The Medium

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S
Hra The Medium se odehrává na přelomu tisíciletí v polském Krakově, přičemž sleduje příběh Marianne. Ta vypadá jako normální dívka, kterou zrovna postihla nehezká událost, ale zase tak normální není, protože je médiem a dokáže komunikovat se záhrobím. Po několika minutách je kontaktována záhadným mužem na telefonu, který ji požádá, aby přijela do hotelového komplexu Niwa, který se nachází hluboko v lesích. Když do něj Marianne dorazí, záhy zjistí, že ačkoliv se jeví opuštěně, zase tak opuštěný není, navíc postupně začne odkrývat jeho děsivá tajemství. Více o příběhu neřeknu, protože je tím hlavním důvodem, proč stojí The Medium za zahrání.
Když hra posouvá příběh a hází velmi dobře zrežírované filmečky i herní scény, je rozhodně nejsilnější i díky skvěle zahraným postavám. Hlavní hrdinku jsem si hned na začátku oblíbil, stejně jako záhadnou dívku, která pobíhá po hotelovém komplexu a dost si toho vytrpěla. Vše pak vyvrcholí ve velmi silném finále, z něhož lehce zamrazilo. Zároveň jsem byl z něj ale i lehce zklamán, protože ačkoliv finální minuty odpoví na řadu důležitých otázek, na některé se trochu zapomnělo a scéna po titulkách dává jasně vědět, že se do světa hry v budoucnu vrátíme. Pokud tedy The Medium uspěje v prodejích. Celkově jsem ale s příběhem spokojený. Nejde o něco originálního, co bychom tu v minulosti neměli, jde ale o solidní hororové Bčko, které jsem si užil, a to i díky velmi dobré atmosféře.
Příběh jako takový je zajímavý, má potřebnou kvalitu i sílu udržet pozornost hráče do samotného finále. Na jeho prezentaci, ale také filmových prostřizích a solidním dabingu je vidět, že vývojáři tentokrát měli větší ambice, ale zároveň se mohli opřít i o daleko větší rozpočet. Co se mi ovšem už moc nelíbí, tak je skutečnost, že se vývojáři až moc spoléhají při vyprávění příběhu i popisování zdejšího světa na klasické vypravěčské berličky v podobě různých deníčků, dopisů a dalšího textu, přičemž kolikrát jde o dost důležité informace, které bych čekal, že budou zmíněny v rámci hlavního vyprávění. Zde ovšem nějaké hlavní vyprávění moc neexistuje, a pokud si budete chtít vše pospojovat a mít po příběhové stránce komplexní zážitek, musíte pročítat během hraní hromadu textu. Tohle řešení určitě není ideální.
Vývojáři ze studia Bloober Team nikdy neskrývali, že se nechali pro The Medium inspirovat klasickou hororovou produkcí. Hlavně inspirace sérií Silent Hill od Konami je jasně patrná od první minuty, ale postupně je možné si všimnout i prvků z dalších oblíbených her či filmů. Vývojáři se za toto někdy až dost okaté opisování nestyděli a nezapírali ho. The Medium tak rozhodně není tou nejoriginálnější hrou, jakou si můžete v současnosti zahrát. Vlastně jsem to od ní ani nečekal, ačkoliv vývojáři hodně lákali na duální realitu a její zakomponování do hratelnosti, k čemuž se ještě dostanu. Nejprve musím zmínit, že pokud čekáte moderní hororovou hru, asi byste neměli The Medium ani stahovat ze služby Xbox Game Pass. Hratelností jde o hodně oldschoolovou adventuru, která sama o sobě uvízla na přelomu tisíciletí a dokonce si zachovala i po vzoru prvních Silent Hill nebo Resident Evil her statickou kameru.
Těžko říci, proč se tak vývojáři rozhodli, ale výsledkem je, že ačkoliv je hra přímo dělaná na průzkum, tak právě ten tímto rozhodnutím nejvíce trpí. Statická kamera vám vždy důležité předměty a další věci sama ukáže, takže není ani důvod se v jinak po stránce designu velmi dobře navržených úrovních pohybovat. Nejsmutnější věcí na The Medium ale je, že vývojáři ze studia Bloober Team umí vymyslet na papíře zajímavě vypadající hru, ale už ji nedokážou naplnit kvalitním herním obsahem, a to ani v lineárních úrovních. Drtivou většinu času v The Medium jen chodíte předem danou cestičkou, abyste se dostali k dalšímu příběhovému filmečku, a aby vás vývojáři probudili z nudného chození a donutili sem tam k akci, hodí před vás hádanku. Všechny hádanky jsou ale naprosto primitivní, až by se mi chtělo říci hloupé, a většinou spočívají jen v tom, že musíte najít důležitý předmět, který se nachází na opačné straně chodby. Že někdy ani nedávají pořádně smysl, o tom tu radši ani nebudu psát. Ve zhruba polovině hry se nachází pasáž, v níž hlavní hrdinka umí skrze zrcadla procházet z reálného světa do záhrobí a tak si odemykat cestu dál. Tato pasáž, ačkoliv není nějak skvělá, tak je určitě nejlepší, co The Medium nabízí, ale to je dle mého hodně málo. Vážně je tohle to nejlepší, co dokážou vývojáři z Bloober Teamu vymyslet?
Marketing hry se hodně před vydáním zaměřoval na duální realitu, během níž hra zobrazuje reálný svět i záhrobí najednou. Čekal jsem, že duální realita bude mít velký dopad nejen na vyprávění příběhu, ale i samotnou hratelnost. Bohužel jsem se hodně spletl, protože ve výsledku jde jen o hodně laciný gimmick, který není vůbec smysluplně využíván. Ve filmečcích je ještě fajn sledovat, jak hrdinka reaguje v záhrobí a promítá se to do reálného světa, ale hratelnost tuto funkci využívá jen pro řešení primitivních hádanek, mezi nimiž je třeba zapnutí generátoru elektřiny skrze schopnost hrdinky v záhrobí. Nic zajímavějšího hra v tomto nenabízí, a vlastně jsem si i říkal, že ačkoliv měla být duální realita největší předností hry The Medium, je spíše na obtíž. Zvláště, když je díky ní neskutečně náročná na výkon a neběží dobře ani na těch nejvýkonnějších počítačích. Na Xbox Series X je framerate po většinu času stabilní a udržuje si 30 snímků, ale na Xbox Series S značně klesá, zvláště ve druhé polovině. Vývojáři možná během vývoje pochopili, že tudy cesta nevede, a tak moc pasáží s rozdělenou obrazovkou ve výsledku ani není. Tohle je asi největší zklamání, protože prolínání obou světů mohlo být zpracováno daleko lépe. Potenciál tu byl obrovský, a možná bych si i přál, aby se tohoto nápadu chopili v budoucnosti zkušenější a lepší vývojáři.
Jak jste určitě pochopili z předchozích řádek, hra The Medium je převážně adventurou ze staré školy a spíše jen jednoduchou chodičkou se sem tam hodně primitivní hádankou, v níž vám velké nebezpečí nehrozí. Občas se ale vyskytnou i akční pasáže, které spočívají v tom, že se musíte proplížit kolem démona nazvaného The Maw, ať už se budete nacházet v reálném světě či v záhrobí. Tyto pasáže, kterých naštěstí zase tak moc není, jsou ale jen další promarněnou příležitostí vývojářů přinést něco herně zajímavého či napínavého. Moc se do samotné hry popravdě nehodí, krkolomné ovládání je u nich překážkou, stejně jako statická kamera a vývojáři hází pod nohy i klacky tím, že démona pořádně v reálném světě nevidíte. Asi chtěli navodit pocit strachu z neznámého, což se jim ale bohužel vůbec nepodařilo. Spíše budete frustrováni tím, pokud vás démon vyhmátne a zabije. Naštěstí nahrávací obrazovky zde nejsou příliš dlouhé a hra se vždy před těmito akčními pasážemi sama uloží. Musím to zopakovat, ale opravdu jsem smutný z toho, že vývojáři dokážou na papíře vymyslet na první pohled zajímavou hru, ale už jí nedokážou naplnit kvalitním herním obsahem.
Hra The Medium je od prvního dne dostupná v rámci nabídky Xbox Game Pass, do níž se popravdě skvěle hodí, a jsem přesvědčen, že si jí díky tomu zahraje spousta hráčů, kteří by o ní jinak ani nezavadili. Normálně se ovšem prodává za nějakých třináct stovek, což je dle mého trochu vyšší cena, než by jí slušela. Zvláště, když jsem hru dohrál za nějakých šest hodin, během kterých jsem téměř vše vysbíral a o nic z příběhového hlediska jsem nepřišel. Znovuhratelnost je tak hodně malá, vlastně jsem i získal na první průchod většinu achievementů (33 z 39). Jsem tak přesvědčen, že na druhý průchod si The Medium dají jen hráči, kteří si chtějí odemknout všechny achievementy, které je popravdě celkem jednoduché získat.
Pokud hru hrajete na konzoli Xbox Series X, vizuálně není špatná a vynikne i pěkná stylizace. Prostředí je detailní, vývojáři nešetří různými efekty a pěkné je i ray-tracing nasvícení společně s odlesky. Na Xbox Series S je vizuální zpracování slabší, prostředí má méně detailů a i rozlišení je nižší, ale s tím se tak nějak musí počítat. S čím si mohli vývojáři více pohrát, jsou animace postav, které vypadají jako na začátku předchozí konzolové generace. O frameratu byla řeč o něco výše, zde ovšem musím zmínit ještě jeden neduh, jehož jsem si během hraní všiml. Tím je časté doskakování textur, ať už v prostředí nebo u sebraných předmětů. U hry pro konzole nové generace, které mají rychlý SSD disk, bych čekal, že už se toto dít nebude. Zvláště, když ani nemá velký otevřený svět, ale hodně lineární úrovně. V čem je The Medium naopak silné, je velmi dobré ozvučení a hlavně kvalitní soundtrack, o který se postaral už zmíněný Akira Yamaoka společně se zpěvačkou Mary Elizabeth McGlynn. I ta se podílela na výborném soundtracku pro první Silent Hill hry a je skvělé vidět osvědčené duo zase spolu.
Horory mám rád už od dětství a sérii Silent Hill přímo miluji, takže jsem se na The Medium od oznámení těšil, ačkoliv jsem si byl i vědom toho, že vývojáři ze studia Bloober Team mají za sebou i několik slabších hororových her. Bohužel jsem z výsledku spíše zklamán, protože ačkoliv The Medium zaujme svým audiovizuálním zpracováním a solidně napsaným příběhem s charismatickou hlavní hrdinkou, naprosto selhává po stránce hratelnosti, a ona propagovaná duální realita hře spíše škodí. The Medium je tak ve výsledku jen lehce nadprůměrnou oldschoolovou adventurou, v níž navíc chybí i klasické hororové prvky, která dokáže oslovit jen ty největší fanoušky žánru, a i ti na ní za pár týdnů zcela jistě zapomenou.
Tvoje reakce na článek
Galerie
























Komentáře (140)
Za mně 7-8/10. Spíš 7. Skvělá grafika a atmosféra, hudba a velmi povedený příběh. I hádanky vcelku ok, i když někdy jednoduché. Duální světy ve většině případů nevyužity, mnohdy jsem si přál, aby bylo vše v té normální realitě. Největší výhrady mám k "soubojům". Troy démona nadaboval skvěle, jde z něj strach, ale sekvence jsou krátké, nevyužité a zmatené, téměř vždy je řešíte metodou pokus omyl, ale po páté už to ztratí atmosféru a spíše to frustruje. Poslední "souboj" v boiler room je ukázka, jak to nedělat, jelikož tohle si mohli nechat od cesty. Než jsem na to přišel, solidně mě to sralo a nakonec mi "řešení" nepřišlo moc logické. Ale hra jako celek mně hodně bavila a rozhodně bych milovníkům hororů, kteří vyrostli na prvních Residentech a Silentech doporučil.
Unesen...naprosto famozni hra,originalni a vymazlena po vsech strankach.Navic sountrack ve special edici od Akira Yamaoka.10/10 👍
Dohráno pro mě je to 8 z 10, nikdy nehraju hororovky a tuhle jsem si musel zahrát. Nejlepší na té hře je duální realita, zajímavé hádanky, sbírání ukolovích prědmětů a hlavní postava. Nejhorší na té hře jsou nahanečky s múrou a že nemá cz lokalizaci.
Dohráno a prostě masakr. Tato hra přesně zapadá do mého oblíbeného žánru horor/adventura/walking simulátor. Miluji tenhle styl her. Dal jsem 10 z 10 a to kvůli emotivně silnému závěru. A teď si dám Quantum Break
Udajne to bude mat aj cestinu, co je na tom pravda?
Tak dohráno. Jeden z nejsilnějších zážitků ve hrách za hodně dlouhou dobu. Příběh, atmosféra, rozuzlení, hudba - vše nadprůměrné. Bohužel, to celé ve špatné hře. Dualita dobrý nápad, ale nevyužitý, puzzle triviální, adventurní prvky úplně tragický. Pokud bych tomu měl dát nějakou nálepku, tak asi interaktivní walking simulátor. Kdo nehrál tak ale prosím ať mlčí navždy, nemá právo se ke hře vůbec vyjadřovat, protože žádná recenze není schopna přenést ty emoce co hra umí vyždímat.
@suffik: jako vazne tady tahas osmicku z webu pro retardovane deti? Indiana nikdo kdo ma iq vic nez 3 (vylucovat a prijimat) nemuze brat nikdo vazne. Jejich recenze aniz by ty hry hrali jsou krasnou ukazkou jejich novinarske prace.
Na games jsou taky lemplove ( vid Honzo a Sarko) ale aspon je tam par schopnych.
Tak dohráno, a po dlouhé době super adventura. Za mě 8. Ten soundtrack ke konci mě dostal....
@HerrFlick: nezáleží jsem psal... Ne vždy záleží na hodnocení... Znamená že jsou hry, které jsou srážené v recenzích za katastrofální stav, a chybějící obsah, tam je asi špatná známka na místě, a neřekl bych přímo že na tom záleží, ale dokážu se s tim srovnat .. Ale pak jsou hry, tipu Nfs Payback, kde technický stav ok... Hratelnost ok, obsah ok.. Jen to recenzentovi nesedlo. A vůbec, zrovna nfs jsou sráženy v recenzích pokaždé, ta hra má už takové stigmata špatné hry.. Že ani nelze čekat dobré hodnocení. Ale pokud tohle nechápeš, tak neni můj problém že nechápeš psaný text kamo. Auvicku ja nikdy nepsal o hrách co jsem nehrál že je to sračka, pouze u Zeldy, která se mě vyloženě nelíbila, světem, art stylem a vším.. Ale už dávno jsem uznal že jsem se mýlil! Taky je to jediná věc kterou můžeš použít, tak to pořád děláš. Xbox rád? Psal jsem že ne.. Vám fakt člověk musí psát vše polopatě..
Stepo: tak napřed napíšeš že na hodnocení záleží a potom že tě bavila hra s nízkou známkou... tak záleží nebo ne? Nebo jde o to, že to je na Xku, tak si kopnem. Být to na PS tak tě to baví. Nebo jak u tebe to hodnocení potom funguje? A těmi posledními Need for speed sem to myslel obrazně, ne konkrétní díl.
@HerrFlick: ano.. Ja je chválil? Poslední Need for speedy? A kde prosím te? Vždyť je to odpad.Ja chválil PayBack... Ten se mě líbil... A ano, ne vždy záleží na nějakém hodnocení.. Mě se už párkrát samozřejmě stalo že mě hra co měla jen průměrné hodnocení bavila. Ale chápeš to?? Na Xku lepší hodnocení her není!!!! O tom to je.. Ja už konečně čekal že na ten Xbox zase přestane sedat prach.. Ale... A ty Auvicku mlč.. Jsi pošuk kterého tady nikdo nebere vážně.. Jsi akorát pro smích. 😀 Tak pošahanou osobnost jako jsi ty tady vždy někdo zastaval..no teď jsi tu zůstal sám.. a že mě nebereš vážně? 😂😂 Trha mi to žíly.
@Bloodporn:souls hry hraji, nevím co to má společného s hrdinství, nemusís se hned citit tak ublíženě. Však nikdo zde nezpochybnuje kvality demon souls remaku a zahrat si ho nemuzu, jelikož ps5 díky nedostupnosti stále z day1 objednávky nemám
Kalhotky@ treba to porovnej s hloupim remakem ala Demon souls??a uvidis vysledky a nateceno v kalhodkach,ale to je hra pro hrace a nevim jesli se do takovych poustis,nebo jenom tady delas hrdinu.
@HerrFlick: tak tak
StepoBella: že to píšeš zrovna ty, co vychvaloval poslední Need for Speedy, jak na hodnocení nezáleží a královsky se bavíš.. a i jiné hry hůře hodnocené, ale chápu, jiná platforma, třeba si kopnout.
@StepoBella: a s čím jiným to mám porovnat,když ješte skoro nic nevyšlo ani na jedné platformě. Já vím, že jsou na psku kvalitní hry , však je hraji
Kalhotko tak že zrovna náhodíš Spidermana je čistě demagogie.. Na PlayStationu není jen Spiderman, a to je právě to. Na PlayStationu je těch kvalitních her spousta, že si vybere každý. I děti.
@StepoBella: hra není pruměr , je dost zajímava, ale nesednu každému, protože to není mainstream hra. Já zas nechápu co dospely baví na spidermanovi, ta hra se nedala ani dohrát jak mě bylo stydno. Ale ono ja nemám rád i tyhle mainstream filmy komiksove pro děcka, když komiksovky ,tak jedině věci typu : batman, watchmany , legion, doom patrol , happy, deadly class apod
kazdopádne the medium vyjde určitě časem i na plejko a lidem co chtejí zpomalit a zahrat si pribehovou hru vřele doporučuji, prokládám medium doomem eternal , ktery jsem rozehral na nightmare a odpočinek je to dost dobrý :D
WoW.. Vždyť spousta Xbox hráčů říkala jaká je to pecka. A teď se dočtete v recenzi, že za 6? Ehmmm... Nechci se nikoho dotknout. Ale to jsou hráči na Xku už vážně tak zvyklí na průměr, že pochvalují takové hry? Kvalitní klenoty je nezajímají.. A nebaví.. Ale tyhke TOPky jo?No proti gustu....
@Suffik: a co vortex 6/10, hrej 3/5, bonusweb 65%, games.cz 5/10?? Tam taky vládne modrý mozek? Když vaše hra nedostane dobré hodnocení, tak za můžou plejky, to je nějaká choroba?
Na indiánu taky 8/10 tam to nemá pod palcem modrý mozek.
Na českém Xboxovém webu to má 8 z 10 Ten web je docela vtipnej.
souhlas s Tomkalhotkou, taky bych to viděl na 7 s tím ale, že přivírám oči nad technickým stavem, zas tak nabušená ta grafika není, aby se to drbalo a dočítaly se textury, užívám si hlavně atmosféru...komický mi taky přijde, jak naskakujou achievmenty za každej úser, hlavně aby tam nějaký byly...taky hra vyloženě vodí za ruku, prostě zajímavá interaktivní story, i když vaše interakce vlastně jen posouvá děj dopředu :) těšil jsem se docela, adventur moc nevychází, není to vyloženě zklamání, ale nadšení taky ne
tak jsem se ke hře dostal na pár hodin a je to vcelku slušny, není to žádny killer app a system seller, ale to se po hroznym blair witch dalo čekat. Je to solidní 7 hra. přípomína mě to syberii řízlou silent hillem, suprova oddychovka od rychlých her
Náhodou ta hra vypadá pěkně. Akorát si ji nemám na čem zahrát. 😂
Ale co, však ono to nikam neuteče. 🙂
Tak som prisiel na to, ze je to riadna blbost.
Tak dohráno a téměř i 100% ajchu, až na jeden jediný (debilní Thomasovi poznámky). Příběh skvělý, atmosféra pecková, hlavní hrdinka mi sedla, grafika též boží (až na pár doskakování textůr, ale nic hrozného), hudba úžasná, systém dvojí reality se mi moc líbil. Jediný co bych vytknul je nic moc animace v obličeji hlavní postavy a naprosto otravné zdlouhavé rozřezávání kožních bloků ve spirituálním světě (to jsem myslel že si u toho vždy dám 20). Za mě 8/10 a doufám že na to nějak navážou, hlavně po tom konci.
Jak se v diskuzi o nové hře tahle komunita dostane ke Splatoonu a Spidermanovi? :D
Hra vypadá ok na jedno dohrání, moc mě osobně nedojímá ta "dvojitá realita", ale když to někoho nadchne tak proč ne... číslo u recenze nic neznamená
@BarackObama: a zhoršení výkonu na PC dáváš na web o konzolích proč?
BarackObama: na compu, takže cajk.