Serious Sam 3: BFE a Jewel of the Nile

Martin Šmíd, 23. 10. 2012 10:45
Těžko někdo na začátku maloval Serious Samovi takovou úspěšnou budoucnost, v níž se stane mezi hráči vyznávající akci velkou celebritou. Tehdy neznámé chorvatské studio Croteam vytvořilo akční hru, která si na nic nehrála. Hlavním úkolem bylo postřílet co nejvíce monster, zabít hlavního zlosyna a spasit svět. Před rokem vyšlo na PC regulérní třetí pokračování, které se nyní dostalo i na Xbox 360 skrze Xbox LIVE Arcade. Že Sam neztratil nic ze svého charismatu a zábavnosti, vás nyní přesvědčí naše recenze.

Serious Sam 3: BFE
Asi by bylo bláhové si myslet, že vývojáři nyní přijdou s nějakým duchaplným a propracovaným příběhem. O něm nikdy Serious Sam nebyl, a troufám si říci, že by něco hlubšího značně nabořilo koncept, jaký vývojáři od začátku preferují. Přesto příběh se odehrává v době, kdy je lidstvo na Zemi vyhubeno, mimozemští neřádi vyhráli v čele se svým vůdcem Mentalem, a jediný Sam a jeho organizace stále bojuje za lepší zítřky. Naděje přeci umírá úplně poslední. I když se jedná už o třetí díl, vývojáři se nebáli vrátit úplně na začátek, proto název before first encounter, který ukrývá záhadná zkratka BFE. To by bylo několik vět k příběhu, protože hlubší opravdu není a dokonce bych řekl, že jeho scénář se vtěsnal na úplně stejný dlouhý odstavec. Co ovšem celou hru posouvá o něco výše, je charismatický hlavní hrdina, který má neustále nějakou tu hlášku na jazyku. Ačkoliv hlášky působí někdy uměle, při většiny z nich vám Sam vyčaruje úsměv na tváři. Tohle kdysi uměl Duke Nukem, než ho vývojáři pohřbili. Je dobré vidět a slyšet, že jeho duch se reinkarnoval do Serious Sama.

Vše začíná tentokrát v ulicích Káhiry, které jsou naplněny těmi nejnechutnějšími monstry, jaké si umíte představit. Přesto prvně úrovně působí poněkud nudnějším a ospalejším dojmem, ale až se Sam dostane na otevřenější plácky k sfingám, pyramidám, a následně i do jejich útrob, je to ona klasická zábava s dobrou výpravou, tolik charakteristická pro tuto sérii. Level design je po zhruba prvních třech kapitolách z dvanácti opět velmi dobrý, navíc úrovně nabízí i spoustu míst k prozkoumání, takže se nejedná o koridor, známý třeba z Call of Duty. Navíc i oceňuji, že levely jsou opravdu obrovské, takže kolikrát hrajete i čtyřicet minut v kuse, než vás potká nahrávací obrazovka. Jen je možná škoda, že se vývojáři nepustili do odvážnějších inovací, takže levely opět spočívají jenom v tom, prostřílet se hordami nepřátel, najít klíče od dveří, zmáčknout páky a pokračovat do další části. Větší inovace by hře určitě prospěly, protože takto je hratelností Serious Sam 3 úplně stejný, jako první dva díly, které vyšly na Xbox LIVE Arcade v HD verzi. Pokud jste je hráli, absolutně nic vás nepřekvapí, a možná i proto hra působí jako větší datadisk, který dohrajete za zhruba deset hodin.

Nic ale nemění na tom, že vzít si do rukou dvouhlavňovou brokovnici, minigun nebo raketomet, a jít si zastřílet proti kostěným kravám, býkům a další havěti, je pořád hodně zábavné, a ona zábava prakticky neskončí do závěrečných titulek. Zbraní je tu dostatek, jen bych možná ocenil i nějaké ty granáty a další věcičky, které Sam rád v minulosti využíval. Většinou v levelech potkáte staré známé neřády z předchozích dílů, přibudou ale i noví, třeba jakýsi hmyz, který mutací dosáhl větší velikosti. Umělá inteligence nepřátel je opět velmi nízká, pokud vůbec by se dala změřit. To ale zde nevadí, protože hlavní je střílet, střílet a střílet do zástupů potvor. Na nejmenší obtížnost jsou nepřátelé slabí a většinou je hned zdoláte, to na střední obtížnost, třetí ze šesti, už představují docela velkou výzvu, dokonce vás v několika momentech přivedou do stavu nekontrolovatelného vzteku. Protože se ale ukládá téměř na každém rohu, nikdy neopakujete velkou vzdálenost. Většinou začínáte před místem poslední smrti. Pokud náhodou se stane nějaký úsek nepřekonatelný, není problém pustit danou kapitolu s nižší obtížností.

Šílená akce je zábavná sama o sobě, ale co jí ještě posouvá o pořádný kus výše, je kooperativní režim. Sice ho nejde hrát až s dalšími patnácti hráči jako na PC, přesto je pořád velmi dobrý i ve čtyřech skrze Xbox LIVE. Právě kooperace je dost možná na Serious Sam 3: BFE to nejlepší, protože zábava je velmi vysoká a nebudete chtít odejít, dokud neporazíte závěrečného bosse. Pokud náhodou nemáte Xbox LIVE GOLD, není problém si kooperaci užít na rozdělené obrazovce ve dvou. Jestli se tedy chystáte Serious Sam 3: BFE hrát, určitě začněte hned s kooperací s kamarády, protože jen tak si hru maximálně užijete. Záměrně říkám s kamarády, protože najít někoho pro kooperaci, je i po několika dnech od spuštění téměř nemožné. To je určitě škoda. Snad se to do budoucna zlepší a Sama budou čekat lepší zítřky.

Datadisk Jewel of the Nile
Hned od prvního dne je na Xbox LIVE dostupné i první rozšíření Jewel of the Nile. Na něm vývojáři pracovali poslední rok, přičemž na PC vychází rovněž v těchto dnech, takže jeho samostatné vydání na Xboxu 360 se dá určitě tolerovat, a nejde tedy o ono klasické ždímání peněz z chudých hráčů. Od začátku je ale otázkou, jestli toho nabízí tolik nového, aby se vyplatilo do něj těch 1200 MS bodů investovat, což je tolik, kolik stojí celá původní hra. Nejprve doporučuji zakoupit pouze Serious Sam 3, dohrát ho, a pokud se vám bude líbit tak moc, že bez přídavku nebudete moci žít, Jewel of the Nile si kupte.

Pro hráče, kteří mají rádi především singleplayerovou kampaň ale Jewel of the Nile moc není, protože nabízí pouze tři nové úrovně, které jdou dohrát za nějaké dvě hodiny, šikovnější to zvládnou určitě ještě rychleji. Levely Sama nejprve zavedou na pěkný ostrůvek s jedním tajemstvím, aby ho poté čekaly klasické egyptské úrovně, které moc nevybočují z toho, co přinesla původní hra. Oceňuji alespoň přítomnost několika nových zbraní a monster, ovšem u těchto novinek platí, že se jedná staré známé ze starších dílů, na které se ve třetí části nedostalo. Každopádně návrat monstra vrhajícího zelené firebally určitě potěší, stejně tak návrat klasické odstřelovací pušky.

Dalo by se říci, že DLC Jewel of the Nile je určeno především pro ty hráče, kteří preferují hraní klasického multiplayeru s režimy jako Deathmatch, Capture the Flag, Last Team Standing, Instant Kill nebo My Burden. Pro ně je k dispozici několik spíše větších map čerpajících ze singleplayerové kampaně. Hraní je rychlé, dá se u všech režimů zabavit, a to nejen na několik minut. Ostatně Serious Sam si na nic nehraje a předkládá před hráče čisto čistou akci, která byla vlastní třeba prvním dvěma dílům Dooma a dalším podobným hrám. Pokud si chcete na tyto časy zavzpomínat, Jewel of the Nile do Serious Sam 3 je určený právě vám. Zmíněnou multiplayerovou část nemusíte hrát pouze přes Xbox LIVE s hráči z celého světa, ale je tu také podpora rozdělené obrazovky. Na vše vývojáři mysleli.

Audiovizuální zpracování
Serious Sam 3: BFE vyšel na PC před zhruba rokem, kde přinesl i celkem líbivé vizuální zpracování, které bylo dosáhnuto novým enginem. Něco málo z něho jsme mohli ochutnat v HD předělávkách prvních dvou dílů. Xbox 360 verze třetího dílu bohužel není tak pěkná, jako na PC, navíc ji trápí několik technických chyb. Že textury nebudou tak pěkné jako na PC, se tak nějak čekalo, jenomže hru dost kazí jejich neustálé dočítání, a také pravidelné zasekávání, když se ukládá automatická pozice. Menší zadrhnutí by nevadilo čas od času, ale hra má zvyk se kolikrát ukládat i během soubojů s hordami nepřátel, což samozřejmě střet značně naruší. Alespoň framerate se po většinu hraní drží, a jen několikrát se mi stalo, že by viditelně klesl. Většinou se tak stalo v momentech, kdy už se toho dělo na obrazovce opravdu hodně, a to už malá paměť konzole přestává zvládat nápor stovek potvor na obrazovce. Zatímco vizuální stránka je jen dobrá a neohromí, to hudební doprovod je jednou z devíz třetího Serious Sama. Soundtrack se k rychlé akci hodí a značně jí podporuje, takže si ji budete moci plnými doušky vychutnat.

Jestli chcete pouze rychlou akci, v níž pokosíte tisíce mimozemských potvor, aniž byste museli u ní přemýšlet, je Serious Sam 3: BFE ta správná volba. Jen je možná škoda, že se vývojáři nesoustředili více na inovaci herních mechanik, protože hratelností je na tom třetí Sam úplně totožně, jako v předchozích dílech. Hratelnost je ale i tak stále dobrá, a hlášky hlavního hrdiny nezapomenutelné.

Serious Sam 3: BFE

Devolver Digital, Croteam
22. 11. 2011