Pikmin 3 Deluxe

recenze  2
Martin Šmíd, 28. 10. 2020 14:00
Na konzoli Nintendo Wii U nevzpomínají v Nintendu moc dobře, protože u hráčů neslavila zrovna úspěch, ačkoliv na ní vyšla celá řada nesmírně kvalitních first-party her. A možná i proto se Nintendo rozhodlo, že některé z nich vydá znovu, a to na svoji současnou konzoli Nintendo Switch, z níž se během několika měsíců stal obrovský hit a i po několika letech je o ní velký zájem. Není se ostatně čemu divit. Porty je relativně snadné připravit, nestojí moc peněz, a soudě dle prodejů jsou miliony hráčů, kteří je dokážou ocenit. V posledních letech si fanoušci Nintenda hodně přejí návrat série Pikmin. Sem tam unikne i z úst zaměstnanců Nintenda, že se na novém dílu pracuje, ale než se ho dočkáme, máme tu vylepšenou verzi třetího dílu. Jestli stojí za nákup, vám nyní řeknu ve své recenzi.

Od vydání hry Pikmin 3 pro Nintendo Wii U uběhlo už dlouhých sedm let. Ve své recenzi jsem tehdy udělil pěknou devítku s tím, že vývojáři základní koncept obohatili o řadu zajímavých novinek. Zároveň hra nabídla rozmanité mise, velkou znovuhratelnost, zábavné souboje s bossy i pěkný vizuální kabátek. Ještě dnes si vzpomínám, že jsem se u hry hodně bavil a trávil s ní večery i po napsání recenze. To je asi vždy ten nejlepší ukazatel toho, jak je hra kvalitní a dokáže zabavit i dlouhodobě. Proto jsem si nyní nemohl nechat ujít vylepšenou verzi pro konzoli Nintendo Switch. Pokud o Pikminech slyšíte poprvé, což je klidně možné vzhledem k tomu, že jsme o nich sedm let moc neslyšeli, tak se sluší připomenout, o co vlastně jde.

Ve hře Pikmin 3 jsou hlavními hrdiny tři průzkumníci (Alph, Charlie a Brittany), kteří se vydali hledat přírodní zdroje na planetu PNF-404. Zápletka jednoduchá, jak jsme si u her od Nintenda zvykli, ale vše Pikmin 3 vynahrazoval svojí hratelností. Pokud jste nikdy žádnou Pikmin hru nehráli, tak ve zkratce zmíním, že jde o jakousi dobrodružnou strategii, v níž postupně získáváte moc ovládat několik druhů Pikminů, což jsou roztomile vypadající různobarevné potvůrky. S nimi následně prozkoumáváte rozmanitá prostředí, plníte řadu zapeklitých úkolů, řešíte chytře vymyšlené hádanky, ničíte překážky a bojujete s nejrůznějšími protivníky i obrovskými bossy, kteří se vám připletou do cesty. Vše je dobře promícháno, takže prozkoumávání, sbírání důležitých surovin a plnění úkolů jen tak neomrzí a je zábavné až do samotného finále.

Jak už jsem naznačil výše, Pikiminů je několik druhů, které se neliší jen barvou, ale také schopností. První Pikmini, které získáte, jsou červení. Ti jsou silní v boji i dokážou odtlačit nejednu překážku. Zvláštním druhem jsou Pikminové z kamene, kteří rozbíjí nejrůznější krystaly, případně umí bossovi zničit jeho krunýř, aby ho mohli ostatní jejich kolegové snáze dodělat. Dalším barevnou variantou jsou žlutí Pikminové, kteří umí skákat o něco výše, navíc umí propojovat nejrůznější elektrické spoje, případně ničit elektrické ploty. Kromě výše zmíněných tří základních typů Pikminů, potkáte i modré vodní Pikminy, kterým nevadí voda, ostatní se jí totiž bojí. Také tu jsou i speciální létající Pikmini, kteří do vzduchu dostanou i nejrůznější předměty. Každý Pikmin je tedy něčím zvláštní a zajímavý, má jinačí funkci a všichni tvoří jedinečný tým, který dokáže rychle likvidovat malé i velké protivníky a řešit zapeklité překážky.

Zatím jsem se věnoval hře jako takové, která je pořád velmi dobrá a i po letech jsem se u ní velmi dobře bavil, ale fanoušky bude určitě zajímat hlavně to, jestli nově vydaná verze obsahuje něco nového. V posledních letech Nintendo pravidelně vydává své starší hry z Wii U pro svoji současnou konzoli Nintendo Switch, ale nikdy je neoznačuje za remastery. Většinou jde totiž jen o porty, které moc novinek neobsahují a nejsou ani nijak upravovány po vizuální stránce. Pak tu máme Deluxe edice dříve vydaných her, které obsahují nový obsah. Do druhé skupiny patří Pikmin 3, který se na konzoli Nintendo Switch může pochlubit veškerým dodatečným i novým obsahem. Jakmile tedy dohrajete hlavní příběhovou kampaň, která by měla zabrat zhruba 15-20 hodin, podle zvolené obtížnosti, nic nekončí.

Protože jde o Deluxe edici, tak ta už v základu obsahuje i veškerý dodatečný obsah, který původní verze Pikmin 3 na Wii U dostala. Ten jsem popravdě nikdy nehrál, takže byl pro mě novinkou a určitě příjemným bonusem. A o co že se jedná? Pokud jste hráli původní verzi, tak určitě víte, že hra obsahovala speciální výzvy, které se zaměřovaly na sbírání pokladů, porážení řadových protivníků i opětovné souboje s bossy, navíc v časovém limitu. DLCčka následně přinesli do tohoto režimu výzev nové úrovně s novými prostředími, hádankami i protivníky. Ačkoliv je evidentní, že jde o jakýsi vedlejší obsah, tak náplň je zábavná, stejně jako střety s protivníky i bossy a ani to hledání pokladů není nuda, zvláště pokud budete hrát v lokálním kooperativním režimu s kamarádem.

Ten je ostatně velkou novinkou u příběhové kampaně, kterou nyní nemusíte hrát sami. Už v hraní v jednom je Pikmin 3 velká zábava, která v kooperaci ještě stoupá. Kromě příběhového režimu, dalších misí a speciálních výzev hra obsahuje i kompetitivní multiplayer mód Bingo Battle, v němž sbíráte několik pikminovských bingo karet skrze chutné ovoce nebo menší nepřátele, no a samozřejmě musíte být rychlejší a hlavně lepší, jak soupeřící kamarád. Vše probíhá jen lokální formou na rozdělené obrazovce (některé power upy umí jednomu či druhému hráči přidělit větší kus obrazovky).

Když už jsem u kampaně, tak novinkou v ní jsou volitelné nápovědy, které chytře napoví, když se ztratíte, případně nová velmi těžká obtížnost pro ty nejnáročnější hráče. V hratelnosti pak vývojáři lehce vylepšili zaměřovací systém, vybalancovali lépe obtížnost a provedli další menší úpravy, aby bylo hraní co nejvíce příjemné, a musím říci, že se jim to povedlo. Sice nejde na první pohled o viditelné změny, ale hratelnosti i hře samotné rozhodně prospěly. Jak budete hrát příběhovou kampaň a pokračovat v ní, můžete si odemknout speciální vedlejší mise, které byly vytvořeny exkluzivně pro právě vydanou Deluxe edici. V nich se setkáte s oblíbeným kapitánem Olimarem, a ačkoliv jde o menší vedlejší bonus, fanoušky určitě potěší. Navíc hru příjemně rozšiřuje, a to je hlavní.

Pikmin 3 během svého vydání vypadal moc pěkně a jeho vizuální zpracování jsem tehdy ve své recenzi chválil. Jenomže od vydání uběhla docela dlouhá doba, a je proto škoda, že vývojáři na vizuální zpracování moc nesáhli. Dokonce bylo zachováno i rozlišení 720p. Výsledkem tak je, že na velké televizní obrazovce hra nevypadá moc dobře, a to nejen kvůli rozlišení, ale také slabším texturám či horšímu vyhlazování. Možná i proto je lepší hru hrát v handheldovém režimu, kde není věk tak patrný. Co mohli a vlastně i měli vývojáři dále zlepšit, je framerate. Hra totiž běží jen ve 30 snímcích jako na Wii U a občas dochází k menším propadům. To by se u takhle staré hry dít nemělo a framerate je tak trochu zklamáním, že tu nedošlo k žádnému zlepšení.

Už do původní verze třetích Pikminů jsem se na Wii U hodně zamiloval a hrál ji spoustu večerů. Vydání pro Switch nabízí lehce upravenou hratelnost, veškerý dodatečný i nový obsah, který fanoušci určitě ocení. Co možná trochu na novém vydání zklame je zastaralejší vizuální zpracování a framerate, který měl být lepší. Já každopádně doufám, že se Deluxe edici se dostane daleko lepšího přijetí od hráčů, protože Pikmini jsou hodně nedoceněnou značkou Nintenda, která by si zasloužila daleko větší pozornost.

Pikmin 3 Deluxe

30. 10. 2020
Strategie, Adventura