Sony GamesCom 2011 konference

special  6
Martin Šmíd, 19. 8. 2011 12:57
Letošní ročník Gamescomu je úspěšně za námi, ve zdraví jsme se vrátili z Kolína nad Rýnem, takže vám nyní můžeme sepsat své dojmy, preview a další materiál, který jsme pořídili. Samozřejmě začneme postupně, takže nás nejprve čeká tisková konference Sony, na které jsme byli přítomni. Proč o ní píšeme samostatný článek? Tak je to především z toho důvodu, abychom vám přiblížili atmosféru a vlastně i naše dojmy z oznámených novinek, protože jsme si je mohli později vyzkoušet. Nyní už ale na samotný článek.

Letošní GamesCom začal pro novináře už v úterý. Konaly se totiž dvě tiskové konference. Kvůli pozdnímu příjezdu jsem EA konferenci vypustil a šel rovnou s kolegou z GameParku na Sony, abychom si zajistili včasný vstup a s tím spojená i dobrá místa. Samozřejmě přihlášení a pozdější čekání ve stoje je na celé této události to nejhorší, ale s tím tak nějak musí člověk počítat. Venku jsem čekal zhruba hodinu, přičemž později jsem se přesunul do budovy, kde konference probíhala. Tam už bylo o něco příjemněji, ale čekalo mě další zhruba hodinu a půl dlouhé čekání. Naštěstí Sony rozdávala alespoň pití žíznivým novinářům. Na konferenci bylo opravdu narváno, takže jsem neočekával, že bych se dostal do prvních řad, ale podařilo se. Čekání se celkem vyplatilo a místo v páté řadě uprostřed bylo moje. Prakticky jsem seděl jen o jednu řadu výš než John Riccitiello a Peter Moore z EA. Výhled tak byl dobrý a konference mohla začít. Pokud jste ji sledovali online, tak jistě víte, že měla menší zpoždění, což novináři využívali po svém. Jeden si psal poznámky a někdo dokonce usnul. Je ale pravda, že tolik unavených lidí se jen těžko někde jinde našlo pohromadě.

Před konferencí se živě spekulovalo o tom, co Sony oznámí. Protože konference na GamesComu nebyla nikdy tou hlavní, moc se od ní neočekávalo, ale z mého pohledu musím říci, že se mi líbila o dost víc, jak ta na letošní E3. Mohl za to možná fakt, že jsem byl na ní přítomen, ale spíše tomu pomohly informace, které zazněly. Playstation Vita je konzole, na kterou čeká celý herní svět. Není divu, že se čekaly další informace. A opravdu přišly. Sony nám ukázala především komunitní využití, zabudované prográmky jako facebook, twitter nebo Skype. Rovněž bylo předvedeno, že všechny trofeje z PS Vita her budou synchronizovány s těmi na Playstationu 3. Dokonce by trofeje měly fungovat tak, že pokud rozehrajete hru na PS3 a poté budete pokračovat na PS Vita, budou se vám počítat jen jedny. Do stejné záložky tak budete dostávat trofeje z obou konzolích. Je jedno, jestli danou trofej splníte na PS3 nebo Vitě. Bohužel datum vydání nepadlo, ale to nikdo ze Sony nyní neví. Dokonce nám bylo později řečeno, že se pořád neví, jestli Vita vyjde v Evropě letos nebo příští rok. Pořád je to v diskuzi, takže musíme počkat. Je alespoň dobré slyšet z úst Ivana Bradáče ze Sony, že jsou v jednání i ČR mobilní operátoři kvůli 3G využití. Podpora tak bude i u nás!

Tím hlavním na PS Vita budou pochopitelně hry. Sony začala s oznámením Resistance: Burning Skies. Vývojáři hned odprezentovali jednu celou úroveň, ve které se chopili hlavního hrdiny Toma, který pracuje jako hasič. Dojmy z této prezentace jsou poněkud rozporuplné. Grafika třeba nepůsobila tak oslnivě, jako u ostatních her, ale byla znát i menší zmatenost díky snaze zakomponovat co nejvíce ovládacích prvků. Vlažný potlesk tak byl na místě. Ani bojovka Reality Fighters nepůsobila moc zajímavě. V ní si vytvoříte nejprve bojovníka, se kterým budete bojovat ve virtuální AR aréně. Pokud tak kamerkou zamíříte na stůl, bojovníci budou bojovat na stole. Pokud zamíříte na trávník, budou bojovat v trávě. Byly vidět i menší komba, ale že bychom si z Reality Fighters sedli na zadek, to určitě ne. O to větší překvapení přinesla hra Escape Plan. O ní jsem věděl už předem, protože jsem měl smluvenou prezentaci. Protože jsem se jí i zúčastnil, tak se vám o ní rozepíšu později v samostatném preview. Jen tedy dodám, pokud bych měl říci nejlepší hru na GamesComu, tak by to byl právě Escape Plan, na kterého se strhla chvála ze všech stran. Možná jste to z prezentace nepostřehli, ale hra se ovládá jen pomocí dotykového displeje a pohybového ovládání. Tlačítka potřebovat nebudete.

Po těchto hrách od Sony byly oznámeny i další, které pochází od třetích stran. Bylo oznámeno, že Ubisoft připravuje hned šest her pro Vitu, mezi kterými je i Assassin’s Creed nebo Rayman Origins. Podporu také oznámila EA se svoji sérií FIFA (vyjde na začátku příštího roku). Samozřejmě nebudou chybět ani další velké hry, jako Bioshock, Call of Duty, Street Fighter vs. Tekken, From Dust, Lumines, Dungeon Hunter Alliance a Michael Jackson: The Experience. Vita tak už bude od začátku mít zástup kvalitních her. Nyní jen počkat na jejich cenu a pochopitelně i vydání samotné konzole.

Po koutku s PS Vita následoval PS Move, který v sále nezajímal skoro nikoho. Hlavně hry jako Move Fitness nebo taneční hra DanceStar Party. Dojmy z nich vám bohužel neřeknu, protože jsem se docela při prezentaci nudil, ale je třeba dodat, že určitě nejsem cílovka, pro které tyto hry jdou. Raději tak přeskočím k pro mě velkému překvapení, kterým se stala samostatně hratelná hříčka inFamous 2 - Festival of Blood, která vyjde na Playstation Network. Hlavním hrdinou je opět Cole, který se nachází v New Marais, jenž infiltrovali upíři. No a právě Cole má jednu noc na to, aby všechny zabil a zlikvidoval i jejich šéfa.

Po této prezentaci přišel na řadu hardware. Asi velkým překvapením bylo oznámení nového PSP, které ovšem velmi dobře zapadá do strategického plánu Sony, což mi později potvrdil i zástupce české Sony během večeře. Nové PSP stojí jen 99 euro, a je určeno především pro méně majetné hráče nebo prostě mladší děti, kteří si rádi zahrají na cestách. I díky ceně je na první pohled konzole o něco ochuzenější. Chybí třeba lesklý design, takže nyní je povrch matný. Rovněž chybí i podpora Wi-Fi, takže si na ní multiplayer nezahrajete. Na druhou stranu za tuto cenu asi více chtít nemůžete. Navíc nový model PSP nemá nahradit ten starý. Ten bude (verze 3000 pokud se nepletu) pořád v prodeji pro core hráče. Podle mě je určitě dobře, že s tímto modelem Sony přišla, protože si tím rozšíří publikum o další hráče. Nové konzoli určitě dopomohl fakt, že společně s ní se objeví v obchodech i celá řada levných her za 10 euro. Jen taková drobnost ke konzoli. UMD mechanika se otevírá odklopením celé zadní části konzole. Díky tomu by tak neměla jít vyměnit baterie.

No a nyní k Playstationu 3, kterému Sony snížila cenu na 250 euro. Bude tak stát nyní stejně, jako při svém startu Playstation Vita. Jde určitě o dobrý krok pro nás hráče. Určitě se sleva potkala s velmi dobrým přijetím a potlesk byl hodně velký. Abyste si mohli konzoli užít, tak si k ní budete moci dokoupit i novou Sony 24" 3D TV televizi. Ta bude stát 499 euro a v balení dostanete i dvoje 3D brýle. Zajímavá je především v tom, že při hraní multiplayeru na rozdělené obrazovce vidí každý hráč jeden obraz. Samozřejmě musí mít nasazeny brýle.

Nevím, jestli jste se na konferenci dívali, protože stále se tak trochu rozkoukávám. 3 dny bez internetu si hold vyžádaly svoji daň. Každopádně závěrem konference se ukázal producent z Naughty Dogu, který prezentoval novou úroveň z očekávané akční hry Uncharted 3: Drake's Deception (dole na videu). Už od začátku byla na novináře házena naprosto dokonalá audiovizuální stránka, která prostě neměla chybu. Každý v sále měl po celou prezentaci pusu až dole a po ukončení nastal velký potlesk, který předčil všechny ostatní. Dokonce hodně tleskali i lidé z EA, kteří možná budou muset přehodnotit svá slova o tom, jaká hra je vlastně na konzolích ta nejhezčí. Demoverze měla asi 5 minut, přičemž právě ony budou patřit k nejlepším okamžikům letošního GamesComu.

Sony pojala celou tiskovou konferenci velkolepě a opravdu jsem se až na Move pasáž bavil, stejně tak všichni ostatní v sále. Najednou odešla i únava, takže jsem hltal každou informaci, kterou Sony vypustila. Samozřejmě to bylo i atmosférou v sále, která je daleko jiná, než ta u monitoru PC. Určitě jsem tak byl z první absolvované konference Sony hodně nadšen a asi ani lépe dopadnout nemohla. Sony se ostatně prezentovala skvěle i po celou dobu konání GamesComu. Ať už zajímavými hrami, tak svým přístupem. Je ale také třeba dodat, že jí hodně pomohla konkurence. Microsoft měl samozřejmě také zajímavé hry na výstavě, ale o nich se už vědělo a nic nového neukázal. Nintendo na tom bylo podobně, ačkoliv třeba Super Maria na 3DS jsem dohrál asi 3x (omlouvám se Nintendu, ale odtrhnout se nedalo). Je to neskutečná bomba, ale o tom příští týden.

Komentáře