Spore Creatures

Martin Šmíd, 1. 10. 2008 22:32
Spore se stala na PC jedním velkým hitem. Evoluční hra konečně dorazila na monitory počítačů, ale přinesla s sebou i svého menšího brášku pro Nintendo DS. Tvůrce úspěšné série The Sims nyní i na DSku ukazuje, jak vypadá ta pravá evoluce. Hra Spore Creatures přichází na DS, aby si vás získala, pokud jí ovšem dáte šanci. Příšerky na vás už čekají a vítají vás v recenzi.

Lehce k nepochopení bylo oznámení, že se Spore chystá jen na PC a žádnou další platformu. Naštěstí se dočkají alespoň majitelé přenosné konzole od Nintenda. Ihned z kraje můžeme říci, že Spore na DS je tak trochu jinou hrou, než kterou známe z osobních počítačů. Spore Creatures není ani tak ambiciózní, ani tolik rozsáhlý projekt jako PC verze, což by ovšem hráčům nemělo až tak vadit. Spore Creatures navíc nebyl ani vyvíjen původním týmem, což je ve výsledku možná dobře. Vývojáři se tak mohli soustředit jen na svoji verzi a nemuseli se nijak omezovat při její tvorbě. Výsledkem je sice hra, která si hraje na evoluci, ale do kvality velkého brášky má hodně daleko, avšak na druhou stranu je dosti originální a zaslouží si pozornost.

V PC verzi Spore začínáte jako pulec a postupně se drápete na povrch země. Tato poněkud nudná fáze v DS verzi není a ihned po zapnutí se tedy objevujete na souši, kde začíná vaše dobrodružství. Celá hra na DSku vlastně spočívá v průzkumu planety, na které se nacházíte. Během jejího zkoumání narazíte na spoustu přátelských i nepřátelských bytostí. Ty přátelské budete muset čas od času zachránit, zatímco ty nepřátelské zase odehnat. K tomu budete mít k dispozici spoustu schopností, které se během hry postupně naučíte od zpřátelených potvůrek. Dalo by se říct, že čekat od kapesní verze Spore více ani nemůžete, což je na druhou stranu i dobře, protože je koncept přenosné verze velice povedený a zábavný. V jednoduchosti je síla, a to platí u Spore Creatures dvojnásob. Navíc musíme zmínit, že je hlavní kampaň docela dlouhá, a určitě ji nedohrajete za pár hodin. Dokonce ani obtížnost není nijak přehnaná a pokud už se vám podaří umřít, objevíte se na posledním kontrolním bodě. Hra je i díky těmto prvkům přístupná naprosto každému.

Po docela zajímavé kampani je tím nejzábavnějším hlavně tvoření příšerky. Na evoluci larvy, které se ujmete na začátku hry, je celé Spore postaveno. Editor příšerky je na DSku celkem robustní a rozhodně nejde jen o osekanou část z velké verze. Na displeji vidíte nejprve 2D postavičku, která se ovšem později ve hře změní v plně 3D bytost. Díky tomuto editoru můžete tak vytvářet své potvůrky, které budou vždy jedinečné. Pipláním příšerky můžete tedy strávit klidně celé hodiny, dokud nebudete plně spokojeni se svým výtvorem. Přesto se zde najdou i chybičky, které vám dokáží znepříjemnit život. Jde především o onen 2D mód, kde se vám může stát, že budou oči příšerky překrývat ústa a tak podobně. Jde samozřejmě jen o kosmetickou vadu, ale určitě si jí všimnete.

Velkou výhodou PC verze je sdílení vámi vytvořených postaviček na internetu a jejich prohlížení. Na DS si můžete sice kreaturky vystavovat skrze Nintendo Wi-Fi Connection, ale prohlédnout si další výtvory přes PC nemůžete. Prohlížení je možné pouze na Dsku. To je samozřejmě výhodou pro ty, kteří nevlastní PC, ale pro ostatní zbytečně pomalé a nepřehledné listování příšerkami, které může po čase odradit spoustu hráčů, což je rozhodně škoda. Příště by se měli v EA nad něčím podobným více zamyslet. Nápad to není špatný, ale v praxi naprosto nepoužitelný. Co si ovšem zaslouží pochvalu, je grafické zpracování hry. Jde o mix 2D a 3D obrazovek, které ve finále tvoří celkem příjemné pokoukání. Kladně můžeme hodnotit i ovládání, jelikož vše ovládáte pomocí dotykové obrazovky.

Spore Creatures má na Nintendo DS nahradit PC verzi. Ovšem i přes výtečnou hratelnost, pěkný editor příšerek a dlouhou kampaň, obsahuje několik vetších či menších chyb, které mi zabraňují udělit hře o stupínek lepší hodnocení. Pokud navíc máte PC a možnost koupit si Spore právě na něj, nemáte ke koupi DS verze moc důvodů.

Spore Creatures

ds
EA, Maxis