New Super Mario Bros. U Deluxe

recenze  10
Martin Šmíd, 9. 1. 2019 15:00
Konzole Nintendo Wii U si mezi hráči nezískala moc velkou oblibu, ačkoliv na ní vyšla celá řada vyníkajících her. To Nintendo Switch je úplně jiná písnička, konzoli se velmi daří, koncept, s nímž přišla, dokázal oslovit velké množství hráčů a neustále i oslovuje, alespoň soudě dle prodejů. Nintendo se pak snaží pro Switch přinášet nejen velké novinky, ale také sem tam remastery svých starších her z Wii U, kterým tak dává druhou šanci. Myslím si, že jde o dobré rozhodnutí, protože některé z těchto her si opravdu druhou šanci zaslouží a dostanou se tak k úplně novým hráčům. Jednou z dalších takových her je 2D plošinovka New Super Mario Bros. U, která původně vyšla už na launch Wii U, přičemž tehdy sklidila velké nadšení, navíc se jedná o jednu z nejprodávanějších her pro tuto konzoli. No a nadšení prakticky nevyprchalo ani po letech, jak se dočtete níže v mé recenzi.

Je to neuvěřitelné, ale od prvního vydání New Super Mario Bros. U uběhlo už dlouhých šest let. Za tu dobu vyšla celá řada zajímavých 2D plošinovek, ale mezi nimi se New Super Mario Bros. U rozhodně neztratil. Může za to zcela jistě hlavně kvalitní a svým způsobem i nadčasový design jednotlivých levelů s obrovskou rozmanitostí, kdy neustále na vás vývojáři sypou něco nového a musíte se vypořádat s novými záludnými překážkami a nástrahami. Pokud jste už kdysi hru hráli na Wii U, nové vydání vás samozřejmě v ničem nepřekvapí. Velké novinky nepřináší, takže není moc důvod ho pořizovat, pokud tedy nemáte chuť si hru zopakovat na nové platformě. Pro nováčky jde ale o lákavou nabídku, která jim umožňuje si tuto klasiku zahrát. Příběh, točící se kolem unesené princezny Peach, zábavné a hravé úrovně, výborný design, spoustu různých power upů a podmanivé audiovizuální zpracování, to pořád můžete od New Super Mario Bros. U čekat.

Ačkoliv nové vydání je jen kompilací původní hry a velkého rozšíření, přesto nabízí novinku v podobě dvou nových hratelných postav. A na nich je vidět asi nejvíce, že je toto vydání určeno pro nováčky, kteří s původním vydáním na Wii U neměli tu čest, protože dělají hru jednoduší a přístupnější. První novou postavou je Toadette, která se umí proměnit do podoby princezny Peach a následně udělat speciální dvojí skok, jímž se může zachránit od pádu do propasti a tedy i před jistou smrtí. Hraní za ní by tedy mělo být podle vývojářů o něco jednodušší, což je asi i pravda. Nabbit je pak postavou pro naprosté nováčky či děti, protože mu nemohou nic nepřátelé udělat, dokáže jimi procházet a jedinou jeho starostí jsou plošinky a možnost spadnutí mimo mapu. Jinak se mu nic nemůže stát a hraní za něj je hodně jednoduché. Pro zkušenější hráče nepředstavuje žádnou výzvu, jako je tomu při hraní za Maria, Luigiho nebo Toada. To je ale jeho podstata.

Pokud vás omezí hraní v jednom, New Super Mario Bros. U nabízí i kooperativní režim pro čtyři hráče. Sice byla hra navržena hlavně pro hraní v jednom, ale i v kooperaci si užijete spoustu srandy, zvláště, když tento režim funguje rozhodně velmi dobře a hru správným způsobem obohacuje o spousty nových zážitků. Kooperace je samozřejmě lokálního charakteru, ale klidně vám postačí základní Joy-Cony, s nimiž se hra ovládá docela dobře, takže není problém hrát s kamarády kdekoliv, ať už to bude doma, na párty, ve škole nebo v práci. Nejlépe se mi hrála kooperace ve dvou, ve čtyřech je už vše trochu velký chaos.

Na konzoli Nintendo Switch se hra New Super Mario Bros. U dostává ve speciální Deluxe edici. Už samotný název napovídá, že se můžete těšit na kompletní hru s veškerými bonusy, ale také velkým rozšířením New Super Luigi U, které Nintendo vydalo k příležitosti výročí Luigiho. Toto velké rozšíření nabízí původní svět, ale v něm jsou kompletně nové úrovně, které budete v houbovém království prozkoumávat. New Super Luigi U není vůbec jednoduchý, je to klasická plošinovka ze staré školy, u které budete hodně umírat, ale pořád se nějakým záhadným způsobem přemáhat, abyste pokračovali dál. Že stoupla obtížnost, si uvědomíte vždy po každém skočení do levelu, protože máte na jeho zdolání jen 100 vteřin, což není zrovna hodně, takže musíte sebou i hodit. Jsem určitě rád, že se Nintendo rozhodlo zařadit toto povedené rozšíření do Switch edice, protože najednou tak máte v jednom balení 164 parádně navržených úrovní, při jejichž hraní nuda rozhodně nehrozí.

Pokud už budete mít dohrané kampaně v New Super Mario Bros. U i New Super Luigi U, můžete se pustit ještě do třech dalších herních režimů - Boost Rush, Challenges a Coin Battle, které jsou přístupné z hlavního menu. Mód Challenges v sobě úkrývá několik desítek výzev. Budete v nich překonávat nejenom úrovně na čas, ale i pokoušet se posbírat co nejvíce mincí nebo životů, případně vydržet v úrovni co nejdéle. Výzvy jsou docela obtížné, ale i tak pořád zábavné, takže se dá jenom u nich prosedět několik hodin. Druhým režimem je tu Boost Rush, v něž vás čeká procházení levelů, ovšem za značně ztížených podmínek a kolikrát ještě na čas. No a třetí režim Coin Battle je dělán minimálně pro dva hráče, kteří mezi sebou soupeří o to, kdo sebere více mincí.

Protože je New Super Mario Bros. U Deluxe 2D plošinovkou, vizuální stránka zase tolik nezestárla jako u většiny 3D plošinovek a pořád se tedy na ni dobře dívá. Hra je krásně barevná, sem tam potěší i nějaký ten pěkný grafický efekt, takže určitě nikoho nezklame, ať už budete hrát na velké televizi nebo v handheldovém režimu. V obou si New Super Mario Bros. U užijete. Potěší určitě klasicky dobrý vyladěnost, vše běží jak hodinky a během testování jsem se nesetkal s žádným technickým problémem, který bych musel řešit. Pak je samozřejmě lehké se bavit, zvláště když vše doprovází kvalitní soundtrack s dobře známými melodiemi.

Ačkoliv od vydání New Super Mario Bros. U uběhlo už dlouhých šest let, pořád se jedná o velmi kvalitní 2D plošinovku se skvělým level designem, neskutečným množstvím zajímavých nápadů a povedenou audiovizuální stránkou, díky čemuž není problém se u hry neustále bavit, ať už se budete nacházet kdekoliv nebo s kýmkoliv. Navíc si vše nyní můžete užít na Switch v kompletní edici i s velkým rozšířením New Super Luigi U. Je jen škoda, že Nintendo nepřidalo i nějaké ty větší novinky, protože takto mohu doporučit nákup jen nováčkům. Fanoušci v tomto vydání nenajdou nic nového, kvůli čemuž by si museli hru znovu pořizovat a mohou tak svoji pozornost obrátit třeba k novému Yoshimu.

New Super Mario Bros. U Deluxe

11. 1. 2019
Plošinovka