Mortal Kombat 1

recenze  23
Martin Šmíd, 20. 9. 2023 9:30
Série Mortal Kombat je tu s námi už více než třicet let. Za tu dobu se z ní stala obrovská videoherní legenda, globální fenomén a jedna z nejpopulárnějších sérií bojovek, na níž nedají dopustit miliony hráčů po celém světě. Navíc značka už dávno přesáhla videoherní průmysl, jak ostatně ukazuje i několik filmů. O jejich kvalitě bychom mohli dlouze diskutovat, ale své fanoušky si také našly, takže mohou vznikat další. A do budoucna můžeme počítat i s dalšími hrami. Už v těchto dnech jsme se dočkali zcela nového dílu, jenž se vývojáři z NetherRealm Studios rozhodli pojmout jako jeden velký restart značky Mortal Kombat, ať už jde o příběh, postavy i částečně hratelnost, do níž se rozhodli zakomponovat několik zajímavých novinek. Co ovšem zůstalo, je obrovská brutalita, pro kterou je série Mortal Kombat známá po celém světě. Jak se Mortal Kombat 1 povedl, se nyní dočtete v mé recenzi.

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S

Když jsme tu měli naposledy velký restart Mortal Kombat série v roce 2011 na PlayStationu 3 a Xboxu 360, nakopl sérii do zcela nových výšin. Nový Mortal Kombat 1, u něhož jednička znamená zcela nový začátek, po stránce hratelnosti takovou velkou revoluci nepřináší. Kdo hrál předchozí díly a patří mezi jejich fanoušky, bude tu od první minuty jako doma, ačkoliv i pro něj je připravena celá řada rozhodně příjemných překvapení, ať už jde o postavy i hratelnost. Spíše se vývojáři rozhodli zahodit propletené a kolikrát složité vztahy mezi jednotlivými postavami, které se během posledních her vyvíjeli, a bylo docela lehké se v nich při troše nepozornosti ztratit. Nový začátek v tomto Mortal Kombat 1 otevírá více i naprostým nováčkům, kteří by chtěli do série naskočit, což je ve výsledku chytré a hlavně dobré rozhodnutí. Jak už jsem ale zmínil, vývojáři pořád myslí i na své věrné fanoušky, kteří si nový Mortal Kombat také určitě maximálně užijí, a možná i o něco více než naprostí nováčci, protože budou znát předchozí historii postav a budou si všímat i různá pomrknutí, kterými vývojáři nešetří.

I proto svoji recenzi začnu hlavní příběhovou a filmově laděnou kampaní s mimořádnými produkčními hodnotami, za které by se nemusel stydět ani kdejaký seriál nebo film. Hra Mortal Kombat 1 se odehrává po událostech z Mortal Kombat 11, kdy bůh ohně Liu Kang použil speciální přesýpací hodiny, aby vytvořil zcela nové a snad i lepší univerzum, v němž i padouši budou moci vést klidnější život. Na začátku se zdá vše v pořádku, protože v Earthrealmu panuje mír, říši Outworld zase ovládá královna Sindel, alespoň to tak tedy vypadá. Na turnaje Mortal Kombat, na které dohlíží samotný Liu Kang, se nezapomnělo, ale ty slouží už jen jako hry o čest mezi bojovníky z jednotlivých světů. Ty ovšem brzy začnou být ohrožovány, a to je čas, kdy klasické turnaje musejí jít stranou, aby se mohlo zatočit s novým dosti tajemným a záhadným zlem. Na Mortal Kombat 1 je skvělé vidět, jak oblíbené postavy začínají prakticky s čistým štítem, postupně se vyvíjí a mají mezi sebou i úplně jiné vztahy, než tomu bylo v minulosti. Vše je v tomto ohledu hodně překopané, ale to je jen dobře, protože i na fanoušky série pak čeká nejedno velké překvapení.

Už v předchozím díle byla příběhová kampaň výborná, a to tak, že překonávala svoji kvalitou a vůbec produkčními hodnotami všechny hrané filmy, a v novém Mortal Kombatu je ještě o chlup lepší. Má rozhodně solidně napsaný příběh, a ačkoliv se točí nejprve kolem budování nového univerza a následně jeho záchrany, má spoustu nečekaných zvratů a výborně zrežírovaných bojových scén s famózní choreografií. Navíc ho podtrhují i výborně zahrané jednotlivé postavy, které mají hloubku a jsou propracované do posledního detailu, a určitě jim pomáhá i většinou výborný dabing, o který se postarali profesionální herci (Kelly Hu - Li Mei, Yuri Lowenthal – Smoke, Andrew Bowen – Johnny Cage nebo Kari Wahlgren – Kitana/Mileena). Jen výkon Megan Fox jako Nitary je dost nevýrazný, takže se potvrdila obava mnohých fanoušků, že byla vybrána jen kvůli marketingovému potenciálu a ne pro svoje herecké umění.

Každopádně jde o výjimku, protože drtivá většina postav se povedla a pak je lehké si je oblíbit, fandit jim a třeba i několik minut sledovat výborný CGI filmeček. Většinou ve filmečcích nechybí akce či dobře napsané rozhovory mezi jednotlivými postavami, které posouvají vše kupředu. Také se mi líbí, že filmečky plynule přecházejí do herních pasáží, které reflektují, co se v nich událo. Třeba když je nějaká postava zraněna nebo u ní nastane dramatický vývoj, projeví se to i v herní pasáži. Vývojáři si s budováním nového univerza dali neskutečně záležet v rámci zhruba sedm hodin dlouhé kampaně a pokládají i hodně dobré základy do budoucna, protože už nyní je jasné, že jen u jedné hry nezůstane.

Série Mortal Kombat byla vždy mezi fanoušky bojovek hodně oblíbená i pro svoji přístupnost, nebo alespoň byla přístupnější i občasným hráčům ve srovnání se sériemi jako Tekken nebo Street Fighter. Je ovšem otázka, jestli tomu tak stále je, protože za ty roky a další díly vývojáři přidali řadu systémů a nových mechanik, takže o jednoduchou záležitost na zvládnutí rozhodně nejde. Mortal Kombat 1 je hodně komplexní a propracovaná bojovka, u níž až po zvládnutí všech mechanik a složitějších komb odhalíte její pravou krásu, a až tehdy začne ta pravá zábava. Vývojáři si toho byli vědomi, proto zakomponovali výborně zpracovaný tutoriál, jenž vás provede základními i pokročilejšími pohyby, ale je jasné, že pak je to ještě o dalším tréninku s jednotlivými bojovníky, protože každý se od sebe značně odlišuje a má své vlastní sady útoků a komb. I možná proto je škoda, že tu nejsou jako u Street Fighter VI propracovanější výukové programy pro každého bojovníka, které by seznámily se všemi jeho možnostmi. Na mnohé musí hráč přijít sám.

Jak už jsem zmínil v prvním odstavci, vývojáři se po stránce hratelnosti nesnažili o žádnou revoluci v rámci série. Ono ani nebylo třeba, protože si byli dobře vědomi toho, že základ byl v jedenáctém dílu vybroušen téměř k dokonalosti, a proto se rozhodli jít spíše lehčí evolucí na základě zpětné vazby od fanoušků a vylepšením několika systémů. Pořád si proto Mortal Kombat 1 udržuje svoji jedinečnou DNA, což je určitě skvělá zpráva. Souboje jsou přehledné, na jednotlivá komba se dobře dívá, a nechybí ani velká brutalita, kdy vidíte ve zpomaleném čase pomocí Fatal Blow, jak praskají kosti i šlachy protivníka, případně dostávají pořádně zabrat jeho orgány. Jde prakticky o trochu vylepšené X-ray útoky. Vývojáři přidali oproti posledním dílům i vzdušené útoky, přidali na rychlosti, což oceňuji, a velká pozornost byla věnována opět i různým Brutalitám a Fatalitám, které jsou neskutečně brutální a kolikrát jsem si u nich říkal, jestli to vývojáři už nepřehání. Z předchozích dvou dílů se vrací i Quitality, což je speciální bolestivá animace pro hráče, kteří se rozhodnou opustit zápas předčasně, aniž byste měli možnost zasadit finální bolestivou popravu. Třeba proto, že dostali neskutečný nářez. V jiných hrách by hráči asi za takto předčasné odpojení soupeře nadávali, zde je možnost si ho maximálně užít, když víte, že dostal hroznou nakládačku, vzteky radši utekl a stejně jste o brutální konec nepřišli.

Největší novinkou v hratelnosti hry Mortal Kombat 1 je Kameo systém, o němž vývojáři před vydáním hodně mluvili, a má opravdu zásadní vliv na samotné souboje. Před bojem si vždy vyberete jednoho hlavního bojovníka a následně jednoho Kameo bojovníka, jehož můžete následně povolávat do boje. Pokud k tomu máte potřebnou energii, povolávat ho neustále nejde. Kameo bojovník se dá využívat pro odrážení útoků, pro útočení i vytváření komb či dokonce Fatalit, přičemž jde o příjemné oživení soubojů, dodávající jim další vrstvu a hlavně větší hloubku. Kameo bojovníci se dají dobře s hlavními bojovníky kombinovat a poskytovat jim i útoky nebo možnosti pro boj, které sami nemají a scházejí jim. Vyplatí se proti více experimentovat, protože některé postavy se k sobě hodí více než další a krásně se doplňují.

V současnosti je v základu ve hře hned 22 bojovníků (23 pokud budu počítat i Shang Tsunga dostupného za předobjednávku), kdy každý je naprosto unikátní a nabízí odlišný bojový styl. I když jsou rozmanití, nepřišlo mi, že by jeden vyčníval nebo byl silnější než ty ostatním. Vývojářům se je povedlo už nyní docela slušně vybalancovat. Mezi bojovníky nemohou chybět ikony série jako Johnny Cage, Raiden, Scorpion, Sub-Zero, Liu Kang, Mileena nebo má oblíbená Kitana, ale zahrnuty jsou i někteří bojovníci, které jsme delší dobu v sérii v hratelné formě neviděli jako Nitara či Havik. Pokud jste se těšili na nějakého nováčka, tentokrát máte smůlu, protože vyloženě nový bojovník ve hře chybí. Kromě hlavních hratelných bojovníků je zahrnuto i 15 Kameo bojovníků, které je možné si přivolávat na pomoc. Třeba Scorpion, Sub-Zero nebo Kung Lao jsou zahrnuty v hratelné i Kameo formě, ale někteří oblíbení a známí bojovníci tu jsou jen v podobě Kamea, což je docela zvláštní a zajímavé rozhodnutí. Mezi nimi je třeba Kano, Goro, Sonya Blade nebo Sareena. Je to celkem škoda, a jsem vlastně i docela zvědav, jak na toto rozhodnutí vývojářů zareaguje komunita. Třeba se časem do hry vrátí v hratelné podobě, ale rozhodně to nebude v rámci Kombat Packu 1, v němž bude Ermac, Homelander, Omni-Man, Peacemaker, Quan Chi a Takeda.

Vývojáři vás celkem dost motivují k tomu, abyste si vybrali několik hlavních a Kameo bojovníků a za ně následně hráli, čímž je levelujete a odemykáte si nové barvičky a další kosmetiku, ale také brutality, posměšky nebo druhé fatality. S levelováním bojovníků problém nemám, ale co bych ocenil, pokud by levelování bylo rychlejší, protože nejlepší odměny jsou uzamknuty za vysokým levelem a není zrovna jednoduché se k nim dostat. Pokud budete chtít odemknout naprosto vše u všech bojovníků, prosedíte u hry celé měsíce.

Samotný příběhový režim je velkým tahákem Mortal Kombatu 1, ale po jeho dohrání se můžete pustit do dalších režimů pro jednoho hráče. Takovou tou největší klasikou je režim Towers, v němž si vyberete hlavního i Kameo bojovníka, a následně musíte porazit určitý počet protivníků nebo se pokusit vydržet co nejdéle v jejich nekonečném zástupu. Tento režim slouží dobře pro levelování bojovníků, díky čemuž je možné si odemknout další kosmetiku, ale také tu má každý bojovník připraven jeden speciální finální filmeček složený z pěkných artworků. Největší režim pro jednoho hráče se jmenuje Invasions. V něm postupujete v rámci několika map po předem daných cestičkách, účastníte se soubojů s protivníky za různých podmínek, zastoupeny jsou hojně i Věže, otevíráte truhly s kosmetikou či plníte různé výzvy založené na skillu, za což následně levelujete a vylepšujete vybraného bojovníka, takže nechybí ani RPG elementy. Tento režim prakticky nahrazuje klasickou Kryptu, ale ačkoliv jsem se na začátku docela bavil, po čase jsem z něj už tak nadšený nebyl, protože mi schází větší propracovanost a hloubka, která by vás u něj udržela. Popravdě jde i o docela repetitivní záležitost. Třeba se to ještě změní časem, protože vývojáři chtějí tento režim rozšiřovat v rámci sezón, ale tatím je zážitek z něj trochu rozpačitý a nedá se říci, že bych byl jeho fanouškem.

Když dohrajete hlavní příběhovou kampaň a omrzí vás další obsah pro jednoho hráče, je možné se pustit do online multiplayeru, jenž nabízí trochu překvapivě celkem standardní zážitek, protože nedoznal od minulosti moc velký posun. To je rozhodně docela překvapivé, když online bude pro budoucnost hry naprosto klíčový, ale v současnosti mu několik důležitých funkcí chybí. Mezi nimi je třeba cross-play, který má být přidán později, ale i možnost založit si místnost s více sloty najednou, aby bylo možné hrát současně více zápasů, což je něco, co ostatní moderní bojovky už nabízejí několik let. I proto třeba zamezí více chybějící Spectator režim, v němž by bylo možné sledovat rozehrané hry ostatních. Snad vývojáři budou v tomto poslouchat komunitu a v dalších updatech přidají další funkce, které zpříjemní hraní. Online hraní si můžete dát v Kasual nebo Ranked podobě, nechybí turnajový režim King of The Hill a vrací se i Kombat League se sezónními odměnami za vysoké ranky (většinou měna, skiny a další kosmetika). I když tedy online části některé moderní prvky a mechaniky chybí, pořád jde o docela robustní část, v níž je možné trávit spoustu večerů.

Co musím pochválit, je netcote, protože hry jsou stabilní a nesetkal jsem se během hraní s nějakými zásadními problémy, které bych zde musel zmínit. Horší je to zatím se stabilitou serverů, protože během testování docházelo k častým výpadkům, a tím pádem jsem měl znepřístupněnu nejen celou online část, ale také režim Invaze, no a na online připojení se vážou i veškeré kosmetiky, které si odemknete. Pokud nejste online, máte jen to základní, což je popravdě docela zvláštní rozhodnutí.

S novým dílem Mortal Kombat se vývojáři z NetherRealm Studios rozhodli zaměřit primárně na současné platformy PC, PlayStation 5 a Xbox Series X/S, ačkoliv vychází i na konzoli Nintendo Switch, k čemuž se ještě dostanu. A bylo to dobré rozhodnutí, protože jde v současnosti o nejhezčí bojovku, jakou si můžete zahrát. Postavy jsou fantastické se spoustou malých detailů a výbornými animacemi, prostředí už hezčí být nemůže a vše vývojáři doplňují i krásnými efekty a parádním nasvícením. Vizuální upgrade od posledního dílu je obrovský a jasně patrný od první minuty. Až je vlastně docela pozoruhodné, že hra běží stále na starším Unreal Enginu 4, ale vývojáři z něj dokázali vymáčknout maximum a docela často jsem si říkal, že vypadá mnohem lépe jak hry postavené na Unreal Enginu 5. Jen o technologii to není, ale i o zkušenostech vývojářů, a ti z NetherRealm Studios patří k naprosté špičce.

Hru jsem nejvíce testoval na konzoli Xbox Series X, kde jde o naprosto ohromující podívanou díky 4K rozlišení, ale ani verze pro Xbox Series S se nemusí za nic stydět. Vypadá také fantasticky, ačkoliv běží v nižším rozlišení, a to i na velké televizní obrazovce. Pochválit musím vývojáře i za optimalizaci, protože nahrávací obrazovky jsou směšně krátké, a hra si i v těch nejnáročnějších momentech drží stabilních 60 snímků. Po mnohých hrách, které měly technické problémy a nebyly po této stránce úplně stoprocentní, je Mortal Kombat 1 jako zjevením v dnešním videoherním světě.

Chvilku jsem měl možnost hrát hru Mortal Kombat 1 i na konzoli Nintendo Switch, kde na jednu stranu musím ocenit, že běží relativně dobře a udržuje si během boje stabilní framerate (většinou kolem 55-60fps). Na druhou stranu vývojáři museli značně osekat vizuální stránku, ať už jde o kvalitu postav a jejich animace, prostředí nebo různé efekty. Rozdíl ve vizuální kvalitě oproti verzím pro současné platformy je obrovský, hlavně při hraní na televizní obrazovce, navíc sem tam se objevují v obraze různé artefakty a nedokonalosti, až jsem nechtěl chvilkami věřit, že jde o tutéž hru. Těžko říci, jestli vývojáři nedokázali z této konzole vymáčknout více, případně jestli si jen na této verzi nedali tolik záležet. Chyb má totiž hodně, navíc ji chybí i velká část režimu Invasions, v němž je zatím dostupná pouze tutoriálová lokace. Další obsah v rámci první sezóny má Switch verze dostat až v následujících týdnech. Pokud tedy máte možnost hrát Mortal Kombat 1 na PC či konzolích PlayStation 5/Xbox Series, doporučuji se zatím Switch verzi vyhnout.

Mortal Kombat 1 je neskutečně komplexní a hlavně kvalitní bojovka, která neztratila nic ze svého DNA, navíc vývojáři výborný herní základ vylepšili a obohatili o několik chytrých novinek, mezi nimiž nejvíce září Kameo systém. Ten do soubojů vkládá další vrstvu a možnosti, jak porazit veškeré protivníky. Mortal Kombat 1 nezaujme jen krvavou a zábavnou hratelností, ale i opět parádní kampaní, od níž je těžké se odtrhnout, velmi dobrým a rozmanitým seznamem bojovníků a fantastickou audiovizuální prezentací. Neznamená to ovšem, že by Mortal Kombat 1 neměl nějaké ty mušky. Slušela by mu určitě propracovanější online podpora, novému režimu Invasions jsem také na chuť moc nepřišel a ocenil bych i rychlejší levelování jednotlivých bojovníků. Nejde ale o nic zásadního, co by nešlo do budoucna napravit skrze updaty a další sezóny.

Mortal Kombat 1

xsxps5nsw
Warner Bros., NetherRealm Studios