela neustále ve stabilních 60 snímcích, takže jsem si konečně naplno užíval průzkum světa a vůbec hraní celkově. Zážitku ale pomáhá i rychlejší načítání, ať už při změně Pokémonů nebo při použití rychlého cestování. Celkově musím Nintendo Switch 2 update pro hry Pokémon Scarlet & Violet pochválit. Vývojáři odvedli velmi dobrou práci a i hráči, kteří v nich mají desítky nebo stovky hodin, budou mít chuť v nich nahrát další hodiny. A pokud jste ještě Pokémon Scarlet & Violet nehráli, tak nyní je ideální čas k nákupu. V lepší formě už nebudou.
Super Mario Odyssey
U Nintenda se mi líbí, že každou novou velkou 3D hrou Mario dokáže posouvat laťku výše. Super Mario Odyssey je bez debat jednou z nejlepších plošinovek, jaká kdy vznikla, u níž jsem během vydání hltal každou úroveň a snažil se ji maximálně vytěžit. Nintendo si je vědomo toho, jaký klenot má ve svých rukou, a tak připravilo docela velký update pro konzoli Nintendo Switch 2. Od něj jsem popravdě zase tak moc nečekal, protože hra Super Mario Odyssey vypadala velmi dobře už na původní konzoli Nintendo Switch, navíc neměla problémy s výkonem ani jiné neduhy. Přesto jsem po zahrání nyní docela příjemně překvapen, jakou práci si vývojáři s updatem dali. I když update pro Super Mario Odyssey nebyl úplně nutný, nakonec jsem za něj opravdu rád, protože už tak zářící klenot ještě trochu přibrousil.
Hned na první pohled mě praštilo do očí upscalované 4K rozlišení (základní rozlišení bylo navýšeno z 900p na 1440p u TV režimu a ze 720p na 1080p u handheldového režimu), takže hra je na velké televizní obrazovce krásně ostrá a vyhlazená. Navíc jsou detailnější i textury, nejrůznější objekty a efekty, hra opravdu neuvěřitelně prokoukla a vypadá lépe než dříve. Co se týče frameratu, nezaznamenal jsem jediný pokles. V původní Nintendo Switch verzi framerate sem tam lehce klesnul. Nešlo o nějakou velkou tragédii, většinou to nešlo ani postřehnout. Nintendo Switch 2 verze má ovšem skálopevných 60 fps za každé situace. Co už ale bylo výrazně vylepšeno, jsou nahrávací časy. Ty sice byly rychlé už u originálu, nyní jsou ale ještě méně než poloviční. Načítání jednotlivých lokací je bleskové, takže je možné prakticky nepřetržitě hrát.
Fortnite
Ze hry Fortnite společnosti Epic Games se po přidání battle-royale režimu vyklubal obrovský hit a globální fenomén, který se z PC a konzolí postupně dostal i na mobilní platformy a cloud. Hra se objevila také na konzoli Nintendo Switch, ale rozhodně nešlo o platformu, která by poskytovala ideální zážitek z hraní. Pořád si pamatuji, že když jsem ji na konzoli Nintendo Switch zapnul, byl jsem doslova zděšen z toho, jak na ní vypadá a běží. Hra měla neskutečně nízké rozlišení prakticky všeho, znatelně zjednodušenou geometrii světa, trpěla špatně načítajícími texturami, děsivými propady frameratu a obrovským doskakováním objektů. Až jsem si říkal, jak něco takového mohlo vůbec vyjít. Situace se bohužel nijak nelepšila, protože vývojáři zřejmě narazili na velké hardwarové limity, s nimiž si nedokázali poradit. Nyní je tu ale verze hry pro konzoli Nintendo Switch 2, která slibuje úplně jiný zážitek z hraní. A i proto jsem se dal do hraní.
Hra na konzoli Nintendo Switch 2 běží pod novým Unreal Enginem 5, přičemž vizuálně byla vylepšena ve všech myslitelných aspektech. Běží v mnohem větším rozlišení a prakticky se vyrovná verzím pro konzole PlayStation 4 a Xbox One. Osvětlení, textury, geometrie světa, detaily postav s přidanou fyzikou oblečení, různé efekty, stíny a tak dále jsou mnohem lepší než u dřívější verze pro Nintendo Switch. Navíc vývojáři přidali i odrazy okolního světa v kalužích nebo vodě. Hra doznala na konzolích od Nintenda opravdu obrovitánský skok ve vizuální kvalitě, navíc ji netrápí skoro žádné neduhy. Doskakování objektů v dálce sice je, ale je prakticky totožné jako na konzolích PlayStation 4 a Xbox One. Během hraní jsem si nevšiml žádných grafických glitchů nebo špatného načítání textur.
Co je ale ještě podstatnější, je konečně dobrý framerate. Na konzoli Nintendo Switch běžela hra Fortnite mezi 20-30 snímky, na konzoli Nintendo Switch 2 si drží po většinu času 60 fps. Ano, může dojít k propadu a sem tam jsem ho zaznamenal, ale nejde o něco drastického. Je nutné si uvědomit, že podobné problémy hru trápí i na jiných platformách, protože vývojáři prostě nemají možnost nasimulovat všechny situace, navíc se hra pořád mění a přidávají se do ní nové věci, mechaniky a tak dále. Fortnite je nakonec docela pěknou ukázkou toho, jak velký skok po hardwarové stránce konzole Nintendo Switch 2 představuje oproti předchozí generaci.
Super Mario 3D World + Bowser's Fury
Super Mario 3D World je jednou z mnoha výborných her z konzole Nintendo Wii U, která dostala svoji Nintendo Switch verzi, navíc s bohatým povedeným rozšířením Bowser's Fury. Nyní do ní doputoval update pro konzoli Nintendo Switch 2, a na něj jsem byl docela zvědav, protože na konzoli Nintendo Switch měla hra několik technických omezení. S potěšením mohu říci, že díky updatu na nové konzoli opravdu prokoukla a v TV režimu běží v dynamickém 4K rozlišení, což se hned podepsalo na čistotě a celkové vyhlazenosti obrazu. Detailnější jsou i textury nebo objekty, takže po vizuální stránce jsem maximálně spokojen. Samozřejmostí je pak 60 fps po celou dobu hraní, nevšiml jsem si žádného propadu.
Daleko více jsem byl ale u Super Mario 3D World + Bowser's Fury zvědav na handheldový režim. Hlavně z toho důvodu, že v něm rozšíření Bowser's Fury běželo na původní konzoli Nintendo Switch pouze v rozlišení 720p při 30 fps. Na konzoli Nintendo Switch 2 je to ale úplně jiná káva. Hra je nejen detailnější a krásně vyhlazená díky vyššímu rozlišení 1080p, ale také běží nově v 60 fps. Zkusil jsem hru pěkně porovnat vedle sebe, a zatímco na konzoli Nintendo Switch se nepěkně cukala při pohybu kamery, na konzoli Nintendo Switch 2 je vše krásně plynulé bez jediného problému. Potěší určitě i podpora pro HDR, které oceníte hlavně v TV režimu, a protože hra Super Mario 3D World i rozšíření Bowser's Fury staví hodně i na kooperaci, velkým plusem je podpora pro GameShare.
The Legend of Zelda Link's Awakening a The Legend of Zelda Echoes of Wisdom
Pro hry ze série The Legend of Zelda mám obrovskou slabost. Oceňuji, že Nintendo přináší jednak velké hry z této série jako The Legend of Zelda: Breath of the Wild a The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, tak menší, ale o to možná odvážnější jako Link's Awakening (remake hry z roku 1998) nebo Echoes of Wisdom, kde vůbec poprvé bylo možné hrát za Zeldu jakožto hlavní hrdinku. Ačkoliv se obě hry docela dost od sebe liší, ať už příběhem, hlavním hrdinou i herními vlastnostmi, mají i řadu věcí společných. Třeba izometrický pohled, použitý engine i některé problémy technického charakteru na konzoli Nintendo Switch. I proto jsem byl zvědav, jestli si je přenesou i na novou konzoli Nintendo Switch 2. Když Nintendo oznámilo update, zmínilo, že hry budou na nové konzoli mít vyšší rozlišení a vůbec pohlednější grafiku. S tímto mohu souhlasit. Už na původní konzoli Nintendo Switch vypadaly velmi dobře a nyní jsou ještě o něco hezčí díky vyššímu rozlišení a hezčím efektům. Za to musím vývojáře pochválit.
Více než na vylepšenou vizuální stránku jsem byl ovšem zvědav na framerate. Moc dobře si pamatuji, že obě hry běžely v dungeonech při stabilních 60 fps, ale jak člověk vylezl na povrch do otevřeného světa, šel framerate v mnoha oblastech znatelně dolů, a to i na 30 fps. Takové skoky ve frameratu pak způsobovaly hodně viditelné trhání obrazu. A výsledek na konzoli Nintendo Switch 2? Výborný. Hry konečně běží naprosto stabilně v 60 fps, nezaznamenal jsem během hraní žádné viditelné poklesy ani jiné neduhy. Lepší frametate má velký vliv na celkovou hratelnost a pocit z plynulosti při prozkoumávání herního světa i boji s protivníky. Za vyřešení tohoto velkého problému, kterým hry při svém vydání trpěly, jsem hrozně moc rád.
Captain Toad: Treasure Tracker
Dle mého názoru jde o dost nedoceněnou logickou plošinovku, která by si zasloužila určitě mnohem větší pozornost, než se jí dostalo. Nyní dostává už třetí šanci u hráčů více prorazit, protože ji vývojáři dopřáli update pro konzoli Nintendo Switch 2. Vzhledem k tomu, že už dříve hra vypadala dobře a běžela prakticky bezchybně, nelze očekávat nějaký velký skok kupředu. Vývojáři jen zvedli rozlišení, nově běží v dynamickém 4K rozlišení, díky čemuž je obraz i na velké televizní obrazovce krásně ostrý a čistý, takže hra vypadá lépe než kdy dříve. Více ale čekat od updatu nejde, ale na druhou stranu to vážně nevadí.
Splatoon 3
Když konzole Nintendo Switch 2 vycházela, docela jsem se podivoval, že Nintendo nepřipravilo i update pro svoji úspěšnou a hodně hráči milovanou multiplayerovou střílečku Splatoon 3. Naštěstí Nintendo v minulém týdnu docela velký update oznámilo, společně s novou hrou ze Splatoon univerza. Já jsem si hned update stáhnul a vyzkoušel, a musím říci, že je opravdu zásadní a hra Splatoon 3 díky němu na konzoli Nintendo Switch 2 vypadá i běží mnohem lépe. Začnu vizuální stránkou. Hra nově běží v rozlišení 4K, do něhož je upscalována z 1440p za pomocí DLSS, takže i na velké obrazovce je obraz krásně ostrý a čistý bez artefaktů a jiných neduhů. Zlepšeny byly i stíny, které mají vyšší rozlišení, na druhou stranu ale vývojáři nijak neupravili textury, modely postav a objekty, což je trochu škoda. Některé textury proto vypadají docela ošklivě, protože mají nízké rozlišení, čehož si všimnete hlavně během hraní singleplayerové kampaně. Během multiplayeru ale nikoliv.
Splatoon 3 běžel v 60 fps už na konzoli Nintendo Switch, ale ne všude. Pokud jste hráli multiplayerové zápasy v Turf War, kampaň nebo kooperativní režim Salmon Run. Pokud jste se ale dostali do základního hubu, framerate klesnul na polovinu. Naštěstí tento problém vývojáři na konzoli Nintendo Switch 2 vyřešeili a hra běží v 60 snímcích naprosto všude a nezaznamenal jsem během testování žádný pokles nebo jiný problém. Update tedy docela povedený, navíc obsahuje navrátivší se mapu Urchin Underpass, nové zbraně a další kosmetické novinky, což fanoušky určitě potěší.
New Super Mario Bros. U Deluxe
Na úplný závěr jsem si nechal starší 2D plošinovku New Super Mario Bros. U Deluxe, u níž jsem nečekal žádný zázrak. Jednak vypadala dobře už na konzoli Nintendo Switch, ale také na ní skvěle běžela. A skutečně je update spíše menší, prakticky jen zvedá rozlišení, takže na velké TV budete mít ostřejší obraz, ale nic více. Načítání je stejně rychlé a nevšiml jsem si ani žádného dalšího vylepšení. Daleko více bych si přál, aby měla podobné vylepšení hra Super Mario Bros. Wonder, na níž se v první vlně trochu trestuhodně zapomnělo.
Z předchozích řádků je patrné, že jsem s updaty starších her více méně spokojen a přinesly přesně to, co Nintendo slibovalo. Díky nim řada her běží znatelně lépe a díky vyššímu rozlišení vypadají dobře nejen v handheldovém režimu, ale také na velké televizi. Do budoucna bych si určitě přál, aby Nintendo přineslo i updaty pro své další hry, na které zatím zapomnělo. Mezi nimi je třeba Mario & Luigi: Brothership, Paper Mario: Thousand-Year Door HD nebo Princess Peach: Showtime!. Všechny jsou v klidu hratelné na konzoli Nintendo Switch 2, ale horší rozlišení je znát, nehledě na skutečnost, že jsou uzamknuty ve 30 snímcích. 60 by jim slušelo mnohem více. Rovněž moc nechápu chybějící update pro předloňský hit Super Mario Bros. Wonder. Ještě je tu prostor pro Nintendo udělat hráčům radost.
Hry ve zpětné kompatibilitě s lepším frameratem
Než svůj test starších her ukončím, ještě zmíním jednu podstatou věc. Je docela dost starších her z konzole Nintendo Switch, které měly problém s frameratem a nedokázaly držet stabilních 30 nebo 60 snímků. No a já se na tyto hry nyní zpětně podíval, protože na konzoli Nintendo Switch 2 běží v rámci zpětné kompatibility. První je akce Bayonetta 3, která cílila na 60 fps, ale nedokázala je držet po většinu času. S potěšením mohu nyní potvrdit, že bez jakéhokoliv updatu hra nyní běží na konzoli Nintendo Switch 2 naprosto plynule v 60 fps, což se hned kladně podepisuje na celkovém zážitku. Dále jsem si vyzkoušel hru Zaklínač 3: Divoký hon, která cílila na 30 fps, ale ve městech a dalších lokacích měla viditelné propady. Už to, že se vývojářům povedlo rozchodit takovou hru na konzoli Nintendo Switch, je obrovský úspěch. Na konzoli Nintendo Switch 2 ale běží po drtivou většinu času stabilně ve 30 fps, nezaznamenal jsem větší problém.
Jednou z her, která měla na původní konzoli Nintendo Switch problém, byla Super Mario RPG, která se pokoušela o 60 fps, ale ne vždy na ně dosáhla, takže docházelo k trhání obrazu. To je ale nyní na konzoli Nintendo Switch 2 vyřešeno a framerate je krásně stabilní. Jako poslední jsem si vyzkoušel náročnou hru Hyrule Warriors: Age of Calamity, která nabízí stovky i někdy více nepřátel na obrazovce. Hra rovněž bojovala na konzoli Nintendo Switch s frameratem, hlavně kvůli slabšímu CPU. Na konzoli Nintendo Switch 2 je už ale framerate stabilní. I proto mám větší důvěru v připravovanou hru Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, kterou si snad budeme moci užít bez technických problémů od prvního dne. Více her, které měly na konzoli Nintendo Switch problémy, jsem zatím nezkoušel, ale dá se říci, že pokud nějaká bojovala s frameratem, na konzoli Nintendo Switch 2 by měl být tento nedostatek odstraněn. Ano, mohou se najít výjimky, ale těch bude zřejmě jen minimum.


Komentáře