Monster Hunter 4: Ultimate

recenze  11
Filip Voržáček, 5. 3. 2015 13:00
Série Monster Huntera se za léta své existence stala více než jen nějakou značkou s milionovými prodeji. Stala se z ní kultura i mimo Japonska, a to hlavně díky jedinečné hratelnosti, která dokáže hráče pohltit na dobu neúměrnou ke konkurenci. Ne měsíce, ale až léta zábavy, na vás čekají v ultimátní čtvrté části exkluzivní pro kapesní konzoli Nintendo 3DS, která se dostala nedávno i do Evropy. Společnost Capcom si je vědoma faktu, proč jim tato série vydělává šestimístné cifry a proto defacto netlačí na nějakou změnu konceptu, či radikálně zásahy do struktury hry. I čtvrtý Monster Hunter je stále tou poctivou RPG akcí z třetí osoby, kde nejeden hráč pošle svůj handheld vzduchem do zdi a od nervů se zakousne do jazyka. V následujících řádcích se společně podíváme, proč tomu tak je, a zároveň si potvrdíme nutnost existence her tohoto typu.

Začnu trochu netradičně kamerou, která v minulosti u přenosných verzí trpěla absencí druhého analogu. Monster Hunter 4 hraju (záměrně používám tento čas) na nejnovější verzi 3DSka, tedy New 3DS. Mohu tedy naplno ovládat pohyb kamery díky takzvanému C-sticku, který zajišťuje plynulé ovládání směru kamery. U starších verzí konzole se hráčům určitě musí těžce dýchat bez této výhody, pokud samozřejmě neinvestují do přídavného analogu nebo se nenaučí točit kamerou přes dotykovou plochu. Proto berte mé hodnocení čistě z pohledu New 3DS. Ovládání kamery skrze C-stick je jedním z velkých plusů a hru dělá hned hratelnější a samozřejmě i přístupnější hráčům, kteří zatím hráli jen na domácích konzolích.

Příběh čtvrté regulérní části Monster Huntera se znovu neděje v žádných filmových rysech plných zvratů. Máme tu drsný fantasy svět plný monster, od malých, v rozměrech krabičky od sirek, až po velké, které jsou schopny zastínit mrakodrap. Hlavní hrdina nebo hrdinka, je na úvod hozen do tohoto světa přes jednoduchý editor tvorby postav, v němž si můžete nastavit proporce těla, ale také účes, tetování, jizvy či hlas, a ještě než si stihnete vybrat jméno pro svého kocoura, už putujete s karavanou nehostinnou krajinou světa Monster Hunter.

Ten je rozdělen do klasických regionů podle ročních období, takže svět je zase hodně rozmanitý a skrývá spoustu jedinečných míst. Lov nás tedy postupně zavede nejen do dusné džungle či vyprahlé pouště, ale i pod vodu nebo na zmrzlé hory plné sněhu. Prostředí je tedy pestré, a s ním i pochopitelně nepřátelé, kteří vám zkříží cestu. Hlavní kostra příběhu se soustředí kolem jedné bájné bytosti s rozměry třípokojového bytu se sklepem a garáží, po které pátrá vaše karavana. Na začátku jste nikdo. Lovec zajíců s minimem zkušeností. Budete tedy muset absolvovat zdlouhavý trénink s celou řadou zbraní dostupných ve hře tak, abyste si vybrali svého favorita nebo minimálně zúžily okruh zájmu. Na rovinu: je zde zhruba dvacet typů nástrojů jak skolit monstrum. Každý z nich je specificky odlišný, i když to tak možná na první pohled nevypadá.

Od klasické kombinace: meč a štít, se posunete k obrovským sekyrám, mečům či kladivům, až po luky či komplikované hudební nástroje. Autoři do nové části nachystali i dva nové tipy zbraní, jejichž variace může zase jen posunout jedinečnost hratelnosti na vyšší úroveň. Já osobně jsem stále věrný svému lesnímu rohu, který v sobě kombinuje tvrdost a přímé zvyšování skillu v boji. Je jen na vás, čemu dáte přednost. Hra nechce nikomu přikazovat boj jen s jednou zbraní, naopak můžete si na každé monstrum vzít, co jen chcete, podstatné je jen to, aby vám zbraň vyhovovala a dobře jste jí ovládali, což je v Monster Hunter sérii hodně důležité. Zde se tedy nic nemění.

Jakmile se sžijete s ovládáním, které je i díky zmíněnému C-sticku povedené a intuitivní, a procesem boje, můžete začít plnit jednotlivé questy. Ze začátku to budou otravné věci tipu: Přines surovinu, zkombinuj dvě suroviny a podobně. Tyto jednoduché úkoly si ovšem budete muset doslova vrýt pod kůži, naučit se je dělat automaticky, protože jsou součástí přípravy před lovem. Každý potřebuje jídlo, a tak si musíte zvýšit ukazatel energie stejně jako fyzické síly. Na to vám poslouží kombinace jídel v restauraci vaší karavany nebo si na lov zabalíme vlastnoručně vytvořený lepeňák se sýrem a salámem. Je to zase jen na vás. Po desítkách hodin strávených v této hře, to budete dělat automaticky (do chladného prostředí si vezmete horký nápoj a naopak do dusného, si přibalíte něco na osvěžení), a jediné co vás bude zajímat je vytvoření taktiky na zabití nějakého obrovského monstra, které je právě na seznamu. Těch najdete na stěně úkolů stovky. Z každého uloveného monstra si vezmete určitou surovinu (kosti, kůži, zuby, penis) a tu odnesete svému lokálnímu výrobci zbraní a brnění. Ten vám za určitý poplatek následně vyrobí helmu, trenky, štít či meč, který bude nést sílu monstra, které jste tak pracně a s námahou zabili. Tento postup je hnacím motorem série Monster Hunter od první části až k té aktuální, a nic se na tom nemění, což je určitě dobře.

Na jednotlivé hlavní questy je stanoven časový limit 50 minut, do kterého musíte splnit hlavní roli. Pokud během toho zemřete více než dvakrát, quest se uzavře jako nesplněný a můžete začít pěkně od začátku. 50 minut je doba, která může někomu připadat přehnaně dlouhá, ale čím náročnější obludy se vám postaví do cesty, tím déle Vám bude trvat jejich skolit. Pozor: hráč nikdy neví jakou energii má jeho soupeř, proto musí bojovat do poslední vteřiny a vnímat taktiku soupeře jako nápovědu k jeho likvidaci. Mapu a oblast lovu, Capcom zase rozdělil na malé arény s nahrávajícími obrazovkami. Monstra se v závislosti na svém zranění přesouvají mezi arénami ve snaze vás zmást či ukrýt se, a tak žádný boj nemáte nikdy jednotvárný. Dokonce i obyčejné expedice, během nichž si půjdete nabrat vzácné suroviny, se rázem mohou změnit v boj o holý život.

Novinkou je možnost skočit na monstrum a za určitých podmínek mu znepříjemnit boj, aniž by vás něco ohrozilo. Je to svěží prvek v hratelnosti, který musí každý docenit. Na začátku jsem zmiňoval vlastnictví kocoura. Ten stejně jako vy, je vybaven brněním a zbraním. Jeho úkolem je jakési zaměstnávání protivníka, zatímco si doplňujete energii, brousíte meč (ostrost chladných zbraní během boje ztrácí) nebo instalujete výbušnou past. Váš kocour je užitečný společník nejen během bojů. Stejně jako hrdina disponuje kapsou a při přechodu krajinou sbírá předměty a suroviny tak, abyste mohli odnést více věcí. Je možné vylepšovat nejen vlastní zbraně či brnění, ale i výbavu vašeho společníka. Ten na rozdíl od vás leveluje a získává exp body. Váš stupeň zkušeností je deklarován pouze skutečnými zkušenostmi. Vysvětlím to na příkladu: narazíte na příšeru, která vás jednoduše převálcuje. Tento quest vynecháte a zkusíte nějaký jednodušší. Na druhý den to zkusíte znovu a příšeru zabijete a zůstane vám jen minimum zdraví. Na další den při sbírání medu na výrobu léčiv, vás tatáž příšera znovu napadne a na překvapení ji skolíte bez problémů během pár minut. Zkušenosti a zase jen zkušenosti. Mimochodem každé poražené monstrum si můžete vzít do arény a boj si zopakovat sám nebo po boku online partnerů. To má přivádí k velkému plusu celé značky.

Nintendo 3DS umožňuje jednak lokální propojení, ale i klasický online, kde na lov vyrážíte ve velké skupince lovců. V tomto případě vše, co ulovíte, se samozřejmě dělí stejným dílem na každého hráče. Online funguje víceméně dobře. Občas je patrné zpoždění, ale není to nic tak závažné, aby to kazilo dojem jinak celkově dobrý dojem z hraní. Absence hlasové komunikace je logicky velké mínus 3DS konzole a nezachrání to ani velká nabídka slovíček v chat okénku. Proto konečné hodnocení u mě nedosahuje lepší známky. Po grafické stránce hra doznala od třetího dílu pěkný skok kupředu, hlavně u nové verze 3DSka, prostředí je slušné, monstra jsou detailní, takže není, proč si stěžovat. Po hudební stránce se jedná o epickou jízdu plnou gigantických melodií, které nijak neurazí, prostě klasika pro tuto sérii.

Monster Hunter 4 pro New 3DS je téměř dokonalým zážitkem pro fanouška série a určitě ideální částí pro nováčka. Spojuje v sobě poctivou hratelnost s náročností staré školy, navíc obsahuje zábavnou kooperaci, kde si svorně každý pomáhá. DLC obsah bude hru zásobovat ještě dlouhou dobu a určitě potěší i svěží novinka v podobě jakýchsi výprav bez časového tlaku, přes které hráč sbírá body a soupeří s online žebříčkem. Mimochodem aktuálně se chystá první DLC které do hry přinese brnění a zbraně ze série The Legend of Zelda, a bude zcela zdarma.

Monster Hunter 4

3ds
Capcom, Capcom