Konzolista.cz

Splinter Cell: Conviction

recenzepondělí 26. dubna 2010Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Splinter Cell: Conviction
Herní vydavatel UbiSoft ještě před vydáním čtvrtého dílu Splinter Cellu s podtitulem Double Agent oznámil, že začal pracovat na pátém díle, který se bude jmenovat Splinter Cell: Conviction a přinese nám úplně jiný herní zážitek, než na který jsou fanoušci série zvyklí. Tehdy ještě nikdo nečekal, že se vývoj potáhne dlouhá léta a že se celá hra několikrát vyhodí do koše a začne se znova. Po dlouhém vývoji hra konečně dorazila na pulty obchodů, přičemž se objevila jen ve verzi pro Xbox 360. Pojďme se podívat, proč Microsoft hře tolik věřil a zajistil si její exkluzivitu.
Série Splinter Cell není tak příběhově svázaná jako například její slavný vzor Metal Gear Solid, ale u hraní nejnovějšího dílu Conviction budou mít určitou výhodu ti, co nějaký ten dřívější díl hráli, nejlépe všechny. Ovšem není to nutné, protože hra se ke všemu důležitému vrátí a dokonce nebude chybět jedna mise z dob, kdy Sam Fischer navštívil známou válkou zmítanou zemi. Nyní už ale k samotnému novému Splinter Cellu, který se odehrává tři roky po událostech v Double Agent. Sam Fischer se nachází na Maltě, kde se snaží spřádat plány na svoji děsivou pomstu, protože mu umřela jeho dcera Sarah. Sam tak chce zjistit, kdo za její smrtí stojí a hodlá jít i přes mrtvoly, a to doslova. Důležitou součástí příběhu je tentokrát i to, že už Sam nepracuje pro agenturu Third Echelon, ale nyní jde tvrdě po ní, protože si myslí, že právě ona stojí za smrtí jeho milované Sarah. Více už bohužel neprozradíme, protože bychom vás ochudili o velké příběhové zvraty, kterých je opravdu hodně. Nakonec se totiž zapletete do daleko většího spiknutí, než to na začátku vypadalo. Pojďme se nyní raději podívat na samotnou hru. Už při oznámení hry vývojáři prohlašovali, že nás čeká tak trochu jiná hra se spoustou změn. No změn, vývojáři celou hru pojali totiž úplně jinak, než předchozí díly a když už jde o pomstu, tak ze Sama udělali neporazitelnou vraždící mašinu, která likviduje nepřátele ne po desítkách, ale rovnou po stovkách. Stealth prvky jsou tentokrát ty tam, ačkoliv se najdou úrovně, kde upoutáním pozornosti nepřátel hra skončí. Vývojáři nyní vsadili převážně na akci, které je ve hře opravdu požehnaně. Samotné akci navíc nahrává skutečnost, že úrovně jsou navrženy dosti lineárním způsobem, takže přímo vybízí si cestu vystřílet, než přelézat z jedné krabice na druhou. Akce má poté za následek, že celá hra má velmi rychlý spád a z prvních ne moc povedených levelů se rychle dostanete do části, od které hra začne gradovat a udrží si velmi dobrou tvář až do konce hry, který je naprosto skvělý. Co se týče samotných levelů, ve kterých se budete pohybovat, tak je nutno říci, že si s nimi vývojáři pohráli a každý level je jiný, má vlastní design a nikdy nenajdete lokaci, která by se opakovala. Level design navíc jako zbytek hry graduje až v závěru a taková honička po Washingtonu DC je jednou z částí, na kterou jen tak nezapomenete. Co je ovšem také nutno říci je to, že vývojáři celý Splinter Cell: Conviction stavěli tak, aby ho mohli hrát jak sérií ošlehaní borci, tak úplní začátečníci. Tento fakt se podepsal na hodně zjednodušených věcech. Dobrou ukázkou je třeba zadávání úkolů, které se vám vypisují na zdi samotného levelu, což vypadá velmi pěkně. Nemusíte tak přepínat do deníčku, kam se vám záhadně vypíše další úkol. Na zdi úrovně se vám kromě úkolů promítají i Samovi vzpomínky a spousta dalších užitečných věcí. Rozhodně jde o novinku, kterou je nutné pochválit. Dost zjednodušena byla i samotná akční část, která přináší i možnost boje nablízko. Tyto souboje vypadají velmi dobře, přičemž Sam má k dispozici spoustu zakončovacích komb, které oku jenom lahodí. Je ovšem také nutné zmínit fakt, že souboje nablízko jsou i velmi efektivní a jen málokdy se vám stane, že by nepřítel vzdoroval. Většinou ho po vašem výpadu nezachrání ani svěcená voda. Když už jsme u soubojů nablízko, tak musíme zmínit i velmi povedený systém vyslýchání. Během něho Sam chytí protivníka za krk a pomocí tlačítek omlátíte hlavou o zeď, prorážíte jím předměty a provádíte mu samé nepěkné věci, aby začal zpívat. Po vykecání úplně poslední informace mu Sam vždy zlomí vaz. Ke zjednodušení hratelnosti pomáhá i nový systém Mark & Execute. Pomocí něho si po každém souboji můžete označit dva nepřátele pomocí RB, přičemž po stisknutí Y je Sam bleskově vyřídí. Tuto novinku před vydáním hry vývojáři hodně vyzdvihovali, ale my musíme říci, že jsme jí během hry využili opravdu minimálně. Jeden odstaveček si necháme pro umělou inteligenci, která je i na nejnižším stupni obtížnosti na celkem dobré úrovni a dokáže hráči pořádně zatopit. Na vyšších obtížnostech se z nepřátel stávají docela konkurenceschopní protivníci, přičemž tomu napomáhá i fakt, že Sam Fischer tentokrát vydrží jen pár ran. Přesto si nejde nevšimnout, že umělá inteligence občas vykazuje docela dost chyb, což zejména na otevřeném prostranství působí jako pěst na oko. Nepřátelé se totiž skoro vůbec nekryjí a občas se dokonce stane, že vám naběhnou pod hlaveň vaší zbraně. Všimli jsme si také, že jich k vám někdy naběhne celá skupinka, což hlavně v malých prostorech znamená skoro jistou smrt. Přesto jde umělou inteligenci hodnotit jako vesměs podařenou a určitě nedělá hře ostudu. Už jsme viděli horší. Kromě hry pro jednoho hráče nabízí Splinter Cell: Conviction i režimy pro více hráčů. Především stojí za vypíchnutí kooperativní režim, který zde dostal svoji vlastní příběhovou část, jenž se odehrává před samotnou hrou. V ní se chopíte dvou agentů Archera a Kestrela, přičemž celou tuto kampaň můžete absolvovat s kamarádem přes službu Xbox Live nebo na rozdělené obrazovce. Je nutno říci, že celý kooperativní režim je velmi povedený a na první zahrání vám vydrží i několik hodin, což je určitě potěšující informace. Kromě kooperativní kampaně tu poté máme ještě nepříběhové režimy, kde jde většinou o eliminaci přibíhajících vln nepřátel nebo o infiltraci na zabezpečené území. Tyto režimy také prodlužují herní dobu, ale už ne tak zásadně. UbiSoft hru Splinter Cell: Conviction oznámil před několika lety. Od té doby se vývojáři neustále prali se samotným konceptem hry a několikrát ho museli předělávat, což se poté podepsalo na několika odkladech a ztracených letech. Doba jde pořád kupředu, a zatímco se vývojáři prali s hratelností, samotná hra zastarávala po technické stránce. Splinter Cell: Conviction totiž běží stále na modifikovaném Unreal 2 enginu, což je v dnešní době docela k nepochopení. Ačkoliv se vývojáři snažili, aby engine co nejvíce překopali, pořád je vidět, že to nejlepší má už za sebou a chybějící efekty, na které jsme zvyklí z jiných her, jsou toho důkazem. Co rovněž zamrzí, je fakt, že hra neběží ani v HD rozlišení, takže na velké televizní obrazovce je docela hodně rozmazaná. Při samotné hře během akce si tohoto nešvaru ani moc nevšimnete, ale hlavně při renderovaných filmečcích je to hodně znát a vypadají přímo odpudivě. Na druhou stranu je ale nutno dodat, že Splinter Cell: Conviction běží celou dobu naprosto v pohodě a ani jednou jsme nezaznamenali, že by se zpomalil. Co musíme v tomto odstavečku pochválit, je naprosto skvělá filmová hudba, pod kterou je podepsané duo Kaveh Cohen a Michael Nielsen. Tihle dva dokázali vytvořit soundtrack, který skvěle podbarvuje samotnou akci na televizní obrazovce, ale vytváří i velmi dobrou atmosféru. Co rovněž musíme pochválit, jsou i všelijaké zvuky, od střelby až po výbuchy. Zapomenout nesmíme zmínit ani velmi vydařený dabing všech hlavních aktérů. Splinter Cell: Conviction není vůbec špatnou hrou. Chytne vás svou velmi dobrou hratelností, filmovým zpracováním, do detailu propracovaným příběhem a výtečnou hudbou, ale trošinku zklame možná až velkou akčností a také délkou. U ní se ale musíme přiznat, že jsme hru hráli zhruba šest hodin na první pokus. Na druhý už jsme hru dohráli za o poznání kratší dobu. Pokud jste fanoušci série, tak od nás asi doporučení zrovna nepotřebujete. Ostatním ale nákup vřele doporučujeme. Zatím jedna z nejlepších Xbox 360 exkluzivních her tohoto roku.

Hru na recenzi věnoval herní obchod GameLeader
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (30)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Lukas
Lukas #Let´s Rock

tahle hra je nářez

satan666

sice jsem ho jěště nehrál,ale viděl jsem na to dobrý videa a kámoš řikal že je to fakt dobrý

Lamps
Lamps #Lamps

No.. IGN :D

Marv8
Marv8 #Assassin

Zavorka:ide aj o styl akym hrajes ale aj IGN povedalo ze hru presli za 26 hodin...

Maredemaser

Hraju a dost mě to chytlo i když tý akce je tam opravdu moc..

Marv8
Marv8 #Assassin

okolo 20 hodin [s3]

stillalive

rozesmálo mně jak tu někdo píše s naprostým přesvědčením že SC:C je stejně dobrý jako MGS [s14] Taky bych chtěl mít tolik optimismu [s14] Ale MGS je značka, která už celá léta nenašla konkurenci a vždy jej dokázal překonat jen další díl MGS a MGS4 zvedl laťku hooodně vysoko...Ale nespochybňuju kvality SC...Dřív jsem pařil všechny a jsou to kvalitní hry, ale to srovnání s MGS je trochu směšné...Minimálně příběh se absolutně nechytá na příběh MGS

Fenix

spajda1132: mě to vysvětlovat nemuisíš však sem to tak napsal že to nemchápu :D Jak muže bejt MGS špičkou žanru když je SC jen průmernou hrou (dle některých tady) ... pro mě je stejně tak dobrej :) já tu hru jenom chválím :D

Dexter.J
Dexter.J #YakuzaLord

na MGS nemá ani zdaleka ( a to jsem sakra hard-core fanda yakuzy), ale když už, tak Kenzan [s14]

ApsidalTill
ApsidalTill #One/U/PS4

hral si Yakuza 3 a môžeš niečo také napísať?! [s14]

Dexter.J
Dexter.J #YakuzaLord

ono se rychle zapomíná, když tady napaříte desítku každé chujovině [s6] Tím ovšem nemyslím Mass effect 2. Tam s hodnocením plně souhlasím. SC Conviction budu komentovat, až si ho zahraju. Zatím je pro mě nejlepším dílem Chaos theory.

A nejlepší hrou této generace konzolí jedině MGS4.

spajda1132
spajda1132 #MGS4 10/10

Fenix - Pro mě je SC stejně dobrá jak MGS nevidím důvod proč by MGS solid měla bejt špička žánru a stejně dobrej SC jen

průměrnou hrou ... SC šlape na paty MGS a poslední díl hodně povedený nastupce Chaos therotory a s čistým svědomím mužu říct že to byl jeden z nejlepších dílů SC ubec

Splinter Cell je kvalitní série, ale MGS na paty nikdy nešlapal.....protože MGS je někde úúúúúúplně jinde

Kachlo
Kachlo #BOSS

Jsem myslel, že vyšla koncem minulého roku, ale myslet je hovno vědět mno :) příště si dam pozor

tekken90
tekken90 #MGS4 10/10

Sakra, zapomenout na desítkovou hru za necelý 3 měsíce je fakt umění :D A já si naivně myslel, že desítkový hry jsou takový hry, na který člověk vzpomíná do konce života :D:P

Kachlo
Kachlo #BOSS

Na ME2 jsem si nevzpomněl. Moje chyba. Napraveno

Fenix

Bananek: ty seš vůl s tebou o něčem diskutovat jen sem reagoval na to že na mass E2 nikdo nezapoměl jak psal o nic jineého nejde tak nevím co taj řešíš :) :) neřešíme hodnocení a kvalitu titulu víš :DS

Banan

Fenix vzpamutuj se, jakou narazku na ME2? Vydyt ma pravdu, ME 2 vysel pred tremi mesici (letos) a autor recenze oznaci SC:C za nejpovedenejsi "exkluzivitu"? To si nak protireci,ME2 dostal 10/10

Fenix

Bananek: jestli sis nevšimnul reagoval sem na F4RR3LL a jeho narážku na MS2 stejně tak jako on sem si rejpnul do PS 3 only hráčů :D

PS3Fanboy : Pro mě je SC stejně dobrá jak MGS nevidím důvod proč by MGS solid měla bejt špička žánru a stejně dobrej SC jen

průměrnou hrou ... SC šlape na paty MGS a poslední díl hodně povedený nastupce Chaos therotory :) a s čistým svědomím mužu říct že to byl jeden z nejlepších dílů SC ubec :D :D

Banan

Fenix: na vynikající Uncharted 2 a God of War 3 si dovolím říct nikdo nezapoměl (každá z her vyšla v jiném roce v rozmezí 5 měsíců) ale to ME 2 a SC:C ne.Mass Effect 2 je poloviční exkluzivita díky PC verzi, tak jako SC:C, ale stejně netuším, proč to sem taháš .... Úplně mimo mísu

dEvilPS3
dEvilPS3 #G4M3R

s par vecma bych nesouhlasil. Treba s tim, ze hra je rozmazana...hral jsem to na 106cm fullHD a nemel jsem zadny problem. A to mark and execute, pouzival jsem ho hodnekrat a je to opravdu super vec. Jen me stve to neustaly prepinani do cernobila.

PS3Fanboy
PS3Fanboy #Ni no kuni

Fenix

Řika ti něco MGS (Metal Gear Solid) to je spička v žanru. Jinak Splinter Cell je a vždy bude pruměrná serie tedy pro mě a je fuk na jakou konzolu je.

F4RR3LL_CZ

nejlepší Exluzivka na Xbox 360 je Fable 2, pak Halo Wars.

Fenix

F4RR3LL_CZ: Stejnej případ jako když vyšel GOW 3 tak z ní každej dělal jak mega uber super a zapoměl přitom na tak vynikajcí Unch 2 kterej vyšel asi 4 před GOWem.... a taky už o něm moc nemluvíte :D :D :D

F4RR3LL_CZ
F4RR3LL_CZ #F4RR3LL_CZ

Nejlepší xbox exkluzivní hra roku? To už každý zapoměl na vami tolik vychvalovany Mass Effect 2? [s15] .

Fenix

Napsal bych to asi takhle ... Král je mrtev , at žije král a tahle hra patří mezi špičku žánru at svojim gameplayem , svojí grafikou anebopříběhem ... Někdo nadává na slapší grafiku ale vemte si to že ta hra rendruje v real timu barevnou a černobílou instcenaci a tohle udělat je asi dost složitý a jim to funguje bravurně :) prostě tahle hra je bomba a je jí řadím mezi games the years 2010 :D :D :D pro mě určitě a jedna z nej her pro xbox 360

Kachlo
Kachlo #BOSS

Tak abych také napsal svůj názor do komentářů. Mě třeba moc nebraly předešlé díly, ale Conviction jsem si zase hodně užil, takže za mě rozhodně ano :)

Banan

Já se tedy musel trochu přemáhat, abych to dohrál. Ale hra to je kvalitní o tom žádná. Nesedlo mi akční pojetí celé hry

ApsidalTill
ApsidalTill #One/U/PS4

tiež neviem o žiadnom sklamaní, hra je úspešná vo väčšine recenzií u top web stránok .. link

J.T.honza
J.T.honza #GuitarHero

no jak tak čtu všude možně ty recenze, které mnohdy mluví spíše o zklamání, než nabušené akci, tak si říkám, že jak to nakonec vyjde na PS3, tak to možná ani už nebudu chtít... [s8]

ApsidalTill
ApsidalTill #One/U/PS4

perfektná hra, zatiaľ top tohto roka [s7] sú to defacto dva príbehy v jednej porcii a super hratelnosť v co-ope ako aj single

Dexter.J
Dexter.J #YakuzaLord

Pořád váhám, jestli koupit nebo ne. Starý Splinter celly miluju, ale tohle vypadá až moc akčně a jednoduše [s8]