Konzolista.cz

Mad Max

recenzepátek 4. září 2015Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Mad Max
V letošním roce vtrhl do kin nový Mad Max, kterého osobně považuji za jeden z nejlepších akčních filmů posledních několika let. Není divu, že s touto velkou událostí se Warner Bros. rozhodl připravit videoherní zpracování, které navíc svěřil do rukou vývojářům z Avalanche Studios, a aby toho nebylo málo, do vývoje nasypal nemalou částku peněz. Vývojáři ze zmíněného studia mají s velkými hrami v otevřeném světě velké zkušenosti, proto se každý fanoušek začal hned těšit, že si po filmu užije ještě velké videoherní zpracování. První dojmy byly docela nadšené, jestli nadšení vydrželo i po zahrání finální verze, na to se nyní dočtete odpověď.

Testovaná verze: Xbox One

Vývojáři z Avalanche Studios měli na vývoj videoherního Mad Maxe několik let a navíc nemusel být dokončena na premiéru filmu, čímž se tedy hodně liší od jiných podobných licencovaných záležitostí, které většinou dopadnou, no prostě blbě. Už po několika minutách zjistíte, že Mad Max je svoji produkcí opravdu někde jinde, vynaložené peníze jsou hodně viditelné na každém kroku, ale sem tam si nejde nevšimnout, že i tak to občas docela drhne. Videoherní Mad Max nijak nenavazuje na žádný film, vývojáři přišli s vlastním pojetím, které si ale drží velmi dobrou atmosféru, která je věrná filmové předloze. Hned na začátku jsme svědky, jak se Max setká s šéfem místního gangu, který si říká Scabrous Scrotus. Moc dobře nedopadne, jeho auto je zničeno a on téměř zabit. Naštěstí ze všeho unikne, přičemž si ho hned všimne mechanik Chumbucket, který uvěří v schopnosti Maxe postavit legendární automobil Magnum Opus, ale pochopitelně se vše bude točit hlavně kolem pomsty. Samotný příběh je určitě slušný, i když hlavně v první půlce se spíše táhne a nic moc zajímavého nepřinese, to ve druhé už vývojáři pořádně dupnou na plyn a nechybí ani několik docela velkých zvratů. Jen možná trochu bude vadit, že během hraní nepotkáte žádné více charismatické postavy, spíše si je budete pamatovat jako bezejmenná NPCčka. Hlavně zamrzí naprosto zabitý potenciál Hope, která se od filmové předlohy hodně liší a není tak výrazná, jak by každý čekal.

Mad Max není žádná lineární záležitost, vývojáři se rozhodli vytvořit hru s otevřeným světem, který bude představovat velké hřiště s nejrůznějšími možnostmi. Začnu prostředím, které se vývojářům povedlo a ačkoliv se hra odehrává na poušti, ta je ztvárněna velmi dobře, navíc bych i řekl, že se nic neopakuje, co lokace, to i trochu odlišný design, takže v tomto jsem určitě spokojen. Poušť navíc není tak prázdná, jak by se mohlo zdát, samozřejmě nemá stovky NPC postav na metr, ale projíždí jí nepřátelé, docela často, kteří dokážou zatopit, a navíc obsahuje opravdu nepřeberné množství úkolů, které když začnete plnit, můžete jimi ovlivnit, jaký vliv bude mít v dané lokaci nepřítel. K tomu se ale ještě dostanu. Protože se hra odehrává na poušti, vývojáři se rozhodli, že ji pojmou trochu survival stylem, takže hlavně na začátku je nutné hledat benzín, ale také vodu, díky níž je možné si doplnit zdraví. Postupně o tento pocit přežití trochu přijdete, což je možná škoda, každopádně hratelnost je tímto ovlivněna po celou dobu.

Už na první pohled vás určitě zaujme velikost mapy a docela dost úkolů, které v ní můžete plnit. Když se ale podíváte podrobněji, zjistíte, že druhů úkolů je pár, prakticky se scvrknou jen na takovou tu nudnější vatu, kterou rád používá třeba Ubisoft, takže budete ničit totemy, sbírat součástky, což je zde měna, které není nikdy dost, a sem tam přijde na řadu, závod, zabrání základny či nějaký ten souboj s konvojem. Poslední dvě aktivity patří k tomu lepšímu, co Mad Max nabízí, hlavně ono zabírání základen, což je i celkem výzvou, ale samozřejmě něco vyloženě propracovaného nečekejte.

Proč zmiňuji hned na začátku vedlejší aktivity? Ty jsou totiž spjaty hodně s první polovinou hry, protože je musíte plnit, abyste nasbírali dostatečný počet peněz, případně snížili vliv protivníka v dané lokaci, a tím se tak posunuli dále. I díky tomu je první polovina hry dost pomalá a postupně vše začne nudit. Pokud ovšem vydržíte, druhá polovina má daleko lepší tempo, hlavně budete plnit větší hlavní úkoly s dobrou atmosférou, což samozřejmě podporuje i velmi kvalitně psaný příběh v druhé polovině. Ke slovu se navíc dostanou i bossové, kterých sice není tolik, ale hratelnost oživují a souboje s nimi vyžadují určitou taktiku, jen mačkáním jednoho tlačítka je neporazíte.

Vedlejší úkoly se opravdu hodně opakují a začnou nudit, jak jsem zmínil na začátku, a kromě občasného posunu v příběhu nemají na děj velký vliv, prakticky žádný. Co se ale určitě vyplatí, je hledat součástky po pustině, abyste mohli upgradovat jednotlivé pevnosti. Ačkoliv Max nikdy nebude pevnosti vlastnit, může je vylepšit a získat určité bonusy, jako je doplnění zdraví či benzínu před každým odjezdem, rovněž skvělé je doplnění munice do vozidla, která je hodně vzácná a hlavně v pozdějších fázích ji budete hodně potřebovat, třeba při útočení na základny protivníků. Skvělá je inovace i sbírání věcí ze zabitých nepřátel či zničených vozidel jen přejetím, čímž si ušetříte čas. Tyto upgrady se tedy vyplatí plnit, hraní následně hodně ulehčí a udělají ho příjemnější.

Pokud nepočítám možnost odemknutí rychlého cestování, budete většinou jezdit ve svém autě, které jde postupně vylepšovat, dělat ho odolnější, lépe ovladatelné a hlavně tedy z něj jde udělat daleko lepšího soupeře pro ostatní díky větší síle a nejrůznějším zbraním, protože souboje s auty patří k hlavním částem hry, a nutno dodat, že k nejlepším. Ať už jde o závody nebo souboje s konvoji a zabíjení tak důležitých postav, souboje jsou po celou dobu hraní zábavné a nenudí, prakticky jsou vždy takovou tou odměnou, kterou si maximálně užijete.

Zatímco souboje ve vozidle jsou výborné a dalo by se říci i originální, vývojáři nebyli přehnaně odvážní se soubojovým systémem na blízko, který v hodně věcech připomíná ten z Batmana, možná ho i vývojáři i zkopírovali. Problém ovšem je v tom, že zatímco netopýří hrdina uměl nepřeberné množství komb, které se postupně učil, Max mu v tomto konkurovat nemůže, takže soubojový systém je sice plně funkční a některé zakončovací údery jsou brutální a radost na ně pohledět, ale chybí mi ona rozmanitost a jak brzy zjistíte, i ladnost. Po většinu hry je tedy prakticky stejný, což vidím trochu jako mínus, ostatně souboje jsou díky němu po celou dobu naprosto stejné. Na druhou stranu, vrhnout se bez rozmyslu na protivníky nevede nikdy k úspěchu. V hloučku protivníků je vždy nutné vykrývat údery a ve správný čas zaútočit. Ano, je možné si na určité protivníky udělat taktiku, ale protože se nejedná jen o jednoduché mačkání jednoho tlačítka a je nutné uskakovat a krýt se, rozhodně nezačnou souboje nudit nebo být rutinní záležitostí. Co jen trochu bude vadit, je kamera, která by si zasloužila ještě větší péči.

V předchozích odstavcích jsem zmínil, že je možné vylepšovat pevnosti, ale také vozidlo, před nímž si pak protivníci budou muset dát pořádný pozor. Jak ale plníte řadu misí, ať už hlavních nebo vedlejších, případně další aktivity, skáčou vám speciální body, které následně můžete u obchodníka nakoupit upgrady pro samotného Maxe. Nejde o něco propracovaného, ale upgradovací systém funguje dobře, je pochopitelný už od první vteřiny. Maxovi navíc můžete zvednout odolnost a další atributy ještě nákupem správného oblečení, které si nejdříve musíte odemknout, jsou tu ale i čistě kosmetické věci jako účesy, vlasy a tak dále.

Videoherní Mad Max byl ve vývoji několik let a vlastně se s ním počítalo ještě na předchozí konzolovou generaci, což se trochu podepsalo na vizuální kvalitě. Určitě Mad Max neohromí odlišením textur nebo nějakou přehnanou detailností, čemuž napomáhá i fakt, že se odehrává na poušti. Co je ovšem velmi dobré, je umělecký styl, ten se vývojářům povedl a maskuje stáří enginu, stejně tak potěší některé grafické efekty, hlavně výbuchy případně pouštní bouře, která nikdy nevypadala lépe. Zatímco grafika je celkem slušná, co bude vadit, je framerate. Ten hlavně ve druhé polovině docela hapruje během jízdy po poušti, což samozřejmě docela dost ovlivňuje následný zážitek. S optimalizací si měli dát vývojáři více práce, možná se mohli jít přiučit ke svým kolegům stojícím za posledním Batmanem. Ti by jim určitě ukázali, jak se optimalizuje pro konzole. Celkem nevýrazný mi přišel i hudební doprovod, prakticky si nyní nevzpomenu na žádnou skladby, to kvalitní je ovšem ozvučení, zvláště s kvalitním hardwarem si hru maximálně po této stránce užijete.

Mad Max toho na začátku naslibuje hráči docela dost, ale následně trochu zklame rozmanitostí vedlejších úkolů, které nejsou navíc tak zábavné a ovlivňují tím i hlavní příběhovou část. Pokud ovšem vydržíte, příběh se rozjede a zlepší se i hratelnost, ve druhé polovině jde velmi dobrou akční jízdu s napínavými souboji, od níž se odtrhnete až po závěrečných titulkách. Je škoda, že takovou kvalitu hra nemá po celou dobu, takže ji mohu doporučit jen fanouškům předlohy, ostatní musí nákup pořádně zvážit, zvláště když tu je o dost kvalitnější japonská konkurence. 

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (86)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
filom3n
filom3n #Grip
👎2

Dweight, to je dobrej ulet co? Nejen to, už sem to nekde potkal - jakoze x potvrdis ze chces jet misi a kdyz to zmacknes znovu podruhy, jakoze fakt jo tak to borcovi rozslapne hlavu. Někde jsem už takový debilní ovládání viděl...

E: to ze vzdycky vystoupi na druhy strane nez chces uz je for, skakani je ve hre jen tak, jeste jsem nepřišel na to k čemu je, kam nedojdes bez skakani tam stejne nevyskocis, kdyz lezes po rimse tak to cely prelezes a pak dolu spadnes z místa kde se dá normálně chodit, a spousta chyb, úkoly už se opakuji teď a to mám odhaleno jenom čtvrtinu mapy, a spousta věcí hru shazuje. Sám bych mu nekoupil, když byla v psplus tak mu docela rád dohraju, nemyslím si že je špatná ale na super hodnocení nedosáhne...

E2: tlacitka, postavy, balony, vse se da aktivovat pouze z jedineho mista, proc musim jit k postave zezadu kdyz s ni chci mluvit nechapu, tankovani je mozne taky jen v jednom jedinem miste, atd atd.. Těch chyb je tam moc

E3: ac se mise opakuji - neni nikdy stejne prostredi, lokace jsou hodne dobre promyslene, to me asi u hry porad drzi, pribeh se taky pohnul, jeste uvidime co dostane nakonec

E4: konec hry mne nasral uplne, ke konci už to vypadalo na skvělý pribeh az dokonce ale zklamani se dostavilo... Hre nakonec davam 5/10, je to prumerna hra, to prostředí jediný že se měnilo a neopakovalo mne domutilo to nesepsout uplne...

Dweight
Dweight #PS5
👍1

Tak jsem to zapl a musím říct, že jsem v životě nehrál hůře ovladatelnou hru. R2 sprint a L2 jump? Wtf. A ani to nejde přepnout. Od kdy se kurva skáče trigger tlačítkama...

Adapa Zuisudra
Adapa Zuisudra #AN.KI DA
👍1

Dohrano, PLUSko ma potesilo, tento titul milo prekvapil, ke konci je dej i atmosfera uplne nadupana. Pre milovnikov aut a destrukci odporucam. za 9/10 bodik dole za kameru a bojovy system

Jardasonyx

Dal bych taky 9

Heymi9615
Heymi9615 ##nolife
👍1

Rozehráno a nějak se od toho nejde urvat. Pro mě pecka překvapení, 9/10. Neskutečná atmosféra, obří základny, jeskyně, lodě v písku, bouře, bossové, výbuchy ----> hodně pěkný vizuál. Mise mě zatím baví, stejně jako ty vedlejší aktivity..... Super.

haryvotruba
haryvotruba #Reiður

Ted jsem se dočetl zřejmě nějakou blbost že má Mad Max české titulky.Blbost že?

Spirit2144

Však Pinky ti dala pohled a řekla že v tom autoservisu najdeš něco co by se ti hodilo.

milhaus
milhaus #PSN: mhsCZ
👍1

OK dikec. to bude asi ta benzinka, na kterou odkazuje pohlednice, kterou jsem ziskal za vedlejsi misi.

JEDImfp
👍1

presne,nejdriv si dej mise a pak ty zavody az budes mit vsechny upgrady.ja to vcera zajel vsechno najednou.zabijes tim pak tri trofeje jednou ranou.dokoncit vsechny zavody s archandelem,dokoncit legendarni (na cas),znicit s kazdym archandelem nejaky auto (staci strelit tim granatometem nebo co to je) proste v kazdym zavode hned na startu odrovnej nejaky auto.jo a ty sliky (pneu) nejsou v misi ale na relicu kde je napoveda,v podzemi se pak valeji na zemi.pro ty si zajed klidne hned,ted nevim presne ale je to nekde ve stredu mapy u silnice,benzinka nebo motorest

milhaus
milhaus #PSN: mhsCZ

JEDImfp na ty zavody jsou potreba archangels auta, takze dokud je nemam, je zbytecny zavodit, je to tak?

JEDImfp

tak to vypada ze tu platinu dam.nejhorsi jsou ty zavody,to me moc nebavilo ale mam to z krku.ted uz jen dosbirat relic a scrapy.doufam ze bude nejaky vetsi rozsireni,casem

milhaus
milhaus #PSN: mhsCZ

mmaatteess jsem na to stejne co se tyka casu a misi - dalsi je gastown, ale tam zatim nechcu jit,dokud poradne nevycistim jizni cast mapy. uz mi chybi jen dve teritoria. maxe mam kompletne vylepsenyho. jo ta kamera u souboju je peknej vopruz.

mmaatteess
mmaatteess #Z.M.R.D.I
👍1

Já mám cca po 30h jeetovo teritorium čistý , gutlshovo mám na 3lv threat a odemcenou pinky , čeká mě první story mission v gastown tak docistim druhy teritorium a hurá do gastown Hra je parádní a bavi mě od začátku a jenbtak nepřestane ,jen ta kamera je prostě tragedie

JEDImfp
👍1

dalsi lokace mimo mapu neoznacena link buzzardu ve skale.vstup z jihu i severu.je tam nekolik scrapu,naboje,auto se kterym vyletite rourou ven link

JEDImfp

jaky metro,lokaci je tam vic.treba tahle mise je vedlejsi,bez zadani se tam nedostanes link

Ezccol

Kde najdu to metro?

JEDImfp

rozjel jsem treti cast link

Spirit2144

Souhlasim s Milhausem. Odehraješ mise,zničíš kempy a pak nuda. Jinak Vše je na mapě. I když je to kousek za hranicí,tak tě tam zavede vedlejší mise atd. Jak už sem řekl Vše na 100% a nic sem nevyhledával mimo mapu.

JEDImfp

kdyz najdete neco mimo mapu co neni oznaceny jako ten lodni sroub,dejte vedet

milhaus
milhaus #PSN: mhsCZ
👍1

JEDImfp dik za tu lokaci, mrknu tam. takovych mimo mapu asi bude vic. metro (jedna z vedlejsich misi) je taky mimo mapu.

milhaus
milhaus #PSN: mhsCZ
👍1

podle me idealni je to kombinovat... chvilu sbirat a pak nejakou misi. a diky tomu sbirani mam po 20h uz maxe temer na full vylepsenyho a auto uz taky docela dobre vytuneny, takze souboje jsou zatim jednoduchy (predpokladam, ze na severni casti ostrova obtiznost stoupne). kdybych nechal sbirani az na uplny konec, tak je dost velka pravdepodobnost, ze se na to vykvaknu, protoze by me to proste uz vubec nebavilo.

JEDImfp

kdyz si vyzeres vsechny mise tak ti uz zustane jen vyzrat mapu,takhle mas vetsi rozmanitost cinosti kdyz si kazdy den das jednu misi.nektery jsou dobry.treba vycistit jeden region + mise ale to je jen muj nazor

milhaus
milhaus #PSN: mhsCZ

150h na platinu... no... tak to je mazec. ja mam aktualne 20h.

Spirit2144

JEDI. Jestli chceš platinu,tak se už teď zaměřuj na tu poslední trofej. Jen ty Archangely si samozřejmě nech nakonec. A nevim jakej máš rank. Ale ta rada ohledně misí je dle mého blbost.

Ezccol
👍1

JEDImfp:aha takže nejdřív příběh a pak vedlejší mise jo.No skusím to stou bugynou..

JEDImfp

Spirit:tak to si dobry,ja jsem tak v pulce ale zkusim taky platinu Ezccol:na zakladne kdyz nastupujes do auta drz ctverec a vyber si bugynu co mel hrbac,tam je ten pes.jinak ja to myslel obracene,nejdriv story at si odemknes auto a vybaveni pro maxe,pak mapu+vedlejsi mise

Spirit2144
👍2

Zdravím Všechny. Poslušně hlásím,že po 145hodinách je Vše na 100%,samozřejmě i Platina.

Ezccol

Tak to jo hned zítra se tam zajedu mrknout a musím ten šroub najít .Taky zobu nejdřív vedlejší úkoly a pak až ty hlavní.Akorád nevím jak si dám auto s tím psem abych mohl hledat ty bomby..

JEDImfp

porad jsem byl zvedavy jaky by to bylo s hudbou z filmu,pecka! link , link

JEDImfp

Ezccol:je tam pouze jeden scrap na sebrani,v mape to neni oznaceny takze musis hledat.to je spis ze to musis najit a videt,jinak nebudes mit klid .uz mam 60hodin a porad nemam vsechny vedlejsi mise hotovy (jednu denne abych mel zabavu nez vyzobu mapu) a tak pulku mapy