Live A Live

Martin Šmíd, 14. 5. 2023 16:30
V posledních měsících se Square Enix zbavil několika velkých západních studií a zdá se, že se do budoucna bude zaměřovat primárně na to, co umí nejlépe. Tedy výpravná a oblíbená japonská RPGčka a jim podobné hry, s nimiž slavil v minulosti největší úspěch. Tahounem bude bez debat série Final Fantasy, kterou netřeba představovat žádnému fanouškovi žánru, ale nedávno jsme tu měli i výborný Octopath Traveler II, a zapomenout nesmím ani na sérii Dragon Quest, která se rozrůstá nejen o hlavní díly, ale i různé spin-offy. Square Enix navíc v posledních letech ukázal, že rád sahá i na své klasické staré hity, a ty v novém kabátku přináší současným hráčům. Takto v minulém roce vyšel pro konzoli Nintendo Switch remake hry Live A Live. Tu přitom u nás do té doby znali jen ti největší fanoušci JRPG žánru, a to z toho důvodu, že vyšla původně v roce 1994 pro konzoli SNES, a to pouze v domovském Japonsku. V minulém roce se mi do rukou ještě nedostala, ale nedávno vyšla i pro PC a konzole PlayStation 5 a PlayStation 4. A to už jsem se do ní ponořil a proto vám mohu napsat, proč byste si ji neměli nechat ujít. Zvláště pokud máte rádi originální JRPGčka a třeba i sérii Octopath Traveler.

Když se mi Live A Live dostala do rukou, myslel jsem si, že tu mám před sebou další klasickou JRPG hru na zhruba stovku hodin, v níž se zhostím skupinky hrdinů, s níž budu prožívat zamotaný příběh a prozkoumávat stylizovaný svět, do toho ji budu rozšiřovat, vylepšovat a zároveň s ní svádět boje s nejrůznějšími monstry a velkými bossy v rámci tahového systému. Více mýlit jsem se ale nemohl, protože Live A Live sice spadá do JRPG žánru, ale jde o dosti specifickou, svým způsobem originální a v mnoha směrech na svoji dobu ambiciózní hru, která se od ostatních zástupců značně liší. Live A Live totiž vypráví hned sedm jedinečných příběhů s vlastní stylizací, atmosférou, hrdiny, ale také hratelností. Až jsem si chvilkami říkal, že jde prakticky o sedm menších klasických her spojených do jedné, které se ale následně propojí a nabízejí hodně nevšední zážitek.

Jakmile hru Live A Live zapnete, naservíruje před vás sedm příběhů odehrávajících se v různých dobách, které musíte projít, a je jen na vás, v jakém pořadí si je dáte. Můžete začít v pravěku jako já, kde jeskynní muž Pogo zachrání půvabnou dívku a rozpoutá válku mezi dvěma kmeny, přičemž tento příběh je zajímavý i tím, že nemá žádné texty. Postavy se dorozumívají mumláním a různými skřeky, případně znaky, o řeči se nedá ani mluvit. Pro začátek je tento příběh asi nejlepší, ale zároveň se mi i svým zasazením, humorem a dalšími prvky hodně líbil. Z pravěku se můžete hned vydat do současnosti a chopit mladíka, jenž se chce stát nejlepším učněm bojových umění, případně se podívat na divoký západ a pokusit se zachránit místní obyvatele před otravnými bandity. Nechybí ani příběhy ve starověké Číně, ve feudálním Japonsku či blízké nebo vzdálené budoucnosti, které se svým zasazením, stylizací a vlastně vším značně liší od prvního pravěkého příběhu. Ať už jsem hrál jakýkoliv příběh, každý se mi líbil a užíval jsem si ho po celou dobu.

Hodně se mi u jednotlivých kapitol Live A Live líbí, že nemají jen originální příběh a zasazení, ale také se liší po stránce hratelnosti a obsahu, a tím jsou tak neskutečně rozmanité. Na Divokém západě jsem tak běhal po městečku a snažil najít různé pasti, které jsem následně dal obyvatelům, aby je připravili na přijíždějící bandity. Podle toho, kolik pastí zvládnete připravit, se následně liší počet protivníků, kterým budete čelit. Ve feudálním Japonsku jsem se zase zhostil role samuraje a snažil se s ním infiltrovat rozlehlý hrad plný nepřátel, logických hádanek, nejrůznějších pastí či skrytých místností. Tato kapitola má navíc jednu zajímavost, a to tu, že ji můžete projít akčním způsobem, nebo pěkně potichu bez jediného zabití, k čemuž má hlavní hrdina i speciální plášť, díky němuž se může stát neviditelným a ukrýt se tak před zraky protivníků. No a naprosto jiná je i kapitola ze současnosti, v níž se musíte postavit po vzoru klasických bojovek několika protivníkům a ty zdolat, přičemž při soubojích s nimi se postupně učíte jejich speciální útoky, které je možné následně využít i na ně. Hra Live A Live dokáže v každé kapitole překvapit a neustále předkládá nové věci, takže určitě nehrozí, že by začala být stereotypní.

Zatímco příběhy i herní mechaniky se v jednotlivých kapitolách liší, co mají všechny společné, je soubojový systém. V tomto je Live A Live klasičtější tahové RPGčko, jen s tím rozdílem, že hrdinové v arénách staticky nestojí po celou dobu souboje. Arény jsou postaveny na čtvercové mřížce, po níž je možné chodit (k tomu je omezený počet tahů) a dělat si tak lepší pozici. Díky tomu je pak snadné zasáhnout protivníka a následně se jeho útoku zcela vyhnout, třeba tím, že se postavíte za něj. Jinak jsou souboje také jako třeba u nedávného Octopath Traveler postaveny na tom, že musíte na protivníky útočit s útoky, proti nimž jsou slabí a nemají proti nim imunitu. To je celkem jednoduché, protože u většiny máte ikonky, a hned proto vidíte, co bude mít úspěch a co naopak vám může cestu za vítězstvím značně zkomplikovat. Jednotliví hrdinové mají dostatečné množství rozmanitých útoků, které se postupně učí levelováním, takže zatímco na začátku mohou mít jen jednoduché a nepříliš efektní údery, později mohou vyvolávat ohnivé meteority, protivníky svazovat a tak dále. I když je soubojový systém v základu celkem jednoduchý a i přes možnost pohybu po bojišti se v komplexnosti s tím z Octopath Traveler II nemůže rovnat, je stále zábavný a vše dohání velkým množstvím útoků jednotlivých hrdinů.

K soubojům mám jednu výtku. Kolikrát mi přišlo, že jsou dost nevyvážené. Už během prvního příběhu v pravěku jsem narazil na souboje, které jsem zdolal s prstem v nose, a nepředstavovaly žádnou pořádnou výzvu, ale hned vedle jsem narazil na silnou skupinku pravěkých potvor, před nimiž bylo lepší vzít nohy na ramena a utéci, protože bylo prakticky nemožné je porazit. Ať už z důvodu slabých zbraní nebo malého levelu. A tohle se opakovalo i v dalších příbězích. Lepší vybalancování obtížnosti by hře prospělo, hlavně při náhodných setkáních, protože sem tam má pak frustrující momenty, kterým bylo jednoduché předejít. Je vlastně škoda, že si s tímto vývojáři v remaku více nepohráli.

Jednotlivé kapitoly/příběhy jsou různě dlouhé. Třeba kapitolu v současnosti jsem dokončil za zhruba hodinu, ale pak jsem tři hodiny běhal v budoucnosti nebo ve feudálním Japonsku. Celkově mi trvalo projít Live A Live nějakých dvacet pět až třicet hodin, přičemž jednotlivé příběhy mají slušnou znovuhratelnost, protože kolikrát jsou nelineární a mají i několik konců, k nimž je možné se dopracovat. I na tomto je vidět, jak byla hra Live A Live ve své době neskutečně propracovaná a ambiciózní. Protože jsem se po celou dobu slušně bavil, trochu jsem litoval, že jednotlivé příběhy nejsou přeci jenom trochu rozsáhlejší a jednotlivé mechaniky si v nich neužiju po delší čas, stejně tak někteří hrdinové nemají prostor více vyniknout. Třeba v pravěku se naučíte vyrábět vybavení skrze nalezený materiál, bojovat s nejrůznějšími pravěkými potvorami či svět prozkoumávat, ale po necelých třech hodinách je vše pryč. A více to zamrzí u příběhu bojovníka ze současnosti. I když v poslední době pozoruji, že jsem radši, když jsou hry kratší, u Live A Live bych s radostí strávil klidně i dvojnásobný čas.

Protože hra Live A Live vyšla původně v roce 1994 pro SNES, dnes by už její vizuální stránka nikoho neohromila a byla by značně zastaralá. Vývojáři se proto rozhodli, že hru převléknou do zcela nového vizuálního kabátku HD-2D, který si zachovává retro nádech, ale zároveň je krásně moderní s řadou pěkných prvků. Ostatně jde o stejný styl, který se Square Enixu osvědčil u série Octopath Traveler nebo hry Triangle Strategy. Vizuálně proto Live A Live vypadá pěkně, a to i na velké televizní obrazovce. Vývojářům se povedlo krásně oživit nejen jednotlivé postavy, ale také všechny úrovně, na které je radost pohledět. Nejde přitom jen o detailnost, ale i pěkné nasvícení a různé efekty. Celkově se mi Live A Live hodně líbí, navíc běží svižně. Pokud bych měl něco vytknout, tak je jen skutečnost, že hra je stále rozsekána na menší či větší plácky, které rozděluje kratičká nahrávací obrazovka. Je škoda, že se vývojáři nepokusili svět pospojovat a udělat ho bez nahrávacích obrazovek. Co ale musím pochválit, je výborný nově nahraný soundtrack, o který se postarala původní hudební skladatelka Yoko Shimomura (Parasite Eve, Kingdom Hearts nebo Xenoblade Chronicles). Soundtrack obsahuje množství krásných skladeb, přičemž každý z příběhů má své vlastní, vytvářející společně s vizuálem jedinečnou atmosféru.

Live A Live je povedená klasická JRPG hra nabízející sedm originálních a zajímavých příběhů odehrávajících se v odlišných dobách a s vlastními hrdiny, navíc obohacená o líbivé vizuální zpracování, parádní soundtrack i krásný design. Díky její rozmanitosti jsem se bavil po celou dobu, a jen několik menších mušek mi zabraňuje udělit ještě vyšší hodnocení. Pokud máte rádi JRPG žánru nebo i originální hry, mohu vám nákup Live A Live jednoznačně doporučit, ať už to bude na Nintendo Switch nebo konzole PlayStation.

Live A Live

nswps5ps4
Square Enix, Square Enix