Motorstorm: Arctic Edge

recenze  10
Martin Šmíd, 28. 9. 2009 23:43
S Playstation 3 vytvořila SONY jako svoji vlajkovou loď závodní hru Motorstorm, která vyšla u příležitosti startu této konzole. Každý byl nadšen z úžasného grafického zpracování, ale hlavně samotné hratelnosti plné destrukce. Před časem byl oznámen další díl na PSP, který měl přinést řadu novinek, ale hlavně úplně nové, zatím neokoukané prostředí. Pojďme se podívat, jak Motorstorm: Arctic Edge dopadl.

První díl Motorstormu nás zavedl na pouštní festival, kde nechyběly rozlehlé prérie se spoustou bahna. Druhý díl nás poté zavedl na tropický ostrov, kde jsme si zajezdili v lesích, ale i na plážích, kde na nás čekaly nové pasti a překážky. Když bylo rozhodnuto, že se připraví speciální díl i na PSP, vývojáři se rozhodli, že vytvoří zcela unikátní prostředí, aby nekopírovali předchozí hry. Jednu kartu tak vsadili na zasněžené pláně plných ledovců a lavin. S novým prostředím pochopitelně přichází nová výzva, protože už po pár závodech zjistíte, že jsou zde nové pasti, ale i řada optických klamů, které na pohodové jízdě rozhodně nepřidají. Pokud jste hráli jeden z předchozích dílů, ovládání samotné hry vás asi moc nepřekvapí. Až na některé menší detaily se totiž ovládá Motorstorm: Arctic Edge úplně stejně, takže pokud jste doteď hráli předchozí díly, přechod vám nebude dělat žádný problém. Bát se ovšem nemusí ani začátečníci, protože hra obsahuje několik ovládacích schémat.

Po zapnutí hry a vybrání jednoho z odemčených závodníků se vám spustí úvodní menu, které ukrývá několik položek. Asi nejvíce hráčů sáhne po první položce, kterou představuje festival. Spustí se vám po nádherném intru a stejně jako u předchozích her obsahuje několik úrovní. Na počátku máte odemčenu jen úroveň jedna a stejně jako v předchozích hrách za vyhrané závody a za body, které v nich získáte, si kupujete vstupenku do dalších částí turnaje. Velmi jednoduchý princip, který ovšem po čase začne být docela těžký. Motorstorm: Arctic Edge je zpočátku velmi jednoduchou hrou, která vás nechá do ranku 4 celkem pohodlně dýchat. Po přechodu do ranku 4 ale přijde obrat o 180 stupňů a hra vás vrátí do tvrdé reality, kdy budete u hraní nadávat a mít chuť s PSP hodit o zeď. Po šampionátu máte i speciální závody, které si odemykáte díky splnění nějakého úkolu. Občas máte u tratí označeno, že třeba musíte zajet určitý čas, nebo se držet alespoň po 10 vteřin na prvním místě. To je pochopitelně s přibývající obtížností celkem problém a jen těm nejlepším se podaří zajet všechny závody na první místo.

Během samotného hraní si kromě klasických závodů, kdy se postavíte na startovní rošt s deseti dalšími soupeři, ozkoušíte i hru mezi checkpointy a zajímavý je i režim, kdy musíte nasbírat během závodu 999 bodů. Tento režim je velmi zábavný a jde o dokonalou výzvu. Body totiž získáváte za vedení v závodě, přičemž je mezi prvním a čtvrtým místem jen minimální bodový rozdíl, takže se občas stane, že vyhrajete jen o 2 nebo 5 vteřin. Jde o jakousi jízdu na náhodu, ale v pozdějších fázích festivalu už je tak trochu každý závod o náhodě, a také o tom, kolik váš soupeř udělá chyb. Soupeři jsou během hraní celkem agresivní, takže vás budou vystrkovat z tratí a nebo vás silnějšími vozidly přejíždět, což pro vás může v dobře rozjetém závodě znamenat stopku. Kromě vašich protivníků vám vývojáři do hry připravili i živelné pohromy, jako je lavina. Když se spustí, obraz PSP se začne třást a ve většině případů vidíte tak metr před sebe, což je docela problém. Ihned tak budete lítat ze srázů a bourat do ledových stěn, že vás to přestane po několika minutách bavit.

Během samotného festivalu si odemykáte i nová vozidla, která jste už viděli v předchozích dílech, ale najdou se zde i dvě naprosté novinky. Tou první je sněžný skútr, který představuje chytrou kombinaci rychlosti motorky a stability ATV. Sněžný skútr se tak stane velmi oblíbeným, protože svojí rychlostí na ostatní soupeře velmi platí. Druhou novinkou ve hře je sněžná rolba, která dokáže svou váhou zničit vše, co se jí dostane pod kola. Ať už si vyberete jakékoliv vozidlo, každé si můžete dle libosti upravit. Můžete tak své vozidlo olepit různými samolepkami, ale dát mu i nová světla a další díly. Kromě vozidel si ve hře odemykáte i nejrůznější badge, díky nimž se vám zpřístupní nová videa, ale i další bonusy. Kromě hry pro jednoho hráče nesmíme zapomenout na online multiplayer pro osm hráčů, který se velmi povedl.

Už předchozí dva díly Motorstormu patřily mezi nejhezčí hry na Playstationu 3. Po dohrání Motorstorm: Arctic Edge můžeme bez sebemenších námitek říci, že totéž platí i pro PSP. Na hru se totiž skvěle dívá, přičemž navíc obsahuje spoustu drobných detailů. K tomu všemu se hra hýbe velmi svižně a během hry se nám nestalo, že by se hra nějak zpomalila. Co ovšem může být trošinku problém, je sníh. Protože je pochopitelně bílý, utváří na vašem PSP řadu optických klamů, kdy si to jedete a myslíte, že je před vámi rozlehlá pláň a můžete to pořádně rozjet. Škoda jen, že se v tomto moment řítíte ze srázu nebo do ledové skály, o kterou se o několik vteřin rozsekáte. Fyzika ve hře funguje podobně jako na PS3 dílech, takže se při vybourání vaše auto totálně zničí, přičemž jezdec z něj většinou vylítne a udělá pár kotrmelců. Ani hudební stránka není špatná, ale záleží na vašem vkusu. Každému určitě nesedne, jako u předchozích dílů.

Když začaly prosakovat zvěsti o PSPčkovém Motorstormu, začali jsme se bát, že nám SONY přinese jen prachsprostou konverzi z Playstationu 3. Motorstorm: Arctic Edge je ovšem důstojným pokračováním prvních dvou dílů, které by mohlo vyjít na PS3 a neudělalo by sérii ostudu. Přináší totiž řadu novinek, ale hlavně nové originální prostředí, které si zamilujete. Pokud vlastníte PSP, je pro vás Motorstorm: Arctic Edge povinností.

MotorStorm Arctic Edge

psp
Sony Computer Entertainment, Bigbig Studios / Virtuos