Konzolista.cz

Lightning Returns: Final Fantasy 13

recenzeneděle 16. února 2014Leon
Hlavní obrázek článku: Lightning Returns: Final Fantasy 13
Nikdy jsem příliš nechápal důvod, proč se Square v posledních letech rozhodl vydat cestou, kterou lemuje oprýskaný ukazatel, na kterém stojí: „Raději kvantita, nežli kvalita.“ Titulů, jež se honosí nápisem FINAL FANTASY, vyšlo za posledních několik let tolik, že by se s nimi mohly bez problému dláždit ulice. Jejich kvalita je však v drtivé řadě případů sporná. Vlastně si jen matně vzpomínám, kdy jsem naposledy hrál Final Fantasy, po jehož dohrání bych neměl nepříjemný pocit, že se jedná o zcela zbytečný titul, bez kterého bych se obešel, a jenž by mne nedonutil otevřít dobře zabezpečený trezor a vytáhnout staré dobré výlisky původních Final Fantasy z éry PSOne a PS2, abych si připomněl, čím série v minulosti byla. Možná, kdyby to byl jen čistě můj osobní pocit, nezabíral bych se tím, ale protože se ve Final Fantasy komunitě léta pohybuji a pravidelně sleduji diskuze u nás i v zahraničí, nabírám dojmu, že nejsem jediný, komu připadá, že nad kdysi úspěšnou sérií se začínají stahovat zlověstná mračna a ti, co mají nyní budoucnost Final Fantasy v rukou, si příliš nevědí rady s tím, jakým směrem se vydat. Je příznačné, že se například v Japonsku více prodával HD remake desátého dílu, nežli tolik propagovaný Lightning Returns: Final Fantasy XIII, jehož recenzi sem dostal za domácí úkol.
Kompilace „Fabula Nova Crystallis“ s vydáním Lightning Returns oficiálně skončila a já dodám s jistým pocitem uspokojení, že jsem tomu rád. Proč? Asi proto, že původní Final Fantasy XIII trpěla poměrně velkými nedostatky na poli hratelnosti, její přímé pokračování s originálním názvem Final Fantasy XIII - 2 některé nedostatky v původní hře sice odstranilo, ale nakupilo celou řadu nových, FF Type-0 - mimochodem, asi jediné opravdu podařené FF za posledních několik let - v Evropě ani Severní Americe vůbec nevyšel, a Final Fantasy XIII Versus? Je opravdu nutné, abych zde znovu rozebíral příběh donekonečna odkládaného titulu, který je ve vývoji již od roku 2006, nedávno se s velkou slávou transformoval na Final Fantasy XV, a jehož vydání je stále ve hvězdách? Předpokládám, že asi ne. Zbývá tedy Lightning Returns, který je ale tak trochu nemotorným a nesvéprávným dítkem, které tvůrci dokonce museli propagovat tím, že hlavní hrdinku Lightning navlékli do úboru Clouda z legendární Final Fantasy VII a také nové Lary Croft. Někomu to může přijít originální nebo zábavné, prosím, každému se líbí něco jiného, ale nechtějte po nikom, aby toto považoval za klad hry, když už vše jiné selže. Asi si teď říkáte, jestli je takový úvod objektivní a férový. Ne, není. Stejně tak není v pořádku vyvařovat vodu z vyvařené vody rozpačitého třináctého dílu a pak jí vydávat bez mála za vrchol, čeho je současný Square Enix schopen. To už totiž hraničí s urážkou všech fanoušků, kterým osud Final Fantasy není lhostejný. Tedy pokud jsem to celé jen špatně nepochopil a toto opravdu není maximum, co může Square v současnosti s Final Fantasy dokázat. Avšak v takovém případě mi naskakuje husí kůže… Je tak trochu jedno, čím začneme, protože závěr bude tak jako tak stejný. Podívejme se tedy nejprve na příběh, protože ten budil rozpaky prakticky již od prvních dnů vývoje. Nebude se zase jednat o tvůrčí průjem, kdy se snaha po originalitě zvrhne v komedii a kýčovitost, ve které se utápí smysl, jak to předvedli tvůrci minule? To je otázka, kterou si jistě položil mnohý z nás, vždyť na kvalitně vystavěných příbězích s patetickým vyzněním jsme byli u Final Fantasy léta zvyklí a bylo vždy těžké se něčeho takového nabažit. Dnes to však již neplatí a na příběhu poslední vydané díly nestojí. Obzvláště ne Lightning Returns, jenž měl sice podle přání Square Enixu smysluplně a jednou provždy ukončit příběh sličné Lightning a jejích přátel, ale konečný výsledek je takový, že příběhová linka je to, co ve hře zaručeně nefunguje. Jak by také ano, když se původně slušná příběhová matérie ve Final Fantasy XIII, jež představovala dobrý základ pro pokračování, rozložila v přihlouplém hraní si s časem, různými časovými paradoxy, propojením lidského světa s božskou existencí, lehce naměklém a připitomělém vztahu dvou sester s růžovými kadeřemi a hlavně snůškou podružných odysey nevýrazných postav, které působily dosti vyprahle ve světě, který se každou hodinou měnil, a jenž nebyl pořádně ukázán ani v jediném dílu. Že vám nic z toho nedává smysl? Alespoň víte, jak se budete cítit poté, co se začne odvíjet tento absurdní a nelogický příběh. Jestli je tam někde venku ještě pán jménem Hironobu Sakaguchi, prosím, vraťte nám ho, ať ukáže svým následníkům ve Square Enixu, jak má vypadat normální příběh, který nenudí, neotravuje, a na který se vzpomíná i po celých dekádách jako na nezapomenutelnou symfonii hýřící širokou škálou lidských emocí.
„…na příběhu poslední vydané díly nestojí. Obzvláště ne Lightning Returns, jenž měl sice podle přání Square smysluplně a jednou provždy ukončit příběh sličné Lightning a jejích přátel, ale konečný výsledek je takový, že příběhová linka je to, co ve hře zaručeně nefunguje.“
Dobře tedy, zkusme i přesto příběh trochu konkretizovat. Navazuje na události z Final Fantasy XIII - 2, jen s tím rozdílem, že se odehrává zhruba 500 let poté, a ještě k tomu v jiném světě. Poté, co hlavní hrdinové v druhém díle nevědomky uvolnili stavidla pro šíření Chaosu, mocné energie nacházející se v říši prázdnoty, přestal čas jako takový existovat a svět smrtelníků se ocitl na pokraji záhuby. Při tom Serah, mladší a naivní sestra Lightning, umírá. Co může asi tak jiného Lightning zbýt, než se zakonzervovat v krystalu a navěky si alespoň uchovat vzpomínku na ní? Jenže po staletích spánku se probouzí pouhých 13 dnů před koncem světa. Světa, který přestal existovat v podobě, jak jsme ho dříve znali, neboť vinou Chaosu se původní Gran Pulse a říše prázdnoty slily do jedné míchanice, ze které vznikl v oceánech napůl utopený kontinent Nova Chrysalia. Tady se vše odehrává. Lightning, kolem které se vše točí, byla z věčného spánku probuzena božstvem jménem Bhunivelze, který od ní požaduje záchranu lidské rasy a její převedení do nového světa, který pro ně vytvoří. Na první pohled to špatně nezní, jenže je tu několik háčků. Tak předně je hlavním tahounem příběhu Lightning, která charismatem nikdy příliš neoplývala, obzvláště ne nyní, kdy jí dlouhý krystalový spánek zbavil takřka všech emocí. Ani ostatní postavy, vesměs známé tváře z minulých dílů, nedokážou rozhýbat žádné silné a zapamatovatelné momenty. Příběhu chybí šťáva, je nevýrazný, v některých fázích otravný, ale ze všeho nejvíce nedomyšlený a zamotaný, přičemž ani nemáte žádnou větší chuť jej rozmotávat, protože co je uvnitř, je stejně povrchní a prázdné, jako na povrchu. Jestliže příběh pokulhává na obě nohy, pak je zcela určitě vyvážen něčím jiným, řeknete si nejspíše v této chvíli, ale já budu bohužel i nadále poslem špatných zpráv. Trailery nám celkem úspěšně ukazovaly technickou stránku hry, a protože minulé Final Fantasy se mohly pochlubit zpracováním, které plně odpovídalo pověsti Square Enixu, jakožto grafického labužníka, který má velké zázemí, prostředky a zkušenosti, nelámal si zřejmě nikdo hlavu s tím, jak bude konečný výsledek u Lightning Returns vypadat. Jenže ouha! Hra běží stále na grafickém enginu Crystal Tools, který je už pořádně vousatý, a jenž v dnešní době již nestíhá. Jestliže u Final Fantasy XIII z roku 2009 krystalový engine sklidil ještě poklonu, pak pokračování Final Fantasy XIII - 2 v roce 2011 si už muselo vyslechnout nejednu kritiku za použití enginu, který sice stále umí téměř bezchybné a realisticky vypadající FMV a rozpohybování postav, ale co se týče grafického ztvárnění prostředí, pak zde těžce zaostává. Nabízí se tedy otázka, není opravdu ve Square něco shnilého, když se jejich hra, která vyšla ve světě na přelomu let 2013/2014 stále veze na enginu z roku 2007? Vždyť mnoho Final Fantasy dílů v minulých dvou desetiletích vždy důsledně razilo maximální využití nejmodernějších technologií. A tak má Lightning Returns úchvatné FMV, které i v době GTA 5 a The Last of Us dokáží vyrazit dech, ale zároveň zaostávající cutscény v enginu hry a odfláknuté prostředí, které je ještě zvýrazněno tím, že design v tomto dílu kdysi vysoce umělecky hodnotné série je pouze průměrný a působí značně skromně. Alespoň že OST nezklamal, ano, časy pana Nobuo Uematsu jsou sice již také minulostí, ale i přesto se podařilo do nevýrazného ekosystému v Lightning Returns dostat trochu života. Taktně pomlčím, že řada songů jsou jen úspěšné recykláty z původní Final Fantasy XIII. Pochvalu však zasluhuje dabing, kterému vévodí sexy hlas Ali Hillis v roli Lightning a populární Troy „Joel“ Baker, který nadaboval frajírka Snowa.
„A tak má Lightning Returns úchvatné FMV, které i v době GTA 5 a The Last of Us dokáží vyrazit dech, ale zároveň zaostávající cutscény v enginu hry a odfláknuté prostředí, které je ještě zvýrazněno tím, že design v tomto dílu kdysi vysoce umělecky hodnotné série je pouze průměrný a působí značně skromně.“
A konečně na závěr zlatý hřeb večera: hratelnost. To byla vždy bolístka celé Fabula Nova Crystallis, bolístka, která působí mezi herními kritiky a hlavně početnými zástupy fanoušků hodně nevole již od roku 2009, kdy vyšel úplně první díl Final Fantasy XIII. Dodnes se totiž Square nepodařilo najít recept na vyváženost a funkčnost, o čemž svědčí mimo jiné i to, že se bojový systém, hlavní pilíř všech RPG her, v každém díle radikálně měnil a mechanismus vývoje postav nikde nefungoval tak efektivně, zábavně a propracovaně, jako již legendární Materia System ve Final Fantasy VII či Sphere Grid u Final Fantasy X, který si ostatně už zanedlouho můžeme znovu připomenout v HD kolekci. V Lighntning Returns doznala hratelnost větší posun k akčnějšímu pojetí a utlumila řadu tradičních RPG prvků, což rozhodně není dobře, a to nemyslím teď v souvislosti s hrou samotnou, ale spíše s ohledem na budoucnost série, neboť se ukazuje, že i Final Fantasy XV bude více akčnější, než bychom si asi zrovna přáli. Velká spousta konzervativních hráčů JRPG a Final Fantasy série bude zaskočena tím, že se autorům sice podařilo alespoň částečně naplnit slova o rozlehlém světě - pravda, rozlehlém v porovnání s minulými díly, nikoli rozlehlém v porovnání například se staršími díly série - jenže vůbec nepůsobí pospolitě a konzistentně, asi tak jako celá trilogie. Postup hrou není lineární, ale je roztrhán na jednotlivé mise, které nepůsobí nijak originálně. Volnost pohybu a konání zde existuje, například v tom, že lze věnovat péči postranním questům, ale je limitována omezeným časovým limitem, jelikož 13 dnů do konce světa, jak jej nastínil příběh, se bohužel promítá do hratelnosti, a proto v pravém horním rohu bude neustále provokovat časomíra, kterou lze sice navýšit plněním misí, ale zároveň bere hráčům to, co se mu tvůrci snažili naservírovat, tedy volnost. Je to asi jako někomu darovat Ferrari a zároveň mu nakázat, aby jezdil jen padesátkou. Zkrátka dokonalá ukázka kontraproduktivního experimentu. To však neznamená, že by protentokrát nebyla patrná snaha alespoň trochu rozpohybovat statický svět. Střídá se zde denní cyklus, velká města okupují NPCčka, na každém rohu stojí obchodník, sem tam dokonce i nějaká bedna a předmět povalující se na zemi. Nepřátele lze navíc potkat i v městech samotných a noční čas má velký dopad na jejich sílu a agresivitu. Trochu k zamyšlení a taktizování pomáhá i fakt, že některé mise lze splnit pouze v konkrétním čase. Konečně tady alespoň něco. Slušná je i délka hry, ta se pohybuje kolem 25 hodin, s přimhouřením oka lze dosáhnout třiceti hodin. Samozřejmě nepočítám čas nutný k úplnému projetí hry a získání všech trofejí. Snahu po originalitě a kreativitě je možné nalézt i v úpravě vzhledu Lightning, a variací není zrovna málo, i když uznávám, že zrovna tohle není to, kvůli čemu by se vyplatilo hru pořídit. Avšak hra je opět těžce casual, jako ostatně oba předcházející díly, což je způsobeno jednak dominancí mainstreamu na světovém trhu, a jednak cílením Square na mladší publikum a západní trh, díky čemuž nejen odrazuje starší generaci hráčů vyrostlých na periodě FF VII - FF X, ale hlavně uráží inteligenci svých domácích japonských fanoušků. V Lightning Returns proto lze zvolit dvě obtížnosti, z nichž však ani ta obtížnější není ve skutečnosti nijak obtížná, chybí tužší bossové, první třetina hry je jen jeden velký tutoriál, některé lokace se drží tupého schématu: tunel - dva tři nepřátelé - odbočka pro bednu - boss, a tak bychom mohli pokračovat, jenže to jsou neduhy, které nás u předchozích dvou dílů již dostatečně vytočily, takže tentokrát je může hráč přejít s nadhledem. Tak si to alespoň říkali ve Square. Naneštěstí je tu soubojový systém. Ten jako jediný neskřípe a dokáže připravit dobrý zážitek a má i tu moc dokopat hráče až k závěrečným titulkům. Panovaly obavy, aby se nestalo to, že pouze jediná hratelná postava boje neutáhne. To se nenaplnilo, Lightning boje utáhne, co však neutáhne, je příběh a vše ostatní, ale to už asi z předcházejících řádků tak trochu vyplývá. Soubojový systém je podobný jako v předchozích dvou hrách a sází na rychlé přepínání mezi jednotlivými rolemi, z nichž každá má vlastní atributy, čímž lze snadno a pružně reagovat na každý krok nepřítele. Tyto role, ve hře nazvané „Schemata“, lze nastavit dle libosti a i když jsou ze začátku možnosti omezené, v průběhu hry už jde sestavit účinné kombinace. I když by se mohlo zdát, že pouze tři sloty pro Schemata je málo, opak je pravdou, protože právě toto vede hráče k většímu přemýšlení a taktizování, koneckonců ve FF XIII bylo možné mít mnohem více slotů pro role, avšak v praktickém využití šlo bohatě vystačit jen se čtyřmi, maximálně pěti, a to byly v bojích k dispozici dokonce tři postavy. Boj samotný je velmi rychlý a důmyslný, protože opět využívá kombinování magie, fyzických útoků a kouzlení podpůrných nebo naopak degresivních kouzel ve snaze přivést nepřítele k staggeru, po posledních dvou dílech dobře známému stavu, kdy je oponent chvilkově paralyzován a veškerá zranění se mu procentuálně navyšují, díky čemuž lze porazit i monstra a bossy s mnohem větší hladinou HP a vyšší obranou. V Lightning Returns však přibyly i některé nové prvky, které zde slouží jako pojistka k rychlému střídání rolí, využívání položek z inventáře, schopností Lightning, atd., zkrátka zabraňují tomu, aby boje zevšedněly. Co však považuji za problém je to, že bojů zde v porovnání s ostatními zástupci žánru i jinými FF díly nápadně ubylo, vývoj postavy znatelně zakrněl a vůbec bylo ubráno všechno to, proč lidé RPG milují. Lightning Returns je proto napůl slušné RPG a napůl nevýrazná akční hra, kterou tvůrci obalili opravdu podivnou slupkou.
„Naneštěstí je tu soubojový systém. Ten jako jediný neskřípe a dokáže nejen připravit dobrý zážitek, ale má i tu moc dokopat hráče až k závěrečným titulkům.“
Lightning Returns není úplně špatnou hrou, má však jen omezený potenciál skutečně reálně zaujmout širší veřejnost, neboť jí sráží mnohem víc, než jen to, že jako samostatný titul nefunguje, a jako pokračování předchozích dvou dílů se příliš neuplatní. Problém je totiž v takřka nulové sebereflexi vývojářů, kteří za posledních několik málo let měli dost podnětů k zamyšlení a dostatek času k přehození výhybky na kolejích, z nichž jedna vede na cestu stagnace, úpadku a nakonec i vyhoření, kdežto druhá tam, kam série po mnoho let úspěšně mířila, tj. k nekonečné a podmanivé fantazii. Až příliš mnoho chyb napříč hlavními atributy recenzentské kuchyně (příběh, grafika, hratelnost, apod.) u posledního dílu Fabula Nova Crystallis dokazuje, že konečný výsledek zůstal stát daleko za očekáváním, a že bylo ve Square vynaloženo mnohem více úsilí a prostředků na velkolepou prezentaci a propagaci hry, než na její samotný vývoj. Vše, jako by zůstalo stát na půli cesty a zatuhlo v těžkém průměru, odkud místy spadá až k podprůměru. Nástupcům Sakaguchio se ve Square podařilo téměř nemožné: během několika málo let přesvědčit i ty nejoddanější fanoušky, že čas velkých Final Fantasy již minul, a že slavná série svých limitů dosáhla už v minulosti. Další osud série má nyní v rukou Final Fantasy XV, která je však podle nejnověji uniklých informací i po osmi letech údajně usilovné práce stále ještě ve stádiu mírně pokročilého vývoje. Pokud jste se tak chystali letošní rok strávit u Final Fantasy, doporučuji vám raději počkat ještě pár neděl na vydání velice podařené HD kolekce Final Fantasy X/X - 2, nebo si stáhněte kterýkoli ze starších dílů z PlayStation Store, tedy vyjma XII. dílu, který s největší pravděpodobností čeká na svůj HD port. Jak tedy skončit? Nelze bohužel jinak nežli konstatováním, že poslední velké Final Fantasy pro PS3 a Xbox 360 skončilo neslavně, a že fanoušci nebudou tímto titulem nadšeni, jelikož se dobrovolně připravil o většinu toho, co na Final Fantasy kdysi tolik milovali.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (36)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
magicomira
magicomira #devoted...

Leon: amen bratře, vše co jsi napsal absolutně kvituji... Jen jeden postřeh k hodnocení - na základě téhle recenze a reakcí jsem se zamyslel a vplul jsem do dob, kdy vycházely recenze na FFVIII - ve své době kontroverzní FF, která myslím schytala osmičku, (!!!) a následná IX bodů devět z deseti. Přehoupněme se skokem do dneška a upřímně LRFFXIII taky osm???? Asi ne. A ano - i šest je hodně. Bohužel.

Leon
Leon #Verum Rex
👍1
👎1

Ahoj všem!

Konečně se mi naskytlo trochu času, abych sem mohl písnout a trochu uvést některé věci na pravou míru.

Předně bych začal objektivností recenze.

Nejsem profesionální redaktor, psaní racenzí mám jen jako koníček. Jsem autor na volné noze, zde na Konzolistovi nejsem dokonce ani členem redakce. Kdysi jsem souhlasil, že můžu čas od času napsat něco o hrách jako takových (viz. třeba PS One, PS2 a PSP klasiky nebo filmy podle her), historie oblíbených sérií (viz. RE, MGS, FF nebo Silent Hill historie) nebo jen pouhé recenze her, v jejich žánru se orientuju, což je příklad RPG, JRPG, survival hororů nebo steath akcí.

Nepíšu za odměnu, nikdo mi za to nic nedává a já ani nic nežádám. Dokonce bych se styděl za to něco chtít. Že sem tam dostanu hru k zrecenzování, kterou si pak můžu nechat, je věc druhá (co se však neví, že se jedná většinou o pouhé CDéčko v prostém obalu, tedy recenzentský výlisek nulové hodnoty). I tak to jsou však příklady jednou, dvakrát do roka. Každý recenzent má svůj styl psaní. Ten můj sice není odborný, ale je na druhou stranu - doufám - přístupný. Někomu sedne, jinému ne, to je v pořádku, je tu totiž stále možnost volby ČÍST/NEČÍST.

Objektivnost při recenzování je věc ošidná! Je to totiž stále názor někoho, kdo se dívá na věc, kterou vidí i ostatní, avšak každý z jiného úhlu a zorného pole, přičemž uplatňuje jiná měřítka hodnocení. Vždy jsem se však snažil při psaní recenzí vycházet z několika faktorů. Prvním je schopnost titulu obstát v žánrovém měřítku, druhým schopnost titulu obstát v celkovém měřítku všech her na danou konzoli, a posledním schopnost titulu zaujmout i hráče preferující jiné žánry. Nehodnotím tedy úzkoprse.

Při recenzování se také svádí ustavičný boj mezi dvěma směry: profesionalitou a subjektivností. Profesionalita je se povznést nad vlastní pocity a recenzovat nezaujatě, pak však recenze ztrácí osobní pohled, který čtenáři často vyhledávají a s jednotlivými redaktory si je spojují. Subjektivnost je pak to, když někdo recenzuje svým kritickým pohledem a ignoruje profesionalitu, tím se zase vytrácí objektivnost, což vadí další nezanedbatelné složce čtenářstva. Oba směry mají klady i zápory. Já se snažím kombinovat oba směry, a to i přesto, že se zdánlivě vylučují, což ne vždy přináší úspěch.

U Lightning Returns jsem zvolil subjektivnost, a to z toho důvodu, že se jedná již o třetí díl dlouhodobé série, se kterou nikdo v redakci nechtěl nic mít, a proto jí hodili na mně se slovy: "Rozumíš tomu, psal si recenzi FF XIII - 2, kdysi si dával i FF historii, budou rádi, že to hodnotí fanoušek..." Z tohoto důvodu jsem psal spíše pohledem fanouška série, než profesionálního recenzenta, jelikož bylo zřejmé, že hra zaujme pouze ty, kteří hráli minulé díly a sérii znají, kdežto zbytek uživatelů nechá naprosto chladnými. Konečný výsledek tedy opravdu může připadat jako klábosení dvou starých fanoušků u piva, ale objektivně vzato recenze svůj účel splnila, neboť odpověděla fanouškům na základní otázku - čím Lightning Returns je.

Za obsahem recenze si plně stojím, a to nejen proto, že musím, nechci-li se znemožnit. Jsou v ní totiž konkrétní důvody, proč 6 a ne více, stejně tak jako závažné tvrzení, že hra má jen minimální potenciál zaujmout i někoho jiného, než fanoušky série, přičemž kvalitou zaostává za předešlými dvěma díly.

Konečně tedy můžeme popojít k zenitu věci, tj. k známce, kterou jsem s těžkým srdcem udělil, neboť jestli si někdo myslí, že se mi šestka pod Final Fantasy psala se škodolibým úsměvem a slovy: "Máš, co sis zasloužila, ty mrcho!", pak je na omylu. Je mi opravdu těžko z toho, že FF série má neustálou sestupnou tendenci kvality, kterou se nedaří již minimálně od roku 2007 zastavit. Je zde potřeba odmítnout tezi stillalive, kterého si jinak velmi vážím, vždyť takové upřímné nadšení z her, jako má on, je vskutku hodné obdivu, že FF měla po více jak 20 let skvělé hry, takže jí můžeme dnešní neúspěchy odpustit. Naopak! Neodpustíme, neměli bychom. Proč? Protože naprosto odmítám komplex hokejového národa, který si pokrytecky myslí, že když jsme kdysi vyhrávali jednu zlatou medaily za druhou, tak bychom měli i dnes jaksi automaticky vyhrávat, nejlépe aby nás všichni bez boje pustili do finále, přičemž pro úspěch samotný neděláme nic. Hodnotí se přeci tady a dnes, nikoli "kdysi". V takovém případě by recenze postrádaly smysl. Stejně tak jako udělovat bez rozmyslu vysoká hodnocení všemu, co se nám líbí. Tento konzumní socialismus v praxi, kdy budeme mít všichni všechno a přitom ve skutečnosti nikdo nic, by totiž v dlouhodobém horizontu neobstál, pozřel by sám sebe a uškodil by všemu, co je nadprůměrné nebo výtečné, jelikož jsme nadnášeli průměrné a podprůměrné.

U Bravely Default, kterou jsem hodnotil před pár týdny, mi bylo vyčítáno, že je to desítková hra a 8/10 si nezaslouží. I tehdy mně nekteří osočili, že recenze a známka nebyla objektivní. A výsledek, který se jeví s nutným odstupem? Ukažte mi jedinou recenzi v uznávanějších magazínech nebo webech, kde by Bravely Default dostala plný počet. Nenajdete ji. To samé u Lightning Returns. Známka 6/10 je prý příliš krutá.

Jenže jaká jsou fakta? Pro příklad: Eurogamer - 8/10, Game Informer - 7/10, GameSpot - 5/10, IGN - 7/10, NowGamer - 6.5/10, GameTrailers - 6/10, atd. Navíc podle GameRankings.com je u Lightning Returns průměr z 32 doposud uveřejněných recenzí 66,44%, což už je číslo, které o něčem vypovídá, a které je nutno brát vážně. Už předchozí díl, FF XIII - 2, nebodoval příliš úspěšně a i někteří recenzenti u nás dávali 6/10 (viz. například naše domovská games.cz). A co dal ten zlý Leon FF XIII - 2? Přeci čistou osmičku. A jelikož je Lightning Returns o jeden krok horší, nežli její předchůdce, přičemž audio-vizuální potenciál je stejný jako před 2 lety, tudíž za tu dobu poklesl, ubral se ještě jeden bodík. Suma sumárum šestka jak vyšitá.

Až budou Lightning Returns hodnotit ostatní v ČR, bude moje známka 6/10 ještě mírná. Už teď mám totiž informace, že i ve SCORE došla redakci s FF trpělivost, a hře napaří známku, že které se některým jistě zatočí hlava. Nehledě na fakt, že v desítkové stupnici je průměr nikoli 7, jak se hluboce a mylně zakořenilo, ale 5. Pokud jsem tedy v recenzi psal o průměrné hře, která sklouzává až k podprůměru, byla výsledná známka vlastně ještě nadhodnocená, tedy nikoli podhodnocená hra.

A konečně snad již poslední věc. S odstupem pár dní vidím, že byla a je chyba zveřejňovat recenze jen pár desítek hodin poté, co oficiálně vyjdou. Pak se totiž realita recenze může snadno střetnout s poměrně širokou masou hráčů, kteří se na hru těší a ještě jí nehráli, tudíž se vytratí argumenty a nastupují podpásovky typu: "Vždyť on to ani nehrál, nerozumí tomu, má zanedbaný profil!" Uznávám, že nejsem expert na trofeje a na PSN a Xbox Live chodím jen vzácně, tudíž profily her nejsou aktualizované a jsou navíc zkreslené tím, že nejsem jediný, kdo na mých konzolích hraje. Paradoxní ale je, že mám sice jen 2 Platinovky, ale to z her FF XIII a FF XIII - 2, tudíž výtky, že neznámý autor neví o čem píše, se rozplývají...

Ano, k úspěšnému recenzování hry není nutné mít platinu nebo všechny trofeje, a to z jednoho prostého důvodu. Trofeje jsou časově náročné a ve skutečnosti se jim věnuje jen zhruba třetina hráčské populace. Kdo má doma PS4, tak ať se honem koukne na globální statistiky získaných absolutních trofejí u svých oblíbených her a s překvapením zjistí, že se jedná o pouhá procenta. Recenze se nepíší jen pro hardcore hráče a sběratele trofejí, ale i pro obyčejné lidi, kteří si chtějí zahrát nebo hru užít bez pochybného hraní na bodíky a úspěchy. O tom koneckonců hraní ani není. A je faktem, že nenáročných a ne-platinových hráčů je opravdu hodně.

Kdysi jsem souhlasil, že bude pro Konzolistu občas něco psát, jelikož mně zaujalo a takřka dojalo, že se někdo rozhodl zasvětit celý web jen konzolovým hrám, dvojnásob v době, kdy tehdy s ostudou skončil i poslední konzolový magazín (Next Level), přičemž se v LEVEl i SCORE objevila konzolová příloha nevalné úrovně o pár stránkách, na kterou si i dnes, po mnoha letech, stěžují rozhořčení PCčkáři, že tam abolutně nemá co dělat. Možná, že kdybych tenkrát odmítl, spousta recenzí JRPG, včetně Lightning Returns, by zde nebyla, jelikož by se tomuto žánru nevěnovala takřka žádná pozornost, neboť je tu sice řada fanoušků tohoto žánru, ale žádný si nechtěl vzít na svá záda břemeno o nich psát. Pokud tu někdo takový je, tak ať se ozve. Rád mu nejenže uvolním místo, ale také se mu vynasnažím všemožně pomoci.[s14]

To je asi tak všechno. Užívejte pohody a víkendu...[s12]

eeeee
eeeee #můj názor

Na tomto webu, kde je prumerne hodnoceni 8/10 to hluboce podprumerne je. Tato hra byla dana na uroven her asphalt injection, assassins creed bloodlines, farming simulator, red baron arcade, urban trial freestyle, ...

a pod uroven her blast factor, diner dash, dungeon hunter, foosball, mens room mayhem, rainbow moon, sorcery, 5 in 1 arcade hits, ...

Kachlo
Kachlo #BOSS

6/10 hluboký podprůměr není

eeeee
eeeee #můj názor

Koukal jsem jen na demo, ale neprislo mi, ze by to byla hluboce podprumerna hra zrala na 6/10. Pusobi to na me, ze hra nebyla hodnocena jaka opravdu je sama o sobe, ale spis nenaplnene ocekavani nejakeho fanouska, ktery by ji chtel mit jinou.

magicomira
magicomira #devoted...

TheJoy: myslím, že XIII je špatná jako hra samotná a samozřejmě echt-gold špatná v kontextu série. Stačí, kdyř si např. odmyslíš nádhernou grafiku prostředí a postav ve XIII - a představila si to třeba na úrovni FF7, a teď by sis to měla zahrát - co ti zbude? A pak to srovnáš s ostatními díly např. IV - X. Obsah, hratelnost, forma - naprostej propad... Nechápu, jak někdo může "milovat" FFXIII. Kvůli dechberoucí grafice? vizuálně krásným postavám? a co dál? co je pod tím? I když se přenesu nad celou formou, tak příběh je totálně debilní (a to je podle mě nejslabší výraz) a plochost postav je fyzikálně absolutní. Mnohá CGI mě přišly jako záběry z americkýho blockbusteru a mnoho z nich mě, k vlastnímu zděšení, nudilo. A přitom přesně pro tohle jsem ze začátku FF začal hrát - pro scénáristickou dokonalost a krásné rozkreslení charakterů jednotlivých postav. Proto to nejsem schopnej zkousnout. Jinak samozřejmě je to jen můj osobní názor, ostatní taky beru a chápu, každej jsme prostě jinak nastavenej. Máš pravdu, že na PS3 je zoufale málo JRPG a ještě k tomu kvalitních, oproti PSX a hlavně PS2. Někdy mám potíž vybrat si, co hrát, protože prostě nic moc... (rpg západního stylu vůbec nemusím)

TheJoy
👍1

Kira: Slibuju už poslední koment dnes, ale musím ještě reagovat na tu hodnotící škálu. :) Jde o to, že většina herních recenzentů přispěla k tomu, že ze škály 1-10 se v praxi stala škála vnímaná jako 5-10, kde 5 je vnímáno jako dno, kterému je třeba se vyhnout. Neříkám, že je to vina Konzolisty, ale myslím, že z tohoto důvodu je přinejmenším dobré, když už se někdo rozhodne ve světě 5-10 uplatňovat škálu 1-10 v závěru připomenout pozitiva a negativa ve srovnání s podobnými tituly místo vyjádření zoufalství nad osudem kdysi oslavované značky a doporučením, že nejlepší je recyklovat staré tituly. Ale asi je ode mě prostě jen hloupé hledat objektivní recenzi (jestli tu ještě někdo napíše, že objektivnější recenze znamená výčet specifikací a parametrů, tak si ho snad najdu a zabiju... :))) tam, kde si většina "spotřebitelů" chce jen poklábosit :)

TheJoy

Magicomira: Nejdřív mam jednu otázku, máš tu ve hrách, které hraješ napsaných pár jrpg titulů, takže v kontextu všech rpgček, co jsi na předposlední generaci hrál, opravdu považuješ FFXIII sérii za špatné hry nebo je to v kontextu slavné minulosti značky? Jinak mám přátele, kterým je kolem 30, hráli staré FF a milují FFXIII. Takže předsudky asi nejsou na místě :) Já osobně jsem taky fanoušek série a po letech čekání na FFXIII jsem byla neuvěřitelně zklamaná, ale v rámci toho co jsem vše na PS3 hrála, tak FFXIII a dokonce i XIII-2 byly prostě dobré hry. Mimochodem FF Theatrhythm je podle mě pro fanouška FF se zálibou pro hudební hry něco naprosto úžasného :) a rozhodně to je blbost, ale blbost velmi zábavná, která rozhodně ničemu neuškodila.

Kira_Sakuya

Kachlo: řekl bych, že ty to v tomhle máš těžší a nemůžeš si dovolit ten luxus jako já hrát jen hry, které ho baví na platinu... jen hádám, ale předpokládám, že ty máš ještě jiný účet, kde hraješ hry ještě před vydáním... většina recenzentů to tak má... takže pokud tam dohraješ hru a uděláš i nějaké té questy, tak tě asi nebaví to dělat znovu na tvůj účet... a také hraješ i hry, které tě nebaví kvůli recenzím... pokud je to pravda, tak je jasné, že nemůžeš mít u všeho platinu...

co se týče hodnocení... tak 6/10 je fakt málo... protože sice vše nemůže mít 9-10, ale tím hru odsoudíš na herní dno... protože méně už mají většinou jen piškvorky... když si na IGN vyhledáš 6/10 tak je to totální herní odpad a tam ta hra jistě nepatří... každý hodnotí jinak a většinou mírně... proto je to číslo nic neříkající... pokud se však podíváš na hry s šestkou... samý odpad... proto jsem i nadával u Knacka... já to beru tak, že hra má na začátku 10 a strhávám ji za zásadní chyby body dolu... u Knacka je to 9/10 za to, že závažná chyba je to, že to není rozmanité (např. minihry) nic jiného bych na tom neměnil... ne brát hru jak mne bavila od 1 do 10... to by každé auta měli ode mne 1/10 ačkoliv bych nenašel třeba jedinou věc, která by se jí dala vytknout...

TheJoy

Kachlo: to hodnocení by bylo asi odpovídající, pokud bys hru hodnotil bez ohledu na žánr a kdyby byla známka 6 všeobecně přijímaným synonymem pro lehce nadrůměrné, ale to není. No možná až hru dohraju budu si taky myslet, že 6, což dnes znamená označení špatné, je na místě. Možná není můj názor, že specifické žánry vyžadují v recenzích specifický přístup na místě, i když fakt, že si svěřil tuto recenzi člověku, kterého považuješ za většího odborníka na rpg než jsi sám, mě přesvědčuje o opaku. Nicméně jde tu hlavně o informační přínos ne? A ten je podle mě pro člověka, který hledá jrpg na PS3/X360 menší než by mohl být.

magicomira
magicomira #devoted...

za recenzi díky, taky mám radši pocitovky, než stokrát odmletý specifikace. Nic jinýho se podle mě nedalo čekat a pokud někdo říká, že jsou XIII a její dvě pokračování dobrým počinem, tak je mu 15 (maximálně 20) let, protože euforie a naprostá unikátnost, která v sérii panovala v 90tých letech je prostě nesdělitelná a mladšími ročníky holt nedocenitelná... XIII je odklon tak totálně mimo, že bych to ani v nejhrůznějších snech nečekal. Přesně jak tu padlo, vše začalo spojením s Enixem a podle mě absolutním zahleděním série a firmy samé do sebe. Viz všechny ty onanistické prequely, sequely, doquely a přequely typu Dissidia, Crisis Core, (a co je do pr...e Theatherytm????). Neříkám, že to jsou všechno špatné hry, ale totálně to zabíjí neuchopitelnost a mystiku hlavních dílů série. Když všechno, co se ve hře dá vysvětlit rozmáznete v pěti odbočkách a pár pokračování jako nutelu o pangejt, kouzlo zaručeně zmizí, ale zato se neomylně dostaví dojem americké soap-operovatosti a víte, co taková nutela rozmázlá na chodníku připomíná?... kdo by obviňoval Leona, jako FF fandu za to, že se nad hrou párkrát rozbrečel a někdy v afektu zdemoloval část vybavení kanceláře nebo svýho bytu? Kdyby nedej bohové ještě odešel Tetsua Nomura, tak už to nepřipomíná vůbec nic, natož FF. Ani vlastně nevím, jestli chci tu XV. Toho zklamání už je nějak moc.

TheJoy

Kira: No v konečném důsledku stejně asi vždy skončíme u toho, že nemůžeš chtít, aby něco vypadalo podle tvých představ, když za to nezaplatíš :) Bohužel můj sen o tom, že recenze píšou odborníci na daný žánr, kteří prošli většinu souvisejících titulů se nekoná ani tam, kde jsou za to lidé placení :))

Deshien: Stejně musím zůstat toho názoru, že umírněnost by té recenzi neškodila. A právě z toho důvodu, že tuhle recenzi si přečtou spíše lidé, kteří se trochu vyznají než běžný hráč, který hledá, jak si o víkendu zpestřit večer, by aspoň část té recenze mohla jít trochu jiným směrem.

Co se týká prvních dvou titulů FFXIII a XIII-2, které můžu hodnotit, tak uznávám, že jsem asi tolerantnější vůči FFXIII-2 z toho důvodu, že mě přivedla zpět k FFXIII, kterou jsem napoprvé hodnotila až příliš příkře.

Na jednu stranu bych nejradši dávala medajle společnostem už jen za to, že se rozhodnou jít směrem RPG, což je podle mě cesta dlouhodobě nedoceňovaná, na druhou stranu to na čem ve finále záleží je jen výsledek a ne prostředky, kterými ho bylo dosaženo. Takže i když je smutné, že SE, který těch zdrojů má víc než menší studia, vydá hru směřující spíše k průměrnosti než pomyslenému vrcholu. Na konci mě stejně zajímá jen to, zda pro mě bude tahle hra mezi ostatními rpg dobrá volba nebo ne :)

Kachlo
Kachlo #BOSS

Kira_Sakuya: Mě trofeje nevadí, ostatně stačí se podívat na můj PSN účet, sem tam dam i nějakou hru na platinu.

Leonovi jsem dal tuhle hru na recenzi, protože má rád JRPG žánr a i Final Fantasy, ostatně napsal tu o ní historii. Stačí si ji vyhledat. Docela jsme diskutovali o známce, a myslím si, že odpovídá realitě. Každá hra nemůže mít 9-10, to pak nemusíme recenze psát.

Kira_Sakuya

Desh: jsem HC nerd... a jsem na to hrdý... jestli to považuješ za něco špatného je tvá věc... já třeba nemám rád casuály... ale to je jedno... pokud si stěžuje, že tam nejsou HC bossové, tak na to je potřeba tu hru hrát stovky hodin, ne 25h proběhnutí...

Kachlo: z toho co píšeš je patrné, že považuješ trofeje za něco špatného... já nemám rád trophy-huntry, ale ti by nikdy nedohráli JRPG na 100%... pokud vezmu FFX, tak vše co je na platinu jsem udělal už na ps2... takže se moc těším, že to dám znovu...

TheJoy: také bych raději plnější recenze, většina je jich dělaná pro causuály a mluví jen o jednom přímém dohrání a ne o tom, co ta hra vše nabízí... FFX se dá proběhnout za 40h, ale já bych chtěl v recenzi vidět, že je to na stovky hodin, zmínit penanci a hodiny hraní blitzballu atd... tohle je spíše názor člena konzolisty... víc než to jaká hra je vidím z toho jen to "Leonovi se to nelíbilo" více mi řeklo demo... co se týče 6/10 řešit nebudu... FFXIII-3 je určitě špatné FF... ale 6/10 řadí hru třeba ke hře jako x-blades! a GTAV má 10/10 a mne FFXIII-3 bude bavit jistě více...

still: úctu k SquareSoftu mám... dali mi ty nejlepší hry na světě a vidět jejich budovu na vlastní oči je pořád jeden z mých snů...

Deshien

Necitim to stejne jako Leon link FF13 me docela dost bavil a priznam se ze OST patri mezi me TOP.. mistama me dokonce i mrazilo kdyz se tam rozehrala nejaka epic scena ale ndiko nemuze poprit ze FF13-2 FF13-3 ac to nejsou spatne hry tak rozhodne nedosahuji kvalit ktere nalezely ke jmenu FF.. Technologicka i artova nadrazenost nad vetsinou produkce a kazde dva roky oslavy nad tim kam az se dala posunout fantazie to se u poslednich dvou FF proste nekona protoze mas pravdu nemuze clovek srovnavat Mega AAA titul a budgetove rychlokvasky a FF13-3 je budget .. Recenze je mozna pro zacatecnika /casuala/ jen takove pohlednuti na hru ale predpokladam ze vetsina lidi ktera docetla az do konce se RPG venuje,ostatne tvuj koment na to ukazuje take takze prenech starosti o vychovu mladeho parana na jinej web a uzij si trochu te poctivejsi prace na Konzolistovy

TheJoy

Nechci se opakovat, ale uvedla jsem, že nemluvím o nějaké 100% kompletaci, ale o tom, že z trofejí lze až výjimky vyvodit závěr o tom, jak člověk danou hru hrál. To snad nemůže nikdo popřít. Ano kvalitní JRPG bohužel na PS3 moc nevychází. Opomněla jsem tedy Xbox360, který jsem bohužel minulou generaci nestihla, ale z toho co vím, ho až na pár titulů nějaká přehlídka vrcholu jrpg žánru také minula. Na jinou konzoli hra zatím nevyšla.

Deshien: asi dokážu pochopit, že pro někoho může být podobná recenze nostalgická a svým způsobem i osvěžující, navíc když asi sdílí podobné přesvědčení. Jak jsem psala ani mně se zklamání už z FFXIII nevyhnulo a drželo se mě asi rok, než jsem si uvědomila, že nemůžu porovnávat hru jen s tím co kdysi bylo, ale je třeba myslet i na to, co je teď.

Co jsem tedy chtěla tím šíleně dlouhým komentářem říct :) To že podobné hodnocení po obsahové ani stylistické stránce nemůžu odsoudit, ale očekávala bych, že ho uslyším spíše od kamaráda u kávy. A tady bych hledala informace o tom, zda mi může v rámci daného žánru a platformy hra něco nabídnout. A ne mezi řádky každého odstavce vyčíst intenzitu nenávisti autora ke společnosti :)

Kachlo
Kachlo #BOSS

Recenze byla napsána po dohrání. Leon není hráč, který by byl online na PSN nebo sbíral trofeje. A kvalitní JRPG nevychází jen na PS3. Leon má doma více konzolí

Deshien

Ja mam naopak tyhle recenze moc rad.. technicke udaje o hre si dokazu odvodit z kazdeho dema ci videa a recenze na webech se dnes spise podobaji manualu pro kazdou zem a web temer shodnej ze me to ani nebavi nejak extra cist.. naopak recenze ve starem stylu jake byly drive v hernich magazinech,to byly temer slohovky fanousku na adresu nejake hry to se dneska uz vyvazuje zlatem.. Ps kdyby mel leon kazde RPG na platinu tak kdy by pak nasel cas psat recenze ??? tohle prenechte HC nerdum,vsak my mu pripadne nepresnosti radi pod recenzi vytmavime

TheJoy
👍2

Kira: U recenze není podepsaný Kachlo, ale nějaký Leon. Nevěnuji čtení recenzí na konzolistovi tolik času, aby mi ten nickname něco říkal, nicméně má neznalost mě přiměla prohlédnout si jeho poměrně zanedbaný PSN profil. Ze kterého se mimo jiné dozvíš, že podle trofejí k FFXIII-3 došel zhruba do 2/5 příběhu přičemž v průběhu hraní nezabil ani 100 nepřátel...Nebudu však vylučovat možnost, že byl od soboty odpoledne offline a hru mezitím dohrál. Každopádně, co je na profilu zajímavější je, že tam vedle FF moc rpg titulů nenajdeš a pokud ano, tak až na výjimky poměrně lajdácky hraných. Neříkám, že pro pochopení hry je nutné dosáhnout 100%, nicméně u většiny titulů je možné podle trofejí lehce odhadnout, jak důkladně se jí a jejím možnostem někdo věnoval.

Proč jsem tohle téma vůbec nadhodila? Protože pevně věřím, že dnešní doba vyžaduje hodnotit hry více v kontextu širších souvislostí. Nevím možná je to jen osobní pocit, ale já se z recenze více než informace o hře a jejím porovnání v rámci kategorie, do které spadá, dozvěděla o pocitech autora, o jeho velkém zklamání a stoupajícím znechucení se společností SquareEnix. Posuďte sami jestli je to dobře nebo špatně.

Hru jsem zatím nehrála, ale silně pochybuji, že v kontextu množiny JRPG titulů na PS3 je hodnocení 6 oprávněné, už jen kvůli tomu, že současné chápání hodnotící škály nepovažuje 6 za titul lehce nadprůměrný, ale spíše potenciálně odpadový. Musím přiznat, že jako fanoušek starších FF titulů se mi zklamání z nástupu FFXIII rovněž nevyhlo. Nicméně jelikož mám ráda rpg žánd jako takový, vyzkoušela jsem většinu titulů, které se dostaly až k nám do Evropy a alespoň trochu mě zaujaly. Nevím, zda je tento díl podstatně horší než předchozí dva, ale pevně věřím, že bude spíše srovnatelný. Rovněž pevně věřím, kteří podobně jako já na PS3 v honbě za kvalitním JRPG vymetli kde co, budou mít podobný názor, a to že FFXIII sérii nelze už jen z důvodu grafického zpracování a hratelnosti objektivně hodnotit jako podprůměrné tituly.

Jde mi o to, že je třeba přestat hodnotit FF tituly pouze ve srovnání s jejich několik let starými předchůdci, neboť žádný fanoušek této letité značky se v takovém případě neubrání značně emocionálně zabarvenému hodnocení. Ale je třeba při hodnocení uvážit to, co máme momentálně resp. posledních pár let na stole. V tomto světle věřím, že bude i Final Fantasy XIII-3 více než dobrým titulem. To jaké jsou časy, ve kterých lze FFXIII kompilaci považovat za podařený titul posuďte sami. Nicméně i FFXIII-3, z toho co jsem zatím viděla/hrála, může udělat nejednomu fanoušku jrpg v dnešní době radost.

stillalive

Kira_Sakuya: souhlas s poslední větou a více méně i s tím ostatním.

Mě poslední dobou dokáží nadzvednou ze židle i už tak zfanatizovaný fanoušci, kteří činí ze Square hotového dábla a ztělesnění zla. Takový lidi prostě úplně zapoměli na téměř 20 let špičkových her a zábavy. Generace PS3/X360 se jim hold nepovedla. Nevyšlo skoro nic. Zkusili s Final Fantasy XIII něco nového a neujalo se to. Já u toho strávil přes sto hodin s tím, že jsem se spíš musel přemlouvat abych u toho pořád neseděl, ok asi jsem jediný, ale už jen úvod recenzenta je prostě neskutečný blábolm, za který bych nejraději tu recenzi smazal. Jestli je někdo fanouškem FF, tak minimálně nějaká úcta k firmě, která poskytovala tolik let tolik zábavy by měla být samozřejmostí. Udělali jednu hru, dvě pokračování za 8 let a jsou za to těmi nejhoršími. Příjde mi, jako by se všichni dostali do nějakého záchvatu šílenství a nemohli popadnout rozum zpět. Je teď před námi Final Fantasy XV, Kingdoom Hearts 3, Bravely Second a já věřím, že to budou kvalitní hry hodné jejich velkému jménu.

Kira_Sakuya
👎1

Kachlo: aha, mne to přišlo divné, že by si se do toho tak opřel:D jj tak to ano, od ff fanouška je to ještě velmi mírné...

Kachlo
Kachlo #BOSS

Kira_Sakuya: Nepsal jsem recenzi, psal ji někdo, kdo FF sérii zná a hodně hraje JRPG hry.

Kira_Sakuya
👎2

Kachlo: neber to jako kritiku, ale často píšeš recenze více pocitově zabarvené, než objektivně… tady jsi však překročil tu čáru naplno a místo článek od recenzenta, jsem měl pocit, že čtu názor nasr. fanouška ff… avšak jako člen ff komunity ti to plně schvaluji neb v naší sektě nenajdeš jediného člena, který by pleskal nad celým FFXIII…

P.S.: to, že tento díl není dobrý ff vím a věděl asi každý už před vydáním, protože na špatném základu nevytvoříš dobrou hru, který by předchozí dva díly vytáhla… spíše mne zajímalo jestli je ten díl horší nebo lepší než třeba FFXIII-2…

SE propáslo celou generaci a nevydali nic pořádného… poté, co se spojil SquareSoft s Enixem, tak šly všechny hry do kytek… pod jejich hlavičkou sice vyšlo ještě pár věcí, ale na tom už dávno dělal SS… patrně měli společně tolik peněz, že nemuseli roky nic dělat a měli za to peníze… nebo možná je to jen prádelna Yakuzy… každopádně po koupení Eidosu a vydání pár jejich her si firma všimla, že hráči jim za ty hry platí a uvědomili si, že to není špatné… nebo ať je jejich důvod jakýkoliv, zda se, že se sebou chtějí něco dělat… FFXIII-3 je zakončení nepovedené FFXIII a to také tak beru, koupím se ten díl z povinnosti a budu rád, že už je konec a můžeme jít dál:)

Co se týče času… miluji Ateliéry, které jsou na tom postavené, takže tohle by mi nevadilo… a co se týče obtížnosti… kde jsou ty časy, kdy jsme si neostřílenější ff týpci u táboráku vyprávěli děsivé příběhy o Penanci…

Bohužel opět tu vidím další super exklusivní sérii, která po uveřejnění na vše šla do háje… neviním z toho 360, že by ubrala hře na kvalitě… ale pokud hra je exklusivní, tak musí být tak dobrá, aby si vydělal na sebe jen z částí herního trhu… když exklusivita zruší a jde na na širší trh, znamená to, že kvantita přebíjí kvalitu… není to pravidlo, jen smutná zkušenost…

Za měsíc vyjde hra her… má bible… pokud někdo byl posledních 15 let v kómatu a nehrál FFX, tak mu říkám, ať se na tohle vykašle koupí remake FFX!

mario9hm
mario9hm #mario9hm
👍2

Square E ide do sračiek s FF hlavne že sem stale jebu XIII a všetko okolo toho už mi je z toho zle nevedia spravit už poriadnu FF už som si tuto čast ani nekupil načo...stale o tom istom kokociny riešit polovična hratelnost nechapem su to japonsky zadubenci ..... radšej nech remasteruju FFVII. reči typu FFVII spravime až vydame lepšiu hru ako FFVII je ubohe HANBA !

Erik 666

stillalive ,asi tak nějak,tvoje komenty se mi líbí,vždy jsou trefný,píšeš vždy k tématu,tvoje věty maj hlavu a patu [s11

Co se herní scény týče,je to takový,jaký to je ,jestli někdo umí lépo,může to zkusit,remcat umí každej..Když se mi něco nelíbí,nebudu se do toho nutit,najdu si jinou hru,nebo začnu dělat něco jiného..

Dexter.J
Dexter.J #YakuzaLord

Radši počkám na patch do Type-0. Podle dema a recenzí import verze to opravdu vypadá na nejlepší FF poslední doby :)Lightning Returns jsem dal šanci dvakrát, ale pokaždé jsem i to krátký demo sotva dohrál. Prostě nuda na Ntou a Lightning, kterou jsem měl v prvním díle tak rád, mi to totálně zhnusilo[s8]

xxteryxx
xxteryxx #Paintball
👍2

FF = Final Fail... bohuzel :(

blau himmel
👍1

kazdemu se jiste muze libit to jeho ( viz. jeste zije ) ale osobne, ac 13 dohrana - po temer nasilnem sebedonuceni, lituju dodnes kazde minuty casu sveho zivota, ktery jsem timto prohospodaril.

a HDRc jestli si ciste teoreticky zadnou FF nehral , pak si prosim pockej ten mesic a 18.3 se ti muze dostat do ruky jedinecny meisterstùck primo od tvurce, t.j. Hironobu Sakaguciho.

Dnesni SE se jen nechutne prizivuje na hodnotach, ktere ale uz davno ztratily platnost.

HDRcze
HDRcze #Games4Life

Líbí se mi tam ta časová omezenost a práce se vzhledem postavy, ale bohužel jsetli suckujou základní pilíře, jako příběh, nebo celková hratelnost, tak nákup hry i přes určité výhody za i jen za litra nestojí :/. Stillalive mě motivoval zahrát FF13 ságu se svým proslovem, ale zase, FF13 sága je celkově nepopulární mezi hráči i recenzenty, tak někde nějakej problém bejt asi musí.

blau himmel
👍3

naopak za recenzi dekuji, je vyvazena, a ani tolik kriticka neni, vice od tehle hry nelze cekat. Tesim se na X a za nekolik let snad na XII. 15 vypada snad jeste priserneji nez 13 ( a to je, co rict ).

Cili ano final fantasy is dead.

Ale ne tak zcela doufam, jen ji bude treba hledat pod jinym nazvem. Po relativnim uspechu Yasumi Matsuna na kickstarteru, verim, ze se co nevidet ozve i skutecny mistr a ze se jeste opravdové FF dockame.

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články