Spongebob SquarePants: The Cosmic Shake

Martin Pilous, 31. 1. 2023 20:04
SpongeBob SquarePants je jméno, které zná téměř každé dítě na světě. Navíc díky tomu, že se SpongeBob objevuje na obrazovkách už od roku 1999, jedná se o populární animovanou postavičku i mezi dvacátníky a třicátníky. Zatímco seriál se už pyšní téměř třemi stovkami odvysílaných epizod, ve videoherním světě má na kontě přes 20 velkých titulů. Nejznámějším je však SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated, který vyšel jako remake původní hry z roku 2003. Uběhly necelé 3 roky od jeho vydání a SpongeBob se znovu vrací. Tentokrát s titulem SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake, který po mnoha letech přichází s naprosto novým příběhem a dobrodružstvím. Na úvod řeknu, že předchozí SpongeBob byl vcelku solidní plošinovkou, a proto jsem se docela těšil na nové dobrodružství z tohoto bláznivého univerza.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 (testováno na konzoli PlayStation 5)

A SpongeBob a jeho přátelé rozhodně nezklamou, pokud čekáte další šílenou zápletku ohledně hrozby nad celým Zátiším Bikin. Naši oblíbenou žlutou houbu nenapadne nic lepšího, než že chce všem ve městě splnit přání za pomoci kouzelného želé. Vše se ale vymkne kontrole a dojde k narušení časoprostorového kontinua. To má za následek, že celé Zátiší Bikin je doslova vzhůru nohama a SpongeBob se musí vydat do alternativních světů, aby své přátele zachránil a přivedl zpět. Příběh je v základu opět velmi jednoduchý, aby ho pochopili i nejmenší hráči, ale to mi ve výsledku rozhodně nevadilo, zvláště když je okořeněn o pro seriálovou předlohu charakteristický humor. Příběh každopádně slouží pouze jako jednoduché pojítko k tomu, proč se oblíbená žlutá houba jednou prohání po filmovém place a jindy zase v pravěku nebo například na středověkém hradě.

Ačkoliv vás hra vezme do různých a rozmanitých oblastí, tak pro mě bylo velkým zklamáním zjištění, že hratelnost je hodně jednoduchá a tvůrci se nesnažili hru od minula nijak inovovat a přijít s něčím novým. Zkrátka a dobře tu je SpongeBob, který tentokrát navíc celou hru táhne zcela sám. Poněkud nepochopitelně se totiž tvůrci vyhnuli tomu, že by hru oživili hraním za další postavy – Patrik, Sandy nebo třeba pan Krabbs tu hratelní nejsou. To se v předešlém titulu podařilo a hratelnost skutečně ozvláštnilo a udělalo rozmanitější.

SpongeBob se sice postupně během svého dobrodružství učí nové schopnosti, jako je například karate kop nebo nasávání nepřátel do vaku a následný výstřel naakumulovaných soupeřů. Některé prvky jsou fajn, ale přicházejí poměrně pozdě, takže si s nimi moc zábavy neužijete. Problémem také je i to, že na samém začátku neumí hlavní hrdina téměř nic. Musíte také počítat s tím, že tento díl je silně zaměřen na mladší publikum. U hry Battle for Bikini Bottom se vývojářům podařilo přijít s celkem dobrým kompromisem ohledně obtížnosti, a díky tomu si ji dokázali užít jak mladí, tak i starší hráči. Tady je obtížnost poměrně nízká. Sem tam jsem sice zemřel, ale po zcela zbytečné vlastní chybě. Hra tedy pro starší hráče nepředstavuje moc velkou výzvu a kvůli tomu může být chvilkami i nudná.

Hra využívá Zátiší Bikin jako lobby a do zbytku světů se dostanete přes portály poté, co dokončíte ten předchozí. Hratelnost je omezena pouze na to, že běháte po předem připravených lineárních úrovních a likvidujete nepřátele a všudypřítomné bedny. Souboje jsou velmi snadné, a dokonce ani bossfighty nepředstavují výraznější výzvy. Hra ani nevyužívá většího počtu různých typů nepřátel, kteří se tak záhy začnou opakovat. Želé potvory budete likvidovat zejména zblízka, neboť útoky z bublifuku slouží spíše ke znehybnění soupeře.

Kromě bedýnek z nichž vám padá herní měna, můžete ještě sbírat collectibles, které jsou ukryty napříč různými zákoutími jednotlivých úrovní. Jedná se o zlaté obracečky, zlaté mince a dokonce budete hledat i úkryty Planktona. Zlaté mince vám při dostatečném počtu umožní odemknout vyšší úroveň skinů pro hlavního hrdinu. A ty následně kupujete za želé kuličky. Kromě toho, že tak SpongeBoba můžete mít jako jeskynního muže, roztomilou květinku, piráta a mnoho dalšího, tak je to příležitost, jak vás utahat na trofejích, potažmo achievementech.

Hra není příliš dlouhá. Dá se dokončit za nějakých 6-7 hodin. Po dokončení budete mít přibližně polovinu trofejí dokončenou, takže se můžete pustit do vyčištění všech úrovní, neboť hra vám je zpřístupní, a dokonce lze opakovat i bossfighty. Přibližně dalších 5 hodin vám tak bude trvat kompletní dokončení hry, což není velká porce, ale pro menší hráče to je dle mého akorát. Nesmíme navíc zapomínat, že se prodává za cenu jen 899 Kč.

Během první hodiny nebo dvou jsem byl ze hry nadšen a slušně jsem se bavil, ale následně jsem zjistil, že hra se neustále opakuje a vlastně mě i kvůli tomu přestává bavit. Jede si svou jistotu a odmítá uhnout ze zajetých kolejí, aby přinesla něco nového a neokoukaného. Je to znát i na úrovních, které vás kromě hlavní cesty nikam moc nepustí a vy tak jdete převážně koridorem, kde je sem tam něco ukryto. A to je velká škoda.

Byl jsem poměrně překvapen vizuální kvalitou hry s příjemným uměleckým stylem, protože ta se dokáže vyrovnat i nejnovějším dílům seriálu a mnohdy je možná i překonat. Jenom mě trochu mrzí, že se hra vyvíjela pouze pro předešlou generaci konzolí. Na konzoli PlayStation 5 tak hrajete verzi pro PlayStation 4, u níž chybí jakákoliv podpora ovladače DualSense nebo třeba rychlé načítání z SSD disku. Sem tam se vám hra i na chvilku zastaví a pak se zase rozběhne. Potěšil mě však humor, který je typická pro seriál. Hra s ním vůbec nešetří a je navíc hodně povedený. Kromě dobře zvládnutého humoru nechybí ani spousta populárních postav, které navíc dabovali všichni původní dabéři ze seriálu. Zamrzí ale absentující česká lokalizace a zejména u SpongeBoba bych se nebál hovořit o chybějícím dabingu, který by potěšil nejednoho malého hráče. A to i proto, že český dabing u této bláznivé série je vskutku zdařilý.

SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake je roztomilým videoherním přírůstkem pro mladší publikum, ale oproti svému předchůdci nemá moc co nabídnout starším a zkušenějším hráčům. Pokud jste fanoušky SpongeBoba, věřím, že díky použitému líbivému grafickému zpracování, oblíbeným postavám a humoru si hru dokážete přes některé menší i větší nedostatky užít. Doufejme ovšem, že se další SpongeBob poučí ze svých aktuálních chyb a bude daleko lepší.

SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake

ps4xonexsxps5nsw
THQ Nordic , Purple Lamp Studios