Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX

Martin Šmíd, 22. 3. 2020 16:05
Koncem minulého roku vydalo Nintendo nový díl oblíbené série Pokémon s podtitulem Sword/Shield, který se vývojářům celkem povedl a do budoucna ho budou rozšiřovat skrze updaty i dvě velká rozšíření. Aby Nintendo trochu zkrátilo čekání, rozhodlo se přichystat remake klasické hry Pokémon Mystery Dungeon: Blue Rescue Team/Red Rescue z roku 2005, v níž můžete zažít hodně nevšední dobrodružství ze světa Pokémonů, protože se ocitnete přímo v jejich kůži. Já jsem si nyní tuto hru zahrál, takže se s vámi mohu podělit v recenzi o své dojmy. Můžete se dát do čtení.

Ve hře Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX se ocitnete v kůži člověka, který se promění v Pokémona a následně žije v jejich na prvním pohled bezstarostném světě. Jaký Pokémon to bude, si můžete na začátku vybrat ze šestnácti možností, přičemž následně dojde ještě na výběr Pokémoního kamaráda, který vás bude doprovázet a společně s vámi tvořit kostru záchranného týmu, jenž následně bude pomáhat ostatním. Už na začátku vás tedy čeká celkem důležitá volba, protože tím ovlivníte následně i hratelnost. Pokémoni se neliší jen vzhledem, ale i svými schopnostmi v boji, ale to zkušeným fanouškům určitě říkat nemusím. Příběh o přátelství, jenž je vyprávěn skrze velké množství rozhovorů, se sice může zdát hodně jednoduchý a prostý, ale opak je pravdou. Vlastně jsem si ho užíval a kolikrát dokáže chytnout za srdce. Především díky tomu, že jednotliví Pokémoni mají svoji osobnost a jsou dobře napsaní, takže nešetří vtípky a jsou doplněni o zajímavou historii, takže si k nim jde jednoduše udělat vztah a fandit jim. Více ale o něm neprozradím, abyste si ho mohli užít stejně jako já.

Možná se nyní ptáte, co je Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX vlastně za hru. V základu se jedná o roguelike záležitost, v níž se vydáváte s vybraným Pokémonem a jeho kamarádem do dungeonů, a tam plníte úkoly. Většinou musíte někoho najít, takže rozmanitost úkolů není tak velká, jak bych čekal. Dungeony jsou vždy náhodně generované a inspirované několika částmi světa, v němž se vše odehrává, takže se podíváte do jeskyní, lesů a několika dalších lokací. Rozmanitost rovněž není tak velká, řada konkurenčních her je na tom i v tomto ohledu lépe, ale popravdě mi to moc nevadilo během hraní ani po několika hodinách. Zvláště když občas průchod dungeony obzvláštňuje krupobití nebo písečná bouře.

Co je důležitější, je samotný pohyb po dungeonech. Když se pohnete o jedno políčko, tak se pohnou i nepřátelé, což platí i při používání předmětů nebo během soubojů s dalšími znepřátelenými Pokémony, které jsou čistě tahové. Protivníků z řad Pokémonů jsou desítky druhů, každý vždy vyžaduje jinou péči a je třeba se naučit jeho slabiny. Nechybí sem tam ani souboje s bossy, které jsem si vždy maximálně užíval, a patří k takové té odměně za zdolání těžšího dungeonu.

Hra Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX má i lehčí RPG prvky, takže jak budete hrát, vaši Pokémony levelují a zvedají se jim statistiky, ať už jde o život, sílu útoku nebo staminu, takže jsou postupně silnější a silnější. Zároveň je možné si časem odemykat pro jednotlivé Pokémony nové a nové druhy útoků. Ne všechny nové útoky jsou vždy lepší a hodí se do každé situace, takže je nutné si vždy rozmyslet, jestli novým útokem nahradíte některý ze starších. Jak hrajete, postupně se k vám přidává celá řada nových Pokémonů, díky čemuž si můžete před každým dungeonem složit záchranný tým, s nímž ho následně budete procházet. Jen ale o třech Pokémonech to není, protože v dungeonu se k vám mohou dočasně přidat další, takže najednou máte takovou menší armádu, s níž pochodujete a ničíte jednoho protivníka za druhým.

Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX je oproti jiným hrám z roguelike jednodušším ale zase není tak jednoduchý, jak se může na začátku zdát. Jakmile projdete pár dungeonům, obtížnost stoupne a vy musíte najednou promýšlet jednotlivé tahy a hlavně se na jednotlivé dungeony dobře připravovat. Když vám totiž dojdou lékárničky, jablíčka na doplnění staminy a další potřebné věci, a jen kvůli tomu pak zařve celý tým, rozhodně to nepotěší. Hlavně v dungeonech, které nejsou zrovna krátké a mají deset, dvacet i více pater. Navíc po smrti vždy přijdete o všechno vybavení a peníze, které nemáte uloženy, takže trest je také celkem tvrdý a o to více vás hra nutí, abyste zůstali v kempu o trochu déle a následně u hraní alespoň trochu přemýšleli. Novinkou oproti originálu je automatická chůze, která trochu zjednodušuje průchod. Pokémoni po jejím zapnutí sami chodí a prozkoumávají jednotlivé úrovně a zastaví se až v momentě, kdy narazí na protivníka. Pokémoni chodí celkem chytře, takže se dá na automatickou chůzi spolehnout, třeba v moment, kdy nemůžete sledovat jen hru.

Nintendo se rozhodlo u Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX nasadit plnou cenu, což je celkem velké překvapení, vzhledem k tomu, že se jedná o remake patnáct let staré hry. Očekával bych, že cena bude nižší, jako třeba u Zeldy, u níž byl navíc remake daleko povedenější a přinesl více změn. Pak bych mohl nákup všem doporučit, ale takhle trochu váhám. Každopádně i vzhledem k nižší obtížnosti hra vydrží na nějakých patnáct až dvacet hodin. To není málo, navíc po dohrání nic nekončí, protože je spousta dungeonů, které můžete dále prozkoumávat a nahrát v nich desítky dalších hodin. Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX tedy není krátkou hrou. Na druhou stranu doporučuji hraní dávkovat, protože hodně opakující se dungeony jsou po čase repetetivní a hra může i chvilkami nudit. Ideální je si ke hře sednout po večerech na hodinku nebo dvě a takto hraní dávkovat.

Co na Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX zaujme na první pohled, je oproti originálu nová pěkná kreslená grafika, která přidává na roztomilosti a moc pěkně se tak na hru dívá po celou dobu hraní. Díky pěkné kreslené grafice vypadají pěkně nejen Pokémoni, ale neurazí ani prostředí, vlastně jsem si připadal chvilkami, jako když koukám na nový díl seriálové předlohy. Za vizuální prezentaci vývojáře rozhodně chválím, stejně jako za optimalizaci. Hra jede po celou dobu velmi pěkně a nezaznamenal jsem žádný problém, který bych zde musel zmínit. Potěší i příjemný a celkem rozmanitý soundtrack, společně s dobrým ozvučením. Jen zamrzí, že hra neobsahuje nějakou formu dabingu, všechny rozhovory jsou jen formou textu.

Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX je slušná roguelike hra, která sice trochu dojíždí na menší rozmanitost úkolů i dungeonů, ale i tak se dá u ní solidně zabavit na desítky hodin. Ať už díky velkému množství Pokémonů, zábavné hratelnosti nebo povedené audiovizuální stránce. Jen je škoda, že se Nintendo rozhodlo nasadit plnou cenu, která bude pro mnohé překážkou, a po hře skočí jen ti nejvěrnější fanoušci. Ostatním doporučuji chvilku počkat na nějakou akci.

Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX

6. 3. 2020
7/10