XIII (remake)

Martin Pilous, 12. 10. 2022 9:50
V posledních letech se díky všemožným remakům a remasterům derou na světlo světa všechny možné herní značky. Jednou z nich je i komiksová XIII, která vyšla již v roce 2003. Šlo tehdy o zjevení a dost často nás lákalo ke střelbě po nákupu v Albertu, kde se verze pro PC běžně prodávala za lidových 299 Kč, dokonce v češtině. Ach, ty časy. Hra byla znovu přivedena k životu v roce 2020, kdy si většina pamětníků vytrhala vlasy a nad šíleným technickým stavem. Podařilo se tedy jakési remakování remaku?

Studio PlayMagic značně pohořelo, když se pokusilo hru XIII zrestaurovat. Herní vydavatel Microids se proto všem hráčům omluvil, vývojáře rituálně popravil a využil služeb studia Tower Five, aby hru uvedli do hratelného a alespoň trochu solidního stavu. Výsledkem je masivní update, který vyšel před několika týdny a majitelé původní verze si ho mohou stáhnout bez dalších poplatků. XIII je v základu FPS střílečka ze staré školy, která si nehraje na nic velkého. Děj se točí okolo Stevea Rowlanda, kterému se přezdívá agent XIII. Ten se zraněný probírá na pláži ostrova Coney a vůbec neví, co se kolem něj děje. Třináctka je zápletka o velkém spiknutí, kdy se musí hráčem ovládaný agent postarat o očištění svého jména.

Původní verze z roku 2003 byla mezi hráči oblíbená díky tomu, že byla zpracovaná ve formě komiksu. Veškerá grafika byla, jako kdybychom hráli oživlý komiks, což z XIII udělalo časem poměrně kultovní záležitost. Jenže u verze z roku 2020 se vývojáři rozhodli jít cestou novot, výsledkem čehož bylo, že grafický kabát byl značně odlišný od toho z originální sedmnáct let staré verze pro druhý PlayStation a další tehdejší platformy. I přesto, že nová verze má poměrně solidní grafické zpracování, tak mu chybí jakási originalita, kterou se mohl pyšnit původní titul. Ačkoliv jsou tedy stíny, nasvětlení či světelné efekty na mnohem vyšší úrovni, tak tu chybí ten správný pocit toho, že je hra skutečně komiksová. Celkově má pak hra pochopitelně vyšší dohlednost a větší množství objektů na scéně. Hru jsem testoval na konzoli PlayStation 5, a právě podpora pro konzole současné generace je novinkou. Na nich běží ve vyšším rozlišení, ale také v 60fps.

Pokud jde o hratelnost, tak tu autoři nijak zvlášť neměnili. Dokonce je zachován původní počet 34 misí s dnes už spíše průměrným designem, které postupně projdete, než dojde k vygradování příběhu. Jinak ale jdete koridorem stále kupředu a kosíte nepřátele s nepříliš dobrou umělou inteligencí. Zbraní je poměrně dost. Ve střelbě hra není vůbec špatná a dokáže pobavit. Vyzkoušíte pistoli, revolver, kulomet, samopal, raketomet a další. Poněkud mě ale mrzí, že hra dost ztrácí tempo. Jakmile máte za sebou nějakou větší přestřelku, tak jste opět vrženi do víru stealth pasáží a ty XIII moc nesluší, ba jí dokonce podráží nohy. Stealth je tu značně nefunkční a bohužel dost častý.

Hra je poměrně plochá, neboť kromě střídání stealth pasáží a akčních střílecích se nevytasí s ničím, co by vás mohlo překvapit. Zabere vám okolo 8 hodin na první průchod v případě, že zvolíte lehkou obtížnost. Pozor! Obtížnost nelze měnit v průběhu již rozběhnuté kampaně. Jedinou výjimku v repetitivním hraní tvoří sběratelské předměty, které se můžete pokoušet v rámci úrovní najít.

Aktualizace, která nyní do hry vyšla, tak měla za úkol vyřešit hlavně technické potíže. Těch bylo v předešlé verzi doslova přehršel. Podařilo se je odladit? Ano i ne. Nyní je titul relativně hratelný od začátku až do konce, ale bez chyb rozhodně není. Jsem až nepříjemně překvapen tím v jakém stavu „remake remaku“ opět vyšel. Je zcela běžné, že se má stát nějaká interakce – mají se vám otevřít dveře či vám má s něčím pomoci spolubojovník. Jenže to se nestane a jste tak nuceni provést restart posledního checkpointu. V jednom extrému se mi stalo, že hlavní hrdina šel v místě bez nepřátel a bez dalšího nebezpečí zemřel. Příšerné jsou pak některé animace. Vůbec nerozumím tomu, že páčení zámků vypadá, jako relikt her z 90. let a možná ještě hůře. Páčení totiž probíhá na středu dveří, nikoliv na zámku. Postavy se hýbou toporně, mluví naprosto mimo dabing a mnohdy tak hra připomíná spíše nějakou trapnou grotesku.

Výraznou změnou v novém updatu je i fakt, že hra nabízí nově multiplayer až pro 13 hráčů. Ten bych v rámci recenze rád ozkoušel. Ačkoliv jsem se snažil opakovaně připojit do nějaké hry či založil svou, tak jsem hráče nikdy nesehnal a popravdě se ani moc nedivím. Jedna z hlavních novinek je tak naprosto zbytečnou ztrátou času nejen pro hráče, ale i pro vývojáře.

V závěru mohu říct, že i když se autoři snažili novým updatem hru dát do kupy, tak se to příliš nepovedlo. Stále jde o produkt poměrně mrzké kvality a nevyváží to ani poměrně slušné přestřelky. To, že lineární FPS hra není opravena do kvalitního stavu ani po dvou letech je dosti tristní a hraničí to s pokusem obrat hráče o jejich peníze. Remake XIII je tedy pořád spíše ostudný a doporučuji nad ním pouvažovat jen při výrazné slevě. Jinak tyto peníze raději investujte do nějakého kvalitního komiksu.

XIII (remake)

ps4xonenswxsxps5
Microids, PlayMagic