Konzolista.cz

Xenoblade Chronicles

recenzečtvrtek 25. srpna 2011Lukáš Kunce
Hlavní obrázek článku: Xenoblade Chronicles
Přestože Nintendo Wii se již pomalu blíží ke konci své existence, k čemuž přispívá i chystané Wii U, je tehdy revoluční konzole pro mnoho hráčů, a zejména těch konzervativnějších, nedotknutelnou platformou. Konec její éry ale rozhodně nebude nikterak ostudný, protože zejména fanoušci ryze japonských her si v následujících měsících budou užívat hotové žně. V listopadu nás čeká roky slibovaná Zelda a příští rok dva JRPG klenoty, The Last Story a Pandrora’s Tower, nesmíme zapomenout ani na chystaný Dragon Quest X. V těchto dnech se ale do rukou mnoha natěšených pařanů dostal dlouho očekávaný hit Xenoblade Chronicles. Ten si v Japonsku vysloužil mnohá slova chvály, mezi něž patřily i takové superlativy jako „nejlepší JRPG této generace“. Po měsících napínání a nervózního okusování nehtů se tedy konečně dočkali i evropští nadšenci a jedna věc je už předem jasná – čekání se rozhodně vyplatilo.
Ti, kteří se něco málo přes dva roky skrývali v temné jeskyni nebo zkrátka o hru neměli zájem (veliká chyba), uvedu do obrazu. Za hrou stojí tokijské studio Monolith Soft, které se do srdcí PS2 hráčů zapsalo před devíti lety prvním dílem z trilogie Xenosaga. Ti bystřejší z vás již asi zaregistrovali společné „Xeno“ v obou názvech, to ale neznamená přímou návaznost, jde jen o duchovní odkaz na značku, podobný třeba sérii Final Fantasy. Ti, kteří tak čekali pokračování kultovní Xenosagy, by mohli být trošku zklamaní, ale to se rozhodně netýká kvalit samotné hry. Jako většina JRPG, i Xenoblade si zakládá na rozsáhlém a strhujícím příběhu, který má všechno – akci, drama nebo třeba vztahy. I když jde jen o malý detail, nemohu nezmínit krásnou úvodní obrazovku, kde ústřední předmět hry, meč Monado, je zasazen v zemi a travnatá pláň, doprovázená změnou denní doby a nádhernou hudbou, unese snad každou, alespoň trošku citlivou duši. Už od začátku je jasné, kudy se hlavní téma bude ubírat – boj mezi dobrem a zlem. Prolog zobrazuje prastarou potyčku mezi dvěma titány, Bionisem a Mechonisem, jejichž souboj ne a ne skončit, až do jedné chvíle… a ať to zní jakkoliv divně, Bionis se stal „planetou“ pro lidskou rasu, na které nechybí živá města, zelené louky, kouzelné lesy ani pochmurné jeskyně. Věky poté došlo k velké válce lidí a mechonů, které dokázalo zahnat jen jediné, a to legendární meč Monado, o němž legendy praví, že jej v rukou dřímal právě Bionis. Zhruba takhle vypadají první minuty hry a desítky dalších hodin hráče čekají. Příběh možná není tak výjimečný a o knižní bestseller by se nejspíš nejednalo, ale způsob, kterým je hráči servírován, je zkrátka ukázkový. Dobrou hru ale nedělá jen kvalitní příběh, ale hlavně vyladěná a chytlavá hratelnost. A té má Xenoblade na rozdávání. Hrou se prodíráte s naprostou volností a je jen na vás, kolik času na jednotlivých místech strávíte. Nemusíte se bát, že byste se ztratili, protože k hlavnímu cíli vždy směřuje chytrá šipka a lze využít i mapku, pomocí které můžete automaticky přeskočit na důležitá místa, která jste již v minulosti objevili. Nechybí osvědčený systém vybavení, takže postavu si lze nejen zkrášlit, ale hlavně pořádně zesílit. Ve hře je několik typů postav a to má ten důsledek, že každý nemůže používat kterýkoliv kousek vybavení. Například Reyn je fyzicky velmi silná postava, takže nepřekvapí jeho schopnost ovládat obří meče a silnější výzbroj. Oproti tomu Shulk, hlavní protagonista hry, je omezen na ústřední zbraň hry, Monado. Pokud by si někdo nevystačil s vypadlými předměty, lze využít i některého ze sítě obchodníků, u nichž se občas povalují opravdu kvalitní kousky. I ve způsobu nemateriálního vylepšování postav tvůrci vsadili na jistotu a tak je potřeba se pustit do grindování expů a arts bodů. Expy (zkušenostní body) jsou jasné, za boje či questy jich hráč získá určitý počet a po dosažení hranice, která postupem času stoupá, se postava dostane na novou úroveň, která ji posilní od základu. Motivací budiž odměna v podobě nových arts s rozličným využitím. Těch je skutečně pestrá paleta a každá postava má své vlastní a unikátní dovednosti. Kromě běžných útoků, které nepříteli mají způsobit masivní poškození, je potřeba nezanedbat ani další schopnosti, které způsobí buff či debuff efekt. Buff je pozitivní účinek daného artu, například zvýšení síly o určité procento, naopak debuff může být otrava nebo krvácení a tím pádem konstantní úbytek zdraví. Ale pozor, stejné možnosti mají i protivníci a jak se dostáváte dál, i oni jsou o dost chytřejší a zákeřnější. Zmíněné arts points (AP) se získávají výhradně v bojích a slouží k vylepšení již dostupných umění. Zpočátku se jejich hodnota může zdát poměrně vysoká, ale v průběhu hry se z nich stane nedocenitelná věc. Nesmím vynechat ani pokročilejší systém skillů a jejich stromu. Na každý charakter připadá jeden strom se třemi větvemi, z nichž každá má na postavu jiný vliv. Jedna tak může být dobrá pro útočný typ hráčů, druhá zase pro obranáře. Na to se váže i prvek „skill links“, kde si lze nastavit, jak na sebe budou schopnosti jednotlivých postav navazovat. Samostatný odstavec musím věnovat právě soubojům, které jsou od běžných japonských RPG, jenž bývají založena na tahovém stylu boje, docela vzdálené. V libovolnou chvíli mimo souboj si lze vybrat leadera skupiny a ten se stane hráčem ovládanou postavou. Standardní útok, obvykle sekání, činí postava automaticky po zahájení boje, je-li dostatečně blízko svému cíli. Všechny ostatní útoky musí řídit a hlavně promýšlet sám hráč. Hlavní charakter je v boji plně pod kontrolou a lze s ním jakkoliv pohybovat, protože k probírání se jednotlivými arts slouží d-pad. V boji ale nejste sami a tak je potřeba občas zahrát i trošku týmově. S tím je úzce spojena „party gauge“, která má tři stupně, ty se naplní, pokud boj nebudete flákat. Každý dílek můžete spotřebovat k oživení padlého spolubojovníka, a pokud se podaří vyplnění celého řádku, lze přejít k řetězovému útoku. Ten je logicky destruktivnější a hlavně dává možnost na chvilku řídit všechny dostupné postavy. V každé recenzi kterékoliv Wii hry je vždy problematické zhodnocení vizuální stránky. Všichni víme, že současná domácí konzole Nintenda je hardwarově pradávno za zenitem a často to uškodí velmi nadějně vyhlížejícím hrám, mluvím hlavně o nízkém rozlišení. Jsem ale moc rád za to, že Xenoblade (zase jednou) ukazuje všem kritikům, že extrémně detailní grafika je jen pozlátko navíc a pravým klíčem k dobytí hráčových očí je především nápaditost a pořádný design. Na hodiny strávené na překrásných pláních v oblastech Bionisovy nohy budu vzpomínat s úsměvem na tváři. Rozsáhlé pastvině se prohrání živočišstvo všech druhů a velikostí, v trávě se plíží vlci, pod stromy číhají přerostlí pavoukovci, u vody se prochází prazvláštní variace plameňáků a všechno to má pod palcem kolosální obr. Paráda. Obraz musí důstojně doplnit i zvuk, jak už to u japonských her bývá, funguje to. Především výrazně doporučuji okamžitě přepnout z anglického na japonský dabing, protože ten anglický je opět slabší a hře jen ubírá na uvěřitelnosti. V tom japonském nepřijdete ani o tolik oblíbené ječení děvčat a netřeba se strachovat o to, že byste hře neměli rozumět, protože všemi cutscénami vás provedou anglické titulky. Nádherné oblasti doprovází neméně skvělá hudba, která je tak vlezlá, že nejeden hráč si po pár hodinách odskočí k internetu. Samotný poslech sice už postrádá tu pravou atmosféru, ale pokud se s hrou dokážete dostatečně sžít, rozhodně si nejednu melodii vychutnáte i tak. Jak po sobě pročítám předchozí desítky řádků, všímám si, že vlastně nepíšu nic záporného. Ono taky není proč, Xenoblade Chronicles nejen u hráčů získává nejvyšší ocenění naprosto oprávněně. V poslední době jsem se JRPG vyhýbal docela velkým obloukem, protože ty kvalitní by se pravděpodobně daly spočítat na prstech jedné ruky. Xenoblade můj lehce pesimistický pohled změnil o 180 stupňů, protože je to jednoduše perfektní hra. Do hry vtáhne nejen úžasně podaným příběhem, ale taky neuvěřitelně chytlavými souboji a nepříliš složitým systémem vylepšování. Body nestrhne ani slabší grafika, protože zde v žádném případě nemůžeme mluvit o nějaké lenivosti vývojářů. A zda můžu hru doporučit? Stačí se podívat vpravo na počet hvězdiček.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (52)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
WarNex

Deshien: Ismael-Kohn, aneb Vincent jako žid... :D

Deshien

Tak novy system se zabehnul a hodnoceni 9/10 je patrne naprosto zaslouzene... UZ se taky tesim az si Xenoblade zahraju abych sem mohl hodit jednu desitku [s1][s1][s1]

romeno

Pak to vyjde na Wii U jako HD remake spolecne se Super mario galaxy 1,2 :D

VulcanR
VulcanR #Trogári

Je to uplne ina hra, len od tych istych vyvojarov. [s6]

thor
thor #PSM někdo?

Nebylo náhodou ještě před Xenoságou díl Xenogears,nebo je to úplně jiná hra?

godycz
godycz #katana-san
👎1

školka :(

MOzna by slo, udelat moznost neupravovat hodnoceni. Jak to jednou odpalis, tak to mas.

Deshien

Je fakt ze Uzivatele Frodo a jarda maji pouze dve hodnocene hry a to Xenoblade a SMG a obe 1/10 takze to bude multiaccount jo a mimochodem jen tak ze srandy jsme pocitaly profily pana Vincenta vegy a dosly jsme k uctihodnemu cislu tedy 6 overenym a urcite spousta dalsich (treba jarda) neoverenym uctum .Vincet Vega 2x,Mjolnir,MR blonde.Yoshimitsu a jeste jeden kterej si uz nepamatuju

ApsidalTill
ApsidalTill #One/U/PS4

Pár prípadom čo tu vyblvalo koment by som povedal svoje ale aj tak by to bolo ako sranie cez cedník.. Zahodte už tie klapky z očí a hrajte to čo vás zaujíma, neriešte niečo o čom viete hovno... Tepat trotle

Moments hunter

Wesc: ano SMG (SMG2) nezajímá nikoho jiného než zaslepené fanoušky... Ještěže jich má Mario přes deset miliónů [s6]

Lloyd.Irving
Lloyd.Irving #1-2 Sniff

ano, dvojku pak 10/10..zahraj si oba a uvidíš.. Jinak MGS4 je taky hodně dobrá hra, mluvítě jako bych MGS4ku nějak zatracoval, ale nechápu proč je v top pětce, když všechny tři předešlé díly jsou lepší.

Wesc
Wesc #NINJA!

Lloyd.Irving: aha, tak proto ho sam hodnotis 8/10 ....

VulcanR: 10/10 jednim clovekem nebo 9.3/10 dvacetisedmi fanousky, jaky je v tom rozdil ?

Monsters hunter: evidentne SMG2 hodnotili jen jeho zaslepeni fanousci, ostatni nezajima. Znam desitky lepsich her, ktere bych doporucil zkusenemu hraci, nez bych se dostal k SMG ......

Macek_7
Macek_7 #🍕🎮💪😴♻️

hosi uz jsem to opravil chtel jsem dat 10/10 ale ulitlo to :D...ne ted vazne libi se mi jak se tu kazdej rozciluje nad hodnocenim tak jsem trochu prili olej :D....

jinak hru jsem hral znamej je blazen do wii a poridli si to ovsem me ta hra nic nerika neni to nic prevratneho a grafika je skareda na dnesni pomery neberu v potaz moznosti wiicka takze asi tak a xDante ty se do me prosimte prestan sr*t jo dekuji vis ho*no o tom co jsem hral a nehral a budes tu nejak rozumovat ...!...

VulcanR
VulcanR #Trogári

Myslim ze to nebude z mudrosti adminov. [s6] Povedal by som, ze je nastaveny nejaky limit minimalneho poctu hodnoteni, ak by nebol, tak cely rebricek by boli 10/10 hry hodnotene 1-2 ludmi.

Inak pozeram, ze marcel zmenil nazor. [s6][s6][s6]

Moments hunter

Wesc: to ses asi ještě nedíval na SMG2, které má 9,79 hodnocení, ale nejspíš z moudrosti adminů není vystaveno, protože by sonyboys dostali infarkt, nebo je chytil amok[s6][s6]

Lloyd.Irving
Lloyd.Irving #1-2 Sniff

ikdyž mi drhý díl přišel ještě lepší

Lloyd.Irving
Lloyd.Irving #1-2 Sniff

To náhodou vim [s14] stejně tu nejsou všechny hry a SMG je opravdu klenot s 10ú10..

Wesc
Wesc #NINJA!

A co dělá SMG na první místě vieš ?

Lloyd.Irving
Lloyd.Irving #1-2 Sniff

\nevim, me to nejak tak vychazi, akorat nevim co v top petce dela MGS4??!

Wesc
Wesc #NINJA!

K tomu hodnocení, když už se to tu propírá, by bylo fajn (někdy do budoucna), kdyby bylo bráno v potaz i počet známkujících. SMG je sice super hra, ale hodnotilo ji jen 27 konzolistů, což podle mě není reprezetující vzorek. MGS4 má 200x víc hodnocení a jen o 0,2 bodu horší skóre. Nebo třeba poměr Limbo a LBP2 atd.

Deshien

Vyborne ,, dekuji adminum za verejne hlasovani... hned to leze nahoru kdyz se clovek nemuze skryvat.

Ps take me zajimalo proc se DQ8 propadl z prvniho mista na 183 a hle ted je hezky videt ze Vincent vega a jeho dva profily skutecne nenavidi kreslene hry [s6][s6]

VortexCZ
VortexCZ #Switch

Marcel, jarda250, frodo - 1/10

Jen tak dál. :)

Styxx
Styxx #LikeABoss!

No jo, Marcel "blbec na N-tou". Divím se, že tam hned u něho není Malas...

VulcanR
VulcanR #Trogári

Odstranenie tych 0/10 nam trochu zamiesalo rebricek. [s6] Potom ze mala take hodnotenie - ked ma 1/10 od ludi co miluju "Vse co ma minimalne 2kola a motor ;) , samozrejme Playstation a vse kolem" a Wii ani nemaju. Demencia toto. [s6][s6][s6]

Machar: vyborna praca

muftu

je smutne ked niekto hodnoti hru (neobjektivne) len aby si polaskal svoje male ego

nikdy som JRPG nehral, toto bude asi moja prvotina

Moments hunter

Machar: Děkuju moc. Potěší to, když se někdo stará.

godycz
godycz #katana-san
👎1

Mam uhrano 30 hodin a mam 39 level. Davam 10/10 (hodnoceni se vubec nehlo : )

doplnim dalsi PLUS: Save KDYKOLIV a KDEKOLIV.

Sheva
Sheva #PS5

Jako beru že to plno lidí dělá i ze srandy, já osobně sem to nehodnotil nehrál sem to ani v životě hrát nebudu, jen nechápu že vás to baví se nad tím rozčilovat, zdejší hodnocení je nulového významu ikdyž podle toho jaké máe ohlasy na tuto hru tak z toho celkem stříkáte, takže ani kdyby to mělo hodnocení od uživatelů za 8 tak by se vám to nezdálo. :)

Moments hunter

5,63? Pokračujte v dobré práci... link

Leon
Leon #Verum Rex

Hra je skvělá, jedno z nejlepších JRP posledních let, ale hra bez chyb rozhodně není. Recenze pěkná, leč není objektivní a žádný zkušený recenzent by hře nedal plný počet. To si zaslouží pouze vyjímečné a ojedinělé tituly, které žánr někam posouvají. Xenoblade pouze využívá osvědčený model žánru založený kdysi FF XII (zvláštní, FF XII tu většina pokud vím stále hází do smetí).[s12]

-RUDY-

Ja som nehodnotil a ani nebudem.Japonske RPG-cka neni moj salok kavy.