Scribblenauts Unlimited

Filip Voržáček, 2. 3. 2013 11:45
V současnosti se konzole Nintendo Wii U připravuje na rozběh a příchod nových her, které by ji dostaly do podvědomí více hráčů. Evropa byla na konci minulého roku ochuzena o jednu launch hru, no a právě nyní přišel čas na její příchod do PAL regionu. Tou hrou je druhá část série Scribblenauts, která nese podtitul Unlimited, a vychází nejen na zmíněné Wii U, ale také 3DS a stolní počítače. Protože se tyto tři zmíněné verze od sebe liší, v naší recenzi si zhodnotíme tu nejbohatší, která vyšla na novou domácí konzoli Nintenda, tedy Wii U.

Polský vývojář Jeremiah Slaczka se s prvním zpracováním nápadu vytvořit lingvistickou arkádu pro DS setkal s nevídaným úspěchem a jeho svěží nápad, který v sobě v první řadě obsahoval prvek nenásilného vzdělávání, přitáhl silného investora z Warner Bros. Interactive Entertainment, kterého neměl potřebu dlouze přesvědčovat o investici do pokračování. Tam kde jednička ukázala kouzlo konceptu 2D hry, kde cokoliv napíšete, se reálně přetvoří do virtuální podoby, se Unlimited dostal na dokonalou úroveň a byl vybroušený jako diamant. Co to ale ten Scribblenauts vlastně je? A jaký důvod byste mohli mít při jeho koupi? Základní myšlenku celé značky, jsem vám určitě naznačil ve video blogu Big "N" Live, podívat se na něj můžete níže, ale abyste pronikli hlouběji a objevili kouzlo této IP značky, zkuste pozorně číst.

Každé dítě je od mala vedeno k procesu učení. Rodiče nás vedli k učení, a to nejen jako povinnost chodit do školy, ale i k vlastní vlně poznávání okolí a světa celkově. V dospělosti by však tento proces neměl nijak zpomalit a zapadnout prachem, protože nikdo učený z nebe nespadl a už vůbec ne s dokonalým "já" v krvi. Právě koncept značky Scribblenauts je zde nejen jako forma vzdělávání pro menší, ale i jako způsob učení pro dospělé, a to zábavnou formou. Kdo by nechtěl vlastnit kouzelné pero, které by proměnilo obyčejná slova ve skutečnost? V tomto projektu se sen stává skutečností. Hlavním hrdinou je opět malý Maxwell, který tentokrát bere ono pero a sešit do ruky, za účelem šíření dobroty a pomáhání blízkým. Celá mapa hry je rozdělena do jednotlivých oblastí, které se odlišují zeměpisnou šířkou a podnebím. S Maxwellem se tedy například podíváte na vyprahlou poušť, do vlhkého pralesa, strašidelného domu či na vesmírnou stanici. Každé takové místo pro vás skrývá hlavní myšlenku celé hry, a tou je řešení hádanek pomocí kouzelných pomůcek. Stojí před vámi 2D koncept, ve kterém jednotlivé NPC postavy potřebují pomoc, někdy složitější a někdy jednodušší. Je tedy na vás, jak rychle budete schopni rozeznat jejich problémy a následně napsat to správné slovo na stvoření předmětu či přidělení schopnosti, jako neviditelné, silné či inteligentní. Pokud je tedy někdo žíznivý, máte možností hned několik. Dát mu vodu, dát mu potraviny, zahradní hadici či jen nad jeho hlavu přemístit mrak. Kreativitě se meze nekladou a přesně o ní, je celý Scribblenauts.

Hra obsahuje tisíce a tisíce reálných předmětů, které lze mezi sebou kombinovat na základě požadavků. Wii U verze má navíc o 900 kusů předmětů víc, než zbylé dvě – 3DS a PC. Právě mezi nimi byste našli i licencované Nintendo charaktery (exkluzivní) a předměty jako je například Zelda, Mario a jeho bratr, a to není ani zdaleka všechno. Při testování verze na nejnovější konzolí od Nintenda, jsem se nemohl ubránit pocitu, že Scribblenauts prostě pasuje více do ruky, než na velkou TV obrazovku, což se nakonec i v tomto případě potvrdilo, protože hrát tento projekt na Wii U přes Wii U Gamepad vám dá jasně najevo, co vám vyhovuje více. Pokud tvoříte, je nutné psát na tabletu, přičemž předmět se následně vytvoří na TV, ale zároveň i na tabletu. Proto oči vůbec nemusíte přesouvat z ovladače výše a naopak. Mně koncept off TV play vyhovoval, a tak se jen potvrdilo, že Scribblenauts si člověk užije v první řadě na cestách. Ale ani v mém případě to nebylo žádné zklamání.

Od první hodiny, co jsem začal přes ruce Maxwella skládat jedno puzzle za druhým, tvořit stovky slov a měnit lidi přes adjektiva, jsem se od hry pořádně neodtrhl, dokud sestra Maxwella (Lily, dabuje ji známí hlas Jennifer Hale) nebyla šťastně zachráněna. Právě to je i část jinak nepodstatného příběhu, kde hlavní hrdina musí právě pomocí pomáhání získávat speciální zlaté hvězdy a přinášet je k nohám Lily, čímž jí zachrání. Onen návyk, který jsem si za pár dní na Scribblenauts vytvořil, spočíval především v krásné hravých situacích, kde jsem neustále zkoušel být kreativní a vytvářet předměty v takovém duchu, v jakém prostředí se aktuálně hrálo. Podněcování hravosti v dospělém věku a zároveň trénování znalosti cizího jazyka, tak pro tento fakt je Scribblenauts dnes populární po celém světě a určitě o něm ještě budeme hodně slyšet.

V recenzi nesmí chybět ani zhodnocení technické stránky. Zde se opět hraje na identickém artu jako tomu bylo v první části. Jednoduché animace, doplněné o humor a jasné barvy, tak v takovém duchu si představte obrovský svět, ať už na souši nebo ve vodě. Obraz na Wii U Gamepadu je téměř identický jako na TV (limitovaný samozřejmě jen vyšším rozlišením u televizoru), a ať už budete hrát na tom či onom, určitě vaše oči budou maximálně spokojeny. Grafika a jinak průměrný zvuk skladeb z pozadí, však nijak nebude převyšovat to nejdůležitější, a to hratelnost. Wii U verze disponuje na rozdíl od té přenosné, i editorem předmětů či postav. V něm můžete definitivně pustit uzdu své fantazii, a vytvořit ty nejbizarnější předměty a kombinace různých slovíček, a co je nejdůležitější, tak se můžete se svým výtvorem podělit s celým světem nebo minimálně s vaším friend listem na Wii U.

Kromě režimu pro jednoho hráče, je zde možnost zapojit do hry i další tři kamarády na jedné konzoli (tise chopí remote padu) a společně tak zkoušet řešit hádanky celého univerza. Tato funkce však v zásadě nepřináší nic extra a je tam tak trochu dána zbytečně - doplňkově, protože Scribblenauts je nejzábavnější formou: jeden hráč a milion nápadů všude kolem, jelikož větší část postupu řešení, vyžaduje i trochu bláznivé fantazie více než zdravé logiky, co by mohlo celkovou dobu hraní natáhnout o pár hodin. Mně osobně trvalo přejít hlavní příběh (posbírat 60 hvězd) za tři dny, z čeho jsem denně hrál asi tak 5-6 hodin, ale celková doba strávená s hrou, se natahuje přímou úměrou s vašimi schopnostmi. Pokud tedy máte zájem o jedinečný lingvistický zážitek ve videoherním světě, Scribblenauts je ta správná volba.

Poznámka: Recenze pochází z verze, která musela být stažena kvůli chybějící anglické lokalizaci. Nové datum vydání by mělo být oznámeno v brzké době, takže vás budeme informovat. Více se o Scribblenauts Unlimited dozvíte ještě z videoblogu níže, můžete si rovněž přečíst vše podstatné na nintendo-gen.eu - http://nintendo-gen.eu/ .

Scribblenauts Unlimited

3dswiiu
,