Men’s Room Mayhem

Martin Šmíd, 16. 7. 2013 0:00
Na kapesní konzoli Playstation Vita v poslední době nevychází takové množství velkých AAA her, prakticky o hlavní herní produkci se starají indie vývojáři. Ti na nejnovější kapesní konzoli od Sony přinášejí mnohdy velmi originální kousky, a mezi ně rozhodně patří i novinka Men’s Room Mayhem, která se nedávno objevila na Playstation Store. Když byla oznámena, spousta hráčů se udivovala, jak může vzniknout něco tak divného, jako čištění záchodů. Jak se ale nyní po zahrání ukázalo, jedná se o velmi příjemně zábavnou hru za pár korun.

Když byla hra Men’s Room Mayhem oznámena, některé hráče zaujalo, že na ní pracují vývojáři z nově založeného studia Sawfly. Ti v tomto uskupení zatím nevytvořili žádnou hru, ale všichni se dříve dlouhé roky starali o Wipeout sérii ve zrušeném studiu Sony Liverpool. Přechod na menší hry byl pro vývojáře naprosto logický, protože nemají za sebou velkou vydavatelskou společnost, jako tomu bylo v předchozích letech. Pokud ovšem vytvoří ještě několik kvalitních kousků jakým je Men’s Room Mayhem, mohli bychom se od nich časem dočkat i něčeho většího, ale pojďme pěkně popořadě.

Určitě se vám už někdy při návštěvě kina, restaurace nebo nějakého dalšího místa stalo, že jste potřebovali na záchod. Při troše štěstí narazíte na čistější místa, kde se nemusíte bát, že si s návštěvou toalety odnesete i nějakou tu zákeřnou nemoc. A vlastně o čistotě toalet je i Men’s Room Mayhem, protože vaším úkolem je, aby byly neustále čisté, a také to, aby všichni jejich návštěvníci odcházeli spokojeni, to znamená s čistýma rukama a hlavně se suchými kalhotami. Herní princip je jednouchý, postupně vám chodí do místností lidé, kteří buď chtějí na malou, nebo na velkou, no a na vás je, abyste je poslali na volný záchod, poté je musíte poslat k umyvadlu, aby si umyli ruce, přece nikdo nechce, aby roznášeli bakterie, no a na závěr je musíte vyprovodit. Samozřejmě se to lehce řekne, ale kolikrát máte během hraní takový frmol, že prakticky nestíháte všechny zákazníky uspokojovat, ti tak nervózně cestují po místnosti a kolikrát jim rupnou nervy a poperou se mezi sebou. V tom lepším případě, v tom horším vykonají potřebu přímo doprostřed místnosti, což samozřejmě poté musíte uklidit. Ačkoliv se koncept může zdát opravdu zvláštní, nejde upřít vývojářům to, že funguje a je po celou dobu hraní zábavný a vcelku i návykový. Jako by se opět ukazovalo, že někdy méně je více.

Aby vývojáři hlavní režim nějak oživili, přidali i spoustu vedlejších úkolů, mezi které patří třeba přežití určitého počtu vln bez selhání, případně nahrání určitého skóre a tak dále, úkolů je celá řada, od lehčích až po složité, za které následně dostáváte bronzovou, stříbrnou nebo zlatou medaili. Plnění vedlejších úkolů se může zdát na začátku zbytečné, ale jsou to právě vedlejší úkoly, které vám odemykají další úrovně, takže je rozhodně dobré, když s tím počítáte a snažíte se je plnit. Většina vedlejších úkolů vám sice naskáče sama, ale někdy potřebujete, aby se vám zákazníci třeba poprali nebo vykonali potřebu doprostřed místnosti, čemuž se samozřejmě za normálních okolností snažíte zabránit. Vedlejší úkoly rozhodně hře prospívají a zabraňují tomu, aby upadla do stereotypu.

Hra Men’s Room Mayhem na českém Playstation Store stojí příjemných 68,-Kč a na vaší kartě si zabere 218 MB

Hra Men’s Room Mayhem nabízí jen dva herní režimy, přičemž asi hned se vrhnete na ten hlavní Normal. V něm prakticky musíte vždy obsloužit vlny návštěvníků toalet v časovém limitu. S každou novou vlnou je zákazníků o něco více (možná vývojáři mohli zrychlit první vlny, které jsou vši pomalejší), jsou různě rychlí a samozřejmě i stále častěji střídají své dvě potřeby. Každá vlna končí vždy po uplynutí času, které naštěstí není moc, což se hodí převážně v dalších kolech, kdy budete zoufale vyhlížet konec. Můžete ovšem skončit i předčasně, pokud se vám popere pět zákazníků mezi sebou, nebo pětkrát vykonají potřebu mimo, takže s tímto musíte neustále počítat. Na konci každé vlny na vás je, abyste vyčistili celou místnost, což provádíte mácháním přes označená místa prstem na dotykovém displeji. Ovládání nejen v této minihře, ale i v celé hře funguje bezproblémově, je intuitivní, což je rozhodně velké plus.

Když dohrajete Normal režim, odemknou se vám všechny úrovně v módu Blitz. V něm se pochopitelně také staráte o to, aby návštěvníci záchodů v čas doběhli a následně nerušeně místnost opustili, ale musíte vše zvládnout v časovém limitu několik minut. Hru nemáte rozdělenou na kola, hraje se jen o to, kolik zákazníků zvládnete obsloužit, o nic více. Režim vás na chvilku zřejmě k sobě připoutá, na několik minut, ale na delší hraní bych to neviděl, ona tu prakticky není žádná motivace, kromě globálního žebříčku s nejlepšími hráči. Pokud samozřejmě chcete se umístit co nejvýše, o motivaci v tomto případě samozřejmě postaráno máte. Je možná škoda, že Men’s Room Mayhem nenabízí žádný další režim, ani třeba kooperaci. Další obsah by určitě prospěl a klidně bych byl ochoten za něj dát o pár desítek korun více. Jestli vývojáři chystají nějaké to DLC, v současnosti nevím, ale docela o tom pochybuji.

Jak si můžete všimnout z okolních obrázků, Men’s Room Mayhem obsahuje ručně kreslenou grafiku, přičemž vývojářům se sázka na ní rozhodně vyplatila. Postavy jsou detailní, pěkně animované, samozřejmě se povedlo i prostředí, a sem tam se objeví i nějaký ten pěkný efekt, takže po této stránce vládne rozhodně velká spokojenost. Tu navíc umocňuje i to, že se hra velmi svižně hýbe, a to nyní nemyslím jen gameplay, ale i nahrávací časy jsou krátké, případně i počáteční zapnutí. Nic tak nebrání, abyste mohli hned začít hrát. Hra jako Men’s Room Mayhem musí obsahovat chytlavý hudební doprovod, a ten tu pochopitelně nechybí. Hra obsahuje několik pěkných melodií, které vás neustále nutí pokračovat v hraní, a vlastně mi v uších zní ještě nyní. Je rozhodně dobré vidět, že i když jde o hru za pár korun, dostal se k nám maximálně vyladěný produkt, který netrpí technickými neduhy.

Men’s Room Mayhem samozřejmě nemá na velké hry, ale je příjemně hratelný a rozhodně za svojí cenu nabízí adekvátní zábavu na pár minut, když třeba jedete autobusem či metrem, nebo máte pár minut ve škole o přestávce. Na tyto chvilky jde o skvělé vyblbnutí, ale o nic více. Abych byl s hrou více spokojený, musela by nabídnout o něco více herních režimů, protože ten základní dohrajete za pár hodin, a pak už vás prakticky nic nenutí vše rozehrát znovu, nebo pokračovat v hraní.

Men’s Room Mayhem

vita
SCEE, Sawfly Studios