Kirby’s Return to Dream Land Deluxe

Martin Šmíd, 6. 3. 2023 13:45
Růžový roztomilý hrdina Kirby se poprvé na televizních obrazovkách a konzolích od Nintenda objevil před více než třiceti lety a od té doby se pravidelně vrací a doplňuje své o dost známější kolegy jako Mario nebo Donkey Kong. V minulém roce jsme tu měli jeho zcela nové 3D dobrodružství Kirby and the Forgotten Land, které nedopadlo vůbec špatně a hráči ho ocenili tím, že z něj udělali doposud nejprodávanější hru z celé série. Před několika dny se růžový hrdina připomněl další hrou - Kirby’s Return to Dream Land Deluxe. Jak už název trochu napovídá, tentokrát nejde o naprostou novinku, ale remake dnes už klasiky v žánru plošinovek Kirby's Adventure, která vyšla původně v roce 2011 pro konzoli Nintendo Wii. Remake od oznámení sliboval nejen vylepšenou vizuální stránku, ale i množství nového obsahu. No a jak dopadl, se nyní dozvíte.

Pokud hrajete hry od Nintenda, hlavně plošinovky s Mariem, Donkey Kongem, Yoshim i třeba Kirbym, tak moc dobře víte, že u nich je hlavní hlavně výborná hratelnost se spoustou skvělých nápadů. Příběh sice obsahují, ale hraje přinejlepším druhé housle, a jinak tomu není ani u nyní vycházející hry Kirby’s Return to Dream Land Deluxe. Ta vypráví příběh mimozemšťana Magolora, jehož loď Lor Starcutter havaruje na planetě Popstar, kde bydlí růžový nezbeda Kirby. Ten mu hned nabídne pomoc tím, že najde součástky na opravu jeho lodi, za což mu Magolor slíbí, že ho vezme s jeho kamarády na velký výlet na svoji domovskou planetu. Dobrodružství může začít. Jak vidíte, příběh hodně jednoduchý a slouží opět jen jako záminka vydat se do nejrůznějších úrovní, kde bude nutné se utkat s řadou protivníků a překonat nejrůznější překážky. Jednodušší a snadno pochopitelný příběh určitě ocení i mladší hráči, na které hra primárně cílí.

Kirby’s Return to Dream Land Deluxe je zábavná a hravá 2D plošinovka, v níž musí Kirby projít desítkami úrovní, a během toho porazit spoustu druhů nepřátel a překonat řadu důmyslných překážek a nástrah. Na jednotlivých úrovních se mi hrozně líbí jejich kvalitní a nápaditý design, který je plošinovkám od Ninteda vlastní, navíc jsou úrovně i rozmanité a neustále jsou servírována nová prostředí s vlastními problémy i protivníky. Během hraní se mi proto nestalo, že bych se začal nudit nebo hra sklouzla do stereotypu. Navíc úrovně jsou sice docela lineární, ale obsahují i skryté místnosti s dalšími někdy i logickými problémy, případně postranní cesty, takže nabízejí prostor i pro průzkum. Ostatně hra má 120 ozubených koleček, které můžete najít, což není zrovna jednoduché a vyžaduje to i několikáté opakování jednotlivých úrovní.

Největší předností Kirbyho je možnost během průchodů úrovněmi nasávat své protivníky a získávat z nich jejich unikátní schopnosti. Těch je velké množství a díky nim může růžový hrdina likvidovat protivníky pomocí biče, meče i plamenometu, který se hodí i pro rozbíjení ledových kvádrů, hodně jsem si oblíbil i schopnost mít na sobě bodliny a těmi ve správnou chvíli napichovat protivníky. Jednotlivé schopnosti je radost a zábava používat, a jelikož jich je hodně, nehrozí, že by se jejich používání omrzelo. Pokud jste hráli původní verzi, určitě vám navíc udělá radost, že nově může Kirby využívat i tři zcela nové schopnosti - Sand, Mecha a Festival. Já si z nových schopností nejvíce oblíbil Mecha, díky níž se Kirby přemění v robota a může tak létat po úrovni, pražit protivníky lasery nebo raketami, případně na ně shazovat miny. Všechny tři nové schopnost ale do hry dobře zapadají a slušně ji oživují.

Na hře Kirby’s Return to Dream Land Deluxe se mi hodně líbí její velká rozmanitost a nápaditost, ať už jde o úrovně, řadové protivníky nebo různé nástrahy, ale pokud má nějakou slabinu, jsou to určitě souboje s bossy. Ty se dají rozdělit do dvou kategorií. První tvoří minibossové, kteří se sem tam objeví během procházení normálních úrovní. Ti jsou bohužel celkem generičtí a ne moc zajímaví, což je v naprostém kontrastu se zbytkem hry. Nehledě na to, že jejich poražení je velmi snadné, takže nepředstavují ani žádnou větší výzvu. Pak tu jsou ale velcí bossové ke konci každé kapitoly, a souboje s nimi jsou už daleko povedenější a uspokojivější, ale pořád to jsou jen houby, kterým musíte dát co největší poškození. Bylo by určitě fajn, kdyby měly i nějakou mechaniku. Souboje s bossy jsou tak trochu rozpačité a nejviditelnější bolístkou této hry, kterou mohli vývojáři do remaku přepracovat.

Hlavní kampaň v rámci Kirby’s Return to Dream Land Deluxe je snadné dohrát za nějakých šest až sedm hodin. Hodně záleží na tom, jak moc budete úrovně prozkoumávat a hledat ozubená kolečka. Dohráním ale nic nekončí, protože remake má další bonusový obsah, který vlastně není vůbec špatný a vyplatí se mu věnovat pozornost. Minout byste neměli rozhodně novou kampaň Magolor Epilogue: The Interdimensional Traveler o délce zhruba dvou hodin. Jak už název napovídá, odemkne se po dohrání hlavního příběhu a hrdinou v ní není růžový Kirby, ale Magolor, přičemž se i svoji hratelností od základní části značně odlišuje. Magolor je na začátku celkem slabý, ale jak prochází úrovně, sbírá speciální herní měnu, za níž je možné mu kupovat skrze jednoduchý RPG strom s dovednostmi různá vylepšení, ať už je to větší síla nebo zdraví. Musím říci, že se mi tento dodatek líbil, a ačkoliv jsem ho chtěl jen vyzkoušet, nakonec jsem ho na jeden zátah s chutí dohrál. Jde o povedené rozšíření, které hru dobře obohacuje a vlastně i doplňuje.

I když hra Kirby’s Return to Dream Land není moc těžká, takže pro zkušenější hráče nepředstavuje moc velkou výzvu. To je ostatně i jedna z výtek, které ke hře mám. Vývojáři se přesto rozhodli do remaku přidat speciální easy režim Helper Magolor pro malé děti nebo občasné hráče. V rámci něho mimozemské stvoření hází Kirbymu důležité předměty pro uzdravování a dokáže ho i vytáhnout z propasti, když do ní omylem spadne. Smrt tedy moc často na tento režim nehrozí a díky němu hru dohraje snadno naprosto každý. Po dohrání hlavní kampaně se pak odemkne ještě Extra Mode, který nabízí větší výzvu a hru lehce mění. Hlavní hrdina má na tento režim jednak menší život, ale v úrovních je i více nepřátel a bossů. Je docela škoda, že tento režim není odemknut od začátku, protože by zkušenějším hráčům hned nabídl větší výzvu. Proč se ho vývojáři rozhodli uzamknout, je opravdu záhadou. Kromě Extra Mode hra po dohrání odemkne i Arena režim, což je prakticky Boss Rush, v němž si zopakujete souboje s hlavními padouchy.

V původní verzi a vlastně i nyní má Magolar na své lodi Lor Starcutter několik miniher, které je možné hrát v rámci nového režimu Merry Magoland, do něhož vývojáři přidali i dvě nové. Můžete si tak zastřílet lukem na terč, stát se samurajem a svádět duely, vrtat velký vrtákem do země, případně se pokoušet chytat vajíčka jako v legendární ruské hře. Minihry jsou docela zábavné, každá obsahuje několik obtížností i speciálních výzev, přičemž jak je hrajete, odemykáte si další masky pro hlavního hrdinu. Ačkoliv jsem se během miniher slušně bavil, slouží jen na chvilkové rozptýlení při hraní hlavní příběhové kampaně. Nedokážu si představit, že bych se k nim pravidelně vracel, a to ani s kamarády. To ale zřejmě nebyl ani záměr vývojářů. V rámci celého balíčku vlastně fungují docela dobře a slušně ho obohacují.

Kromě přidání nového obsahu vývojáři v remaku znatelně vylepšili i vizuální zpracování, které se může chlubit krásným uměleckým stylem. Hra Kirby’s Return to Dream Land Deluxe vypadá hlavně při hraní v handheldovém režimu na OLED displeji opravdu parádně. Krásná barevná komiksová grafika se ke Kirbyho dobrodružství neskutečně hodí a jen tak neokouká, přičemž vývojáři oproti originálu naprosto vše vylepšili. Ať už jde o prostředí, modely postav nebo filmečky. Výsledkem je dost možná i doposud nejhezčí Kirbyho dobrodružství. Navíc hra běží po celou dobu svitně, nesetkal jsem se s poklesy frameratu ani jinými technickými neduhy, a zároveň oceňuji i rychlé načítání jednotlivých úrovní. Optimalizace je ukázková, ale na to jsme si u first-party produkce Nintenda za poslední roky zvykli. Pochválit musím i líbivý soundtrack, krásně doprovázející jednotlivé úrovně a stará se o dobrou atmosféru.

Kirby’s Return to Dream Land Deluxe je hravá 2D plošinovka, kterou si užijí mladí i starší hráči. Nabízí krásně navržené a rozmanité úrovně, zábavnou hratelnost, velké množství schopností pro hlavního hrdinu, s nimiž je radost experimentovat, i důmyslné překážky k překonání. Remake se navíc může pochlubit líbivým vizuálním zpracováním, ale i novým obsahem, mezi nímž nejvíce zaujme zcela nová povedená kapitola Magolor Epilogue: The Interdimensional Traveler. Pokud máte 2D plošinovky rádi, s Kirbym rozhodně nešlápnete vedle. Budete se po několik večerů dobře bavit, i přes slabší souboje s bossy nebo na první hraní lehčí obtížnost.

Kirby’s Return to Dream Land Deluxe

Nintendo , Nintendo
24. 2. 2023