Svět Xbox One

special  21
Martin Šmíd, 15. 6. 2013 17:00
Microsoft po ne zrovna pro hráče ideální tiskové konferenci oznamující Xbox One měl na E3 možnost složit reparát. Hlavně se čekalo, jaké oznámí pro svoji novou konzoli Xbox One hry. V tomto Microsoft rozhodně nezklamal, protože jsme se dočkali ukázky řady zajímavých her, kterým vévodila hlavně pátá Forza Motorsport, třetí Dead Rising a nebo římská řežba Ryse: Son of Rome od Cryteku. Pár dní po prezentaci nastal ten pravý čas, abychom si udělali první pohled na to, co Xbox One nabídne z pohledu hráče.

O konzoli Xbox One jsme v posledních dnech i týdnech napsali hodně novinek, takže určitě víte, že se bude prodávat za celkem vysokou cenu 499 euro, navíc má pro hráče řadu omezení, které moc nepotěší. Mezi ty největší je omezený bazarový prodej, či nutnost konzoli každých 24 hodin připojit na internet, jinak se zablokuje možnost hraní her. K tomuto se dostaneme, stejně jako k výhodám nebo nevýhodám cloudu, v některém z dalších článků. V tuto chvíli asi nejdůležitější informací je, že konzole Xbox One nestihne vyjít v České republice a na Slovensku tento rok. Microsoft zatím jen potvrdil, že se dočkáme někdy v příštím roce. Nejoptimističtější předpovědi mluví o jaru, mnozí ale zase předpovídají až podzim, což by byla pro české fanoušky Xboxu pořádná rána. Ostatně stačí si vzpomenout, jak dlouho jsme čekali na uvedení Xboxu 360, navíc u Xbox One brzdí vše zavedení i nového Xbox LIVE. Doufejme, že dlouho čekat nebudeme muset, protože několik lákavých her bychom si chtěli zahrát i klidně hned.

Exkluzivní hry pro Xbox One

Ryse: Son of Rome (Crytek, Microsoft Studios)
Nejlepší hra tiskové konference Microsoftu? Po jejím skončení se každý shodl na tom, že jí byla řežba Ryse: Son of Rome od studia Crytek. V ní je hlavní hrdina římský voják Marius Titus, který povede své vojsko do nejednoho boje. Hned jistě každého uchvátila vizuální prezentace, která je naprosto dech beroucí, ostatně hry od Cryteku vždy vynikaly po grafické stránce. Vývojáři se navíc během pozdějších prezentací chlubili, že třeba jen na kouřový mrak je potřeba více výpočetního výkonu konzole, než jaký nabízel Xbox 360. Ačkoliv hra Ryse: Son of Rome nechává grafikou veškerou konkurenci daleko vzadu, bohužel se potvrdilo, že se na ni lépe dívá, než hraje.

Hratelnost je totiž postavena na naprosto lineárním postupu a jednoduchém soubojovém systému, který nemá nabídnout nějakou velkou rozmanitost, ale hlavně efektivní zakončovací údery. Proto nad vojáky skáčou znaky tlačítek, která když jsou zmáčknuta, vytvoří hlavní hrdina hodně efektivní kombo, kterým protivníka zlikviduje. Hodně zahraničních novinářů si stěžovala na to, že hra je hodně lehká a prakticky se hraje sama, protože pokud není QTE tlačítko během boje zmáčknuto, hlavní hrdina ho sám provede, sice ve slabším a méně efektivním provedení, takže krev necáká na všechny strany, ale nepřítel je stejně mrtev. „Nechceme, aby byl hráč frustrovaný, když přijde po práci domů, začne hrát a chce si odpočinout. Nechce být frustrovaný tím, že se mu něco po padesáté nepodařím,“ odpovídají na to vývojáři. Podle prvních dojmů se tak zdá, že Ryse: Son of Rome bude pěkné technologické demo, kterým ohromíte návštěvu, ale po stránce hratelnosti to zase tak moc velká sláva nebude. Co ale také čekat od studia, které vždy prohlašuje, že hratelnost nikoho nezajímá, hlavní je grafika.

Killer Instinct (Double Helix, Microsoft Studios)
Před E3 nám bylo slíbeno, že se dočkáme odhalení nového dílu slavné série studia RARE. Podle očekáváním jde o bojovku Killer Instinct, která se vrací po hodně dlouhé době. Oznámení během tiskové konference Microsoftu vyvolalo velké nadšení, které bylo vzápětí zchlazeno. Jak se totiž později ukázalo, Killer Instinct není klasická velká hra, jak by tak nějak každý očekával, ale free-to-play titul, na němž navíc nepracují ani vývojáři z RARE, ale studio Double Helix. Nový Killer Instinct bude k dispozici zdarma na Xbox LIVE během startu konzole Xbox One, přičemž po stáhnutí budete mít v základu jednoho bojovníka a několik herních režimů. Za další bojovníky a režimy je nutné platit, což se samozřejmě hardcore hráčům a fanouškům ani trochu nelíbí. Zvláště když ve výsledku se zaplatí více, než kdyby hra vyšla klasicky na disku. Microsoft tak trochu počítá s tím, že mnohým hráčům stačí dva tři bojovníci, s ostatními stejně nehrají. Tihle hráči tohle rozhodnutí asi i uvítají. Každopádně pokud toto omezení přehlédnete, mohla by nás podle prvních dojmů čekat zábavná bojovka stavějící na hratelnosti svých předchůdců, navíc nabízející pěknou vizuální prezentaci, která nešetří nejrůznějšími efekty. První dojmy z hraní zahraničních kolegů jsou rozhodně pozitivní. Mezi prvními potvrzenými bojovníky je Jago, Sabrewulf, Glacius, Fulgore, Spinal a Cinder. Další staří známí budou odhaleni později, vývojáři se ale nechali slyšet, že přidají i několik nových.

Dead Rising 3 (Capcom Vancouver, Microsoft Studios)
Oznámení Dead Rising 3 vyvolalo nejprve velké nadšení, ale po prezentaci byli fanoušci série trochu zklamaní. Hlavně z vážnějšího tónu celé hry, který k sérii nepatří. Jak ovšem vývojáři později vysvětlili, hra pořád staví na zábavě a humoru, takže nás alespoň v tomto uklidnili. Vážnější tón byl použit jen z důvodu, aby se ukázalo, jak jsou zombie nebezpečné, a o jak impozantní nepřátele se jedná. Zombie mají být trochu více inteligentní, takže si nemůžete být nikdy jisti, že jste je setřásli, navíc bude přítomno několik druhů, lišící se hlavně výdrží a silou. Opět se tedy máme dočkat šílené zombie řežby, nyní v daleko větším podání. Vše se nyní odehrává ve fiktivním městě Los Perdidos poblíž Kalifornie, které se skládá ze čtyř obrovských částí. Zajímavostí je, že celé město je větší, jak herní plocha předchozích dvou dílů dohromady. V tomto tedy nastal obrovský posun, což se projeví samozřejmě hlavně na herních možnostech. V obrovském světě se pohybují hordy hladových zombií, které bude moci hlavní hrdina Nick likvidovat celou řadou zbraní, které bude moci i vytvářet skrze jednoduchý, ale propracovaný systém. Zbraní je dostatek na řežbu, a že bude hodně krvavá. Vývojáři ukazovali na E3 třeba možnost usekávat oživlým chudákům části těla, případně je nechat rozmetat na kaši silnějšími zbraněmi. Hratelností Dead Rising 3 rozhodně nezklame, věříme, že se bude jednat o pořádnou zombie řežbu, která předchozím dílům ostudu neudělá. Dead Rising 3 vyjde na launch konzole, u nás tak až někdy během příštího roku. Bude rovněž zajímavé sledovat, jestli jde o plnou exkluzivitu konzole Xbox One, nebo jen časovou.

Halo Xbox One (343 Industries, Microsoft Studios)
Halo je pro Microsoft nejdůležitější značka, takže bylo jasné, že se v současnosti pracuje ve studiu 343 Industries na novém dílu. Ten byl oznámen během tiskové konference Microsoftu, ale protože je vývoj teprve na začátku, nedočkali jsme se žádných informací, jen pěkného traileru. Zatím ani nevíme, jestli hra ponese číslo pět, ale tak nějak se to dá předpokládat.

Kinect Sports Rivals (Rare, Microsoft Studios)
Protože má Xbox One v základu kamerku Kinect, nemůže pro ni chybět kolekce sportů, o kterou se znovu postará studio RARE. Nová verze slibuje nejen pohlednější grafiku, ale také přesnější snímání pohybů těla pro intuitivnější hraní. Během oznámení nám bylo řečeno, že se můžeme těšit na sportovní disciplíny jako fotbal, horolezectví, jízda na skútru, bowling, střelbu na terč a tenis. Chybět nebudou ani další menší minihry, přičemž hra bude podporovat až několik hráčů před jednou televizí. Více informací zatím nemáme, vývojáři ovšem slíbili, že hra bude k dispozici letos v listopadu, až bude Xbox One startovat.

Zoo Tycoon (Frontier Developments, Ltd., Microsoft Studios)
Microsoft myslí s konzolí Xbox One i na menší hráče případně celé rodiny, ačkoliv to nebylo během tiskové konference moc vidět. Na ní se zaměřoval především na hardcore hráče, ale to se dá pochopit. Během prezentace tak nebylo místo pro hru Zoo Tycoon, která nám udělala velkou radost, jakožto fanouškům původních dvou PC dílů. Stejně jako dříve, i nyní nás bude čekat budování vlastní zoo, starání se o zvířata nejrůznějších druhů, samozřejmostí je možnost si je virtuálně osahat a prohlížet pěkně z několika metrů. O zábavu na dlouhé večery pro hráče všech věkových skupin by mělo být postaráno. Více informací zatím nemáme, ale snad se s námi Microsoft brzy podělí. Zoo Tycoon vyjde na Xbox One a Xbox 360.

Quantum Break (Remedy, Microsoft Studios)
Když Microsoft oznámil koncem května svoji konzoli Xbox One, nezapomněl se pochlubit i exkluzivní hrou Quantum Break od studia Remedy. Moc informací nepadlo, ale na hru od tvůrců Alana Waka nebo Maxe Payna se musí těšit naprosto každý. Tak trochu jsme čekali, že se více informací dozvíme na E3, ale nakonec se tak nestalo. Něco nového jsme se dozvěděli, ale pořád moc nevíme, co máme přesně čekat. Zatím víme jen to, že hra staví na unikátním propojení s ingame seriálem, jehož události se promítnou přímo do hraní. Hlavní hrdina Jack navíc má zachránit svět před hroutícím se časem, což zřejmě nebude nic lehkého, jak ukazuje i E3 trailer. Protože Quantum Break vychází až v příštím roce, na další informace je pořád čas, to ale nemění nic na tom, že jde o jednu z nejnadějnějších her, jaká byla pro Xbox One zatím oznámena. Věříme Remedy, že vytvoří další kultovní hru. Snad se setká s většími prodeji, aby mohl vniknout případný druhý díl.

Forza Motorsport 5 (Turn 10 Studios, Microsoft Studios)
Vůbec první oznámená hra pro Xbox One byla Forza Motorsport 5 od vývojářů ze studia Turn 10, kteří na ní pracují už nějaké tři roky. Na pátém pokračování začali pracovat ještě v době, kdy probíhaly práce na čtvrtém dílu. Podle dojmů zahraničních kolegů se zdá, že se delší vývoj hodně vyplatil, protože Forza Motorsport 5 se nejen hraje lépe, ale i nádherně vypadá. Oni vývojáři toho zatím moc kolem hry neprozradili, ale máme se připravit na daleko propracovanější a hlavně robustnější zážitek. Na to poukazuje i oznámení, že vůbec poprvé v historii budou mít hráči možnost řídit vozy formule 1, včetně současných i historických závodních vozů soutěže Grand Prix. Ve hře se poprvé objeví také závodní auta z americké série IZOD IndyCar, přesněji čtyř nejlepších týmů z IZOD IndyCar Series: Andretti Autosport, Rahal Letterman Lanigan Racing, Target Chip Ganassi Racing a Team Penske. Forza Motorsport 5 je sázka na jistotu. Jediné, co nás trochu děsí, je používání cloudu pro výpočet umělé inteligence a dalších efektů během závodu. Co se stane, když náhodou internet vypadne, to zatím je otázkou. Vývojáři říkají, že by to nemělo mít vliv na hru, ta poběží dále, jen bez přidaných efektů, ale kdo ví, jak to nakonec bude. Pokud bude cloud stabilní a smysluplně využit, bude to velká výhra pro Microsoft, ale zatím mu moc nevěříme. Třeba ale budeme překvapeni.

Plants vs Zombies Garden Warfare (PopCap Games, EA Games)
Překvapivou Xbox One a Xbox 360 exkluzivitou, i když tedy jen časovou, je multiplayerová střílečka Plants vs Zombies Garden Warfare od EA. Jak už název napovídá, jedná se o střílečku, která využívá Frostbite 3 engine, v níž proti sobě bojují ve first-person pohledu květiny a ohavné zombie. Online konkurenčních bitev se může zúčastnit až 24 hráčů na deseti mapách, přítomny budou ale i kooperativní režimy, v nichž se budete moci s kamarády dát do boje proti hordám zombií. Vývojáři slibují velké možnosti v úpravě zombií a květin, kterým budete moci dát třeba unikátní předměty. Plants vs Zombies Garden Warfare vyjde někdy během jara příštího roku, zřejmě skrze digitální distribuci. Moc si nedokážeme představit, že by šlo o velký titul.

Mezi dalšími potvrzenými hrami, které vyjdou exkluzivně na Xbox One, je epizodický detektivka D4 od studia Access Games. Hlavní hrdina hry umí cestovat v čase, přičemž jeho úkolem bude odhalit vraha své manželky a následně tomuto zločinu zabránit. Hra má pěkně stylizovanou grafiku, přičemž bude vycházet na Xbox LIVE, takže se nejedná o velký titul. Dále tu máme akční hru Sunset Overdrive od studia Insomniac Games, která zaujala ze všech her asi nejméně. Vše se odehrává v otevřeném světě plném mutantů, přičemž hlavním cílem je přežít, nic více. Zajímavě zní ovšem to, že pokaždé, když hru rozehrajeme, bude nás čekat odlišný zážitek, navíc vývojáři připravují pro každý den řadu odlišných výzev. Insimniac nám pustil první trailer, který ale vůbec neukázal, jak se hra bude ve výsledku hrát nebo co přesně přinese. Musíme si tak počkat na další informace. Daleko zajímavěji vypadala dračí akce Crimson Dragon, která byla ve vývoji původně pro Xbox 360, nyní vývojáři pracují na verzi pro Xbox One. Souboje draků vypadaly v traileru kolikrát epicky, takže bude zajímavé sledovat, co nakonec z vývojářů ze studia Grounding vypadne. Podle traileru by mohlo jít o slušnou zábavu. Jedna z dalších her, která byla potvrzena až dodatečně, je Powerstar Golf. Jak už název napovídá, bude se jednat o arkádové pojetí oblíbeného sportu, dost možná Microsoft připravuje konkurenci pro populární Everybody's Golf, který se určitě na čtvrtém Playstationu dříve či později objeví. Zatím moc informací o Powerstar Golf nemáme, jen že budeme moci soupeřit s kamarády v online žebříčcích.

Titanfall (Respawn Entertainment, EA Games)
Na závěr své tiskové konference si Microsoft schoval exkluzivní multiplayerovou akci Titanfall, na které pracují vývojáři ze studia Respawn Entertainment, tvůrci Call of Duty. Ačkoliv jde jen o multiplayerovou střílečku, vývojáři v ní chtějí využít své zkušenosti z tvorby svých předchozích her a přinést hráčům spoustu památných okamžiků, které bychom čekali spíše od singleplayerové střílečky, na které budou ještě dlouho vzpomínat. Coby voják se ocitnete ve válce mezi Milicí a Interstellar Manufacturing Corporation, přičemž na bojištích bude možné využívat nejen spoustu palných zbraní, ale i obrovské mechy. Právě na kolikrát velkolepých přestřelkách má hra stavět, stejně tak na úžasném vizuálním zážitku. Kdo by to jen řekl, že vývojáři využívají Source engine od Valve, který už má nějaký ten rok. Titanfall vypadá rozhodně zajímavě, vývojáři slibují do multiplayerových akcí přinést velké oživení, takže se nejde netěšit. Více vám o Titanfall přineseme v následujících týdnech.

Project Spark (Team Dakota, Microsoft Studios)
LittleBigPlanet na Playstationu ukázal, jak jde vytvořit zábavný editor, v němž si mohou hráči vytvořit prakticky cokoliv. Od plošinovky po závodní arkádu nebo nejrůznější další minihry. Není divu, že se Microsoft pokusí tento úspěch napodobit svojí hrou s pracovním názvem Project Spark, která vzniká exkluzivně na Xbox One. Na začátku před sebou máte prázdnou mapu, a je jen na vás, jak ji zaplníte, kam rozmístíte předměty, budovy, nepřátele, a jak celkově svět naplníte obsahem. Protože hra cílí spíše na menší hráče, asi nejde čekat tak komplexní záležitost, jako zmíněný LittleBigPlanet, ale na to si Project Spark ani nehraje. Má přinést intuitivní editor, v němž bude jednoduché si vytvářet menší příběhy v pěkném fantasy světě a o ně se poté dělit s dalšími hráči nebo kamarády na Xbox LIVE. Project Spark je rozhodně lákavě vyhlížející hra, které se budeme v následujících týdnech ještě hodně věnovat, takže se brzy dozvíte další informace.

Multiplatformní hity
Stejně jako Playstation 4 i na Xbox One vyjde celá řada her od třetích stran. V tomto tedy je Microsoft se Sony +- na stejno, ale to se dá čekat. Hlavně budou lákat hráče na tu nebo onu platformu exkluzivní kousky. Když už ale musí být zde nějaké potvrzené hry, jsou to tyto Assassin's Creed IV: Black Flag, Battlefield 4 (zajištěna časová exkluzivita DLC), Call of Duty: Ghosts (zajištěna časová exkluzivita DLC), The Crew, Destiny, Dying Light, The Elder Scrolls Online, Final Fantasy XV, Kingdom Hearts 3, EA sports UFC, Fifa 14, Dragon Age: Inquisition, The Evil Within, Just Dance 2014, Metal Gear Solid V: Phantom pain, Need Feed Speed: Rivals, Mirrors Edge 2, Thief, Star Wars: Battlefront, Sniper Elite 3, Skylanders Swapforce, Wolfenstein: New Order, Zaklínač 3: Divoký hon nebo The Division. Samozřejmě se připravují i další, ale na jejich potvrzení musíme ještě chvilku počkat.

Indie scéna zatím s velkým otazníkem
Zatímco Sony s Nintendem lezou po kolenou za indie vývojáři a dělají jim kolikrát velké ústupky, přístup Microsoftu je úplně opačný. Ačkoliv se na E3 nechal Phill Harrison slyšet, že budou podporovat menší vývojáře na Xbox One, neřekl to nejdůležitější. A to jak je budou podporovat. Mnoho indie vývojářů si nyní stěžuje na těžké vyjednávání s Microsoftem, který vyžaduje spoustu věcí, které na ostatních platformách nejsou nutné. Hlavně naráží na nutnost mít pro hru vydavatele, který by ji vydal na Xbox LIVE, což mnohdy není vůbec jednoduché. Každý vydavatel má totiž přidělený určitý počet volných pozic na Xbox LIVE pro dané období, a ne všichni jsou ochotni je vyplácat na menší projekty, navíc od týmů, které ani nevlastní. Samozřejmě, je možné, aby hru vydal přímo Microsoft, ten si ale diktuje mnohdy hodně nesmyslné podmínky, třeba o exkluzivitě. Poté pro mnohé malé vývojáře je problém i updatování her. Každý update stojí podle všeho 10 tisíc dolarů, a to je částka, kterou prostě malé studio nemá. Bude proto zajímavé sledovat, jak nakonec indie scéna na Xbox One dopadne. Zatím v této kategorii byly potvrzeny jen hry Minecraft: Xbox One Edition a LocoCycle (Twisted Pixel) a Below. Nejvíce zaujala asi ta poslední, protože se jedná o zajímavou adventuru, v níž budeme prozkoumávat otevřený svět nazvaný Below, a hledat v něm nejrůznější poklady, ale budeme si muset dát pozor i na nejrůznější nástrahy a nepřátele.

Xbox LIVE GOLD na Xbox One
Pro hráče přináší Zlaté členství Xbox Live na Xbox One nové výhody. Populární streamovací služba Twitch je nově zabudovaná v Xbox One. Umožňuje hráčům, aby bez problémů streamovali svoje hry dále na internet a současně mohou svou hru porovnávat s mnoha dalšími online. Twitch pro Xbox One také obsahuje schopnost odhalit relevantní sociální video obsah šitý na míru, který zahrnuje všechno od e-sportovních událostí až po uživatelsky generované originální pořady a procházky v hrách. Další přínosy Zlatého členství Xbox Live na Xbox One zahrnují následující:

• Přístup k přední multiplayerové komunitě. Všichni vaši přátelé se mohou společně setkat u Xbox Live a hrát hry a mohou se s tím dále pochlubit.
• Už žádné čekání na určení spoluhráčů. Smart Match na Xbox One umožňuje asynchronní určování spoluhráčů, kdy systém začne vyhledávat další zápas, zatímco vy budete pokračovat ve své činnosti. Smart Match také okamžitě najde lidi, s kterými chcete hrát, přičemž vaše reputace hraje také důležitou roli.
• Odměny za dobrou reputaci. Vaše reputace na novém Xbox Live hraje významnou a cennou úlohu tím, že odměňuje zdravou účast a současně snižuje počet problematických hráčů a podvodníků. Jednotný systém v celém Xbox Live a ve všech vašich hrách vám umožňuje mnohem víc kontrolovat, s kým hrajete, a současně vám poskytuje nové a vzrušující způsoby, jak se ještě víc zapojit do vaší komunity.
• Schopnost nahrávat, editovat, sdílet a vysílat. S Game DVR a Upload Studio mohou hráči okamžitě zachytit své největší okamžiky, upravovat je a sdílet se svými přáteli po celém světě. S integrovaným Twitch pro Xbox One spustí jediný hlasový příkaz živé vysílání.

Komentáře