WRC 10

Recenzovaná verze: PlayStation 5
Pořád si pamatuji na časy, kdy se WRC hrám nevěnovala taková pozornost a třeba jízdní model u nich za moc nestál. To se ale v posledních letech změnilo, na čemž má studio Kylotonn Racing Games obrovskou zásluhu. To přišlo s propracovaným a hlavně zábavným modelem s prvky realismu (pořád nejde o pravý simulátor, ačkoliv se mu v mnohém přibližuje), který od té doby vylepšuje. A jinak tomu nebylo ani letos. Na druhou stranu ovšem nejdou čekat nějaké závratné změny. Jsou tu jen drobná vylepšení, co se chování vozů týče, která jsou ale ve výsledku fajn a přispívají ještě k lepšímu zážitku z jízdy, který je mimochodem parádní. Vývojáři ostatně neměli pádný důvod něco výrazně překopávat, když mají parádní jízdní model, který je přívětivý jednak občasným hráčům, ačkoliv se musejí na začátku trochu více snažit, protože nejde o arkádu, ale i fanouškům, kteří hledají výzvu. Díky propracovanému jízdnímu modelu cítíte hmotnost vozidel, navíc každý vůz v jednotlivých třídách se ovládá trochu jinak, no a na jízdu mají vliv i povrchy tratí, případně počasí i denní doba. Zvládnout vůz na trati je jedna věc, ale zajet parádní čas už vyžaduje dny, no spíše týdny tréninku.
Hned po prvním spuštění hry jsem si všiml, že ve hře nechybí zcela nový režim 50th Anniversary, který se věnuje padesátileté historii WRC a je možné si v něm zajet několik historických závodů. Nejde ale o režim, který by byl určen příležitostným hráčům, protože na začátku je odemknut pouze jeden závod. Abyste si odemykali další, je nutné zapnout Kariéru a v nich postupně jednotlivé historické závody zajet, navíc v požadovaném času. Limity jsou přitom celkem přísné. Odměnou vám pak bude solidní ukázka historie WRC a možnost zajezdit si v řadě historických vozech. Vývojáři připravili i několik historických rallye, ať už jde o řeckou Acropolis Rally (Řecko) z roku 1973 a Rallye Sanremo (Itálie), případně historické variace na některé další rallye, třeba v Keni nebo Monte Carlo. Na režimu je pěkné, že vám servíruje závody od roku 1973 po současnost, takže je možné si všímat, jak se postupně vyvíjela vozidla, ale také pravidla a bezpečnostní předpisy. Dnes je třeba naprosto nemyslitelné z bezpečnostních důvodů, aby přímo u trati stáli diváci bez jakýchkoliv zábran, přičemž v minulosti to bylo naprosto běžné. Kolikrát jsem projížděl těsně kolem nich a říkal si, jestli si tehdy uvědomovali to, že jakákoliv menší chybička závodníka či defekt na vozidle by způsobil obrovskou tragédii.
WRC 10 je postaveno na současném ročníku WRC, což se dotklo i RZ. Už na začátku musím ocenit, že některé vývojáři kompletně předělali, aby více odpovídali současnosti. Od minula se změnil seznam rallye, kdy některá chybí, ale zase vývojáři přidali čtyři nové - Estonsko, Chorvatsko, Belgie a Španělsko, a přítomno je i šest historických. Nové lokace jsou fajn, mají skvělý design a věřím, že už ty sami o sobě budou pádným důvodem, proč do nového ročníku investovat. Celkově tu máte přes stovku RZ, což je fantastické číslo, navíc tu neplatí, že by se vývojáři zaměřili hlavně na kvantitu, protože každý je i kvalitně navržená a je radost po ní jezdit.
Protože má WRC 10 plnou licenci, naleznete tu přes padesát oficiálních týmů i řadu licencovaných vozů z WRC Junior, WRC 3, WRC 2 a WRC. Každé vozidlo má vždy odlišné jízdní vlastnosti, což se mi hodně líbí, takže je nutné se s ním nejprve trochu seznámit, abyste věděli, co si můžete na trati dovolit, a bylo tak možné zajíždět ty nejlepší časy. Vývojáři už několik ročníků přidávají i historické vozy, a letos tomu není i díky výročí jinak. Celkově jich hra obsahuje sedmnáct a mezi nimi je třeba Alpine A110 Berlinette 1973, Lancia Stratos 1974, Lancia 037 1983, Ford Focus RS 2007 nebo Volkswagen Polo R WRC 2016. Vývojáři nezapomínají ani na speciální bonusové vozy, kde najdete třeba Porsche 911 GT3 RS R-GT nebo Toyota GR Yaris Rally Concept. Jediné, co mi trochu vadí, tak je nepřítomnost vozů Subaru Impreza WRC a Mitsubishi Lancer Evo V, které jsou v základu pouze za předobjednávku. Naštěstí se dají dokoupit, ale za poplatek. Chápu, že chtějí vývojáři donutit hráče k předobjednávce, ale nabízet zrovna bonusové vozy mi nepřijde jako dobrý nápad.
V posledních několika letech nabídlo WRC propracovanou Kariéru, a letos tomu není jinak. Pro ni se nechali vývojáři z Kylotonn Racing Games v minulosti hodně inspirovat sérií F1 od Codemasters, a jsem toho názoru, že to bylo dobré rozhodnutí, protože najednou měla Kariéra ve WRC potřebnou hloubku, propracovanost a hlavně i rozmanitost. Hned po zapnutí se můžete rozhodnout, jestli absolvujete kompletní vzestup z Juniorky, nebo se pokusíte zaujmout ve WRC 3, na což máte tři pokusy. Je možná trochu škoda, že není možné rovnou skočit do WRC, ale je nutné jako v předchozích ročnících znovu začínat od začátku. Vývojáři by určitě mohli přijít s lepším řešením.
Každopádně po skočení do Kariéry vás čeká klasická správa týmu, výzkum skrze RPG strom, ale také plnění vytyčených cílů a výzev, přičemž vývojáři neservírují v nabitém kalendáři jen hlavní WRC eventy, ale můžete si zajet různé tréninky, obtížné extrémní závody, případně si dát historické závody nacházející se ve zmíněném režimu 50th Anniversary. Pokud je splníte, odemknou se vám volně k jízdě, pokud ne, máte smůlu, ale zase tak moc se ve výsledku neděje. Přijdete sice o XPčka, peníze a splnění v 50th Anniversary režimu, ale ne o možnost si zajet další historický závod v rámci Kariéry, což je fajn.
Jednou z větších novinek nového ročníku je možnost vytvořit si vlastní soukromý tým a navrhnout vlastní rally vozidlo skrze celkem propracovaný livery. Následně s ním můžete jezdit v rychlých závodech, ale také ho přenést do Kariéry. Má to ovšem jeden háček, tedy docela podstatný velký hák. Abyste mohli závodit s vlastním týmem, musíte mít nelogicky dokončené všechny výzvy v 50th Anniversary režimu. Proč? To opravdu nechápu a vývojáři zde docela hodně podkopali jednu z nejzajímavějších novinek, jakou nový ročník WRC nabízí. Snad to do budoucna změní, protože tohle opravdu normální přístup není.
Zatím jsem zmiňoval pouze režimy pro jednoho hráče, kterým vévodí opět velmi komplexní a zábavná Kariéra, v níž se dají strávit klidně následující měsíce. Co životnosti také určitě pomůže, je multiplayerová část. V ní si můžete dát s kamarádem split-screen, za tuto možnost jsem určitě hodně rád, ale hlavně se pustit do online závodění. Tu nechybí možnost si dát rychlou hru, založit si vlastní, případně se účastnit různých šampionátů, které je možné také zakládat. Vracejí se i online výzvy, které se mění každý týden či měsíc. Co jsem testoval, tak online část funguje spolehlivě, ať už jde o v rámci možností rychlý matchmaking nebo chod samotné hry během závodů a nesetkal jsem se s problémy, které bych zde musel zmínit. Z minulého ročníku se pak vrací režim Co-Driver. V něm se jeden hráč chopí klasicky řidiče, zatímco druhý navigátora. Jde o docela zajímavý režim, jenž si samozřejmě nejvíce užijete se stejně naladěným kamarádem. Pokud někoho takového máte, rozhodně doporučuji vyzkoušet. Je vysoká šance, že se od něj nebudete moci odtrhnout. Multiplayerová část je tedy také celkem obsáhlá a věřím, že uspokojí i ty náročnější fanoušky WRC závodění.
Když koncem minulého roku vycházela next-gen verze posledního ročníku, vývojáři ze studia Kylotonn Racing Games prohlašovali, že se stále s novými konzolemi seznamují a jejich plný potenciál využijí až letos. I proto jsem byl na nový ročník hodně zvědav a musím říci, že po vizuální stránce jde rozhodně o nejhezčí WRC hru, jakou jsme tu doposud měli. Hned po spuštění jsem si všiml, že tratě mají mnohonásobně více objektů, lepší nasvícení či více efektů, takže je radost na nich závodit, no a klasicky skvěle jsou i na tom vozidla vymodelovaná do posledního detailu. Navíc jsem nezaznamenal žádný propad frameratu. Je nutné zmínit, že se hra automaticky spustí po prvním zapnutí v režimu zobrazení Balanced. V něm běží v dynamickém 4K rozlišení při 60fps, což je dle mého názoru nejlepší nabízení režim. Na výběr je ještě režim s nativním 4K rozlišením, ale ten běží pouze ve 30 snímcích, no a u 120fps režimu zase musíte oželet vysoké rozlišení i některé pěkné efekty. Na druhou stranu, pokud máte menší TV nebo hrajete na monitoru, režim se 120fps by nemusel být špatnou volbou. Každopádně každý si může vybrat, a to je určitě dobře. Hra běží ve všech třech režimech stabilně, ale co se mi nelíbilo, tak je docela častý tearing. Na ten WRC 10 trpí nejen během filmečků, ale také během samotného závodění. To moc dobrou vizitku vývojářům nedělá, stejně jako sem tam narychlo načítající se objekty. To bych u hry pro konzole nové generace, které mají rychlé SSDčka, rozhodně nečekal.
Koncem minulého roku jsem vám přinesl menší recenzi na PlayStation 5 verzi WRC 9, v níž jsem zmiňoval parádní podporu pro DualSense gamepad. Ta zůstala i u nového ročníku a musím říci, že bych si bez haptické zpětné vazby nebo podpory adaptivních spouští už nedokázal hraní na gamepadu představit. Ano, volant je pořád tou nejlepší volbou pro hraní závodních her, ale DualSense není vůbec špatnou alternativou. Díky haptické zpětné vazbě cítíte odlišnost jízdy po jednotlivých površích, každý hrbolek i hřmění motoru. Adaptivní spouště zase dávají zpětnou vazbu o tom, jak moc dupete na plyn nebo brzdíte, a podporují i jemné vibrace. Díky tomu je ponoření do závodění opravdu ultimátní. Jediné, co bych vytkl, tak jsou až moc hlasité zvukové efekty z repráčku DualSense, který přehlušují spolujezdce. Sice je pěkné, že vám jde z repráčku rachot kamínků či zvuky nárazů, ale spíše tyto vjemy rozrušují a po chvilce jsem to raději vypnul.
Studio Kylotonn Racing Games i letos přichází se silným ročníkem, který zaujme svoji elektrizující hratelností, vylepšenou vizuální stránkou, parádní podporou pro DualSense i obsahem, jenž reflektuje 50. výročí WRC. Pokud patříte mezi fanoušky, nemusíte s nákupem moc dlouho váhat, a vlastně nákup mohu vřele doporučit každému, protože tu máme opravdu zábavnou závodní hru, od níž se jen těžko odtrhává. Škoda jen několika technických nedostatků, hodnocení mohlo být ještě o chlup vyšší. Věřím ovšem, že se na ně vývojáři v následujících týdnech podívají a opraví. Uvidíme, s čím vývojáři přijdou za rok, kdy se budou s WRC značkou loučit.
Tvoje reakce na článek
Galerie
















Komentáře (20)
@Beastial Dante: link To s těmi zvuky je reálné.
@Guru44: Ošklivá vyloženě ne, ale je tam vidět brzda jménem stará generace konzolí. Psal jsem to už víš.
V těch výzvách asi nejde nastavit duch nejlepšího kola co? Pokaždý když švihnu očima na tu mapu v levym rohu tak to okamžitě podělam.
Tak zas sa my potvrdilo moje známe nikdy Nehovor nikdy a povedal som že WRC 10 nekúpim a kúpil som a môžem povedať že neľutujem grafika síce sa moc neposunula ale jazdný model znovu vylepšili a aj zvuky sú parádne pretože ich že vraj nahrávali priamo zo závodných Rally aút a páčia sa my a v hre sú rozmanité autá a je tam veľa režimov hlavne historické sú parádne a sú to teda riadna výzva,trochu škoda že autori nevedia dať dojazdi v cieli tak ako v Dirt Rally a tiež autenticky pohľad na auto pred závodom a bola by to pecka,nové sú že si môžete vybrať a kúpiť sady pneumatík pred závodmi
Ještě bych do recenze doplnil, že je možné si zvolit délku rally. To je dost velká novinka a jedna z nejlepších. Jezdit na realistickou délku tj. 15 erzet na Rally je solidní porce a kariéra se tím může klidně protáhnout (na PS je to dokonce i achievment)
No nevím, předobjednal jsem a hra má hromadu chyb (například modrá obrazovka na El Puma v Chile). Při výběru pneumatik před rally nevidím délky jednotlivých RZ, takže vesměs tipuji, občas vypadává zvuk, servery vypadávaly. Lidé mají problémy s jízdou v noci, protože není nic vidět. V kariéře dostanete za úkol dát 3 tréninky za 6 týdnů a hra vám je nabídne jen 2x. Minimálně do nějakého prvního patche ta hra není to co se čekalo.
Chválím za anniversary event, i když tam zase hromada lidí má problém udělat Monte s Audi a poslední závod s Toyotou.
Caute, nejake dojmy a hodnoceni z ps4/pro? Jede to porad jen v 30 fps?
Já se vrátil k 9, hůř se mi to hrálo na ovládači, navíc těch historických vozů tam neni tolik, možná je doplní přes dlc. Já bych doporučil počkat na slevu.
S tou pěknou grafikou teda moc nesouhlasím. Hra nevypadá na PS5 vyloženě špatně, ale že by se jednalo o nějaký next gen, to určitě ne. Na každém metru je vidět že hra stále vychází ještě pro starou generaci. Při jízdě je vidět jak se dokresluje prostředí, doskakují textury a místy i tearing v obraze. Toho si recenzent fakt nevšiml? 🤔
@xGeorgeXx: Příští rok WRC 11 určitě bude, je už oznámeno. Před rokem oznámili zároveň WRC 9, 10 a 11
Kúpil som v deň vydania a s hodnotením úplne súhlasím. Potreboval som nejaké závody dokial nepríde GT 7 a zvolil som WRC. Pre mňa pocitovo krásny návrat do čias keď som bol závislý na WRC na Ps 2. Užívam si to viac ako Dirt rally. Využitie dual sense je výborné a výrazne zvyšuje zážitok z jazdy. Hlavne to klepnutie pri preradovani spolu so zvukom repraciku. Tiež oficiálne týmy a podujatia pomáhajú tomu že sa do zavodenia da lepšie vžiť. RZty sú pekne namiesane od kratších kúskov až po 20 km zaberaky. Pre mňa najzávažnejšie rally od čias evolution a ich WRC. Pol roka do GT 7 s týmto vydržím v pohode 😀
@rejca: Určitě jsem nemyslel, že vyjde WRC 11 jako DLC, spíše máme strach, že dodají jen aktuální rooster a doplní line-up aktuálních RZ. Za mě tento díl je velmi obsahově bohatý. Tím výročím jde o skvělé završení. Otázkou je, jestli to bude vysloveně WRC 11 příští rok. Určitě to bude 11 hra, ale mohou to pojmout jinak. Samozřejmě se nabízí možnost se skutečně vykašlat na oldgen konzole a vydat na rozloučenou super next-gen WRC. Nebudu tu ale hádat jak to bude. Pokud ale vyjde příští rok hra. Bude poslední a to je bez diskuze.
Série se k nim po čase může vrátit a mě osobně by to nevadilo. Kylotonn odvedl skvělou práci a byla zde vidět razantně větší progres, než v případě Milestone, ale je pravda, že podobu WRC 5 od Milestone jsme mohli vlastně vidět v rámci Sebastien Loeb Rally Evo. Kde by byl tedy progress daleko větší, než v případě Kylotonnu a jejich WRC 5. Nicméně od WRC 7 je progres skutečně velký.
Jak sérii uchopí Codemasters? Věřím, že to bude dobré a nejspíše založené na DiRT Rally, jen s oficiální licencí. Jak dlouho tam licence bude je otázkou. Ono těch studií, které se na závodní hry specializují není mnoho. To už jsme ale nějaké ty roky v budoucnosti, kterou neznáme.
@xGeorgeXx: Četl jsem, že už mají i smlouvu na WRC 11. A taky si myslím, že se budou chtít rozloučit, co nejlépe... Přeci jen není vyloučeno, že se k nim série jednou může vrátit. Určitě neudělají jen DLC, ale zkusí to dotáhnout co nejdál (ale v rámci možností, které můžou být omezeny i tvorbou TD). TD ale může být ještě klidně o půl roku, o rok odložen, dle potřeby. WRC 11 má pevný datum vydání.
Až dojedu WRC9 tak koupím. S Dualsense je to pecka. Tady mě lákají ty historické RZ a vozy. A nové tratě v rámci šampionátu. Jo proč ne.
Vždyť hlasitost repracku si může člověk upravit přímo v PlayStationu.
@rejca: No spíš je otázka, jestli WRC příští rok bude. Jestli bude, jestli to nebude jen update. Osobně moc nečekám, ale mohou překvapit. Nicméně je třeba brát v potaz další faktor.
Kylotonn má teď poměrně dost práce s Test Drive Unlimited: Solar Crown, který má pro Nacon maximální prioritu.,
@xGeorgeXx: Kdepak, příští rok ještě postaru... WRC 11 bude rozlučka...
Codies až od roku 2023 a budou to mít velmi těžké udržet stoupající kvalitu WRC série...
Rád bych řekl, že jsem zvědavý na to, co Kylotonn přinese v rámci série příští rok, ale to se nestane. Jelikož WRC licence je od příštího roku v držení Codies, tedy EA.
Ta hra vypadá hrozně... Co mají být ty zvuky? To nepřipomíná WRCo ani z dálky... To někdo imitoval zvuky aut do mikrofonu hubou ne? Jen kvůli těm zvukům bych to za 10 minut vypnul a smazal... Strašné...
Ja bych bral Dirt rally 3 .. to WRC mi proste na volantu tak nesedí...