Monsters vs. Aliens

Martin Šmíd, 3. 4. 2009 23:14
V březnu letošního roku vpadl do českých kin animovaný snímek Monsters vs. Aliens od studia DreamWorks. To pochopitelně nemohlo nechat herní studia klidnými, a tak připravila lehce se zpožděním i hru, která se má svézt na úspěchu zmíněného filmu. Jenomže už po první kapitole zjistíte, že kvalitou hra převyšuje většinu současných her. Pojďme si říci, jak je to vlastně možné.

Pokud jste neviděli film, tak nevadí. Hra Monsters vs. Aliens vám totiž příběh z filmu nastíní, a ačkoliv ho přesně nekopíruje, ve finále vyzní podobně. Obyčejná holka z Kalifornie Susan se má za několik hodin vdávat. Jenomže co čert nechtěl, do hlavy ji uhodí meteorit a vyroste do výšky 15 metrů. Navíc se jí na nohách objeví malá auta, která fungují místo bruslí. Než se stačíte rozkoukat, skamarádíte se s monstry, která rozhodně na tento svět nepatří, ale jako jediní dokáží zabránit konci světa. Jako první je tu kříženec ryby s člověkem Link, jako druhý hromádka slizu B.O.B a nechybí ani Dr. Šváb, PhDr., který při jednom experimentu přišel o hlavu, a tak má místo ní hlavu muší. Samozřejmě se nemusíte bát, že by vypadal jako moucha ve známém hororu. Tato nově složená partička musí zabránit hlavnímu terorovi vesmíru, aby ho celý dočista zničil. Když už je Susan z celé věci naprosto mimo, přistane na Zemi galaktický robot, kterého je nutno co nejdříve zastavit. Kromě galaktických robotů se budete muset zpočátku vypořádat i s vojenskými jednotkami. Díky nim nejprve skončíte ve vězení, aby vás posléze samy vyslaly zachránit Zemi.

Pojďme ale k samotné hratelnosti. Hra Monsters vs. Aliens by se dala rozdělit na celkem tři kapitoly nebo pasáže, kde ovládáte vždy jiné monstrum. První z pasáží je hraní za Susan, kterou vojenské jednotky přejmenují na Enormiku. V těchto levelech ovládáte Susan, která jezdí na svých nových „kolečkových bruslích”. Vaším úkolem je tak vyhýbat se všemu, co vám přijde do cesty, ničit nepřátele a skákat přes propasti. Tyto pasáže jsou velmi zábavné, navíc občas okořeněné soubojem s obrovským bossem. Rovněž jsou tyto pasáže dost možná nejlehčí, protože není kam zabloudit, vše je jen na vašich schopnostech. Ve druhé části se chopíme rybočlověka Linka, který už bude skákat a ničit nepřátele jako v klasické plošinovce. Občas také potkáte nějakého toho bosse, ale zajímavější jsou nejrůznější minihry, jako je uhýbání před kulomety či ničení střílen pomocí pěstí. U této části bychom možná vytkli, že jsou levely občas příliš dlouhé a ničí tak celkem svižné tempo, které hra od začátku nastaví.

Dostáváme se ke třetí části, kde se chopíme role hromádky slizu jménem B.O.B. Ten pochopitelně moc inteligence nepobral a díky chybějícímu mozku za něj musíte řešit logické hádanky vy. Tyto pasáže nám přišly jako nejlepší, protože se u nich člověk skvěle pobavil a ještě navíc zapojil mozek. Jako příklad uvedeme mřížku, kterou B.O.B jednoduše proteče. Pokud máte mřížku jako podlahu, musíte nejprve spolknout kostku, abyste se mohli po mřížce promenádovat. Podobných logických hádanek je v těchto pasážích celá řada a zapomínat nesmíme ani na závěrečná bludiště, která dokonale prověří vaše myšlenkové pochody. Pokud projdete všech 25 levelů ve čtyřech kapitolách za pět hodin, což není nic nereálného, čeká na vás celá řada dalších miniher a nových levelů, které si kupujete za speciální šroubovice DNA, jež sbíráte po celou hru. Než tohle všechno překonáte, prodlouží se vám herní čas o další hodiny.

Dostáváme se pomalu na konec recenze, a tak přejděme ke grafické stránce. Ta je na první i druhý pohled velmi příjemná, vše je rozanimováno bravurně a vše vypadá jako ve filmu. Zde si rozhodně stěžovat nemůžeme, stejně tak u hudebního doprovodu, jenž je přebrán z filmu. Dobrým dojmem působí i dabing příšer a dalších postav. Technická stránka tak podtrhuje dobrý pocit z celé hry, který budete po jejím dohrání rozhodně mít.

Monsters vs. Aliens je velmi povedenou plošinovkou, které nechybí vtip a příjemná hratelnost okořeněná o logické hádanky, celá zabalená do pohledného grafického kabátku. Vytknout by se sice dala přílišná krátkost a jednoduchost pro starší hráče, ale i přesto si zaslouží naše doporučení. Monsters vs. Aliens se stává jednou z nejlepších her podle filmu.

Monsters vs. Aliens

Activision, Beenox / Griptonite Games
24. 3. 2009