LEGO Marvel Super Heroes

recenze  18
Martin Šmíd, 9. 12. 2013 0:00
Když vývojáři ze studia TT Games vytvořili v roce 2005 kostičkový Star Wars, asi sami netušili, že se z něj stane obří hit, který jim zajistí práci na spoustu následujících let. Během nich jsme tu měli další úspěšné LEGO hry, ať už šlo o Harryho Pottera, Batmana, Indiana Jonese nebo Pána prstenů. Navíc jejich popularita neklesá, právě naopak, takže se dá očekávat, že spousta dalších her je v plánu. Na současné i next-gen konzole v těchto dnech vychází docela očekávaný LEGO Marvel Super Heroes, takže se na něj můžeme konečně pořádně podívat.

Recenzovaná verze: Playstation 4

Většina LEGO her čerpala z populární předlohy a vývojáři se tam mohli držet většinou kvalitního scénáře, který jen kopírovali a obohacovali ho o ještě humornější scénky. U LEGO Marvel Super Heroes si ovšem vypůjčili jen slavné univerzum, takže příběh napsali svůj vlastní. Asi moc nepřekvapí, že je celkem prostý a jde o klasické klišé, v němž se všichni padouši spojí, aby našli části kostiček Silver Surfera, které mají ohromnou sílu, a pokud by je shromáždili a vytvořili z nich zbraň Dr. Doom’s Doom Ray of Doom, nevěstilo by to nic dobrého pro celé lidstvo. Proto se musí sjednotit nejen hrdinové z SHIELDu, ale i další z marvelovského univerza, aby celé snažení zatrhli a s věčně zlobivými neřády se vypořádali. Ačkoliv je příběh celkem jednoduchý, nejde mu upřít to, že má spoustu humorných scén, při kterých se kolikrát pořádně nasmějete, a o tom i LEGO hry jsou, takže ve výsledku průměrný příběh odpustíte, když se budete bavit nejen filmečky, ale hlavně tedy i hratelností.

Základem všech LEGO her jsou nejrůznější postavičky, které můžete ovládat, a LEGO Marvel Super Heroes samozřejmě není výjimkou. Vývojáři z TT Games si pro vás připravili skoro 150 postaviček, mezi kterými jsou ti nejznámější hrdinové jako Thor, Iron Man, Spider-Man, Elektra, Deadpool, Daredevil, Hawkeye, Kapitán Amerika, Hulk, Jean Grey, Cyclops, S.H.I.E.L.D. Agent nebo Wolverine. Sem tam se najde i nějaký ten padouch, mezi ty patří třeba Sandman, Doctor Doom, Doctor Octopus nebo Kingpin. Každý fanoušek Marvelu tak bude jistě maximálně spokojen, navíc každý hrdina nebo padouch ovládá vlastní schopnosti, které využijete nejen v hlavním příběhovém režimu, ale také při volném procházení. Na závěr odstavce zmíním, že když už mohli vývojáři využít slavnou licenci se spoustou superhrdinů, je určitě škoda, že se nedohodli i s herci, kteří jim na plátnech kin nejen propůjčují svůj obličej, ale hlavně hlas. Třeba u Iron Mana slyšet po tolika letech hlas někoho jiného, než Roberta Downeyho Jr. je přeci jen trochu zvláštní. Jinak je ale dabing určitě kvalitní, a pokud si třeba na originální dabing marvelovských filmů nepotrpíte, bude vám jedno, kdo hrdiny dabuje.

Základem LEGO Marvel Super Heroes je patnáct příběhových misí, během kterých budete skákat, řešit rozmanité logické hádanky a bojovat s nejrůznějšími protivníky. Vše je samozřejmě možné rozehrát s kamarádem na jedné konzoli, online režim bohužel chybí, což je jistě škoda. Když se rozhodnete hrát sami, doprovází vás umělá inteligence, která není špatná, v boji kolikrát i pomůže nemalou měrou, ale některé excesy si jistě může odpustit. Je tak jasné, že živého kamaráda z masa a kostí nikdy žádná umělotina nenahradí.

Z předchozích řádek je patrné, že se jedná prostě o klasiku, kterou LEGO hry neustále opakují, a proč to neříci, pořád jim to vychází. Ačkoliv je koncept dobře známý, pořád slušně zabaví a kolikrát vývojáři i překvapí nějakou novinkou. Během hlavních misí hra staví hlavně na velké rozmanitosti, protože se nikdy neopakuje, neustále před vás hází nové problémy k řešení, které občas pořádně potrápí váš mozek. Navíc ani souboje s protivníky nejsou po několika hodinách nudné, tomu jistě dopomáhá střídání hlavních hrdinů, kdy každý má odlišný soubojový systém. Když projdete každou misí, na konci vás čeká vždy střet s nějakým tím bossem, přičemž souboje s nimi jsou jistě velkou ozdobou této hry. Každý je jiný, vyžadující od vás odlišnou taktiku.

Jak splníte několik úkolů, hra se vám hodně otevře, a prakticky tak připomíná na začátku roku vydaný LEGO City: Undercover. Také tu máte město, přesněji New York, které můžete prozkoumávat a plnit v něm řadu vedlejších úkolů. Pravda, město není na první pohled tak zajímavé a pěkné, ale svůj účel plní na výbornou. Po městě si můžete dát nejen závody na checkpointy, které jsou sice na můj vkus až moc jednoduché, ale zlatá cihlička z nich se jistě počítá, ale také můžete plnit fotografické úkoly pro Petera Parkera, tedy Spidermana, nebo můžete jen tak pomáhat obyvatelům. Samozřejmě, úkolů je tu daleko více, všechny tu vyjmenovat by bylo ještě na několik odstavců, ale jen tedy dodám, že pokud budete chtít vše splnit na 100% (vysbírat všechny zlaté sošky, zachraňování Stana Leeho ze zapeklitých situací nebo otevřít všechny postavy), musíte si rezervovat několik desítek hodin. Během nich se navíc nebudete ani na moment nudit, alespoň já se nenudil. Ještě musím zmínit v tomto odstavci vznášející se základnu SHIELDu, na níž si máte několik dalších aktivit a uplatníte na ní i nasbírané kostičky, kterých nikdy není dost.

Z předchozích řádek je jasně patrné, že tu máme před sebou další kvalitní LEGO zábavu, ale bohužel má i několik nedostatků, na kterých mohli vývojáři zapracovat. Občasné zablikání textury je u takto velké hry normální, ale hodně bude vadit trochu neposedná kamera, která ne vždy zabírá scénu z úplně ideálního úhlu. Pokud by bylo možné si ji trochu natáčet, jistě by to bylo daleko lepší. Dalším neduhem jsou pak bugy, kterých není málo, a některé jsou navíc docela zásadní. Třeba zaseknutí postavy je docela problém, dokonce jsem musel jednou restartovat celou misi, protože se mi zasekl boss v jejím závěru a nešla tak dohrát. Snad tedy vývojáři alespoň tyto bugy v následujících týdnech opraví.

Vývojáři z TT Games vytvořili pro své LEGO hry funkční engine, který za poslední roky jen lehce vylepšovali, ono ostatně nebylo proč něco zásadně měnit. A není ani do budoucna, protože engine pořád na současnou konzolovou generaci dostačuje, přičemž na něm hry nejen pěkně vypadají, ale i se svižně hýbají. Otázkou spíše bylo, jestli stačí i pro next-gen konzole. Rozdíl na Playstationu 4 není na první pohled moc patrný, ale jak jsem hrál, všímal jsem si více efektů, vyhlazenějšího a celkově lesklejšího prostředí, samozřejmě postavičky vypadají super, takže jsem byl ve výsledku spokojený, a těžko si dokážu představit, že by šlo něco udělat výrazně lépe. Klidně mohu říci, že jde o zatím nejhezčí LEGO hru, jakou jsem hrál. Protože vývojáři používají svůj starší engine, který na next-genu jen vylešťují, asi nepřekvapí, že se vše hýbe maximálně plynule, žádných záseků jsem si za celou dobu hraní nevšiml. Kvalitní je i hudební doprovod s několika pěknými skladbami, hodícími se pro hrdiny od Marvelu.

I když už tu jsou LEGO hry spoustu let, neztratily nic ze svého kouzla, a LEGO Marvel Super Heroes je toho jasným důkazem. Vývojáři nám i nyní servírují velmi povedenou plošinovku s velkou znovuhratelností, kterou si užijí hráči všech věkových kategorií. Navíc Playstation 4 verze těží z výkonnějšího hardwaru a nabízí pohlednější podívanou. Škoda jen několika chybiček a chybějícího online režimu, hodnocení mohlo být o stupínek vyšší. LEGO Marvel Super Heroes si moje doporučení rozhodně zaslouží, a klidně po něm sáhněte, až si půjdete pro svoji novou konzoli.

Obrázky u recenze jsou z Playstation 4 verze vytvořeny za pomoci SHARE tlačítka.

Lego Marvel Super Heroes

ps4ps3x360ds3dswiiuxone