Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2

recenze  13
Martin Šmíd, 13. 9. 2020 20:00
Kvalitních velkých skateboardových her jsme tu v posledních letech moc neměli. Série Skate od EA se už řadu let nedočkala nového dílu a stejně tak byl na tom Tony Hawk. Ten si odpočinul i z toho důvodu, že poslední hry z jeho videoherní série za moc nestály a fanoušky pořádně zklamaly. V posledních měsících se začalo spekulovat, že je ve vývoji nový díl, což se nakonec potvrdilo začátkem léta. Nejde tedy o nový díl jako takový, ale o remake prvních a asi nejoblíbenějších dílů z přelomu tisíciletí. Protože jsem nahrál možná i stovky hodin v původních verzích na prvním PlayStationu, začal jsem se hodně těšit, ale zároveň jsem měl i trochu strach, jak nakonec tato snaha dopadne. Nyní po dohrání mohu být klidný, protože vývojářům se povedlo vytvořit moderní interpretaci velkých videoherních klasik, která musí potěšit naprosto všechny. Více níže.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Vicarious Visions bylo ještě nedávno považováno za takové spíše druhořadé studio Activisionu, které se staralo o porty různých velkých her nebo pomáhalo v posledních letech Bungie s akční hrou Destiny. Uznání se mu dostalo až s vydáním výborné kolekce Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, která nabídla kompletní a téměř bezchybné remastery tří velkých klasik studia Naughty Dog. Po dokončení se vývojáři rozhodli oživit a přinést současným hráčům další velkou videoherní klasiku, a to první dva díly série Tony Hawk’s Pro Skater. Ty hrál jednu dobu naprosto každý a navíc odstartovaly obrovský zájem o skateboarding jako takový.

A jsem přesvědčen, že podobný boom může mít v současnosti i remasterovaná kolekce Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2, protože se jedná o nejlepší a bez debat nejzábavnější skateboardovou hru, jakou jsme tu za poslední roky měli. Proč to neříci hned takhle na začátku. Zatímco třeba konkurenční Skater XL se snažil o co největší realizmus a bohužel celkem pohořel, Tony Hawk pořád staví na arkádové a nesmírně návykové hratelnosti, která je založená na provádění nepřeberného množství nejrůznějších triků a řetězení je do komb. Vše je navíc díky vyladěnému ovládání neskutečně intuitivní, že základní triky zvládne během několika minut i naprostý nováček, což je dáno i dobře zpracovaným tutoriálem. Ten vám hra nabídne hned po prvním zapnutí, a vlastně i hardcore fanouškům doporučuji, aby ho pro osvěžení paměti absolvovali. Každopádně Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 není jen prostým remakem, ale vývojáři vyladili hratelnost tak, aby připomínala spíše novější díly. To poznáte hlavně na animacích jezdců, velkém množství nových triků a pohybů, takže je možné v připravených úrovních řádit jak nikdy dříve. Posun v tomto je značný, ale vývojáři stále zůstali věrní originálu a zachovali jeho ducha.

Protože Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 je kompilací prvního a druhého dílu, v základu naleznete hned osmnáct úrovní, v nichž se můžete vyřádit. Nechybí tak takové klasiky jako Warehouse, School, Skate Park, Venice Beach nebo The Hangar. Už na první pohled všechny úrovně značně prokoukly, ať už je to přidáním objektů, povedeným nasvícením, různými efekty nebo prostě faktem, že mají o dost kvalitnější celkové vizuální zpracování. Co se ale rozvržení týče, to vývojáři logicky zachovali, takže pamětníci budou od první minuty jako doma a budou se moci vrhnout do plnění různých úkolů. Těch má každá úroveň v kampani deset. První jsou založeny na nahrání co největšího skóre, ale dojde i na sbírání písmen, abyste složili slovo SKATE, případně sbírání dalších předmětů, rozrážení popelnic či beden, sbírání skrytých kazet nebo provádění různých vylomenin.

Pokud úrovně znáte jako své boty z originálu, tak nebude pro vás dělat problém vše najít, protože s ničím vývojáři nehýbali. Plnění úkolů je každopádně zábavné, ačkoliv někdy splnit je vyžaduje hodně velkou trpělivost a precizní provedení různých triků. O to větší se pak ale dostaví uspokojení, když těžkou překážku dokážete zdolat, a tím se vlastně naučíte i něco zcela nového. I proto se nedá moc odhadnout, za jak dlouho je možné kampaň zdolat. Hardcore fanoušci určitě projedou úrovněmi třeba i za pár hodin, ale nováčci v nich mohou nahrát desítky hodin, než jim prkno přiroste k nohám/prstům a budou ho precizně ovládat. Pro nahrání vysokého skóre je totiž jako v minulosti nutné se naučit všechny triky, ty provádět s přesností chirurga, a následně je ještě řetězit do komb. A to je něco, co se za pár minut určitě nenaučíte, ačkoliv hra řadu věcí usnadňuje a snaží se být co nejvíce k nováčkům přátelská.

Do jednotlivých úrovní se můžete pustit s vlastním vytvořeným jezdcem, kterému upravíte obličej, oblečení, tetování a další náležitosti. S jezdcem se dá slušně vyhrát, aby odpovídal vaší představě. Pokud o vlastního jezdce nemáte zájem, je možné si vybrat nějaké ty reálné jezdce jako Tony Hawk, Rodney Muller a další, kteří se objevili v původních verzích. Ti ovšem byli upraveni tak, aby jejich vzhled odpovídal současnosti, takže už na první pohled řada jezdců zestárla. Až tedy na Tonyho Hawka, který vypadá pořád stejně. Každopádně staré známé vývojáři doplnili nováčky ze současného skateboardového světa, což je jistě fajn, takže každý by si měl přijít na své. Celkově je v základu k dispozici 22 jezdců v Deluxe edici (normální o jednoho méně). K jezdcům je nutné ještě napsat, že každý má vlastní dovednosti a atributy, které je možné postupně vylepšovat, takže se nezapomíná ani na lehčí RPG systém. Ten funguje dobře a pokaždé cítíte, když váš vybraný hrdina se v něčem zlepší. Co možná trochu zamrzí, tak je skutečnost, že upravovat si můžete jen vytvořeného jezdce, ale ty reálné už nikoliv. Pokud toužíte dát Tonymu fešné tetování, na to můžete rovnou zapomenout. Můžete mu změnit jen skateboard a dát jiné oblečení.

Pokud vás omrzí singleplayerová kampaň a plnění různých výzev, můžete se pustit do multiplayeru. Skvělou zprávou je, že zajezdit si s kamarádem můžete na rozdělené obrazovce ve split-screen režimu, ale přítomen je i online multiplayer, kde dojde na střety s hráči z celého světa. A tam už jde do tuhého, protože musíte vytáhnout všechny triky, které jste se při hraní kampaně naučili. Když zapnete multiplayer, tak na vás čeká řada herních módů, v nichž musíte nahrát největší skóre, dosáhnout na předem stanovené skóre, označovat části úrovně nebo udělat ten nejlepší trik. Módy hra pravidelně střídá, a to platí i o úrovních, takže se dají v multiplayeru v klidu utopit další hodiny a do následujících měsíců má rozhodně velký potenciál. Vyhledávání her v online multiplayeru je hodně rychlé i samotné napojování, takže jsem s ním neměl žádný problém. Co ovšem multiplayer v současnosti trochu trápí, tak jsou občasné propady frameratu. Zatímco v části pro jednoho je hra krásně vyladěná, v multiplayeru dochází sem tam k nepěknému zpomalování, což má následně vliv na provádění triků a vlastně i zábavu. Snad vývojáři tento neduh v brzké době opraví, protože taková jinak skvělá hra si zaslouží být maximálně vyladěná.

Poslední velkou částí hry Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 je speciální editor Create-A-Park, v němž si můžete vytvářet své vlastní úrovně. Vše je maximálně zjednodušeno a intuitivní, aby mohl každý do editoru naskočit a během několika minut si vytvořit vlastní hřiště, kde bude následně provádět nejrůznější triky a trávit další desítky minut. Pokud ale nejste zrovna ten typ, který by chtěl něco tvořit, můžete naskočit do desítek a dnes už vlastně i stovek úrovní, které vytvořili ostatní hráči. Úroveň stačí jen vybrat a ona se po chvilce nahraje. V prvních dnech úrovně vytvořené hráči moc velkou kvalitu neměly, ale ta se postupně zvedá, jako je to u každé takové hry. Dalo by se tak říci, že díky editoru a skutečnosti, že si hráči mohou sami vytvářet úrovně a ty následně mezi sebou sdílet, můžete v Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 trávit nekonečné množství času.

Než jsem začal Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 hrát, díval jsem se desítky minut na záběry z originálu, abych si připomněl, jak ve své době vypadal a hýbal se na prvním PlayStationu. Když jsem následně remake zapnul, nestačil jsem se divit, jak hra neskutečně prokoukla díky modernímu Unreal Enginu. Nejde přitom jen o modely skateboardistů, ale také jejich daleko realističtější a plynulejší animace, detailnější prostředí s více objekty nebo parádní osvícení, ale i různé odlesky a další nádherné vizuální efekty, s nimiž se nešetří. Vizuální kvalitou Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 bez debat připomíná moderní hry a je těžké mu v tomto něco vyčítat. Zvláště, když si po většinu času udržuje stabilní framerate a jen v několika částech v online multiplayeru jsem si všiml propadů. Na tom ještě vývojáři budou muset zapracovat. Na dobré úrovni je i ozvučení a přímo fantastický je soundtrack. Vývojáři použili řadu skladeb z originálů, což navozuje pěknou nostalgickou atmosféru, ale zastoupeny jsou i nové, které do hry dobře zapadají. Pokud by se vám některá nová písnička nelíbila, vždy ji můžete vymazat z playlistu či přeskočit stisknutím R3, což je super.

Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 je jednou z nejlepších předělávek klasických her, jakou jsme tu doposud měli. Vývojáři z Vicarious Visions odvedli fantastickou práci a nespokojili se jen s kompletně novým grafickým kabátkem, ale upravili i hratelnost a vyladili ovládání, abychom tu měli moderní arkádovou skateboardovou hru, z níž budou u vytržení nejen fanoušci originálu, ale zamilují si ji i naprostí nováčci. To je obrovská výhra nejen pro vývojáře a Activision, ale hlavně nás hráče. Tony Hawk je po letech strádání zpět v ohromující formě.

Tony Hawk’s Pro Skater 1+2

Activision, Vicarious Visions, Neversoft
4. 9. 2020