The Secret of Monkey Island: Special Edition

Martin Šmíd, 5. 5. 2010 2:11
V posledních letech jsme si zvykli na nejeden remake velké videoherní klasiky. Remaku se dočkal Tomb Raider, Prince of Persia a spousta dalších je v přípravě. Když bylo oznámeno, že se svého remaku dočkají i čtyři díly adventury Secret of Monkey Island od LuicasArtsu, zavládlo velké nadšení. Všechny čtyři díly totiž patří k naprosté videoherní klasice a zapsaly se zlatým písmem do historie videoher. V minulém roce vyšel The Secret of Monkey Island: Special Edition na Xboxu 360 a PC, přičemž nyní přichází na Playstation 3, kam si ho můžete stáhnout z PS Store. Pojďme se podívat, proč by vám tato hra neměla rozhodně chybět.

Když se dneska řekne pirát, tak si asi každý představí zarostlého magora se samopalem, který okrádá lodě na moři. Další skupina lidí si představí týpka u PC, který pálí jedno CDčko za druhým. Málo kdo si ovšem už vzpomene na onoho klasického piráta, který se vydával na moře za nejedním dobrodružstvím, hledal poklady a pil rum. Do kůže pravého piráta nás ovšem mohou zavést alespoň videohry, přičemž jednou z nejlepších her s touto tématikou byl stařičký The Secret of Monkey Island. Od té doby uběhlo přes dvacet let a nejde říci, že by zůstalo jen u této hry. Měli jsme tu třeba Piráty z Karibiku a další kousky, ale nejde říci, že by The Secret of Monkey Island předčily a překonaly. Možná i proto jsme povyskočili radostí, když byl oznámen remake této klasiky, kde se opět ujmeme nemehla se jménem Guybrush Threepwood, který se chce stát stůj co stůj pirátem. Z prvních úkolů, které vám hra zadá, se poté vyklube naprosto neuvěřitelné dobrodružství, do kterého se budete chtít neustále vracet. Takovou sílu má málo her a jednou z nich je právě i The Secret of Monkey Island: Special Edition. Těžko říci, čím to je dáno. Možná skvěle napsanými dialogy, humorem nebo faktem, že hru můžete hrát pořád jinak.

Když se řekne slovo remake, tak si určitě představíte hru, která přinese nejen moderní grafický kabátek, o kterém se rozepíšeme v následujícím odstavci, ale také modernější hratelnost. Nyní je třeba dodat, že tento remake vám přinese pouze to první. LucasArts si naštěstí uvědomil, že The Secret of Monkey Island má i v dnešní době velmi dobrou hratelnost, a tak není zapotřebí ji měnit, což se ve výsledku ukázalo jako dobré rozhodnutí. Hratelnost sice na první pohled působí dosti archaickým dojmem, třeba šílené čachry s inventářem by šly udělat lépe, ale právě ona dodává hře onu nezapomenutelnou hratelnost. Pořád se tak jedná o tu skvělou point and click adventuru, která neztratila nic ze svého kouzla ani na konzolích, kde šipku ovládáte analogovou páčkou a dvěma tlačítky dále děláte nejrůznější úkony.

Originální verze The Secret of Monkey Island vyšla už před více jak dvaceti lety, takže bylo jasné, že původní grafika by v dnešní době působila značně zastarale, což ovšem můžete posoudit i vy v samotné hře. Nové vydání totiž tuto verzi hry obsahuje, stačí stisknout tlačítko SELECT, abyste se vrátili o dvacet let do minulosti. Pro ty mladší hráče hra nabízí grafický remake, přičemž je tato složka kompletně překopána a nutno podotknout, že se nám hra líbila v tomto podání na první pohled. Nový grafický styl se vám určitě bude líbit, protože by se dalo říci, že nic hezčího v tomto žánru v současnosti jen těžko najdete. Co ovšem i v remaku hry působí dneska dost zastarale, jsou všelijaké animace, které nejsou tak plynulé, jako u jiných her a pořád vychází z originální verze. Co si ovšem zaslouží pochvalu, je nově nahraný soundtrack, který je naprosto fenomenální. Tady bychom i doporučili vydat soundtrack samostatně. Čím si u nás vývojáři rovněž šplhli, je nahraný dabing, který v původních dvou dílech chyběl. S dabingem tak mohou vyniknout všelijaké hlášky hlavního protagonisty, přičemž se o něj postarali stejní lidé, kteří stojí za třetím a čtvrtým dílem.

The Secret of Monkey Island: Special Edition je naprosto pohlcujícím remakem jedné z nezapomenutelných klasik, kterému nechybí osobitý humor, zajímavý příběh, nádherně navržené lokace, atmosféra, nádherná dobrodružná hudba a v neposlední řadě i novinka v podobě dabingu. Pokud jste ještě neměli tu čest si The Secret of Monkey Island: Special Edition zahrát, tak nyní máte tu možnost i na Playstationu 3. My se už nyní těšíme na druhý díl, který by měl následovat v brzké době. Nyní si nedokážeme představit, že by dopadl jinak, jak první díl, tedy výborně.

LucasArts, LucasArts
15. 6. 2009
Point-and-click, Puzzle, Adventura