The Crew Motorfest

recenze  42
Martin Šmíd, 15. 9. 2023 15:20
Dalo by se říci, že Ubisoft zažívá dost nevydařené období. Zatímco dříve chrlil docela velké množství kvalitních her, v posledních letech ho provázely různé skandály, mnohé hry byly odloženy nebo zrušeny, a nás nepotěšil ani zrušenými lokalizacemi. Nyní se ale zdá, že to nejhorší má konečně za sebou a může se konečně zaměřovat více na hry, kterých připravuje velké množství, a na mnohé už moc dlouho čekat nebudeme. Nastartovat novou éru Ubisoftu by měla právě vyšlá závodní hra The Crew Motorfest od vývojářů z francouzského studia Ubisoft Ivory Tower, kteří se pro ni nechali inspirovat oblíbenou sérií Forza Horizon, s jejímž srovnáním se ve své recenzi nemohu vyhnout. Jestli jde o trefu do černého nebo jen lacinou kopii, na níž si za pár týdnů nikdo nevzpomene, vám odpovím v následujících odstavcích.

Předloha pro The Crew Motorfest je zcela jasná a vývojáři ze studia Ubisoft Ivory Tower ani nezapírají, že jsou velkými fanoušky série Forza Horizon. Jako ostatně miliony dalších hráčů na PC a konzolích Xbox. Máme tu jednu velkou mapu, stovky licencovaných vozidel s možností jejich tunění, spíše arkádové závodění točící se kolem velkého šampionátů, a také nepřeberné množství dalších aktivit. Forza Horizon samozřejmě nebyla první, kdo přišel se závoděním v otevřeném světě. Pokusily se o něj už starší díly Need For Speed nebo hry ze série Test Drive Unlimited, ale celý koncept prakticky zdokonalila a dovedla k dokonalosti. I proto není moc překvapivé, že byla vzorem pro hru The Crew Motorfest. Jak jsem ale hrál více a odemykal si další obsah, zjistil jsem, že stojí i na vlastních pevných nohou a nejde jen o lacinou kopii slavné série. Pořád si nový The Crew zachoval svoji identitu, stavějící i na závodění ve člunech nebo letadlech, ale hlavně jde o komplexní a zábavnou záležitost a bez debat doposud nejlepší a nejkomplexnější díl. Pojďme ale pěkně popořadě.

Jak už název The Crew Motorfest napovídá, hra je pojata jako jeden velký festival, v rámci něhož byl celý ostrov Oahu, na který dojde ještě řeč, vyzdoben balonky a další potřebnou výzdobou. Na nějaký hluboký příběh se tu stejně jako ve Forza Horizon nehraje. Během hraní ale potkáte několik důležitých postav, které vás následně budou provázet a informovat o historii vozidel, ostrova i dalších zajímavostech. Na začátku to působí docela dobře, ale později už začne docela štvát, že postavy na delší čas nezavřou pusu a neustále vše komentují. Během průzkumu světa to tolik nevadí, ale tendenci vše komentovat mají i během závodů. Jde sice jen o detail, ale během závodů to trochu, no vlastně docela dost ruší.

Jak už jsem zmínil, vývojáři si pro konání obrovského festivalu ve hře The Crew Motorfest vybrali nejlidnatější havajský ostrov Oahu, jenž se neustále těší velkému zájmu ze strany turistů. Hlavní ale pro nás je, že vývojáři tento nádherný ostrov skvěle zpracovali, má stejnou rozlohu jako originál, ačkoliv v pár detailech se trochu liší, aby prostředí se lépe hodilo pro nejrůznější závodění a také bylo rozmanitější. I díky tomu může virtuální Oahu nabídnout velké množství lokací. Od velkého města Honolulu, nad nímž se nachází vyhaslá sopka Diamond Head, v němž závodění připomíná sérii Need For Speed, hlavně v noci, po různé lesíky, džungle, louky, písečné pláže nebo pouštní oblasti. Ani ve virtuální verzi Oahu nemůže chybět městečko Pearl City, jehož součástí je známý přístav Pearl Harbor. V něm už dnes nekotví velké množství válečných lodí, ale slouží jako muzeum připomínající slavnou a ne teda moc radostnou událost z druhé světové války. Kvalita i rozmanitost mapy v The Crew Motorfest je dle mého názoru skvělá a je radost po ní jezdit, prozkoumávat ji a hledat různá tajemství. Navíc není nutné mapu prozkoumávat jen za volantem na silnici, ale i ve vzduchu či po vodě. Chvilkami jsem se přistihl, že mě celkem bavilo jen tak létat nad ostrovem, třeba při západu slunce, což kolikrát přineslo nádherné scenérie.

Celá hlavní kampaň hry The Crew Motorfest je rozdělena na speciální playlisty, které mají vždy odlišný motiv, atmosféru a také se liší různými podmínkami. Hned na začátku si budete moci užít japonský playlist a v rámci něho závodit v neonových ulicích místních měst v japonských vozech, ale později dojde i na driftování, offroadové závodění, závody na motorkách, ve člunech nebo létání časovek v letadle. Nechybí ani playlisty točící se kolem automobilek Porsche a Lamborghini. Playlisty jsou dobře zpracované a hlavně rozmanité, takže bych řekl, že stereotyp rozhodně nehrozí, alespoň u mě se nedostavil. Zároveň jsou playlisty i zajímavé a neměl jsem problém v nich jezdit závody po několik dobře strávených večerů. Jenom o plnění playlistů hra není, protože jak si odemykáte další a postupně je plníte, mapa se vám začne naplňovat různými výzvami. Pro ně se vývojáři nechali hodně inspirovat sérií Forza Horizon, takže nechybí klasické rychlostní radary, slalomy, driftování či úprky, které jsem si docela oblíbil, protože kolikrát vnesou do hry i trochu adrenalinu. Vývojáři připravili i docela dost speciálních fotografických výzev, u nichž je nutné pořídit snímek vozidla s nějakými pamětihodnostmi nebo zajímavými místy.

Série Forza Horizon je ceněná i pro svůj výborný jízdní model, u něhož našli vývojáři ideální zlatý střet a balanc mezi arkádou a simulací. The Crew Motorfest se o něco podobného nesnaží, což je možná trochu škoda, protože už po pár závodech jsem zjistil, že jde o čisto čistou arkádu, v níž auta více plavou, hůře se ovládají a pocit z jízdy není tak skvělý, jako u konkurence. Na druhou stranu si ale myslím, že čistě arkádový jízdní model se pořád k podobné závodní hře hodí a vlastně je ve výsledku i docela fajn. Rozhodně neurazí, ačkoliv k dokonalosti má docela daleko. Zvláště když i zde se každé vozidlo ovládá trochu jinak, přičemž vliv na jízdu má i povrch, ať už jde o silnici, štěrk nebo písek na pláži, a auta i více kloužou, pokud je vozovka mokrá nebo najedou do velké louže.

Vozidla jde pak i vizuálně zkrášlovat (barvy, poklice či potisky) a výkonově zlepšovat. Vylepšování vozu probíhá skrze karty s díly, které si postupně odemykáte, a ty zvedají různé statistiky, rychlostí začínaje a brzděním konče. Tuning je zde hodně zjednodušený a není tolik propracovaný, jak bych očekával, a zřejmě i hráči, kteří hráli poslední díly Forza Horizon, kde byl tuning přímo fantastický. Co se mi ale líbilo, tak je skutečnost, že není nutné pro vylepšování vozu nikam jezdit, jde to jednoduše skrze vyvolané menu. Stejně tak je možné kdykoliv přepnout vozidlo, případně jedním kliknutím zvolit člun nebo letadlo.

Že vývojáři pojali The Crew Motorfest jako velkou přímou konkurenci pro Forza Horizon je patrné i ze seznamu vozidel. Byl jsem docela příjemně překvapen, že ve hře je více než 600 licencovaných vozů od těch nejznámějších i méně známých značek - BMW, Chevrolet, Ford, Lamborghini, Ferrari, Mercedes-Benz, Nissan, Porsche nebo Bugatti. Zahrnuty jsou i motorky, rally vozy nebo monster trucky. Vozový park je dostatečně rozmanitý a jsem toho názoru, že si z něj vybere naprosto každý, navíc přispívá i k velké rozmanitosti hry. Každému vozidlu věnovali vývojáři velkou péči, je krásně vymodelované včetně kokpitu a pochválit musím i ozvučení. Navíc zahrnuty nejsou jen vozy, ale také je možné vlastnit čluny nebo letadla a v nich následně jezdit/létat.

Je třeba zmínit, že v současnosti se závodění soustředí v drtivé většině pouze na vozidla. Čluny nebo letadla mají pouze jeden jediný playlist, což je dle mého velká škoda a značně nevyužitý potenciál, protože když už jsou ve hře zahrnuty, představoval bych si, že budou mít větší využití. Zvláště když pár závodů ve člunech je také zábavných a letadlo se také dobře ovládá, ale nyní slouží spíše jen pro volnou část a rychlý přesun z jednoho místa na druhé. Snad vývojáři do budoucna přijdou s dalšími speciálními playlisty. Při závodech lodí nebo časovek letadel se mi líbilo, že velkou roli hraje silný boční vítr. Ten dokáže srazit loď na skály nebo strhnout letadlo mimo kurz, takže jde o docela velký problém, s nímž je nutné při závodění počítat.

Pokud je něco trochu rozporuplné na hře The Crew Motorfest, je nutnost být neustále online připojený k serverům Ubisoftu, a to i ve chvíli, kdy budete chtít hrát jen sólo různé eventy. Trochu to nechápu, protože mi docela dost vadilo, když jsem vstal od televize, šel si udělat třeba kafe a vyřídit jeden nebo dva maily, a mezitím mě hra odpojila. Po návratu jsem se pak musel znovu přihlásit na servery Ubisoftu. Naštěstí to netrvá dlouho, servery jsou celkem stabilní, ale zážitek to trochu kazí. Každopádně vývojáři chtějí navodit, že jste součástí jednoho velkého světa, v němž jezdí i další hráči, jako je tomu ostatně i u série Forza Horizon. I proto vidíte duchy ostatních hráčů, jak závodí (někdy je to i trochu nepříjemné, zvláště když jedou přímo proti vám, u čehož se můžete trochu leknout při očekávání čelního nárazu), nechybí ani žebříčky a také možnost snadného a hlavně rychlého připojování do online závodění podporujícího od prvního dne cross-play funkci. Ačkoliv má The Crew Motorfest už nyní v základu docela dost playlistů, různých výzev a dalších aktivit, právě online multiplayer bude do budoucna hrát klíčovou roli. Z toho, co jsem zatím testoval, jsem neměl při hraní s kamarády ani náhodnými hráči žádný větší problém.

Vývojáři z Ubisoft Ivory Tower se rozhodli i pro The Crew Motorfest použít svoji vlastní technologii, a musím říci, že to bylo dobré rozhodnutí. Engine si ušili na míru pro velkou závodní hru v otevřeném světě, výsledkem čehož je fantastická podívaná na konzolích současné generace PlayStation 5 a Xbox Series X. V současnosti jde bez debat o jednu z nejhezčích závodních her, která ohromí velkou mírou detailů u jednotlivých vozidel, ale také parádně zpracovaným prostředím, kdy hlavně hustota vegetace je přímo fantastická, a i proto les nebo džungle vypadá hodně realisticky. Jako z fotek z různých katalogů lákající na dovolenou. Do toho vývojáři nešetří různými efekty, třeba odlesky v kalužích, které vypadají vážně skvěle, no a pochválit musím i po většinu času velmi dobré nasvícení, ať už ve dne nebo v noci.

Hra má na konzolích PlayStation 5 a Xbox Series X dva režimy zobrazení. První se zaměřuje na 4K rozlišení, ale hra v něm běží pouze ve 30fps. Druhý režim má nižší dynamické rozlišení, ale zase podporu 60fps, která je u závodní hry dle mého hodně důležitá. I proto jsem hrál na tento režim, a vlastně musím zmínit, že hra při něm vypadá pořád skvěle. Jediné, co bych vytknul, jsou sem tam viditelné propady frameratu, hlavně v momentech, kdy se toho děje na obrazovce už opravdu hodně. Naštěstí tyto větší propady nejsou časté. Ještě v tomto odstavci zmíním, že hra The Crew Motorfest má na konzolích PlayStation 4, Xbox One a Xbox Series S jen jeden režim zobrazení a podporu 30fps.

The Crew Motorfest se nesnaží přinést do žánru něco vyloženě nového a někdy svůj slavný vzor kopíruje více, než by bylo zdrávo. Ve výsledku jde ale o zábavnou závodní arkádu s rozmanitými závody, výzvami a playlisty, v níž nechybí přes 600 do detailu zpracovaných licencovaných vozidel nejznámějších automobilek, ale ani krásný a rozmanitý ostrov Oahu, po němž je radost jezdit i nad ním létat. Pokud máte rádi arkádověji laděné závodění a třeba jste i fanoušky série Forza Horizon, mohu vám nákup jednoznačně doporučit. Navíc věřím, že se budou vývojáři o hru starat a neustále obohacovat o nový obsah, stejně jako o předchozí díly, takže má i obrovský potenciál do budoucna.

The Crew Motorfest

ps5xsxps4xone
Ubisoft, Ubisoft