Left Alive

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro
Jak jsem zmínil na začátku, hra Left Alive je zasazena do propracovaného a hlavně stále oblíbeného Front Mission univerza. To využívá k vyprávění zcela vlastního originálního příběhu, takže na nic nenavazuje a jde si svoji vlastní cestičkou. Zatímco univerzum je jistě zajímavé, jinak by si ostatně nezískalo takovou oblibu, to se rozhodně říci nedá o samotné zápletce v Left Alive. Ve světě se rozhořel další velký konflikt, jenž nejvíce odneslo město Novo Slava. To bylo prakticky srovnáno se zemí a nyní v jeho troskách pobíhají nepřátelští vojáci s obrovskými roboty, kteří připomínají Metal Gear.
Proti nim stojí trojice přeživších hrdinů - Mikhail Alexandrovich Shuvalov, Olga Sergevna Kalinina a Leonid Fedorovich Osterman. Každý byl do města poslán z odlišných důvodů, ale všichni mají nyní společný cíl. Přežít a zjistit, co za celou událostí a vlastně i invazí stojí. Příběh je hodně jednoduchý, bohužel obsahuje klasická klišé žánru a nijak neohromí, navíc mu ani nepomáhají hlavní hrdinové, kteří postrádají charisma a jsou špatně napsaní, což se dá říci o všech postavách, které během hry potkáte. Vývojáři od oznámení lákali i na řadu rozhodnutí, která budete dělat, čímž můžete ovlivnit následně cestu další postavě. Tato rozhodnutí ale zase tak velký vliv nemají a vlastně mi i přišlo, že jsou úplně zbytečná. To je trochu škoda, protože z předlohy šlo určitě vymáčknout více, ale jak jsem během prvních minut zjistil, jednoduchá a svým způsobem i nezajímavá zápletka je ten nejmenší problém.
Left Alive je stealth hra, s níž se očividně Square Enix snaží udělat dojem na fanoušky Metal Gear Solid série. Zvláště když za návrhem strojů a postav stojí uznávaný designér Yoji Shinkawa. V prvé řadě se tak musíte schovávat před nepřáteli, obcházet je a pokoušet se vyřešit vše pěkně potichu, aniž by si vás někdo všiml. A tady nastává první velký zádrhel, vlastně hned několik zádrhelů. Prvním je, že hra není pro stealth hraní dobře navržená a hráči nedává potřebnou volnost. Pokud vidíte nepřátelského vojáka, je nejlepší ho obejít a úplně se mu vyhnout, protože nepochopitelně chybí jakýkoliv chvat, který by ho jednoduše vyřadil nepozorovaně z boje. Zde ho musíte mlátit ocelovou trubkou, aby padl, což občas vede k upoutání pozornosti jeho kolegů. Sice vás hra nutí, abyste vše řešili potichu, ale vůbec vám k tomu nedává moc možností. Pak už se samozřejmě jen smějete, když potichu zlikvidovaný protivník zmizí jako ve dvacet let staré hře.
Na druhou stranu mi bylo hned jasné, proč tu není možnost ho skrýt. Nepřátelé mají jednu zajímavou vlastnost. Moc po úrovních nechodí a většinou jen staticky stojí a civí před sebe. Neprozkoumávají prostředí, nehledají zmizelé kolegy a je jim prakticky šumák, co se děje. Zřejmě jim někdo málo platí. Když jim vlezete do jejich zorného pole, které je trochu nepředvídatelné, tak na vás pochopitelně začnou pálit. Nikdy ale neodejdou ze svého teritoria, takže stačí zaběhnout za roh, případně se schovat do kontejneru a chvilku počkat, až poplach ustane. Stealth hra v roce 2019 dámy a pánové. I první Metal Gear Solid z roku 1998 měl daleko lepší a sofistikovanější umělou inteligenci nepřátel. Zde jsou sice nepřátelé celkem přesní a spuštění alarmu se v 80% rovná rozsudku smrti, protože padnete dříve, než stačíte někam doběhnout, ale jinak se chovají jako naprostí hlupáci.
Hratelnosti rozhodně neprospívá ani hrůzostrašné ovládání hlavních hrdinů. Už u rozvržení ovládacího schématu si začnete ťukat na čelo. U žánru akčních či stealth her se v posledních letech dodržují nějaké standardy, aby mohl hráč hru bezproblémově ovládat a nemusel se tedy s ovládáním prát. Zde tomu tak neplatí. Navržené schéma je zastaralé, navíc samotné ovládání je dost krkolomné, nepřesné a pomalé, takže nikdy moc nereaguje na vaše potřeby. I proto jsem se hodně snažil, abych se co nejvíce protivníkům vyhnul, protože do přestřelky se s nimi rozhodně dostat nechcete. Hra totiž má kromě špatného ovládání i naprosto otřesný gunplay, který prostě a jednoduše v akčních pasážích nefunguje a přináší řadu frustrujících momentů. Hlavně na začátku, když nemáte moc dobré zbraně, ale ani později, kdy se dostanete k puškám či samopalům, případně různým typům grantů, se to moc nezmění.
A hře ani nepomáhají ani moc pasáže, v nichž můžete vlézt do nějakého toho kovového monstra a rozpoutat peklo. Tyto pasáže měly patřit k vrcholům hry, ale spíše mi přišlo, jako kdybych hrál nějakou zastaralou arkádovou střílečku. Jak hrajete, sbíráte různý materiál, z něhož si pak můžete vyrábět lékárničky, granáty či zbraně. Systém výroby je jednoduchý a přehledný, takže vždy víte, co potřebujete za materiál na předmět, který chcete vyrobit. Jen si tedy musíte dávat pozor na přeplnění, protože hlavní hrdinové neunesou arzenál zbraní nebo několik tun materiálu.
Hra Left Alive má přes tucet kapitol, které se odehrávají v ne moc zajímavých lokacích, ať už jde přímo o město Novo Slava nebo jeho okolí. Každá kapitola vás hodí vždy na menší mapku, na níž následně musíte splnit několik nezajímavých hlavních úkolů. Ty většinou spočívají jen v tom, abyste se dostali nepozorovaně z bodu A do bodu B. Sem tam můžete plnit i nějaké ty menší vedlejší úkoly, jako je záchrana civilistů, ale těm jsem se i kvůli špatnému ovládání a vyhýbal, protože jsem nechtěl být odhalen. Tomu navíc dopomáhá i skutečnost, že checkpointy zde prakticky neexistují, postup si musíte ukládat u počítačů, takže pokud selžete, opakujete i posledních 15 a více minut hry. Pak si dokážete představit, jak hodně jsem z hraní byl otráven. Tím prakticky odpadá i jakákoliv znovuhratelnost, protože těžko se budete přemáhat, abyste Left Alive vůbec dohráli, natož vše absolvovat znovu, třeba na vyšší obtížnost.
Už z různých videí šlo poznat, že Left Alive nebude aspirantem na nejhezčí hru generace ani tohoto roku. I tak jsem byl ale po zapnutí překvapen, jak hra ošklivě vypadá. Rozhodně nepůsobí jako hra, která byla vytvářena pro tuto konzolovou generaci. Spíše mi přišlo, že opravdu jde o nějakou zapomenutou záležitost pro PlayStation 2, kterou vývojáři v posledních dvou letech remasterovali. Tak tedy nepůsobí jenom hratelnost, ale také vizuální zpracování. Framerate je celkem stabilní, ale vzhledem k tomu, jak hra vypadá, by byla ostuda, pokud by tomu bylo jinak. Bohužel ani hudební doprovod není nějak úchvatný, vlastně mi později už lezl pěkně na nervy, protože se opakuje pořád dokola jen pár motivů, které se hned ohrají. Navíc mi přišlo, že jde jen o slabou variaci na soundtrack třetího dílu Metal Gear Solid. Průměrné je i ozvučení, navíc vývojáři rádi provokují neustálou hláškou, že jsou v blízkosti nepřátelé. Z té jsem postupně šílel a zřejmě se z ní budu ještě dlouho budit ze spaní. Chápu, že hra chce nějak upozornit, že jsou v blízkosti nepřátelé, ale nemusí mi to říkat 30x do minuty.
Left Alive je obrovské zklamání pro všechny fanoušky Front Mission i stealth žánru. Od první minuty působí zastarale v mnoha aspektech a spíše než zábavu přináší jednu velkou frustraci. Už dlouho jsem nebyl takto z nějaké hry otrávený a zároveň zklamaný z nevyužitého potenciálu. Vzhledem k tomu, jaký tým vývojářů za Left Alive stál, je toto prostě a jednoduše ostuda.
Tvoje reakce na článek
Galerie
























Komentáře (39)
bože, dejte mi remaky prvních čtyř Metal Gearu. Dobře, spokojím se třemi. Phantom Pain je skvělá hra, ale bohužel tak z 50% dodělaná. Možná i právě proto tam jde tak málo cítit ten feeling Metal Gearu. Hlavně extrémně je tam nevyužitý potenciál Big Bosse, což je jedna z nejlepších postav vůbec. Ten jeho nihilismus v minulých dílech tu postavu formoval, tady to sice zahráli do autu s Venomem, ale prostě je to zklamání. Tolik let jsem se těšil, až si zase zahraji za Big Bosse a ono pak toto. Jinak dabing Kiefra byl super, škoda jen že Venom nemluvil :D.
Bože to je diletant😄 Že vám to stoji na něj reagovat. Vždyť mele páté přes deváté.. Prej je to to samé, jako když SONY studia dělají hry jen na PS😄 no co ja se ještě nedozvím
Takže podle Karlose hry, co vydává MS studios nejsou ostuda MS, ale hry, co vydává Square Enix jsou ostudou Sony. Šňupáš něco hodně nekvalitního.
Hmmm panečku, tak takovou atomovku nemá ani KLDR...😂🤔
Hráč nevymenili,pořád mám jen xbox
Ani nejde o to, jestli to je pouze na PS, spíš o to, že tohle nedělalo studio, které je pod Sony.
@mart1n02: ten nepochopil víc věcí
Chudák Carlos stále nepochopil, že to není jen na PS...
"Left Alive je obrovské zklamání pro všechny fanoušky Front Mission i stealth žánru."
Velká škoda, front mission mi nic neříká ale jakou fanoušek Square, MGS a hlavně stealth věcí jsem se docela těšil....ale asi jsem měl pravdu když jsem říkal že pohyby na videu vypadají jak ze Syphon Filteru, přirovnání ke hře z PS2 mi to jen potvrdilo...znova a líp!!!
Ste si zkratka jen vymenili tricka :)
Carlos a opovaz se odpovědět,že kopu do xka! Bo jsem ho celej rok bránil jak jen jsem mohl,zatimco tys do něj jebal
@Lost Carlos: ano teď jsi všechny setrel jak hovno hajzl papirem bejt to na xbox tak tu napíšeš,že na xbox X to běží v pravém 4K a je to bomba!
Co to ten Square Enix zase vyplodil? Já to studio miluju, jednou nahoře, podruhé dole. Jako na houpačce. Tenhle lidský přístup se mi líbí. Celkem se podivuju nad tím, že se pod tímto paskvilem podepsal jako producent i Shinji Hashimoto, který má zpravidla dobrý čich na úspěch. Kolikrát tenhle veterán zachránil nejeden FF projekt. He, Kachlo mi to nabízel na recenzování. Já se podíval na trailery a s díky odmítl. Prostě to vypadalo už od prvního pohledu dost pofidérně.
"Pak už se samozřejmě jen smějete, když potichu zlikvidovaný protivník zmizí jako ve dvacet let staré hře." Jo, tomuhle jsem se smál už když mi to Kachlo psal na Skypu. To je prostě průser.
Technicky to vypadalo dost slabe, ale doufal jsem alespon v dobrou hratelnost. Stealth mam moc rad a mezi vyvojari byli zkuseni borci, skoda. :-(
Bože děkuji ti,žes nedovolil abych objednal
Nekdy se i na nejlepsim miste pro hrani holt neurodi..too bad square enix..
Lost Carlos : děkujeme, a taky ti přejeme ať si užiješ Crackdown, to dlouhý čekání na takovej majstrštyk muselo být hrozný 👌😁
Tak to mě hrozně mrzí, tahle generace se pro mě nese ve znamení super návratů starých sérií (Crash, Spyro, Resident), ale taky jako konec Metal Gearu a Silent Hill. MGS5 už pro mě není Metal Gear a hodně mě to zklamalo, od Konami se už dobrej díl očekávat nedá, a Left Alive pro mě bylo horký želízko v ohni, protože z videí z toho fakt byl cejtit starej dobrej Metal Gear.... +nadhernej art od Shinkawi 😒 já vůbec tuhle dnešní módu, mít všechno v OpenWorldu nechápu - beru RPG, městský akce, nějaký to FPS, ale zrovna Stealth akce mě přijdou že je to úplně blbej směr, radši tunel s vymazlenym Al, zajímavým prostředím a slušným příběhem!!! No nic, asi už sem stará paprika a budu snít dál 😑😑
Doufam, ze to nebudou casem cpat do pluska...
Slušná jeba, ale určitě to dá víc jak 50k kusů v prodejích
Uff dvojeckaFaktem je že u hráčů zatím převažují pozitivní hodnocení.
Tak co uz se tu na me snesly stavnate stery jak jsem hru koupil par dni po vydani?Ja to az tak mizerne nevidim.Jsou i prumerne recenze.Zatim jsem nehral.Dojedu DMC a vrhnu se na tu hru.Na me to pusobilo jako 5-6/10 tak uvidim.Neco me proste na te hre laka.
esoLister: Rogue Warrior zde dostal krasnou jednicku.
Z tech videii ta hra nemela ani potencial stat se bonusovym doplnkem k vlockam. A to jsem take zbystril, kdyz se mluvilo o Front Mission univerzu v Metal Gearovskem stylu. Jedine co se hre nejspise povedlo byli artworky. Radeji bych poradnou tahovou strategii s kovovymi monstry. Co jsem se nahral uzasneho Front Mission 3.
PSko zlýhalo
@Moneta:
Fakt dvě? To je snad nejnižší známka na konzolistovi co kdy padla.Když jsem recenzi rozkliknul,tak mě napadlo, jestli bude příjemné překvapení...
Hra pro pc a ps a stejne se najdou hlupaci co napisi sony atomovka🤦♂️🤦♂️🤦♂️
Hra má krásný obal. To je asi vše co je na tom krásné.
Horší jak crackdown? Wau 😄
2/10 ty kokso