Playstation 2

Playstation 2
special  36
Leon, 11. 1. 2013 19:45
Sklonek roku 2012 přinesl zprávu, která se řadí k těm významnějším a přelomovým. Zpráva to byla stručná a popravdě řečeno se očekávala, protože jako v životě, tak i ve světě videoherního průmyslu má všechno svůj počátek a nevyhnutelný konec. Dne 28. prosince 2012 Sony oznámila, že končí s výrobou konzolí PlayStation 2 a jejím dodáváním na japonský trh, po několika dnech se tato zpráva potvrdila i pro ostatní regiony, včetně Evropy. Důvodem byl nízký odbyt konzolí v posledních měsících a také skutečnost, že se Sony připravuje na nárůst výroby PlayStation 3, která v nepříliš vzdálené budoucnosti zlevní pod dojmem oznámení PlayStation 4. V takovém případě je jen otázkou několika měsíců, než se do oběhu dostanou poslední kusy, čímž PlayStation 2 nenávratně zmizí z obchodů s hrami a elektronikou. Životní cyklus konzole, která z hlediska konzolové evoluce však již skončila kolem roku 2007, tak bude definitivně uzavřen. Proč tedy nebilancovat, přátelé?
PlayStation 2 byl ze všech konzolí šesté generace, ke které se řadily Sega Dreamcast, Microsoft Xbox a Nintendo GameCube, nejen nejúspěšnější, ale zároveň také nejpopulárnější. Bylo to způsobeno hned několika okolnostmi. Na prvním místě tím, že se PlayStation 2 dokázal ze všech svých bratříčků udržet na trhu nejdéle a mohl se pochlubit i největším počtem titulů. Celkem bylo vydáno 2016 her, což je zhruba třikrát více titulů, než kolik jich ke konci roku 2012 bylo vydáno na PlayStation 3. Údiv vzbudí také informace, která je ze všech nejvýmluvnější, a to ta, že SONY se podařilo do současné doby prodat více než 150 milionů konzolí s logem PlayStation 2. K tomuto úctyhodnému číslu se obě dnešní next-gen konzole nejspíše ani nepřiblíží (zatím nedosáhly ani poloviny tohoto počtu) a nepodaří se to ani nejprodávanější konzoli současnosti, kterou je s 97 miliony prodanými kusy Nintendo Wii. Avšak tím největším důvodem, proč PlayStation 2 ukázal suveréně všem konzolím své doby záda, byla míra kvality her, neboť všechna významnější vývojářská studia tehdy vydávala své nejůspěšnější a vlajkové hry právě na PlayStation 2, vizionářství SONY, která správně odhadla, že budoucnost patří konzolím, které mohou uživatelům nabídnout nejen herní, ale i divácký a hudební zážitek prostřednictvím zabudované DVD mechaniky, a hlavně tradice, kterou si SONY vybudovala na poli videoher v 90. letech 20. století. Všechny tyto vyjmenované aspekty stvořily skutečný kult osobnosti. PlayStation 2 si vybudoval monopol ve světě videoher a stal se velkým symbolem moderní doby a kultury pubertální a postpubertální mládeže. A nejen mládeže! Vždyť hlavně PlayStation 2 můžeme dnes děkovat, že i dospělejší generace přestaly brát konzole jako neužitečné přístroje, které kradou čas a přitahují prach. Změnil se i samotný pohled na hry. Z konzole se stávalo nejen vhodné médium k vyprávění příběhů a předávání zážitků, ale především nedílná součást výbavy každé správné domácnosti. I když srdce mnohých bije pro jiné konzole, než ty od SONY, bylo by naivní a nespravedlivé upírat i tyto zásluhy PlayStation 2. Přemýšleli jsme nad tím, jak nejlépe a nejdůstojněji se s PlayStation 2 rozloučit. Napadlo nás, že ani nejlépe vyjádřené pocity a myšlenky nebudou mít takový dopad, jako připomenutí a osvěžení paměti prostřednictvím vyprávění o tom, čím PlayStation 2 byl, a co nám po něm zůstalo. Počáteční rozpaky (2000)
V prosinci 1999 SONY oznámila, že pro rok 2000 chystá novou a mnohem výkonnější konzoli, která nabídne zpětnou kompatibilitu s hrami pro první PlayStation, což spolu s vylepšeným výkonem, možností přehrávat DVD a internetovou podporou bude pro hráče v Japonsku i na celém světě představovat vysněný dotek budoucnosti. Váhu těmto slovům dodávaly SONY velcí distributoři her a herní studia v čele s KONAMI a Square, která již zahájila vývoj svých budoucích perel Metal Gear Solid 2 a Final Fantasy X, a to byla tehdy silná lákadla. Jenže při zevrubnějším pohledu se vývoj PlayStation 2 jevil jako přinejmenším riskantní. Podle mnohých byl vývoj zbytečně uspěchán ve snaze předstihnout konkurenty z Microsoftu a Nintenda. Už za několik měsíců se totiž ukázalo, že Nintendo bude mít mnohem levnější GameCube a Microsoft se vytáhne s prvním Xboxem, který bude z hlediska HW výkonu přeci jen o něco výkonnější. Dne 4. března 2000 byl v Japonsku zahájen prodej PlayStation 2. Dlouho očekávaná chvíle byla zde, ale SONY těžko skrývala obavy. Ani masivní kampaň zaštítěná ikonami videoherního průmyslu totiž ještě nezaručovala, že lidé budou konzoli kupovat ve velkém v době, kdy je Microsoft a Nintendo přesvědčovaly, že skutečnými konzolemi nové generace budou právě ty jejich. Prvotní pesimismus se ale brzy ukázal jako neopodstatněný, protože už po prvním dni prodeje centrála SONY hlásila, že si PlayStation 2 koupilo již více jak 900 000 lidí. U Japonců zvítězila tradice a věčná chuť po nejvýkonnějších technologiích. Příkladu Japonců následovali lidé v Severní Americe, kde byl prodej PlayStation 2 zahájen 26. října 2000, a Evropě, která si jako obvykle musela počkat nejdále, jelikož zde proběhl launch nové konzole až 24. listopadu 2000. Lidé mimo japonské ostrovy ale žádný velký jásot zatím neprojevovali, neboť se jim příliš nelíbila vysoká cena a absence lepších titulů, které ještě dlouhé měsíce nepřicházely. Většina prvotních her byla pouze importy starších her na PC nebo tituly původně plánovanými na PlayStation One, které byly nakonec vydány na mladším a výkonnějším bratříčkovi jenom proto, že jejich vývoj zde nebyl tak náročný a nákladný. Nutno podotknout, že podle toho herní prvotiny PlayStation 2 také vypadaly. Představují se první videoherní velikáni (2001)
Launch se PlayStation 2 povedl nad očekávání, ale mnohem těžší rok čekal SONY nyní, protože na podzim 2001 měl být v Severní Americe a brzy i v Japonsku a Evropě zahájen prodej Xboxu, se kterým Microsoft, jakožto mnohem schopnější obchodní konglomerát, chtěl prorazit na početnějším a silnějším západním trhu. SONY proto musela upoutat pozornost západních hráčů ještě dříve, než Xbox podle prvních očekávání zastíní v USA PlayStation 2. Pomoci jí v tom měl především Hideo Kojima se svým Metal Gear Solid 2, jehož první díl vyvolal po celém světě velkou mánii po japonských hrách. Před koncem roku 2001 měl USA navštívit ještě desátý díl Final Fantasy. I od něj se hodně očekávala. Tyto dvě velké PlayStation ikony měly zabránit tomu, aby nový Xbox v USA příliš neodskočil. A skutečně se to podařilo, a to i přesto, že teroristické útoky v USA během 11. září 2001 musely vydání MGS 2 oddálit a překlad FF X se natolik protáhl, že hra jen v největším spěchu stihla v Americe klíčový předvánoční termín. Podobně silné hry Xbox při svém vydání neměl, a to rozhodlo začáteční fázi konzolové války. No a když vyšlo ještě na podzim Grand Theft Auto III, bylo rozhodnuto o tom, že na Playstation 2 v tomto roce nic nemá a hraje si tu svoji vlastní ligu. Nejzásadnější tituly roku 2001
Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - dlouho očekávané pokračování příběhu legendárního agenta Solid Snakea oslnilo grafikou, hardcore hratelností i neobyčejným spletencem složitého příběhu. Miliony lidí po celém světě si koupily PlayStation 2 hlavně z tohoto důvodu.
Final Fantasy X - první hra z dlouhé série, která se mohla pochlubit kompletním dabingem a audio-vizuální nádherou, která si dokázala s pomocí propracovaného příběhu a osvěžující hratelnosti získat srdce mnoha hráčů
Quake III Revolution - import staré klasiky z PC. Majitelé herních PC se sice smáli, až se za břicha popadali, ale co by to bylo za konzoli, kdyby neumožnila svým hráčům rozstřílet se na cucky ve smrtících arénách?
Grand Theft Auto III – Patrně nezásadnější hrou roku 2001 bylo třetí Grand Theft Auto. Přechod do třetího rozměru hře neuvěřitelně prospěl, protože najednou jsme tu měli před sebou živý svět a spoustu jedinečných možností. Právě Grand Theft Auto série v dobách Playstationu 2 se zasloužila nejvíce o to, že konkurence jen mohla z rohu smutně koukat. Konsolidace na videoherním trhu (2002)
Ani Nintendo GameCube, který se začal prodávat na přelomu let 2001/2002, nemohl PlayStation 2 konkurovat, co se týče prodejů. Rok 2002 tak byl pro SONY rokem konsolidace a pomalého opanování videoherního trhu na domácí půdě v Japonsku i ve zbytku světa. Od končící generace konzolí hráči přecházeli nejvíce k PlayStation 2, protože byla zárukou tradice, profesionality, velké videoherní potence a dokázala svázat svůj další osud se všemi jen trochu významnějšími vývojářskými studii. To se rychle odrazilo v nárůstu popularity PlayStation 2, protože nebylo pochyb o tom, že pokud vyjde v příštích letech nějaká zásadní konzolová hra, vyjde zcela určitě na PlayStation 2, nebo se tam přinejmenším alespoň někdy objeví. Mít PlayStation 2 znamenalo jít s dobou a vsadit v současnosti na nejlepšího koně na dráze. Nejzásadnější tituly roku 2002
Ratchet & Clank - nebudeme zde spekulovat o tom, do jaké živočišné kategorie by jsme mohli Ratcheta zařadit, ale daleko podstatnější bude když řekneme, že se Ratchet stal pokračovatelem skvělé tradice plošinovek Crash Bandicoot, a že lepší a zábavnější plošinovku a hopsačku si z této doby nemůžete přát.
The Thing - děsivý horor J. Carpentera z roku 1982 našel své pokračování v podobě stejnojmenné hry, která si v hutné atmosféře strachu a nedůvěry v ničem nezadá s dnes již kultovním filmem.
Rez - velmi inovativní hra, jejíhž název je odvozen od skladby od Underworld. Proč to zmiňujeme? Protože se jedná o rytmickou střílečku, kde tím, že střílíte nepřátele vlastně utváříte soundtrack hry. Zajímavé, že?
Deus Ex - opět jedna z her, které původně vznikly pro PC. Akční RPG Deus Ex nadchne i po letech vynikající hratelností a zajímavým příběh, který pouze dokazuje, že nanotechnicky vylepšený nadčlověk to nemá nikdy lehké.
Dark Chronicle - pokud jste někdy snili o epicky pojatém RPG, kde se staví města a cestuje časem, pak není jiné volby, nežli Dark Chronicle.
ICO - zřejmě jedna z nejlepších a nejpoutavějších atmosférických adventur z raných dob PlayStation 2, která s Vámi po emoční stránce jistě pořádně zamává.
Grand Theft Auto: Vice City – třetí GTA bylo megaúspěchem, takže nebylo zase tak velkým překvapením, že v roce 2002 vyšlo volné pokračování, které přineslo úplně nového hlavního hrdinu, jedinečné prostředí s nezapomenutelnou atmosférou, a především skvělou hratelnost se spoustou možností. Grand Theft Auto: Vice City je i dnes jednou z nejlepších her, jakou si můžete zahrát. Nádech před velkým skokem (2003)
Umíráček ohlašující konec éry PlayStation One přivábil do tábora PlayStation 2 další statisíce hráčů, kteří až doposud s koupí nové konzole váhali, protože vyčkávali, jestli není velký PS 2 boom pouze přechodným jevem. Nebyl, a tak si mohla SONY spokojeně mnout ruce nad tím, že triumfuje nad svými konkurenty počtem uživatelů i herních titulů, se kterými se v roce 2003 doslova roztrhl pytel. Ukázalo se, že to byl pouze nádech před velkým skokem. SONY mířila strmě nahoru a vše, na co v této době sáhla, se přeměnilo ve zlaťáky. A to za velikého potlesku stále se zvětšující PlayStation 2 komunity. Nejzásadnější tituly roku 2003
Music 3000 - v době, kdy se nás herní vydavatelé snažili přesvědčit, že samplovat je snadné a zvládne to každý, byly velmi populární a oblíbené tituly ze série Music, kde si hráč vytvářel vlastní hudbu. V Music 3000 mohl poprvé upravovat hudbu i ve formátu MP3.
Zone of the Enders: 2nd Runner - moc často se to nahlas neříká, ale H. Kojima je a musí být blázen, protože má už celá desetiletí v hlavě jen Snakea a MGS. Není tedy divu, že si občas musí dát pohov. Třeba u série Zone of the Enders. Neváhejte ani chvíli, protože v žádné jiné hře neuvidíte souboje a teatrální dialogy létajích mechů.
Freedom Fighters - komunisty ani SSSR nemá nikdo příliš v lásce, takže když občas vznikne nějaká hra, kde můžete natrhnout zadek soudruhům, tak jdou prodeje do závratných výšin. To byl i případ této takticky založené střílečky, která se odehrávala v New Yorku okupovaném SSSR.
Prince of Persia: Sands of Time - jedná se o povedený 3D remake legendární plošinovky, kdy hlavní hrdina umí vše, co před tím z pochopitelných důvodů neuměl, například běhat po zdech a manipulovat s časem.
Tony Hawk's Underground - známý simulátor skate závodů. Tento díl měl jako jeden z mála z celé série i konstruktivní story line. A to už za zkoušku stojí, ne?
Tomb Raider: The Angel of Darkness – dlouho odkládaný Tomb Raider, vůbec první pro Playstation 2, nakonec vyšel v létě 2003. Měl přinést jednak dospělejší zážitek, přičemž z původně dobrodružné hry se stala spíše detektivka. To by ani tak nevadilo, pokud by hru nedoprovázelo velké množství chyb a hlavně nefunkční ovládání, což vyústilo ve vyhazov vývojářů z Core Design. Další díly tak začalo vytvářet jiné studio. Přichází "Slimák" (2004)
Nadcházející léta 2004 - 2005 jsou nejen zlatou érou PlayStation 2, ale podle mnohých i vrcholem videoherní tvorby v tomto desetiletí. Aby se stala konzole ještě praktičtější a dostupnější, ohlásila SONY, že počínaje rokem 2004 budou v oběhu doposud staré modely postupně nahrazeny modelem zbrusu novým, a to PlayStation 2 Slim, která bude oproti původnímu designu menší, tenčí, lehčí a úspornější. I když se nás snažila SONY tehdy přesvědčit, že Slim bude v mnoha ohledech lepší, pravda byla ta, že jedinou zásadní změnou byl nápad umístit trafo mimo vlastní konzoli, díky čemuž se mohla nová verze PlayStation 2 zmenšit, přestat žrát tolik energie a hučet jako rozbitý větrák. Přímo zásadní informací a dopadem uvedení Slim na trh bylo ale podstatné zlevnění konzole. To byl poslední okov, který ještě bránil nerozhodnutým hráčům přejít k SONY. Prodeje se rázem zvýšily a PlayStation 2 už neměl žádného přirozeného nepřítele. I konkurence pochopila, že v této generaci konzolí prohrála, a proto začal Microsoft v tichosti pracovat na nové a modernější konzoli. Nejzásadnější tituly roku 2004
Grand Theft Auto: San Andreas - na nové GTA se těšil celý svět a miliony gangsta po celém světě. Vždyť poprvé byla rozlehlost města tak veliká, a hra zahrnovalo i letadla, vlaky nebo bicykly, že nešlo ani tak o hru, jako spíše o možnost zabalit svůj dosavadní nudný život a přestěhovat se do San Andreas.
Killzone - původně tvůrci sice počítali s tím, že Killzone sesadí z pomyslného trůnu FPS Xboxový Halo, což se však nestalo, ale dali vzniknout jedné z nejlepších FPS sérií na PlayStationu. Pro některé fanoušky žánru jde doslova o kultovní záležitost.
XIII - i v tomto případě máme co do činění s vynikající a originální střílečkou, která sází na nevšední pojetí příběhu, který byl prezentován po vzoru komiksové předlohy.
Project Zero 2: Crimson Butterfly - survival hororů měl PlayStation 2 mnoho, ale těch kvalitnějších aby člověk pohledal. To naštěstí není případ Project Zero 2, kde byl jedinou zbraní hráče proti zlým duchům fotoaparát schopný vymítat zlo.
Manhunt - řekne-li se o něčem, že je to úchylné a amorální, nemusí to být vždy kritické hodnocení. Třeba takový Manhut je k tomu všemu ještě vcelku geniální plížičkou prosáklou zvráceným scénářem tvůrců.
Colin McRea Rally 2005 - tady jsou slova zbytečná, protože ve své době se jednalo o zcela určitě nejlepší závodní hru.
Metal Gear Solid 3: Snake Eater - Kojima to opět dokázal. Znovu tak máte příležitost okusit dokonalé spojení akce a příběhu, tentokrát v období Studené války. Stále na vrcholu sil (2005)
Také SONY už začala pokukovat po nástupci PlayStation 2, a to i přesto, že její současná konzole suveréně vládla videohernímu trhu, přičemž nic nenaznačovalo, že by se na tomto faktu mělo v roce 2005 cokoliv měnit. O to větší překvapení SONY uchystal Microsoft, který v listopadu a prosinci 2005 udeřil bez varování a vypustil po celém světě Xbox 360, s jehož HW parametry se PlayStation 2 již nemohl srovnávat. SONY musela tuto hozenou rukavici zvednout a pustila se urychleně do vývoje PlayStation 3. Situace na sklonku roku 2005 se znatelně změnila, ale PlayStation 2 měla v této době za sebou další z řady silných ročníků, kdy vycházela jedna perla za druhou. Nejzásadnější tituly roku 2005
Killer 7 - akcí, kde by byl hlavní hrdina upoutaný na invalidní vozík, mnoho není. A těch, kde by si hráč mohl přivolat na pomoc jednu ze sedmi vnitřních osobností rozpolceného hlavního hrdiny, už vůbec ne. Jasná koupě!
GUN - každý správný fanoušek Divokého západu, westernů a kovbojského příběhu plného tasení koltů, jízdy na koni a žvýkání tabáků má hru GUN dávno doma.
Fahrenheit - známý předchůdce Heavy Rain. I tady musí hrář absolvovat hru v podobě interaktivního filmu, aby zjistil, kdo přinutil hlavního hrdinu spáchat vraždu.
Shadow of Rome - akční plížička ze starověkého Říma je splněným snem každého, komu se líbí filmy Gladiátor a 300.
God of War - první díl nejbrutálnější akce všech dob nám jasně ukázal, že největším antihrdinou antického Řecka byl Kratos.
Brothers in Arms: Road to Hill 30 - FPS z druhé světové války jsou žánrem sami o sobě a je jich už tolik, že si je snadno pleteme, ale na Brothers in Arms nelze zapomenout, již jen z toho důvodu, že byly velmi taktickou a realistickou hrou.
Tekken 5 - pátý a zřejmě nejlepší díl ze série o Turnaji krále Železné pěsti. Inspirace Mortal Kombat se fanouškům velmi líbila.
Gran Turismo 4 - nejvěrněji znázorněné závody všech dob. Tedy až do doby než vyšlo GT 5.
Resident Evil 4 - asi se to všeobecně ví, ale bude spravedlivé to zdůraznit. Nejlepší akční hra éry PlayStation 2 původně vznikla na Nintendo GameCube. Dodnes je vrcholem celé série a jednou z nejlepších her minulé generace konzolí. Pokud jste nehráli, neváhejte zakoupit HD verzi pro Playstation 3. Velký bratr na obzoru (2006)
Další kolo konzolové války skončilo tentokrát patem. SONY se sice podařilo na přelomu let 2006/2007 uvést na videoherní trh nadupanou PlayStation 3, ale protože nedokázala navázat na úspěch své minulé konzole z přelomu století, kdy krátce po uvedení konzole na trh vyšla řada jedinečných titulů, nedokázal PlayStation 3 odskočit konkurenci a musela to být tentokrát SONY, která dotahovala náskok Microsoftu a Nintenda. Vliv na to měla i prostá skutečnost: PlayStation 3 měl problémy s emulací PS 2 her, které šly přehrát jen na určitých modelech next-gen konzole, přičemž byly tyto modely během dalších let téměř staženy z oběhu. Aniž si to SONY zprvu vůbec uvědomovala, tak právě tento aspekt způsobil, že životní cyklus PlayStation 2 se protáhl ještě o další dva roky, což způsobilo zákonitě pomalejší rozjezd třetího PlayStation. Svou roli sehrála i skutečnost, že pro vývojářská studia bylo v této době snadnější a levnější vyrábět hry pro PlayStation 2, u kterých navíc byla jistota, že se budou přeci jen stále ještě dobře prodávat. Nejzásadnější tituly roku 2006
NBA 2K7 - kvalitních sportovních her nebylo nikdy dost, a proto příznivci sportovních her s nadšením přijali tuto vynikající basketbalovou hru.
Just Cause - zajímavá hra ve stylu GTA, kde máte za úkol se v obřím a žijícím světě zhostit role agenta CIA a sesadit zkorumpovanou vládu v jisté jihoamerické zemi.
Tomb Raider Legend - fanoušci se přeci jen dočkali skutečného a kvalitního příběhu své milované Lary Croft na playStation 2. Hra neoslnila délkou, ale kvalitou hratelnosti zcela určitě.
Need for Speed: Carboon - v éře PlayStation 2 je tento díl slavné závodní série bezesporu nejlepší.
Singstar Rocks! - pokud máte doma mikrofon a zlato v hrdlo, tak nějaký z titulů série Singstar jistě máte. Tentokrát je díl zaměřen na slavné rockové balady. Ať žijí The Rolling Stones a Keane!
Splinter Cell: Double Agent - excelentní stealth akce, která šlape MGS na paty už léta. Tento díl je základ pro všechny milovníky plížení a přemýšlení.
Dragon Quest: The Journey of the Cursed King - dlouhý název tohoto pohádkově krásného RPG je více než příznačný, neboť příběhově a hratelnostně delší hru na PlayStation 2 jen těžko najdete.
Kingdom Hearts II - když se v epicky pojatém RPG spojí postavy ze série Final Fantasy se světově známými a uznávanými velikány Disneye, tak vznikne překvapivě zajímavá a kvalitní hra.
Devil May Cry 3: Dante's Awakening - hardcore akce a rubačka v jednom, která položila skutečný základ velikosti slavné série. V hlavní roli Dante.
Black - nezapomenutelná střílečka, která klade důraz na realističnost zbraní a jejich destruktivních vlivů na okolí. Pro akčně zaměřená hráče je to absolutní povinnost.
Final Fantasy XII - poslední velký FF díl na PlayStation 2 sice vyšel v Evropě až o rok později, ale čekání se vyplatilo. Jednoznačně nejpropracovanější a nejvíce rozmáchlé RPG minulé generace konzolí.
Shadow of the Colossus - adventura odehrávající se v podmanivě krásném a rozlehlém světě, který musíte zachránit před gigantickými tvory. Snadné to nebude, ale zábavné rozhodně. Ještě jeden velký rok pro PlayStation 2 (2007)
Na jaře 2007 vyšel PlayStation 3 i v Evropě. Nastala nová éra v dějinách konzolí. Ignorovat vývoj je smrtící, to si uvědomovala všechna videoherní studia, která v tomto roce dala PlayStation 2 navždy sbohem a přesedlala na PlayStation 3. Byl to tedy skutečně poslední z velkých roků, který PlayStation 2 zažil. Ještě naposledy vyšly tituly, které dnes považujeme za legendární, a které navždy zapsaly druhý PlayStation do síně slávy videoherního světa. Rozloučení s PS 2 se proto neslo v duchu: "Nikdy nezapomeneme!" Nejzásadnější tituly roku 2007
Rogue Galaxy - poslední velké RPG, které zavítalo na PlayStation 2. Inspirace Star Wars byla zjevná, ale jak se asi všichni shodneme, to na škodu bývá jen málokdy.
Tomb Raider: Anniversary - dokonce i Lara Croft se přišla rozloučit, a to v podobě vynikajícího remaku úplně prvního dílu z roku 1996. Tohle byl pro mnohé splněný sen.
Ōkami - málo známá a troufneme si říci i nespravedlivě opomíjená hra, která byla natolik jedinečná a inovativní, že se jí mnoho hráčů prostě zaleklo. V tomto nezapomenutelném světě, jenž byl překrásně kaligraficky ztvárněn, jste se ujali role vlka, který musel za pomoci magického štětce odstraňovat nástrahy a zachránit prokletý svět.
God of War II - na rozlučkové party nemohl pochopitelně chybět ani Kratos, který krátce před tím podle svého obvyklého zvyku rozsekal starověké bohy na nudličky. Ústup ze slávy (2008)
V roce 2008 se stal PlayStation 2 konzolí druhého řádu. Ano, stále se ještě poměrně slušně prodával, protože cena konzole klesla v přepočtu na neuvěřitelných 3000 Kč, přičemž byla vydána i vylepšená verze Slimu - již bez otravného trafa - ale do záře reflektorů vstupovaly v této době nové velké konzole, kterým zdatně konkurovaly populární handheldy. S ústupem PlayStation 2 ze slávy koresponduje i jedna významná událost. V červnu 2008 přestal po více než osmi letech vycházet oficiální UK PlayStation 2 Magazine, který byl jakousi pomyslnou vlaječkou konzole, jejíž stažení značilo, že končí jedna dlouhá a významná epocha. Produkce her na playStation 2 poklesla o více jak 70% a na konzoli, kde ještě před několika měsíci vycházely hry, které přepisovaly videoherní historii, rázem vycházely tituly druhé kategorie. Jednalo se většinou o hry menších a lacinějších studií nebo naopak importy slavných her z jiných konzolí. Stalo se totiž pravidlem, že pokud byla nějaká větší hra ve vývoji, vydali jí tvůrci v několika verzích pro next-gen konzole, handheldy a PS2. Vybrat proto nějaký kvalitnější a samostatný titul pro PlayStation 2 je v této době již těžký oříšek. Nejzásadnější tituly roku 2008
Shin Megami Tensei: Persona 4 - bláznivé japonské RPG, které kombinuje reálný svět a fantazii, se stalo velkým překvapením roku. Poslední díl na PlayStation 2 přinesl nový bojový systém a další kvalitní příběhovou nálož.
Yakuza 2 - vyšla sice již v roce 2006 v Japonsku, ale ve zbytku světa byla vydána až o dva roky později. Základní charakteristika zní: japonská verze GTA, kdy se hráč snaží ovládnout tokijské podsvětí. Na okraji zájmu (po roce 2009)
PlayStation 2 tu s námi zůstal i poté, co na něm po roce 2009 přestaly vycházet tituly určené primárně pro tuto konzoli. I nadále však SONY trvala na tom, aby se některé osvědčené série objevovaly i na PlayStation 2 v podobě portů z PS 3 a PSP, a to i přesto, že v některých případech se jednalo o nepovedené konverze, které měly jen nízký prodej. Na PlayStation 2 si proto mohli hráči i nadále užívat pravidelných vydání titulů z řady FIFA, NHL nebo Pro Evolution Soccer, jehož ročník 2013, který vyšel na podzim 2012, se stal jednou z posledních her na PlayStation 2 vůbec. Jmenovat bychom mohli i hry, které byly vydávány v souvislosti s marketingovou činností filmových studií. Typickým příkladem jsou hry na motivy Harryho Pottera. Ani tehdy však obliba PlayStation 2 neklesala, protože osvědčené klasiky nebylo možné v této době již zpustit na nových modelech PlayStation 3. Stejně tak trvalo velmi dlouho, než se SONY rozhodla zprovoznit sekci PS 2 klasik na Store. Ani HD kolekce osvědčených sérií nemohly upokojit poptávku hráčů po hrách z dob PlayStation 2. To se dlouhodobě promítalo do stále solidních prodejů PlayStation 2 a odbytu jejích her. Podle předpokladů a dlouhodobých odhadů měla éra PlayStation 2 skončit ještě před koncem desetiletí, ale k překvapení všech se tak nestalo. Kdo by si v této době vzpomněl na konzole Dreamcast, Xbox nebo GameCube, které pocházely ze stejné generace konzolí? Právě v porovnání rozličných osudů jednotlivých konzolí ze začátku 21. století se nejvíce zrcadlí výjimečnost PlayStation 2. Vždyť například Xbox a GameCube vyšly až několik měsíců po PlayStation 2, přičemž měly dokonce nadupanější HW, přesto jejich životní cyklus vydržel sotva pět let. A nebylo to jenom tím, že Microsoft i Nintendo přišly dříve s jejich nástupci, než jak tomu bylo u SONY. Jen málokterá konzole dokázala ve své době tak dlouho a jasně zářit, jako PlayStation 2, a jen málokterá konzole se mohla pochlubit tak pestrou škálou přelomových titulů. Toho největší uznání se však PlayStation 2 dostalo od hráčské veřejnosti, která na tuto konzoli dlouho nedala dopustit a v době, kdy již byla její éra minulostí, stále prožívala stovky a tisíce velkých příběhů a zažívala profesionální a kvalitní zábavu, která je tím největším, co nám po PlayStation 2 zůstalo...
Playstation 2
reklama reklama

Komentáře