New Super Luigi U

recenze  18
Martin Šmíd, 11. 7. 2013 23:00
Dost možná nejlepší hrou pro konzoli Nintendo Wii U je vynikající plošinovka New Super Mario Bros. U, která vyšla hned během startu. I po několika měsících k sobě dokáže přitáhnout hráče, a určitě ještě nějaký ten čas bude na sebe poutat pozornost, protože před několika dny se objevil velký datadisk New Super Luigi U. Z prvních ukázek se sice mohlo zdát, že Nintendo jen bude tahat peníze od fanoušků, kteří koupí naprosto vše, co má v názvu Luigi nebo Mario. Po zahrání nás ale čekalo docela velké překvapení, protože New Super Luigi U sice vypadá na první pohled stejně jako New Super Mario Bros. U, ale hratelností se dost odlišuje.

Kdo nezná Maria a Luigiho, možná si i myslí, že jde o tutéž postavu, jen s jinými montérkami. Zatímco Mario dává přednost červeno modré kombinaci montérek, to jeho bratr Luigi má rád modrou a zelenou barvu. Obě postavičky se ale také liší svými schopnostmi, což je ostatně hodně patrné hned po několika málo minutách, co budete New Super Luigi U hrát. No a proč to neříci, i vzhledem k menším či větším odchylkám v ovládání obou hlavních protagonistů, se i dost liší samotná hratelnost. Luigi má dost pozměněnou fyziku oproti Mariovi, takže si na jeho rychlejší pohyb a další vlastnosti, jako je možnost výše vyskočit nebo vytvořit jakýsi dvojskok, nejprve musíte zvyknout.

Hned po zapnutí možná budete trochu překvapeni, že tu je úplně stejný příběh jako v originálním New Super Mario Bros. U. Browser unese princeznu Peach, což samozřejmě po tolika letech nikdo, ale vůbec nikdo nečeká. No a pak už začíná procházka po celém houbovém království, aby byla nebohá křehká princezna zachráněna z rukou obrovské přerostlé potvory, která si pozvala celou řadu svých kumpánů. V tomto je vše při starém, ale když se tak nad tím zamyslím, pořád tato jednoduchá a kolikrát už ohraná zápletka funguje a má své jedinečné kouzlo.

Když se dostanete poprvé na herní mapu, tak si budete připadat jako v původní hře. Mapa je totiž úplně stejná, dokonce má stejně rozvržené úrovně i další bonusové části, takže v tomto žádná změna nenastala. Ta ovšem přijde až po zapnutí prvního levelu, protože zjistíte, že všechny levely jsou úplně nové, takže si pro vás vývojáři připravili několik desítek nových úrovní, což je rozhodně tou největší novinkou. Ačkoliv na vytváření levelů měli vývojáři poměrně málo času, možná překvapí jejich vysoká kvalita. Level design je jednoznačně parádní. Těžko s něčím srovnávat, protože po stránce level designu zadupává New Super Luigi U veškerou svoji konkurenci hluboko do země. Navíc, jak jsme si zvykli v předchozích dílech, každý level má ukryty tři velké zlaté mince, které jsou hodně dobře poschovávány, takže na jedno proběhnutí většinou vše nesesbíráte. Ostatně tohle je docela dobrá motivace, proč hru případně dát znovu, nebo alespoň jednotlivé levely, ve kterých nemáte vše vysbíráno.

New Super Luigi U vás vyjde na 499,-Kč a na pevném disku si ukousne zhruba 800 MB. Stáhnout ho můžete do konzole až tehdy, co máte do původní hry stažen poslední update.

Levely jsou nejen nádherné, ale nově i o hodně těžší na zdolání, za což může hlavně velké množství nepřátel a pastí, kterým budete čelit. New Super Luigi U není vůbec jednoduchou hrou, je to stará dobrá plošinovka, u které budete hodně umírat, ale pořád se nějakým záhadným způsobem přemáhat, abyste pokračovali dál. Že stoupla obtížnost, si uvědomíte vždy po každém skočení do levelu, protože nově máte na jeho zdolání jen 100 vteřin, což není zrovna hodně, takže musíte sebou i hodit. Dříve bylo ojedinělé, když mi došel čas, to jsem se musel pořádně loudat, při hraní New Super Luigi U se mi to stávalo zvláště v pozdějších levelech docela často. Životy zde budou hodně často klesat k nule, ale na druhou stranu vývojáři přidali řadu možností, jak si je vydělat nebo je získat. Hra rozhodně má spoustu možností, jak si ztracené životy vždy obnovit.

Už předchozí New Super Mario Bros. U hodně stavěl na kooperaci, a New Super Luigi U ji samozřejmě rovněž obsahuje. A proč se nepřiznat, pokud bych si nepřizval druhého hráče, který mi dělal plošinky, případně hledal skryté životy po levelech, asi bych se moc daleko nedostal. Druhý hráč dělající plošinky skrze Wii U Gamepad celou hratelnost nejen oživuje, ale i značně ulehčuje, což jsem kolikrát ocenil. Jinak si samozřejmě můžete přizvat až čtyři kamarády. Mezi hratelnými postavami je samozřejmě Luigi, Yellow Toad a Blue Toad. Překvapením asi je, že čtvrtou hratelnou postavou není Mario, jak by každý očekával, ale partu doplňuje zajíc zloděj Nabbit. Ten se ovládá dost podobně jako zbylé postavy, jen se od nich liší v tom, že je odolný vůči všem nepřátelům, na které během hraní narazíte, na druhou stranu ovšem nemůže používat power-upy, sbírat životy pochopitelně může. Jeho přidání do hry je ale zajímavé oživení, ale že by nějak moc měnil hratelnost, to rozhodně ne. Tím ale jak je nezranitelný, umřít samozřejmě může, dost usnadňuje svým kolegům práci. Kooperativní režim je zde opět maximálně zábavný, hodně založený na přesné souhře všech zjasněných, jen těžko mu něco vyčítat. Nejlepší kooperativní plošinovka? Zcela určitě. Mario a Luigi jsou prostě v tomto jedničky.

Protože je New Super Luigi U datadiskem do původní hry New Super Mario Bros. U, asi nešlo čekat, že by vývojáři překopali engine. Ten je pořád stejný, ale proč něco měnit, když hra vypadá prostě parádně v HD rozlišení, dobře se hýbe a nemá žádné technické chyby. Tady by možná i jakákoliv změna byla ke škodě. Co ovšem mohli vývojáři přidat, je nějaká ta nový skladba, protože soundtrack se skládá z dobře známých skladeb, žádné nové jsem si během hraní nevšiml.

New Super Luigi U je sakra dobře odvedená práce. Pod stejnou kapotou se ovšem ukrývá značně jiný vnitřek, který vás bude bavit od prvního do posledního levelu. Jen tedy musíte mít na vědomí, že vývojáři zde dost přitvrdili na obtížnosti, takže kolikrát jsem měl chuť hodit ovladačem o zeď, což by byla asi pro Wii U Gamepad konečná. Když už jsem ale vše pokořil, najednou jsem si uvědomil, že lepší 2D plošinovku jsem za poslední roky nehrál, navíc i překonává původní hru. 499,-Kč není hodně, za ně dostanete tolik zábavy, že vám hra vydrží až do podzimu, kdy vyjde nový plnohodnotný 3D instalatér.

New Super Mario Bros. U - DLC New Super Luigi U

wiiu
26. 6. 2013