Robert Ludlums The Bourne Conspiracy

Martin Šmíd, 28. 2. 2009 19:06
Spisovatel Robert Ludlum napsal v roce 1980 knížku The Bourne Identity, která se ihned stala naprostým bestseller. Spousta spisovatelů se ho později snažili napodobit, ale originál je originál. V roce 1988 vznikl hraný film na motiv této úspěšné knížky s Richardem Chamberlainem. O kvalitě zpracování si může každý myslet svoje. Každopádně není to tak dávno, co se v kinech objevila Bournovská trilogie s Mattem Damonem. Jasona Bournea se tak zapsal do paměti i těm, kteří doposud s knižní předlohou neměli tu čest. Bylo tak jasné, že se co nevidět dočkáme i herního zpracování. To nyní přišlo pod názvem Robert Ludlums The Bourne Conspiracy. Pojďme se podívat, jak toto zpracování dopadlo.

Hra Robert Ludlums The Bourne Conspiracy popisuje první díl filmové, ale i knižní, trilogie o agentovi Jasona Bourneovi, který nese název Agent bez minulosti. Určitě vám název něco říká. Filmové zpracování začíná ve chvíli, kdy je Jason Bourne vyloven rybářskou lodí a tím zachráněn před jistou smrtí. Herní zpracování ovšem začíná o několik dní dříve a ukazuje tak události, které předcházely pádu Jasona Bournea do moře. Hra tak začíná v přístavu, abychom se prostříleli až na luxusní jachtu, z které budeme sestřeleni nemilosrdně do moře. Od této chvíle se příběh docela rozjede a postupem navštívíme zajímavé lokace v Paříži, Curychu, Vilniusi a Marseille. Během hraní narazíte na spoustu scén z filmu, jako je třeba útěk z americké ambasády ve švýcarském Curychu nebo souboj s odstřelovačem z konce filmu. Náplň misí je tak hodně různorodá, ale bohužel mají jednu nepříjemnou vadu na kráse. Jsou příliš jednoduché a krátké, takže hrou proplujete tak rychle, že se nebudete stačit divit. Za nějakých 3-5 hodin jste na konci, což rozhodně není ani dnešní standart.

The Bourne Conspiracy, jak už jste asi pochopili, je akční hrou viděnou z pohledu a la Splinter Cell či Gears of War. Schválně jsem zmínil tyto dvě hry, protože má s nimi společného spoustu věcí. Stejně jako Sam Fischer je i Jason Bourne agent, který by byl nejradši neviděn a stejně jako v Gears of War i zde budete využívat dnes tolik oblíbený Cover systém. Jako celek to vše působí rozhodně dobrým dojmem, protože všelijaké přestřelky jsou hodně rychlé a nedá se říci, že by byly nudné. Každou si budete užívat i díky tomu, že se neustále mění. K likvidaci protivníků budete využívat nejrůznější zbraně od normálních pistolí s tlumičem, po samopaly a nejrůznější pušky. Zbraní je určitě dost, ale co čeho už takový dostatek není, jsou náboje.

Vývojáři si toho byli vědomi a tak do hry zapracovali i pěstní souboje. Ty probíhají pomocí mačkání dvou tlačítek, ale vždy jinak, protože musíte počítat s tím, že nejste jediní, kdo umí boxovat. Občas se tak budete spíše bránit a vyčkávat na moment, kdy budete i vy si moci uhodit do protivníkovy tváře. Kapitolou samou pro sebe jsou nejrůznější dokončovací komba, která se uskuteční po stisknutí určitého tlačítka. Tato závěrečná komba jsou většinou pokaždé jiná a jen zřídka se opakují. Můžete tak protivníkovy uhodit hlavou o tyč, ale třeba ho i hodit na krabici s elektrickým napětím. Způsobů je opravdu mnoho a většinou si i můžete vybrat, co se vám bude zdát lepší. Kromě přestřelek a ručních bojů si i zajezdíme v autě při automobilové honičce v ulicích Paříže. Tato část hry je bohužel nejslabší, protože auto plave jak v arkádách před deseti lety, takže k reálné jízdě to má opravdu hodně daleko. Navíc auta ani nemají žádný model poškození, takže když nabouráte ve 100km rychlosti do zdi baráku, vše je v pořádku. Stačí zacouvat a rychle ujíždět dál.

Dostáváme se na konec recenze a ta bude patřit technickému zpracování. Robert Ludlums The Bourne Conspiracy využívá modifikovaný Unreal Engine 3.0 a je to hodně vidět. Hra je tak po grafické stránce velmi povedená, všude narazíme na textury ve vysokém rozlišení, ani postavy nevypadají nejhůře, ale nějaký ten detail navíc přesto ve hře chybí. Za co ovšem musíme také vývojáře pochválit, je stabilní framerate, který po většinu hry neklesá. Grafická stránka je prostě velký nadprůměr a tečka. Hudební a zvuková stránka je na tom už poněkud hůře, ale nejde o kdoví jakou tragédii. Prostě průměr.

Robert Ludlums The Bourne Conspiracy není vůbec špatnou hrou. Má svižné tempo, dobře propracovaný bojový systém, vzrušující přestřelky, pěknou grafiku a filmovou atmosféru. Bohužel doplácí na příliš krátkou herní dobu s ne moc povedenými automobilovými honičkami. Každopádně pozornost si Robert Ludlums The Bourne Conspiracy určitě zaslouží, protože se jedná o jedno z nejlepších filmových zpracování posledních let.

Robert Ludlums The Bourne Conspiracy

Sierra Entertainment, High Moon Studios Inc.
3. 6. 2008