WRC 2010

recenze  39
Martin Šmíd, 10. 10. 2010 20:25
Vzpomene si vůbec ještě někdo z vás na poslední WRC hru od studia Evolution? Vůbec bychom se nedivili, kdybyste řekli, že ne. Poslední díl s názvem WRC: Rally Evolved vyšel v roce 2005 na Playstation 2. Po této hře se vývojáři z Evolutionu vrhli na svoji novou sérii Motorstorm, přičemž do WRC se nikdo moc nehrnul. Až v minulém roce bylo oznámeno, že se WRC licence chopil Milestone a vývoj nové hry svěřil vývojářům do studia Black Bean. Každý tak čekal, jak tato spolupráce dopadne. My jsme si už před vydáním od hry moc neslibovali, ale že se vyklube to, co se vyklubalo, jsme skutečně nečekali.

Po zapnutí vypadá WRC: FIA World Rally Championship docela dobře. Naleznete tu režim The Road to the WRC, který se dá považovat za kariéru. V ní máte 8 jakýchsi šampionátů po šesti etapách, přičemž další se vám vždy odemkne až po dojetí určitého počtu etap v tom předchozím. Jedná se prostě o klasickou kariéru, kde jezdíte tratě na čas a postupně získáváte peníze na lepší auta, ale i součástky. Nic víc, ani nic míň. Poté je tu WRC Academy, kde se naučíte správně řídit a dělat snadno nejrůznější smyky a zvládat složité zatáčky. V menu najdete i režim Hot Seat. V něm můžete projet s kamarády na jedné konzoli režimy jako Single Stage, Single Rally, Championship, Time Attack. Nejde o klasickou rozdělenou obrazovku, ale hráči se postupně u hraní střídají. Jako poslední položka v menu je klasický online multiplayer přes Playstation Network a Xbox Live. Nabídka tak nevypadá vůbec zle, ale bohužel se závodní hra hodnotí podle toho, co se děje na trati, a tam se toho děje opravdu málo.

Ani ta nabídka vozidel ostatně nevypadá po zapnutí vůbec zle. Najdete tu totiž naprosto všechny vozy ročníku 2010 v kategoriích J-WRC, P-WRC, S-WRC a WRC. Co ale u této nabídky hodně naštve, je kategorie WRC Groub B, která nabízí historické vozy. Abyste si za ně mohli zajezdit, musíte si v konzolové verzi stáhnout speciální DLC balíček. Že není zdarma, o tom ani nemusíme psát. V PC verzi je zdarma, ale v konzolové verzi, která stojí dvojnásobek, si musíte historické vozy koupit. Opravdu velký podraz od vývojářů, který odstartuje už jen spoustu negativ samotné hry. Počet aut a jejich licencí je opravdu úctyhodný, ale co vše posílá do pekla, je jízdní model. Pokud čekáte nějakou tu reálnější rally hru, tak na to rychle zapomeňte. Nové WRC je totiž čistá arkáda, a to i v případě, že si všechny pomocníky vypnete. Navíc se všechna auta chovají naprosto, ale naprosto stejně, a ty lepší se od těch horších liší snad jen v rychlosti. Jinak je to úplně jedno, jestli řídíte nějaké auto za pár tisíc, nebo káru, na kterou šetříte celou hru. Rovněž nejde překousnout fakt, že je i jedno, jestli jedete na bahně nebo silnici. Auto se chová pořád stejně.

Nové WRC nemá ani žádnou zpětnou vazbu pro hráče, takže zážitek z jízdy je naprosto nulový. To už je lepší sáhnout po jakékoliv starší WRC hře, protože i u ní se budete bavit o několik desítek procent více, jak u tohoto italského paskvilu. Dokonce bychom řekli, že jízdní model je o něco horší, jak u stařičkého Colina 2, a to je hra, která vyšla před deseti lety! U jízdního modelu ještě zmíníme, že všechna auta budí pocit, jako by byla z papíru. Při nárazu do stromu totiž dělají po silnici kotouly a odrážejí se do opravdu nesmyslných poloh. Abychom ale jen nekritizovali, tak musíme říci, že má nové WRC celkem povedený model poškození. Stačí malý náraz, a už na displeji vidíte, co je třeba do další etapy opravit. Pokud náhodou nezvládáte moc opravy aut a ani se v nich moc nevyznáte, můžete dát klasickou autoopravu, která opraví vše za vás.

Když už jsme zmínili auta, tak musíme zmínit i lokace. Těch je celkem 13 a během nich se podíváte třeba do Švédska, Německa, Španělska nebo Itálie. Bohužel, velký problém tratí je, že si jsou podobné, jako vejce vejci. Je totiž jedno, jestli pojedete ve Španělsku nebo Itálii. Všude budete potkávat stejné modely budov, stromů a spousty dalších věcí, které lemují trať. Je tak jasné, že po chvilce se takto jednotvárné tratě ojezdí, a pak, pak přijde jedna velká nuda, která vyvrcholí vypnutím hry. Co také zamrzí, je pořád stejné počasí. Někdy je sice zataženo, ale z nebe nespadne ani kapka, jindy je zase slunečno, ale nějaké ty skutečně velké změny, které by měly vliv na samotnou jízdu, těch se bohužel nedočkáte.

Každá závodní hra se v dnešní době přetahuje o to, aby byla tou nejhezčí a nejrealističtější. To nové WRC jde přesně opačným směrem. Vývojáři si zřejmě řekli, že bylo dost pěkných her, jako je Forza 3 nebo DIRT. Nové WRC totiž po grafické stránce připomíná hry z tak před pěti lety. Textury prostředí jsou rozmazané, v nízkém rozlišení a třeba přejetí vody na silnici vypadá dost komicky. Pak je tu i samotný automobil, který je na tom už o něco lépe, dokonce se na něj usazuje bahno během závodu, ale to už jsme tu měli i na PS2. Po grafické stránce je tak nové WRC hluboký podprůměr a dnešním větším závodním hrám nesahá ani po zablácené nehty u nohou. Co se týče zvuků, tak ty už jsou na tom o něco lépe, i to namluvení rádce je celkem solidní, ale rozhodně také nejde o něco, z čeho bychom radostí nemohli usnout.

WRC: FIA World Rally Championship je tou nejhorší hrou s WRC licencí, jakou jsme tu za posledních 10 let měli. Vývojáře jde pochválit snad jen za nakoupení spousty licencí. Hráče pak určitě zklame jízdní model, prostředí a grafika. Hlavně se ale dostaví nuda, která z této hry dělá jen průměrný počin. Kdyby nové WRC vyšlo na PSN nebo XBLA za pár korun, asi bychom ho tolik nepropírali, ale za plnou cenu to ani jinak nejde. Od téhle hry raději ruce pryč, jinak se spálíte o čisto čistou komerci.

WRC: FIA World Rally Championship

Black Bean Games, Milestone S.r.l
8. 10. 2010