Little Nightmares

Testováno na konzoli: PlayStation 4 Pro a PlayStation 4
Hlavní hrdinkou hry Little Nightmares je záhadná dívka jménem Six, která má na sobě žlutou pláštěnku s kapucí, takže jí po celou dobu hry nevidíte do tváře. Ta se probouzí v dost ošklivém a docela bizardním místě, jakési lodi Maw, která je i jakýmsi vězením, z něhož se pochopitelně musí dostat pryč, přesněji na denní světlo. Příběh je vyprávěn bez jakýchkoliv slov či filmečků, jen událostmi a prostředím, takže je jen na hráči, jak si vše vysvětlí, jako tomu ostatně je i u řady jiných her, což mám mimochodem docela rád. I tak mi ale příběh přišel oproti žánrově hodně podobné hře Inside od vývojářů z Playdead o něco slabší. Navíc, když se hra rozjede, z ničeho nic vývojáři vše utnou brzkým koncem. Co Little Nightmares ztrácí na příběhu, dohání jednak velmi působivou, hutnou a kolikrát až hororovou atmosférou, díky níž budete mít strach prakticky na každém kroku, ale zároveň i velmi dobrou hratelností.
Little Nightmares je v základu 2.5D plošinovka, v níž ovládáte hlavní hrdinku Six. Stejně jako třeba v LittleBigPlanet nechodíte jen rovně ze strany na stranu, ale úrovně můžete prozkoumávat i do hloubky, což přináší celou řadu dalších situací. Ostatně, když už vývojáři mají díky LittleBigPlanet sérii zkušenosti s podobnými hrami, proč je nevyužít. Díky tomu má Little Nightmares i dobré a intuitivní ovládání, plně uzpůsobené pro tento styl hraní. Chodíte klasicky analogovou páčkou, zatímco čtverečkem se Six rozběhne, křížkem vyskočí a R2 třeba něco uchopí, aby mohla přetáhnout nebo se něčeho chytit. Ovládání mi za celou dobu hraní nečinilo nejmenší problém, proto jsem mohl po občasném selhání nadávat jen sám sobě. Naštěstí jsou checkpointy docela blízko sebe, takže nikdy neopakujete velký kus znovu.
Nejčastěji budete ve hře skákat, překonávat překážky, hledat klíče a zároveň řešit různé důmyslné a chytře navržené hádanky, abyste si z jednotlivých pokojů našli cestu dále. Hádanky spojené se samotným prostředím se nikdy neopakují, stejně tak je na tom i velmi kvalitní design prostředí a nejrůznějších bizardních postav, které během hraní potkáte. Když už jsem je zmínil, musím se více rozepsat i o jednom hodně důležitém prvku hry, kterým je stealth. Některé protivníky totiž musíte obcházet, schovávat se před nimi a zároveň během toho zjišťovat, jak se dostat dále, většinou vyřešením ještě nějaké té hádanky. Obyvatelé tohoto hororového světa totiž nemají moc radost, že se jim tam potulujete, takže vás rádi chytají a dokážou v závěru zlikvidovat i tím, že vás prostě sní. I proto vás hra udržuje po celou dobu v napětí a v menším strachu, protože nikdy dopředu nevíte, jestli vás ošklivé zlé stvoření vyhmátne a přeruší vaši cestu na svobodu. Každopádně skákání, hádanky i stealth pasáže do sebe dobře zapadají a tvoří povedený a dobře hratelný celek, který vás u hraní udrží po několik hodin.
Vývojáři před vydáním na sociálních sítích utrousili, že hra zabere zhruba šest až osm hodin. To by byl jistě pěkný čas, realita je ale trochu jiná a hlavně méně růžová. Ačkoliv jsem moc nepospíchal a snažil se vše prozkoumat a řešit některé situace odlišnými způsoby, Little Nightmares jsem dohrál za zhruba 3-4 hodiny, což je trochu méně, než bych čekal. Délka tak nemusí každého uspokojit, na druhou stranu má hra výborné tempo od začátku do konce a neobsahuje hluchá místa, zároveň se prodává za nějakých pět stovek v základní edici. Samozřejmě je k dispozici i krabicová edice o několik stovek dražší, která nabízí docela lákavé bonusy, třeba i sošku hlavní hrdinky. Každopádně po dohrání si můžete jednotlivé kapitoly zopakovat, abyste vysbírali všechny ukryté předměty, na které jste během prvního průchodu nenarazili, a tím si tak odemkli artworky a třeba i trofeje/achievementy.
Co na Little Nightmares zaujme od začátku nejvíce, je nádherné vizuální zpracování s jedinečným výtvarným stylem a parádním nasvícením. Hra vypadá opravdu nádherně, jen tak se neokouká, takže sázka vývojářů na Unreal 4 Engine se maximálně vyplatila. Navíc má hra i dobrou optimalizaci. Na základní PS4 běží v nativním rozlišení 1080p při stabilních 30fps, majitelé PS4 Pro si mohou užít vyšší rozlišení i 60fps. Testoval jsem Little Nightmares na obou konzolích a na obou běží dobře, rychlé jsou i nahrávací časy. Nestalo se mi, že bych po nějakém nezdaru déle čekal. Co mohu rovněž pochválit, je pořádně děsivé ozvučení, starající se o výbornou hororovou atmosféru. Většinou, co slyšíte, jsou různé strašidelné zvuky z prostředí, které samy o sobě nahání hrůzu. Tohle se vývojářům jednoznačně povedlo.
Little Nightmares je povedená hororová plošinovka se zajímavými hádankami, zábavnými stealth pasážemi, kvalitním designem, hutnou atmosférou i výbornou audiovizuální prezentací. Fanoušci žánru a zvláště her jako je Inside nebo Limbo se nemusejí bát do ní investovat své peníze, a to i přes trochu slabší příběh, useknutější konec a kratší délku. Vývojáři z Tarsier Games mohou být na svoji první originální hru pyšní.
Tvoje reakce na článek
Galerie
























Komentáře (22)
Dohráno, ale že by šlo v mém případě zrovna o oddechovku, napsat nemůžu. Nějak to na mě až moc fungovalo, takže jsem měl po celou hru srdce až v krku. Hlavně ten slepý slídil mi naháněl kopřivku.Design a atmosféru pánové z Tarsieru zvládli na jedničku, a co nevidět se pustím i do jejich VR hry Statik. Demo mě dost nadchlo. Čistokrevný hlavolam bez nápověd "tady máš, poraď si sám".
Konečně jsem ji dohrála Líbila se mi, i když mi dala dost zabrat. Perfektní hudba a překvapivý závěr.....
Mám dohrano dlouho me žádná hra tak nechytla jako tohle. Parádní soundtrack, zvukové efekty, grafika vhodná a postavy směšné :D. Značka ideál
Tak dnes dohrano a musim rict, ze nebyt misty hrozne kamery (chapu, ze na 2,5D plosinovku to tak musi byt) by to bylo za 9. Sice mi vyrazil dech az zaver hry a finale, to bylo fakt paradni, ale jinak horor, strach a zajimavy design. Za me oddechovka jak ma byt
To si musím pořídit! Že by konečně hororovka mé úrovně. Jop!
Tak jen pro informaci doplňuji, že na Xku už je patch, loading time je už přijatelných pár vteřin.
Acemax - aha díky, no upřímně tohle ve hrách moc nemusím, chtěl bych mít vždy možnost se bránit ale myslím že tady u téhle hry to prekousnu
Skara: Ne...Six zadnou zbran nema, snad jen uplne na konci, ale to je vyjimka. Cela hra je spis o schovavani, utikani a premysleni:)
Ta vypadá moc dobře, asi koupím.
Taková otázka pro ty co hráli, asi možnost bránit(zbraně) se atd.... tam asi není co?
PepekRes: Hrál jsem převážně na PS4 Pro a tam jsem nezaznamenal tak dlouhé nahrávací časy
Ace, bude to řešit první patch a prý to není problém jen xbox verze.Kde jsou ale ty časy, kdy člověk koupil hotovy produkt bz problémů---
Přesně tenhle Limbovej styl mě sedne. Pravda,mohlo to bejt delší,ale Švédy rád podpořím...
jeffoun_ zase nepřeháněj :)
u xone naprosto standartní situace,tam je problém i s kdejakou indy hrou
upozorneni pro ty z vas, co hru chteji poridit na XOne. Nahravaci casy jsou tam absolutne priserne. Provedl jsme tri kontrolni mereni a prumerny cas loadingu po vasi smrti je cca 55 sekund, coz je neprijatelne. Radim vam, pockejte si na Day1 patch, ktery to snad vyresi, me to pomerne zkazilo zazitek z hrani. A prosim zanechte vasni, pokud chcete, kritizujte vyvojare, ne MS:) Na to mame jine clanky, pod recenzi by snad mohl byt klid.
Na hru se těším, vizuál je kouzelně strašidelný, ale herní doba je teda hodně krátká. Někde na steamu jsem dříve četl diskuze a spekulace, že by herní doba měla být cca 8 hodin a dost jsem uvažoval, že koupím i sběratelku, ale jako 3-4 hodiny je pro mě za takovou cenu bohužel neakceptovatelné. Počkám a vezmu digital ve slevě.
Dost kratke,ale mam obednanou tu edici se soskou..uz to rusit nebudu...
Sledoval jsem a samozřejmě beru, Inside a Limbo je super a tohle též.
Six sledují už delší dobu a neskutečně se na ni těším Určitě to bude fajn, ale co ta doba hratelnosti... 3 - 4 hodiny ? Docela málo....No, budu si to muset dávkovat, aby mi déle vydržela
Těším se...
Dost podobné Inside
Na tuto hororovou plošinovku se těším. Dlouho jsem ji jen sledoval a víc a víc se mi líbila. Předobjednáno.