Konzolista.cz

Titanfall

recenzeneděle 16. března 2014Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Titanfall
Když byli vyhozeni z Infinity Ward jeho zakladatelé a hlavně tvůrci Call of Duty série, byl to šok pro mnohé hráče. Naštěstí dlouho bez práce nebyli, založili studio Respawn Entertainment, přetáhli k sobě zkušené vývojáře ze svého předchozího studia a kromě do soudních tahanic se pustili i do vývoje ambiciózní akční hry Titanfall, která byla oznámena v minulém roce na E3 exkluzivně pro konzole Xbox a PC. Na zmíněné výstavě si hra odnesla řadu cen a i my jsme ji označili později za nejlepší hru výstavy GamesCom. Nyní se objevila konečně na pultech obchodů, takže se můžeme podívat, jestli naplnila možná až přehnaně velká očekávání.
Na rozdíl třeba od Call of Duty série je Titanfall čistě multiplayerová hra, v níž klasická singleplayerová kampaň s příběhem a několika misemi chybí. Vývojáři se zřejmě podívali na statistiky ze série Call of Duty a usoudili, že hráčům jde hlavně o multiplayer. Ostatně kampaň v Call of Duty sérii každým rokem dohrává stále méně hráčů. Sami si můžete dát jen tutoriál, o němž se ještě zmíním, jinak jste odkázáni pouze na online hraní s hráči z celého světa. Vývojáři z Respawn Entertainment se alespoň pokusili o jakousi online kampaň, v níž postupně plníte s dalšími hráči zhruba tři režimy, ale jde pochopitelně jen o takovou přípravu na to hlavní, ostatně kampaň sama jako taková není moc dlouhá, i když si ji můžete dát poté i za druhou stranu, a opravdu jen slouží jako základní seznámení se s herními režimy a několika mapami. Každopádně Titanfall se odehrává v celkem zajímavém univerzu, v němž proti sobě stojí frakce Interstellar Manufacturing Corporation (IMC) a The Militia. Každá má samozřejmě trochu jiný problém s tou druhou, a to je asi vše, co potřebujete vědět. Hra moc nejde do hloubky, během kampaně možná ani nebudete vnímat, co se vlastně děje, protože děj je podán mizerně, vše je samozřejmě jen klasická omáčka, abyste mohli vyběhnout na bojiště. Vzhledem ale k tomu, že je vše součástí obrovského konfliktu někde na pozadí, je navozena dobrá atmosféra všech bojů, hlavně díky hlášení z vysílačky, kterých se budete účastnit. Kampaň se rozhodně vyplatí alespoň jednou projít, protože získáte jednak nějaké ty zkušenosti, ale odemknete si i nové vybavení, tedy speciální titány, kteří nejsou jinak dostupní hraním pouze klasického online režimu. To je možná i škoda, že vývojáři nutí hráče takto hrát kampaň. Ze všech možných informací, které se v posledních měsících objevily, by si mohl někdo myslet, že Titanfall musí být revoluční akcí, která nastolí nějaký nový standart pro všechny ostatní. Tak to ale není, na druhou stranu to není na škodu. Vývojáři vzali osvědčený koncept z Call of Duty série, kterou ostatně vytvořili, přidali spoustu zajímavých novinek, které mají hráči rádi z ostatních her, a vznikl z toho právě Titanfall. V základu je to opět velmi zběsilá akce, která míchá rychlý pohyb po mapě, přestřelky v obrovských titánech a parkourové běhání přes překážky nebo přes stěny, což je umožněno i díky dobře ovladatelnému jetpacku, který přináší spoustu nových možností pohybu, třeba dvojskoky. Navíc plynulejší pohyb a jeho pojetí dává i spoustu nových možností pro boj na blízko, jak zjistíte v prvních několika hodinách. Úder na krátkou vzdálenost se tak nesmrskne jen na úder pažbou, seknutí nožem a tak dále, jak je to v jiných akčních hrách. Velkou devízou je, že vše je naprosto mistrně namícháno, navíc všechny boje mají výbornou atmosféru. Až budete běhat po bojišti a vedle vás budou bojovat dva obří Titáni, budete si připadat jako ve filmu Transformers. Nejvíce se mi líbila možnost za Pilota na Titána vyskočit a následně ho dodělat, což vyjde jen občas, protože protihráč má řadu možností, jak se bránit, pokud tedy přijde na to, že mu poskakujete po hlavě. Ovládání Titána je snadné, a i za něj máte několik možností útoku, ale i obrany. Ačkoliv nabízí Titanfall spoustu možností, vývojáři naprosto perfektně vyladili ovládání, které je jednoduché a velmi intuitivní, stejně jako třeba v sérii Call of Duty. Po pár minutách tak není problém ovládat obrovské Titány, skákat po budovách nebo využívat možností parkourového pohybu po mapě. Aby vývojáři hraní co nejvíce usnadnili, přidali i celkem rozsáhlý tutoriál, který seznámí se všemi ovládacími prvky, aby bylo možné si hru následně jen a jen užívat. Úvodní tutoriál proto doporučuji všem projít. Jak už bylo zmíněno výše, na bojištích se procházejí Piloti, kteří si z oběžné dráhy mohou jednou za čas přivolat velkého kovového mazlíčka, kterým se říká Titáni. Vývojáři nám připravili tři třídy, které asi v ničem nepřekvapí, liší se každá svými zbraněmi (jsou tu samopaly, brokovnice, pušky nebo speciální těžké zbraně určené na Titány) i možnostmi na bojišti. Klasický je tu i systém upgradů a vylepšování. Jak levelujete nebo plníte speciální výzvy, kterých je zhruba tisícovka, odemykají se vám nejen nové zbraně, případně příslušenství, ale i další možnosti, dokonce i speciální Burn karty, které přidávají jednorázové Perky, které můžete během hraní využívat. Karet je docela dost, takže se s jejich používáním nemusí šetřit, přičemž vám přidávají nejen větší rychlost, ale i třeba odolnost pro Titána, která se vždy hodí. K odemknutí vývojáři připravili opravdu hromadu věcí pro Piloty i Titány, každého si postupem času můžete upravit k obrazu svému. Jen tady dodám, že střelba ze zbraní je spíše arkádová, jako třeba u série Call of Duty, takže nečekejte něco realističtějšího, co třeba servíruje Battlefield. Tady vývojáři tak trochu ukazují, na jaké hráče cílí, a jen se potvrzují slova EA, že s Titanfallem rozhodně nejde proti Battlefieldu. Titanfall nabízí ve svém základu pět herních režimů, což může být pro někoho menším zklamáním, zvláště když počet srovná s Call of Duty. Faktem ovšem je, že zatímco v konkurenční sérii se vždy vykrystalizují dva nebo tři režimy, které se následně hrají a na ostatní se kašle, Titanfall má všechny maximálně vyladěny a zábavné i po hodinách hraní. Jen tak se prostě neohrají, což je největším kladem. Vývojáři vsadili spíše na kvalitu než kvantitu, a vyplatilo se. Jen bych si možná rýpnul do faktu, že vývojáři nepřišli s ničím novým, ale jen recyklují osvědčené režimy. Nějaký nový režim, který jsem ještě v žádné jiné hře neviděl, by byl jistě tou pomyslnou třešničkou na sladkém dortu. Každopádně první režim je Attrition, což je prakticky Team Deathmatch, jen s několika vlastními upravenými pravidly. Vzhledem k novince využívání obrovských titánů je ale pořád zábavný a ze všech režimů nejméně svázaný taktikou, takže je nejhektičtější a nejrychlejší.
Revoluce se nedostavila, ale na tu kašle i Riley. Titanfall je totiž sakra zábavná multiplayerová akce, která neomrzí ani po několika dnech.
Docela dlouho jsem přehlížel režim Last Titan Standing, protože z popisu mi nepřišel zrovna zajímavý, ale opak byl nakonec pravdou. V tomto režimu začínají všichni jako Titáni, přičemž vyhrává ten tým, jemuž zbude minimálně jeden Titán. Tým, jemuž jsou Titáni zničeni, prohrává. Režim je spíše rychlejší, ale na druhou stranu hodně zábavný a navíc se v něm dá nahrát hromada bodů bez nějaké větší snahy. Stačí mít trochu lepší mušku. Bodů za zničené Titány je hromada, takže ideální režim pro ty, kteří chtějí rychle poskočit v levelování. Do budoucna asi nehranějším režimem bude Hardpoint, což je něco na způsob Conquestu. Prostě máte na mapě tři speciální stanoviště, která musíte zabírat. Zvláště když se sejdou hráči, kteří mají zájem spolupracovat, jde o hodně velkou zábavu. Čtvrtým režimem je klasický Capture the Flag, kde bojují dva týmy o své vlajky, v tomto případě spíše speciální tyče. Pátým a posledním režimem je pak Pilot Hunter, který je jen o lovu pilotů, za které získáváte body. Ničit boty můžete taky, získáváte za ně klasické XP body, ale do celkového výsledku, který je potřeba k výhře, se nepočítají. Všechny výše vypsané režim si můžete zahrát na patnácti mapách. Počet rozhodně slušný, navíc jistě potěší fakt, že každá z map je jiná a nabízí jiné možnosti pro boj. Mapy jsou většinou zasažené do rozpadlých městeček, pouští, oáz nebo džunglí, ale nechybí ani vesmírné stanice a další zajímavá prostředí. Co do rozmanitosti map, nemůžu si na nic stěžovat. Ani na jejich velikost. Mapy jsou většinou středně velké, uzpůsobené pro hraní ve dvanácti a rychlé přestřelky. Na velikosti map je asi nejvíce vidět, že vývojáři opravdu od začátku počítali jen s dvanácti hráči. Každopádně mapy nabízí spoustu prostoru jak pro Piloty, kteří se většinou schovávají v rozpadlých budovách nebo v nějakém tom porostu, tak i otevřenější místečka pro boj obrovských kolosů. Je vidět, že vývojáři nad designem map přemýšleli, výsledkem čehož je velmi dobrý design, s nímž hravě překonávají nyní už svoji konkurenci od Activisionu. Jediné, co bych vytknul, je nemožnost si volit mapu v lobby, vždy před vás hra hází mapy náhodně. I třeba nějaké hlasování by bylo jistě vítané, takto nemáte výběr možnost ovlivnit, což je škoda, ale vývojáři toto zřejmě vyřeší nějakým tím updatem. Ať už budete hrát jakýkoliv režim, hra nekončí po dosažení daného cíle. Vývojáři přidali do každého klání speciální konec, který se liší podle toho, jestli prohrajete nebo vyhrajete. Pokud prohrajete, musíte se dát na útěk a dostat se k raketoplánu, který pro vás přiletí. Druhý tým se samozřejmě snaží v úniku zabránit, navíc může i záchranný modul zničit, takže je nutné ho i bránit. Tato část dobře každou hru doplňuje a je vždy příjemným bonusem. I když je Titanfall hra pro maximálně dvanáct živých hráčů, na bojišti se pohybují ještě další jednotky, a že jich není málo. Aby bylo prostě vidět, o jak velký konflikt se jedná. Za jejich zabíjení dostáváte také body do celkového hodnocení, ale ne tolik, abyste mohli pomýšlet na vítězství. Vždy je důležité zabíjet hlavně živé hráče. Umělá inteligence jednotek je každopádně docela žalostná, pohybují se po bojišti většinou bez většího zájmu, a ačkoliv se Microsoft chlubil, že je pohání cloud a bůh ví jaké další technologie, není to vůbec vidět. Dokázal bych si představit, že počítačem ovládaná jednotka bude důstojným soupeřem, ale když na vás kolikrát jen zírá, a to i z blízkosti, není to prostě dobře a trochu to narušuje atmosféru a jinak dobrý zážitek. Pokud by byli do války vysílání vojáci s takovými schopnostmi, pánbůh s námi. Umělá inteligence jednotek na bojišti je možná největším škraloupem na této jinak kvalitní hře, a vývojáři tak mají do budoucna co vylepšovat, ať už skrze updaty nebo ve druhém dílu, který zcela jistě někdy vznikne. Vývojáři vsadili trochu překvapivě na Source engine od Valve, který už má něco za sebou a jeho stáří je na Titanfallu vidět. Na ty nejhezčí střílečky nedosahuje, ale i tak neurazí, protože pořád je na hru pěkný pohled, zvláště při té velké řežbě, která na bojištích neustále panuje, a dokonce možná i potěší některé grafické efekty výbuchů. Co bych ale vytkl, je nulová fyzika. Nic nejde zničit a svět není vůbec interaktivní. Zvláště když Souce engine jistě podporuje v tomto nejrůznější vychytávky, je nepřítomnost fyziky menším zklamáním. Na druhou stranu se Titanfallu dobře hýbe. Několik hodin jsem mohl testovat Xbox One verzi, která jela stabilně mezi 40-60fps, jen při těch největších řežbách bylo pocítit větší zpomalení. Na odstranění propadu frameratu ale nyní vývojáři pracují, dokonce by se měli hráči na Xbox One dočkat většího rozlišení, které by Titanfallu určitě prospělo, protože zatím obsahuje dost zoubků a není tak jemný, jak bych očekával od hry nové generace. Možná ale za to může i fakt, že Titanfall pro next-gen konzole nebyl vůbec v plánu. Na kvalitní úrovni je hudební doprovod, obsahující několik kvalitních skladeb, které se k podobné akci hodí, přímo vynikající je pak ozvučení. Pokud máte kvalitní domácí kino, užijete si Titanfall na maximum. Možná byste se až divili, jak moc zvuk ovlivňuje celkovou atmosféru a následný zážitek. Titanfall je dobře hratelná multiplayerová řežba, která přejímá fungující prvky z Call of Duty série, přidává řadu novinek a tím vše posouvá na zcela novou úroveň. Jestli jde o revoluci v multiplayerových hrách, nedokážu říci, ale přinejmenším jde o oživení v posledních letech trochu stagnujícím žánru. Do příště by měli jen vývojáři vychytat menší i větší chyby, které sem tam trochu kazí celkový zážitek. Nic ale nemění na tom, že Titanfall by si měl zahrát každý fanoušek akčních her, navíc jen tak neomrzí, takže si dokážu představit, že se k němu budete vracet i v následujících týdnech a měsících, jako budu ostatně i já.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (29)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
hlousa
👍1

tak hele miky já rozhodně nejsem ps3 fanboy . na titanfall jsem se těšil jak malej jouda . dokonce tak že to byla zhruba po třech letech první hra kterou jsem koupil na pc na kterém je to údajně lepší než na xku a bohužel to pro mě je největší zklamání za x let . Jsou horší hry s horší grafikou a mechanismy ale od těch nic neočekávám kdežto do této jsem vkládal naděje že si po dlouhé době zahraju pořádnou řežbu o to větší je mé zklamání a proto ji budu nadále nazývat tak jak jsem ji nazval . co člověk to názor tebe to baví budiž ti to přáno pro mě to je jedno velký zklamání .

miky20
miky20 #One& only
👍2

No opravdu jsi to asi nehrál :)

Njn, už se těším na ty oslavy tady, až bude dvojka na Station. Opravdu to tu nemá cenu. Lidé odchází z nějakého důvodu, už vím proč. Hate všude na všechno, co nemá logo PS. Škoda. Stránka hlásá ,,pro všechny skutečné konzolisty". Tak to tu opravdu není. Pokud se mi hra nelíbí, tak se to dá napsat i jinak a nepíšu hned, že je to sračka. Mě se taky nelíbí, že Infamous dostal 9, protože z toho, co jsem viděl a četl, si to nezaslouží, ale nebudu říkat, že je to sračka. A rozhodne nechodím na karty PS her, abych jim dal 4/10, jako PS3Fanboy apod. To je jak u dětí.

8/10 obě hry určitě jsou.

hlousa
👎2

a jako v cem to je zabava,ze lezes po stenach jak trotl a cekas tam prilepenej jak moucha jestli nahodou nekdo neprijde aby jsi ho ze zalohy odbouch a skakat po strechach jak opicak

miky20
miky20 #One& only
👍2
👎2

Sračka? Protože to není na WS4? Vydělej si hlavu ze zádele. Je to zábava.

orpheus81
👍2
👎1

jak takova sra*ka muze dostat 9/10

jarda85
jarda85 #PS4
👍1

ja to vidim přesně naopak raději dám 1600 za MP hru u které vydržím i 500 hodin a více než dát 1600 za SP hru kterou přehraju za 5 hodin, akorát mě mrzí že není na PS4

dejv12
👍3

Ja sice nejsem zadnej velkej expert na strilecky,ale titanfall hraju na xboxu one a nemuzu si stezovat,rozhodne me to bavi vic nez batlfield4 a killzone4 z ps4

.Hral jsem predchudce obou techto her a pokracovani nic zasadniho neprinesly,jsou jen vetsi a hezci.U titanfallu jsou mapy navrzene tak,ze se obri titani nevejdou tam kde projdou normalni vojaci.Trochu mi to tak pripomina batlfield,ale hrat za 10metroveho titana je uplne neco jineho nez za tezkopadny tank u batlfieldu.Mozna ze batlfield je oneco strategictejsi,ale zato titanfall prinasi akcni zazitek,ktery jsem doposud nevidel.

Seth123
👍2

proc je za only MP hru 1600 moc a za only SP hru 1600 tak akorát? Pro mě je rozhodně důležitější vědět, že u hry vydržím třeba i 30-50 hodim a pak mě cena nezajímá

the_edge
the_edge #dave3345
👍1
👎1

9/10 fakt? tak to je dobra zprava pro activision a EA uz se nemusi obtezovat se singleplayerem a coopem v COD a BF

stillalive
👍4

Ty kompletní průměry ze všech hodnocení kritiků a uživatelů mají rozhodně své nezastupitelné místo, ale nesmí se brát jako platné pravidlo pro každého.

Důležitější je si hru vyzkoušet. Co jsem koukal tak třeba The Last of Us má patrně vůbec nejlepší uživatelské hodnocení 9.1, ale to nazenamená, že hra musí bavit každého. Myslel jsem snad, že tohle jsou věci, který už tady každý rozumí a nemusí se to nějak zvlášť řešit.

Když se na moment vžiju do kůže třeba Neil Druckmanna, tak rozhodně je velkou radostí vidět, že 91% uživatelů hru miluje a u kritiků nějakých těch 95%. Tyhle čísla jsou jakýmsi druhem ocenění i pro samotné tvůrce a důvod dělat takto kvalitní hry dál, tak že se jedná o důležitá čísla, ale každý hráč tady i jinde by měl nejdřív zahrát. Titanfall jsem nehrál, celkem mě mrzí, že není multiplatformní, protože v tomto roce jdu nejdřív do PS4 kvůli snad vydání letos na podzim hry Uncharted 4, rozhodně Batman: Arkham Knight a The Order: 1886. Ve výsledku ale XO taky rozhodně mít budu až bude termín vydání Quantum Break a Titanfall si určitě pořídím. Když už teda MP, jako že skoro nehraji, tak beru raději jednu hru zaměřenou pouze na MP, která to dělá na špičkové úrovni, než mít MP v každé hře v průměrné kvalitě. Dle dostupných informací a videomateriálu se mi ale Titanfall jeví jako náprava za ty roky průmerných MP ve všech hrách. Jako výjímku beru MP ve The Last of Us. Je to jiné, inovativní a zábavné. Samozřejmě jak pro koho.

bf333
bf333 #Ravens
👍3
👎1

drogba_Dobrej pokus,ale podivej se nekdy se svyma laikarema na ten Metacritic.Napr.U2 96%-user87% atd.link Takze tvoji logikou hodnoceni zkresluji asi xboti,ale ja si to teda nemyslim a vetsinou davam spis na prumer od user.

Heymi9615
Heymi9615 ##nolife
👍3

Já MP hraju málo,tudíž bych to nekoupil,ani kdyby to vyšlo na PS4,pokud tam není singl....Ale hra bude zřejmě slušně hratelná. Gratuluju.[s14]

Speedyredy
Speedyredy #SpeedyRedy
👍8
👎1

Teď si tak říkám, když je hraní online na XO opět zpoplatněné, tahle hra je vlastně po zakoupení bez členství k ničemu. Hraní této hry na rok stojí 1300 kč s tím, že její obsah stojí extra 1500 kč. Celkem paradox resp. microsoft hry 21 století XD Sympatické by bylo, na PC 999 kč, na Xbox One pak gratis či za symbolickou cenu. Tohle mi prostě nějak hlava nebere XD

jorici
👍1

To si ani nezapocital dlc balik na rosirenie hry samozrejme za hra pojde vtedy cenov dole aj tak vas vinde dost draho.

Loser
👍3
👎2

1600 za MP hru?[s6]ale no tak lidi[s6]

jorici
👍2

HorcaCZ tu pisem ja bude planetside2 na ps4 tak ze titanfall neriesime lebo nic stim neviriesime tak si uzite titanfall misi uzijeme planetside2 taka je pravda :D

Mayfish1

Jedine 2 vecicky co mi vadej je zaprve ta samozamerovaci pistole a malo zbrani... Doufam,ze dvojka vyjde i na ps4 ...

HorcaCZ
HorcaCZ #HorcaCZ
👍2

Dobře napsaná recenze, 9/10 je férové skóre.

LaFemmeSpeedy

16 map je zoufale málo? :D Nevím kolik by jsi toho chtěl, co potom Battlefield 4, který měl na launch jen 10 map?

Ohledně módů - jsou tam módy, které mají smysl. Můžeš nám tu navrhnout, co ti v té hře chybí.

A spoléhat se na recenze na Metacritic, kde píšou závistiví PS4 hráči (u téhle hry spíše diváci) je velmi chytrá věc.

LaFemmeSpeedy
LaFemmeSpeedy #Firestarte
👍2
👎1

V zahraničních diskuzích jsem četl dost stížností na tuhle hru, většínou se píše, že nabízí zoufale málo mp modů, a zoufale málo map. Viz uživatelský průměry na metacritic.

stillalive
👍5

Ukázkový multiplayer nové generace.

Mayfish1
👍5

O tehle hre jsem mel velike predsudky ale musim uznat,ze hra se proste povedla ... Jen tak dal...

wita22
wita22 #loading...

tuhle hru bych na ps4 asi koupil (kdyby byla) ale jen za multák plnou cenu?To si jako dělaj prdel ne.link

razi
razi #Ps4
👍1

zkusim na PC, nic jinýho mi nezbývá

Stinky Johnny
Stinky Johnny #Kup si GP
👍2

Tak si to Xboti užijte a nezapomeňte na kapky do očí, po čtyřech hodinách hraní, se to hodí[s6]

MarcusChef
MarcusChef #Team PS/XB
👍1

Hraju na PC a je to lepší jak Codko. S recenzí se dá souhlasit. Zatím baví.

Dominno3
👎9
👍4

Dlouho jsem necetl tak "plochou a.k.a. nechci nas*at" recenzi na tak ocekavanou, byt zbytecnou hru pro zbytecne hrace...Ale...Ciste subjektivni nazor, jen to proste KACHLO umi daleko lip a s timhle se nepopasoval, snad prave z onoho pre-precenovani a obav z naslednych nazoru na tuto recenzi, ostatne sam to pred malou chvili zminil v chatu stylem "uf, dej se vule Bozi"...

miky20
miky20 #One& only
👍4

XOne verze hry, TF ovladač, plakát= konečně příští týden zahraju. Škoda, že není nějaký singl, ale na druhou stranu proč se s tím zdržovat, když se dá udělat taková skvělá mp hra. Fajn recenze, dobře se čte (opět :))

Predator
👍3

Jasná koupě, tady není nic co by se řešilo.

Metal Lord
Metal Lord #P3D 2025
👍2
👎1

A teď se to tu navzájem sežere :D

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články