WRC 9

recenze  18
Martin Šmíd, 11. 9. 2020 13:45
Možná si ještě pamatujete na WRC hry studia Evolution na konzoli PlayStation 2, které přinášely na naše televizní obrazovky pravidelně kvalitní rally závodění. Následně se do vytváření oficiální WRC hry nikdo moc nehrnul, až se licence chytli rutinéři z italského studia Milestone srl. Ti nám přinesli několik dílů, ale že by šlo o nějaký uspokojivý zážitek, to se říci nedá. Následně se značka dostala k vývojářům z KT Racing, kteří po několika slabších ročnících zabrali, a poslední dva roky už jde o velmi kvalitní záležitost, která se čím dál více posouvá od arkády k simulátoru, což musí fanoušky hodně těšit. Zvláště loňský díl se mimořádně povedl, a tak každý fanoušek čekal, jak na něj vývojáři dokážou navázat.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Po minulém povedeném ročníku se vývojáři z KT Racing rozhodli, že se letos nebudou pouštět do nějakých velkých inovací. Výsledkem je hra, která na první a možná i druhý pohled vypadá prakticky stejně jako v minulém roce, čemuž dopomáhá až na barvy identické menu. Velkým fanouškům tohle asi nebude příliš vadit a bude pro ně důležitá hlavně ona aktualizace s aktuálními týmy, vozy a tratěmi. Pokud ovšem nejste zase tak zapálení fanoušci do závodění a máte WRC 8 na poličce, možná byste před nákupem měli dočíst moji recenzi.

Dalo by se říci, že vývojáři se letos zaměřili hlavně na úpravu fyziky. Zatímco u prvních WRC dílů šlo o arkádu, v posledních letech se začali vývojáři posouvat spíše k simulaci, což vedlo k lepšímu pocitu z jízdy a zážitku z ní, a letos tomu není jinak. Upravená fyzika je cítit od prvního okamžiku a auta i díky své větší váze lépe sedí na vozovce a už nedochází k takovému přetáčení, jako tomu bylo v minulosti. Výsledkem je tak zase o něco lepší zážitek z jízdy, ať už budete držet volant nebo mít gamepad v ruce. I s ním se dá slušně zajezdit a při testování jsem neměl žádný problém. Čeho si určitě také všimnete, tak je rozšířený vozový park. Ke klasickým třídám jako WRC, WRC 2, WRC 3 a Junior WRC vývojáři přidali i řadu historických vozů jako Lancia Stratos, Lancia Delta HF Integrale Evoluzione, Citroen C3 WRC 2019, Alpine A110 1973, Porsche 911 GT3 RS RGT (997) nebo Proton Iriz R5. Historické vozy jsou tak nyní součástí hry od začátku a není nutné za ně doplácet další peníze. Jen možná trochu zamrzí, že v nich nejezdí závodníci s reálnými jmény, ale to je jen taková drobnost. U licencované hry bych ale čekal, že tomu bude naopak. U vozů se musím zastavit ještě u ozvučení, které není bohužel na tak vysoké úrovni, jak bych očekával. Tohle je určitě něco, na co se musí vývojáři do budoucna podívat a zaměřit.

Protože hra WRC 9 vychází z nového ročníku FIA World Rally Championship, chybí od minula několik podniků. Už si tak nezajezdíte v Austrálii, Francii, Španělsku nebo v Chile. Absenci těchto podniků ale vývojáři dobře vynahrazují přidáním Safary rallye v Keni, které se vrací po dlouhých osmnácti letech, v Japonsku a na Novém Zélandu. Výsledkem je tak v základu hned 13 podniků. Tratě z minula jsou prakticky identické a nic moc se na nich nezměnilo, alespoň jsem si ničeho nevšiml. Nové tratě pak jsou určitě zajímavé, mají svojí vlastní atmosféru i výzvy a je zábava je zdolávat. K tratím se pojí i dynamické počasí, vytvářející na nich při silném dešti kaluže, které už naštěstí nepředstavují tak nepředvídatelné nebezpečí jako v minulosti a mnoha problémům jde předcházet. Jinak efekty počasí jsou super a jet třeba závod v noci za silného deště je naprosto nezapomenutelný a hodně extrémní zážitek.

Co se týče herních režimů, těch je ve WRC 9 opravdu hodně a jejich nabídka musí uspokojit naprosto každého. Tím nejdůležitějším je bez debat Kariéra, v níž můžete začít v Junior WRC s vozem Ford Fiesta, který je díky svému nižšímu výkonu ideálním startem pro začátečníky, no a následně se přes WRC 3 a WRC 2 dostat až do hlavního WRC šampionátu. Každopádně Kariéra se dočkala v minulém roce velkého přepracování. Vývojáři se pro ni nechali inspirovat výbornou kariérou u konkurenční závodní série F1, což se určitě vyplatilo, protože na nás nečekalo jen závodění šampionátů. Kariéra obsahovala najednou i další doprovodné zábavné eventy, a do toho i management týmu, starání se o vůz, finance a tak dále. Kariéra se v minulém roce vývojářům opravdu povedla na podtrženou jedničku a každý musel být maximálně spokojen. To si určitě sami uvědomovali, a proto se rozhodli, že letos na ní moc sahat nebudou. Když něco funguje, navíc velmi dobře, tak je přece lepší na to nesahat. Na jednu stranu tento přístup chápu, na druhý bych jako hráč ocenil, pokud bych se dočkal nějakých zajímavých a oživujících novinek. Zvláště, pokud jsem u minulého ročníku strávil desítky hodin. Přidání peněz do začátku nebo několik nových vylepšení v R&D stromu za nějaké zajímavé novinky určitě nepovažuji. A jsem přesvědčen, že si jich někdo ani nevšimne. Zvláště, když je totožný i interface Kariéry a další náležitosti. 

Kariéra je hlavním, ale ne jediným herním režimem, který vývojáři připravili. Kromě ní naleznete ve hře i Sezóny, což je prakticky taková očesaná Kariéra bez managementu, takže jde čistě o závodění. Kromě Sezón se v hlavním menu nachází ještě Rychlé závodění, tréninky, Týdenní výzvy, testovací aréna a nechybí ani online multiplayer, split-screen, speciální online eventy či e-sport liga. Nabídka bohatá, navíc jednotlivé režimy jsou kvalitní a dá se v nich zabavit na dlouhé hodiny. Herní režimy jsou každopádně prakticky identické jako minule, přesto se mezi nimi najde jedna novinka. Ta se jmenuje Challenges. Jak už název napovídá, v tomto režimu na vás čekají nejrůznější výzvy. Ať už jde o tréninky, případně nutnost dojet určitou vzdálenost ve stanoveném čase, závod v extrémních podmínkách a tak dále. Vývojáři ještě plánují přidat koncem roku do hry speciální kooperativní režim, v němž se druhý hráč chopí místo počítače kopilota. Je možná trochu škoda, že ho vývojáři nestihli už na launch.

Vývojáři ze studia KT Racing používají pro WRC sérii a vlastně všechny své hry vlastní engine, který postupně upravují a vylepšují. WRC 9 se na první pohled od svého předchůdce po vizuální stránce zase tak moc neliší, ale sem tam je možné si všimnout detailnějších textur nebo lepšího nasvícení (absence HDR podpory zamrzí). Hra rozhodně špatně nevypadá, vlastně vypadá celkem fajn i na současné konzolové generaci a zvláště některé efekty počasí a tak dále jsou více než uspokojivé. Framerare se pak drží na 30 snímcích v mnou testované verzi pro konzoli PlayStation 4 Pro. K poklesům nedochází, což je jistě dobrá zpráva. Na druhou stranu chápu, že 30 snímků dnes už může být pro někoho zklamáním. Naštěstí je v přípravě i verze hry pro next-gen konzole PlayStation 5 a Xbox Series X, na nichž by hra měla běžet v 60 snímcích při rozlišení 4K. Na tu si ale budeme muset ještě několik týdnů počkat.

S WRC 9 se vývojáři nesnažili o žádnou revoluci v rámci série. Prakticky nechali vše, co minule fungovalo, sem tam něco upravili a přidali historická auta či tři nové šampionáty. Pokud máte minulý ročník a nejste zase tak velkými fanoušky do WRC, klidně u něj můžete zůstat, zase o tolik nepřijdete. Jestli jste ho ale minuli a chcete do WRC naskočit, nový ročník vám určitě mohu doporučit, protože jde o vážně velmi povedenou závodní hru, ať už jde o hratelnost nebo obsahovou stránku.

WRC 9

ps4xonenswps5xsx
Nacon, KT Racing
Datum vydání hry:
3. 9. 2020
Žánr:
Závodní, Simulátor, Sport
KARTA HRY
8/10

Komentáře