New Super Mario Bros. Wii

recenze  9
Martin Šmíd, 22. 12. 2009 1:03
Během tiskové konference na E3 oznámilo Nintendo multiplayerového New Super Mario Bros. Wii. Nemusíme ani říkat, jaký poprask hra udělala, protože hrát s kamarády svoji oblíbenou plošinovku je něco, co se prostě neodmítá. Nyní hra konečně dorazila na pulty obchodů, takže se pojďme podívat, jestli stojí za to si ji obstarat, nebo jestli jde jen o ždímání peněz z peněženek hráčů.

Kdo v dnešní době nezná Maria, asi se zrovna narodil, spadl z Marsu nebo žil do teď v džungli jako Tarzan. Tato nesmrtelná postavička je tu s námi už opravdu spoustu let, přičemž se z ní postupem času stala z 2D plošinovky 3D plošinovka. Nyní se Nintendo rozhodlo, že se vrátí ke kořenům této herní série a ukáže nám, že i 2D plošinovka může být v této 3D době opravdu skvěle hratelná a neskutečně zábavná. Přichází tak New Super Mario Bros. Wii, která je na první pohled celkem dobrou kopií svého staršího bratříčka na DSku. Hratelnost je víceméně stejná, akorát přibylo několik málo novinek. Jednou z nich je třeba jízda na dráčkovi Yoshim, na kterého stačí v určitých pasážích naskočit a poté s ním žrát své nepřátele. Pokud je Yoshi zasažen nepřítelem, splaší se a začne běhat sem a tam. Pokud ho neuklidníte tím, že na něj naskočíte, může se stát, že splašeně poběží do jámy, což bude znamenat jeho smrt. Celá hra je rozdělena do celkem devíti světů rozdělených na několik levelů, přičemž v každém světě se vám zobrazí mapa, kterou postupně budete procházet.

Tou největší novinkou v New Super Mario Bros. Wii je možnost hrát ve čtyřech hráčích na jedné konzoli, což je značný rozdíl od předchozích, čistě singleplayerových záležitostí. K dispozici máte několik herních módů, ale tím nejzajímavějším je samotná kooperace v příběhové kampani. V ní se chopíte Maria, Luigiho a dvou houbiček, se kterými budete společně procházet jednotlivé levely. Pokud se vám náhodou stane, že jedna z postaviček umře, rozhodně není důvod k panice. Postavička se časem objeví poletující v bublině na obrazovce. Abyste svého kolegu zachránili, musíte ho zachytit, což je mnohdy docela tvrdý oříšek, který vyžaduje nasazení vlastního života. Ačkoliv je hra ve více lidech velmi zábavná a rozhodně tak nejde říci, že bychom se u ní nebavili, občas je vidět, že svět Maria není úplně tak vhodný pro hru ve čtyřech. Abychom byli přesní, jsou to mnohdy špatně navržené úrovně, které se nehodí pro kooperativní dýchánky. Občas totiž musíte skákat po velmi malých plošinkách, kam se sotva vejdete sami, natož ve dvou, což je samozřejmě problém.

Nyní si řekneme něco i k ovládání. Abyste mohli New Super Mario Bros. Wii hrát, musíte uchopit oběma rukama remote ovladač, jako třeba ten od GameCube. Musíme říci, že s ovládáním se vývojáři poprali celkem se ctí, přesto si nejde nevšimnout některých designérských kiksů, které rozhodně nejsou zapotřebí. Protože hru ovládáte pomocí směrových šipek, které jsou celkem malé, občas se stane, že vám sklouzne palec na jinou šipku, což zapříčiní změnu směru, sehnutí se a tak dále. Nemusíme říkat, že pokud vám jde zrovna o kejhák, znamená tato situace vaši smrt a opakování dobře rozehraného levelu. Skáčete a běháte poté tlačítky 1 a 2, což je v pořádku, ale občas se nám na začátku tyto tlačítka pletly, ale nejde o nic, na co bychom si postupně nezvykli. Během hraní využijete i pohybové senzory v ovladači. Jimi třeba nakláníte nejrůznější plošinky nebo házíte zmrzlými nepřáteli. Rovněž pohybovými senzory roztáčíte vrtulku na speciální čepičce, kterou během procházení levelů můžete získat. Pokud vám námi popisované ovládání nesedí, můžete využít klasické pomocí obou ovladačů.

S ovládáním tak trochu souvisí i samotná obtížnost hry, která je nastavena opravdu hodně vysoko. Už při hře jednoho hráče budete mnohdy nadávat, protože stačí jen špatně odhadnutá situace a už jste o jeden život chudší. Teprve hra pro více hráčů představuje opravdovou výzvu, protože najednou celá hra dosti přitvrdí, což je trošinku nepochopitelné. Zvláště v některých pasážích se hra mění v naprosto frustrující záležitost, kterou radši vypnete, pokud nebudete chtít přijít o zbytek svých nervů. Vývojáři si velké obtížnosti byli zřejmě vědomi, proto do hry zabudovali jednu speciální funkci. Pokud v jednom levelu několikrát umřete, objeví se nad vámi modrá kostička, která vám ukáže, jak danou lokaci co nejlépe proběhnout. Pokud byste si ani tak nebyli jistí, že lokaci zvládnete, můžete díky této kostičce přeskočit do dalšího levelu. I v tomto případě se vám právě hraná úroveň započítá jako dokončená, což je trošinku divné, ale na druhou stranu, proč ne.

Zřejmě největším mínusem na hře je chybějící online podpora. Právě online podpora mohla zajistit New Super Mario Bros. Wii nesmrtelnost, jako se to podařilo třeba LittleBigPlanet. V roce 2009 je opravdu nepochopitelné, že někdo vydá multiplayerovou hru jen pro offline hráče. Jde totiž o návrat k videohrám éry PSone nebo Nintenda 64, což bylo někdy před patnácti lety. Každý ovšem ví, jak se Nintendo staví k online podpoře, takže nějaké zlepšení do budoucna na Wii asi bude jen těžko dosažitelné. Potenciál v multiplayerovém Mariu je opravdu značný, ale v New Super Mario Bros. Wii zůstal až trestuhodně nevyužitý a to navíc v době, kdy konkurence nespí, a už nyní si tak můžeme zahrát daleko lepší plošinovky.

Pojďme nyní na technickou stránku hry. Už na první pohled je jasné, že vývojáři použili jako základ engine z několik let staré hry New Super Mario Bros., která vyšla na Nintendo DS. Ten vývojáři vzali a s trochou úprav ho přenesli na Wii. Díky tomu hra vypadá naprosto totožně jako její starší bratříček. To na jednu stranu není na škodu, protože hra vypadá obstojně, ale na druhou stranu se dají na Wii vykouzlit daleko hezčí hry. Rovněž hudba byla přejata z větší části z Nintendo DS verze, takže uslyšíte klasické melodie Mario světa, které i dnes mají pořádný říz a vlastně si na tuto volbu nemůžeme moc stěžovat. Možná by to příště chtělo nějaké ty nové melodie, ale to už je jenom náš názor, i tak je hudební stránka New Super Mario Bros. Wii hodně slušná a rozhodně patří k tomu nejlepšímu, co na Wii uslyšíte.

New Super Mario Bros. Wii sice nezklamal, ale nabízí pouze klasickou hratelnost obohacenou o nové prvky s možností projít hru ve čtyřech hráčích. Ať už se ale podíváme na každý aspekt hry, je jasné, že Nintendu pomalu ujíždí vlak moderních her, na což jsme nebyli v minulosti moc zvyklí. Na druhou stranu nelze říci, že bychom se u New Super Mario Bros. Wii nebavili stejně dobře, jako u DS verze. Proto si myslíme, že osmička je sice s odřenýma ušima a zlomenou nohou zasloužená.

Hru na recenzi věnoval herní obchod GameLeader

New Super Mario Bros. Wii

wii