Shadow Warrior 3

recenze  12
Martin Šmíd, 24. 6. 2022 11:41
Pořád rád vzpomínám na školní časy, když jsem chodil na počítačový kroužek a tam s kamarády hrál hodně krvavou akční hru Shadow Warrior studia 3D Realms. Ta si nás získala nejen povedenou kampaní, ale hlavně multiplayerovou částí, v níž jsem s kamarády nahrál desítky hodin. V roce 2013 přišlo studio Flying Wild Hog s rebootem této značky, který přinesl rychlou chytlavou akci v moderním hávu, navíc se mu povedlo zachytit ducha originálu, takže potěšil nejen nové hráče, ale také fanoušky. O devět let později tu máme třetí díl, který má celý příběh oblíbeného a hodně ukecaného hrdiny Lo Wanga zakončit. Během vydání jsme se bohužel hře nemohli věnovat, ale protože je nyní součástí předplatného PlayStation Plus, můžeme se k ní se zpožděním vrátit.

Hra Shadow Warrior 3 příběhově navazuje na druhý díl, kdy se Kamiko proměnila v obrovského draka, aby zapečetila bránu mezi světem lidí a stínů. Jak už to ale tak bývá, vše se zvrtne a drak začne likvidovat svět, takže hlavní hrdina Lo Wang musí opět do akce a draka zabít. Naštěstí na to není sám, protože je doprovázen starými známými přáteli. Jak jste možná už pochopili, příběhově se jedná o přinejlepším Bčko a na nějakou originalitu nebo propracovanou zápletku se spoustou zvratů se tu nehraje. Protože je tu příběh opravdu jen do počtu a záminkou popadnout zbraně, nováčci nemusejí znát ani moc předchozí události. Na druhou stranu se mi ale líbí, jak je zahrán poblázněný hlavní hrdina, který má perfektní dabing (o ten se postaral nově herec Mike Moh, důvod přeobsazení raději nebudu moc rozpitvávat) a neváhá neustále vše kolikrát vtipně komentovat, ať už nastalou situaci nebo likvidaci protivníků.

Protože první díl Shadow Warrior slavil u hráčů obrovský úspěch, rozhodli se vývojáři pokračování pojmout v daleko větším měřítku a zahrnout do něj lootovací prvky, zbraně s různými statistikami, propracovanější RPG elementy a další mechaniky. Tento posun spíše k Borderlands se ale moc fanouškům nelíbil, hlavně z toho důvodu, že hra ztratila svoji identitu. Naštěstí si to uvědomili i vývojáři. Výsledkem je, že se Shadow Warrior 3 vrací ke kořenům série a jde opět o hodně lineární a svým způsobem bezduchou řežbu plnou krve a všelijakých brutálních výjevů, jakou byl už stařičký předchůdce z roku 1997, avšak v moderním provedení. A díky bohu za to, protože jde o velmi dobrou zábavu.

Hru s nápisem Shadow Warrior si určitě každý kupuje hlavně kvůli tomu, aby zlikvidoval co nejvíce různých démonů a dalších kreatur, no a to třetí díl nabídne měrou vrchovatou. Dalo by se říci, že jde o jednu velkou akční jízdu, během níž nemáte moc šanci si odpočinout. Jak už jsem zmínil, úrovně jsou nyní naprosto lineární, ale na druhou stranu mají solidní design a jsou i rozmanité, takže jsem neměl pocit, že bych přešlapoval na místě. Pokud jste hráli třeba poslední DOOM, který byl pro vývojáře Shadow Warrior 3 velkou inspirací, struktura levelů vás moc nepřekvapí. Jsou totiž tvořeny menšími plácky, kde se bojuje s vlnami protivníků, no a tyto plácky jsou poslepovány chodbami či různými uličkami, v nichž se musí skákat či překonávat různé překážky. Na rozdíl od DOOM Eternal jsou tyto skákací pasáže dost zjednodušeny a dobře se překonávají i díky vyladěnému ovládání na gamepadu. Vlastně si nepamatuji, že bych měl s nimi nějaký větší problém. Dá se tedy při nich odpočinout od akce a připravit se na další.

Hlavní je ale akce s docela velkým množstvím nejrůznějších protivníků. Mezi nimi jsou různí mniši, samurajové a démoni různých tvarů a velikostí, navíc vývojáři nové druhy servírují až prakticky do konce, takže i v závěru dokáže hra v tomto překvapit. Hodně se mi během hraní líbilo, že jsem na mnohé protivníky musel jít s jinou taktikou. Nestačí tedy mnohdy jen držet R2 a střílet, ale je třeba nutné si počkat na správné načasování a třeba i odkrytí slabého místa. Kromě řadových protivníků vývojáři připravili i dva docela povedené souboje s velkými bossy. Je škoda, že jich není více.

Druhý Shadow Warrior nabídl hned několik desítek zbraní, z nichž bylo docela těžké si vybrat svého favorita. Třetí díl je o poznání skromnější, je tu jen šest palných zbraní, ale každá je hodně účinná, zábavná a je radost ji používat na likvidaci démonů. Na začátku dostane hlavní hrdina základní pistolku, ale záhy se přihlásí ke slovu i účinná brokovnice, railgun, granátomet nebo vystřelovač ozubených kotoučů, který jsem si hodně oblíbil, hlavně na velké silné protivníky. Každou zbraň je možné vylepšovat, ale nečekejte, že se jejich funkce nějak dramaticky změní. Většinou se stanou jen o něco silnějšími a bude možné mít do nich více nábojů. A to se i hodí, protože náboje docela rychle dochází, čímž vývojáři neustále nutí hráče, aby zbraně měnil a přizpůsoboval v arénách strategii. Je to chytré řešení, které funguje a má za následek, že souboje nesklouznou do nudné rutiny.

Kromě palných zbraní ovládá hlavní hrdina Lo Wang i svoji pořádně ostrou katanu, kterou je možné doslova protivníky porcovat. Z nichž pak po takové likvidaci padají náboje, ale také zdraví či zlatá energie. Ta nabíjí speciální ukazatel, který když je plně nabitý, můžete dát protivníkovi finální úder. Řadový protivník vám po něm dá zdraví, menší boss pak svoji Gore zbraň, kterou můžete na malou chvilku využívat. Souboje tak rázem jsou ještě rozmanitější, navíc menších bossů je docela dost a každý má svoji unikátní zbraň, kterou je zábavné používat. Co jsem v arénách během soubojů s protivníky ocenil, je jejich přehlednost, a také se mi líbilo, že sem tam obsahují pasti, které je možné aktivovat a v jednom okamžiku skrze ně zlikvidovat i početnou skupinku nepřátel. Samozřejmě dosti krvavým a brutálním soubojem.

Ačkoliv není Shadow Warrior 3 originální, po celou dobu jsem se vlastně docela dobře bavil. I proto je škoda, že nejde o moc dlouhou hru, protože jsem všechny levely na střední obtížnost proběhl za nějakých pět hodin, což je docela málo i vzhledem k cenovce. Vývojáři si sice neříkají plnou cenu, ale i tak by měla být nižší, vzhledem k výdrži. Kromě kampaně totiž hra Shadow Warrior 3 nic jiného neobsahuje, ani třeba multiplayerovou část, a znovuhratelnost také není zrovna velká. A možná i proto je dobře, že je v nabídce předplatného PlayStation Plus, takže si ji hráči na PlayStationu mohou zahrát za menší poplatek.

Je trochu s podivem, že hra Shadow Warrior 3 vyšla letos na jaře a nedostala žádnou nativní verzi pro konzole současné generace PlayStation 5 a Xbox Series X/S. K dispozici je pouze pro starší konzole PlayStation 4 a Xbox One, ačkoliv na nových konzolích je možné si ji zahrát v rámci zpětné kompatibility, ovšem bez jakýchkoliv dalších výhod. Že hra vyšla pouze na staré konzole je nejvíce poznat na nižším rozlišení, ale na druhou stranu musím říci, že i tak hra vypadá více než dobře a rozhodně neurazí. Prostředí má spoustu detailů a je krásně barevné, a ani nepřátelé, kterým je možné usekávat části čela nebo je jinak mrzačit, na tom nejsou špatně. Do toho vývojáři nešetří ani pěknými efekty. Ve výsledku tak opravdu zamrzí jen nižší rozlišení, případně horší textury v dálce a horší vyhlazování. Co ale oceňuji nejvíce, je skutečnost, že už na starých konzolích hra běží naprosto hladce v 60fps, a to i během těch vizuálně nejnáročnějších scén. Pokud by měla jen 30, byl by to průser u takhle rychlé akce, ale 60fps je dostačující, ačkoliv na nových konzolích by se určitě podařilo vývojářům vymáčknout ještě vyšší číslo. Co se dá ale dělat.

Pochválit ale mohu i rychlé nahrávací časy. Když jsem sem tam zemřel, vrátil jsem se po pár vteřinách zpět do akce. Co ovšem už nemohu pochválit, je sem tam nějaký ten bug, který i třeba znemožňuje postup dál. Jednou se mi bugnul první boss, který nešel zabít, později pak i normální protivník, takže jsem musel celé střetnutí opakovat. Tohle by se dít nemělo a je škoda, že tyto drobné, ale hodně otravné nedostatky, vývojáři nedokázali ani po několika měsících opravit.

Shadow Warrior 3 není sice moc originální, ale jde o slušnou krvavou akční jízdu, kterou jsem si ve výsledku hodně užil. Hlavně díky zábavné hratelnosti, kvalitně navrženým střetům s rozmanitými démony a slušnému designu. Jen je škoda, že je hra tak krátká vydrží na jeden maximálně dva večery. Pak už nemá bohužel co nabídnout. I proto musím jít ve výsledku níže, ale i tak mohu Shadow Warrior 3 doporučit všem fanouškům žánru a předchozích dílů.

Shadow Warrior 3

ps4xoneps5xsx
Devolver Digital, Flying Wild Hog