New Super Mario Bros. 2

recenze  13
Martin Šmíd, 28. 8. 2012 13:45
New Super Mario Bros. na Nintendo DS je jednou z nejúspěšnějších her pro kapesní konzole ve videoherní historii. Není proto divu, že teprve nedávno oznámený druhý díl vzbudil velká nadšení, ale také očekávání. Nintendo nyní druhý díl uvedlo na trh, přičemž očekává, že v prodejích si povede stejně jako předchůdce velmi dobře, ale také, že prodá i několik milionů konzolí. Značka je to silná a o úspěchu nikdo nepochybuje, ale přináší New Super Mario Bros 2 i novinky v hratelnosti? Na to vám odpoví naše recenze.

Na Mario hry se píše recenze dobře, protože všechny díly mají totožný příběh, vždy jde o záchranu princezny Peach, mnohdy navíc stejným způsobem, tedy proskákáním několik desítek levelů a zneškodněním hromady nepřátel a velkých bossů. V tomto New Super Mario Bros. 2 nepřináší nic nového, protože na něj popis sedí. Po stránce příběhu ani herním schématu novinky nečekejte, Nintendo zde jen přináší inovace do samotné hratelnosti, kterých je sice docela dost, přesto jich mohlo být ještě více. Naštěstí se nový Mario prodává za příznivou cenu, navíc i bez velkých novinek nabízí stále stejně skvělou hratelnost, jako v předchozích dílech.

Už když Nintendo oznamovalo druhý New Super Mario Bros., zaměřilo se na propagaci sbírání penízků, které hrají ve druhém díle hodně důležitou roli. Jako v předchozích dílech, i zde během svého putování sbíráte malé peníze, za které dostáváte životy, jenomže nyní je jich ještě více, s nimiž jsou navíc spojeny i nové powerupy. Třeba se můžete změnit na zlatého Maria, který může házet speciální firebally, s nimiž mění prostředí na mince. Rovněž je tu speciální krabička na hlavu, která vám po každém kroku přidá jednu minci. Také můžete naskočit během levelu do zlatého kruhu, který promění klasické nepřátele na zlaté, takže vám po zničení dávají peníze. Je ale rovněž možné rychle vzít zlatou želvu a hodit jí, čímž jak sjede, vám dá další mince. Peněz je tu hromada a budete se v nich kolikrát doslova koupat, nechybí ani klasické velké mince, v každém levelu tři. Ty než vysbíráte, prosedíte u konzole spoustu hodin.

Celkově na vás čeká zhruba osm desítek levelů, některé si musíte odemknout, které projdete za zhruba sedm až osm hodin. Záleží na tom, jak moc jste šikovní a jestli chcete vše vysbírat, poté se herní čas samozřejmě prodlouží. Design levelů je klasický a větší inovace jsem si po tomto nevšiml. Opět tu jsou připraveny pouštní, travnaté či zamrzlé úrovně, občas se podíváte do nějakého toho podzemí nebo si zaplavete s nenažranými rybkami. Ani nových nepřátel jsem si nevšiml, všude potkáte staré známé, jen co se mi líbilo, tak jsou pokaždé jiné souboje s bossy na konci každého světa. Ty uprostřed jsou ovšem docela odfláknuté a pořád se opakuje jeden a ten samý, jen v trochu těžším vydání. Tedy těžším, New Super Mario Bros. 2 není vůbec těžkou hrou, i díky velkému počtu peněz, takže by ji měl zvládnout proskákat naprosto každý. Pokud byste náhodou i tak umírali, jde si sebrat na začátku zlatý ocásek mývala, který vás učiní nesmrtelným před nepřáteli. Výzvou v New Super Mario Bros. 2 je tak jen sesbírání všech velkých zlatých mincí, ale i tak jde o jednodušší disciplínu, než třeba v edici pro Wii.

Jednou z velkých novinek druhého dílu je kooperativní režim pro dva hráče. Ten bohužel nejde hrát online, ale pouze skrze místní síť, navíc musíte mít kamaráda, který hru rovněž vlastní, takže ji nejde nasdílet, což je určitě škoda. Asi ani nemusím říkat, že jeden hráč se chopí Maria, zatímco druhý Luigiho. Možná je škoda, že se Nintendo nerozhodlo přidat i další postavy, aby si mohl hráč vybrat. Každopádně v kooperaci můžete projít celou kampaň, která čítá několik desítek levelů. Po celou dobu testování hra běžela naprosto stabilně, jen dokázala naštvat jedna věc. Všechny úspěchy, nasbírané mince a tak dále se ukládá jen jednomu hráči, takže druhý má prostě smůlu. Jinak kooperativní režim oceňuji, je zábavný, a pokud máte kamaráda, který má rád Maria jako vy, rovnou začnete hrát spolu. Užijete si spoustu zábavy.

Novinkou v New Super Mario Bros 2 je režim Coins Rush, který se vám odemkne po dohrání celé hry. V něm vždy musíte na jeden život proskákat tři náhodně vybrané levely, a samozřejmě během nich posbírat co nejvíce mincí pro co nejlepší skóre. Svůj výsledek poté můžete poslat svým kamarádům přes StreetPass, aby se pokusili výzvu překonat. Zde je zase škoda, že nejdou výzvy posílat online, takže vše funguje na lokálním systému, ale co se dá dělat. Když už tu je takový režim, online podporu bych bral jako samozřejmost, snad příště.

Pokud jste hráli první New Super Mario Bros na Nintendu DS, zhruba víte, jak druhý díl vypadá. Po vizuální stránce je téměř totožný, samozřejmě, je uhlazenější a má několik nových efektů, které jsou spojeny s herními novinkami, ale jinak velkou inovaci nečekejte. I přes tuto velkou recyklaci ale nic nemění na tom, že se na New Super Mario Bros 2 dobře dívá a grafika rozhodně neurazí. Jen těžko vylepšovat 2D plošinovku. Do značné míry se vrací i původní soundtrack, sem tam samozřejmě zazní nová melodie nebo se objeví nový zvukový efekt, ale ani zde nečekejte velkou změnu. Proč ale také měnit něco, co je skvělé. Základní melodie Maria je sice notoricky známá, ale pořád dokáže vykouzlit každému úsměv na tváři, a je jedno, že ji slyšíte už po miliontý.

Na předchozí vynikající a do značné míry inovativní díly New Super Mario Bros 2 docela ztrácí, ale pořád si udržuje skvělou a návykovou hratelnost, která vás udrží u konzole po spoustu hodin. Než vysbíráte všechny mince, uběhne spoustu času, navíc se můžete pustit i do dalších režimů nebo si celé dobrodružství projít s kamarádem. Jestli doma máte konzoli Nintendo 3DS, New Super Mario Bros 2 je hra, kterou byste neměli minout.

New Super Mario Bros. 2

3ds
17. 8. 2012