Konzolista.cz

Kingdoms of Amalur: Reckoning

recenzeneděle 19. února 2012Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Kingdoms of Amalur: Reckoning
Celkem nedávno jsme vám přinesli rozhodně pozitivní první dojmy na hru Kingdoms of Amalur: Reckoning, na které pracovalo ve spolupráci s Electronic Arts studio Big Huge Games. Nyní se dostala na pulty obchodů a k nám doputoval finální produkt, od něhož jsme si hodně slibovali. Ostatně, pracoval na něm třeba tvůrce her The Elder Scrolls III: Morrowind a The Elder Scrolls IV: Oblivion, Ken Rolston. O scénář a samotný příběh se zase postaral R. A. Salvatore. Očekávání byla vysoká, ale jak si Reckoning vede ve finále, na to vám nyní dáme odpověď.
Když jsme za začátku zmínili hlavního vývojáře, jímž je Ken Rolston, asi nyní každý čeká kopii The Elder Scrolls série. Docela jsme se báli, abychom se jí nedočkali, ale naštěstí si jde Reckoning svojí vlastní cestičkou, v mnoha věcech lepší, ale někdy i horší. Ve výsledku se jedná o takový mix Skyrimu, God of War a World of Warcraft. K tomuto se ale vrátíme později během recenze. Každopádně příběh se odehrává v části světa Amalur, jíž se říká The Faeland. Po úvodním filmečku, který vám vysvětlí, oč tu běží, začínáte jako oživlý voják, samozřejmě beze jména, který poslední hodiny hnil vedle dalších padlých kolegů. Možná i díky této hrůze po celou dobu hry nepromluví, kdo ví. Zde přichází vaše důležité rozhodnutí v podobě vytvoření postavy, protože si musíte vybrat třídu a další atributy, které se s postavou potáhnou až do konce. I když třeba z bojovníka můžete jednoduše udělat i mága během hry podle potřeby, v tomto hra rozhodně nebrání. Editor je přehledný, jednoduchý a pochopí ho naprosto každý. Poté se začne rozvíjet celkem jednoduchý příběh, což je na poměry RPG her docela málo, na jehož konci samozřejmě stojí nějaký ten zlosyn, který potřebuje vyprášit kožich. Je škoda, že Salvatore nenapsal trošinku něco odvážnějšího a hlavně hlubšího, protože Reckoning je pouze tuctovým fantasy, jakých jsme tu měli už mraky, a dá se říci, že mnohdy i lépe podaných. Pokud čekáte RPG, ve kterém se budete procházet po světě, jak chcete a budete si moci jít, kam se vám zachce, tak vás nyní zklameme. Ačkoliv je svět The Faeland otevřenější, než by se mohlo na první pohled zdát, později zjistíte, že je poslepován menšími či většími cestičkami. Zdejší svět se přibližuje tomu, co znáte třeba z MMO her, očividně se vývojáři tady inspirovali u World of Warcraft. Prakticky jen chodíte z jednoho většího plácku na druhý, kde se nacházejí třeba různé dungeony, a samozřejmě i nepřátelé. Na druhou stranu je rozhodně co obdivovat, protože úrovně, do kterých se podíváte, mají spoustu detailů, a i na rozlehlejších pouštních pláních se občas objeví zajímavá památka či objekt, který se vyplatí si prohlédnout. Po zdejším světě jsou rozmístěny osady, vesničky či větší městečka, ve kterých dostáváte od NPC postav nejrůznější úkoly, jenž budete plnit. Hlavní příběhová linka vystačí na zhruba nějakých dvacet až třicet hodin, ale vedlejších úkolů jsou zde mraky, takže se herní doba několikanásobně prodlouží. Úkolů je poměrně hodně druhů, ale i tak se později začnou dost opakovat, alespoň tedy jejich základní struktura. Problémem všech úkolů ale je, že jejich splnění má pramalý vliv na herní svět. Tento formát funguje u již zmíněného World of Warcraft, ale nejsme si úplně jisti, jestli je to ta správná cesta u příběhového RPG, jakým se Reckoning snaží být. Vedlejší úkoly, a někdy i hlavní, se tak smrsknou jen na získávání nových zkušeností, protože jiná motivace k jejich plnění vlastně není. Největší předností Reckoningu jsou souboje. Na začátku jsou sice jednoduché a zvládnete je jednou rukou, ale jak nastoupí silnější protivníci, je každý souboj pořádnou výzvou a potřebuje i taktickou vybavenost, než jen bezhlavé bušení do tlačítek. Takovýmto stylem moc daleko nedojdete. Vývojáři pro souboje připravili nepřeberné množství nejrůznějších komb, občas připomínající sérii God of War, která můžete kombinovat nejenom se zbraněmi na dálku, ale i magií. Přepínání mezi těmito důležitými prvky je velmi snadné, stejně tak snadné je i používání lektvarů a dalších potřebných věcí. Tím se dostáváme k ovládání, které je na konzoli zvládnuto asi nejlépe, jak jen to jde. Všechny akce jsou namapovány intuitivně a hned po několika desítkách minut budete vědět, co přesně zmáčknout pro požadovaný efekt. Ve hře máte i speciální ukazatel energie, který když se doplní, můžete během těžkého souboje hru zpomalit a všechny protivníky jednoduše umlátit, dokonce je přidáno pěkné finální kombo. Jestli je ale tento prvek úplně fér, by se dalo dlouho polemizovat. K hrám tohoto typu patří nejrůznější předměty a zbraně, které během svého putování seberete. Tento prvek samozřejmě najdete i zde, takže během svého putování seberete nepřeberné množství nejrůznějšího harampádí, které poté třídíte podle toho, jestli se hodí nebo ne. Občas sice najdete nějaký ten pěkný kousek, třeba dobrý meč nebo štít, ale po většinu hry platí, že ty nejlepší zbraně a další věci si uděláte sami. Po celém světě totiž v jednotlivých vesničkách či osadách najdete speciální dílny, ve kterých si můžete vytvořit vlastní speciální zbraně. K tvoření rovněž patří nejrůznější přísady do lektvarů, jenž si rovněž můžete namíchat, skrze nejrůznější bylinky. Abyste mohli jednoduše vybírat potřebné věci, je tu přehledný inventář, který je rozdělen do několika záložek. Hned na první pohled vidíte, kde se nacházejí zbraně, brnění či lektvary. Listování v něm je jednoduché, a rozhodně daleko intuitivnější, než třeba v takovém Dungeon Siege 3. Velké a příjemné překvapení přichází u druhů jednotlivých potvor, které se nachází po celém světě. Při své cestě potkáte nejenom kostlivce, vlky, pavouky, ale i spoustu dalších originálních potvor, u kterých si vývojáři pustili uzdu své fantazie. Design všech potvor je skvělý a už dlouho jsme tu neměli po této stránce tak rozmanitou hru. Povedli se i bossové, které občas potkáte. Občas si moc nezadají s těmi z God of War a podobných her. Za každou zabitou potvoru, ale i splněný úkol nebo návštěvu nové lokace, získáte speciální XP body, za které poté levelujete a tím si i vylepšujete svou postavu o nové vlastnosti a schopnosti. Nejprve si budete moci zvolit vylepšení třeba tichého zabití, kovářství nebo smlouvání, dále už přichází klasická nabídka s vylepšením kouzel a bojových schopností. Specialitou Reckoningu jsou perky v podobě speciálních karet, které získáváte podle toho, jaký bojový styl preferujete. Po naskočení nového levelu vás hra sama upozorní, přičemž přes jednoduchý strom dovedností a další tabulky si body jednoduše přidělíte k jednotlivým položkám. Když se na Reckoning podíváte, je hned na první pohled patrná inspirace u hry World of Warcraft a několika dalších MMO her. Všechny barvy jsou pestré, díky čemuž se na svět okolo pěkně dívá, navíc barevná paleta hru odlišuje od veškeré konkurence, která spíše staví na reálněji pojatém světě. Co se týče jednotlivých detailů, tak tam je to bohužel už slabší. Textury v nízkém rozlišení jsou přítomny téměř všude, navíc i zoubků je více. Menší detailnost bychom určitě přežili, pokud by se ale Reckoning neškubal a měl stabilní framerate. Ten se sice drží, jak to jen jde, ale občasné zpomalení je jasně patrné. Dalším nešvarem jsou dočítající textury, které musejí praštit každého do očí. Dokonce se občas stane, že se nenačte nejen prostředí, ale i nepřátelé, což je samozřejmě problém, když je nevidíte. Nebýt těchto technických nešvarů, asi bychom k technickému zpracování moc nenamítali, ostatně, jedná se o docela velkou hru. Tyto chyby ale nejde jen tak přejít. Na skvělé úrovni je alespoň soundtrack, který obsahuje několik velmi povedených skladeb, během kterých si ovšem budete říkat, že jich mohlo být ve výsledku klidně více. Pokud jste fanoušci fantasy a objeví se někde samostatně prodejný soundtrack, rozhodně nebude špatnou investicí. Pochválit musíme i profesionální dabing všech postav. Jen by vývojáři mohli příště více zapracovat na synchronizaci postav s dabingem, jenž není úplně ideální. Kingdoms of Amalur: Reckoning není bezchybný, ani originální a rozhodně nepůjde o adepta na hru roku, ale příjemně se hraje a díky své jednoduchosti je přístupný naprosto každému, třeba i nováčkům v RPG žánru. Navíc velké množství hlavních i vedlejších úkolů zaručí, že v Amaluru strávíte desítky hodin, během kterých se budete dobře bavit. Vývojáři už nyní slibují i spoustu nových úkolů, takže i do budoucna by nemuselo jít o špatnou investici.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (15)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
tomasmachr

mam odehráno asi 50 hodin a musim říct že ze začátku neskutečná zabava :) Ne ze by to ted zabava nebyla, ale uz to je proste jen o tom bezet sem dostat ukol bezet tam a zase zpet aneb neskutecna honba za HP o nicem jinem to není. Odpocinková hra s dobrym bojovim systemem :) Angličtina není nutna skoro vubec, jelikož vedlejší Questy v pozdeji fazy stejne uz nikdo nebude cist, nebo alespon ja je jen odklikam jelikoz dotycny byl bud okraden, nebo neco ztratil, nebo mu mam neco najit apod. porad dokola :) ctu jen frakcni a pribehove ... Spomalovani hry je take blbe, me se osobne neseka a nacita v pohode, ale obcas jsou opozdene zvuky boje a hudba ... za me 7,5/10. Ale to neznamena ze je to spatne, rozhodne u toho zustanu az dokonce:)

Bax666
Bax666 #RPG/FPS

Za mě určitě dávám 9/10 , hra není bez chybek a to jak herních, tak i technických (jednou už se mi natvrdo kousla) . Každopádně se mi konečně po dlouhé době dostala do mechaniky klasiská RPG rubačka ve starém stylu ala Diablo se soubojovým systémem God of War a tuhle kombinaci oceňuji, protože to funguje více než dobře :-)

KoKoT
KoKoT #Nečum!!!
👍1

Při téhle recenzi se potvrzuje pravidlo ,,100 lidí,100 chutí",protože jinde dávaj tomu 80/100,85/100,10/10,9,5/10 a tady ,,ubohých" 7/10.Nikdy sem nevsázel na recenze a v mnoha případech (jako ted) se my stalo,že recenzent dal i slabší hodnocení (6/10) a když jsem dostal hru do rukou,tak mé hodnocení bylo 9/10 néli plnej počet.Nejlíp si to každej zhodnotí sám a není dobré se rozhodovat podle recenze ,,nějakýho jednotlivce a jeho pohledu na hru" o tom jestli hru koupit nebo ne.Peace

smrtijed1

MASS EFECT 3 jsem hral a k RPG to ma hooooooodne daleko je to dalsi nudna strilecka a ja osobne Demo Amalura hral a cekal jsem vic skoda neni to spatna hra ale mohlo to bejt lepsi ale kdo ma rad hry ve stylu Diablo a Baldur's Gate tak doporucuju je to urcite zabava na hodne hodin ja si pockam na slibovany Diablo 3 na konzole.

Erik 666

demo jsem hral asi minutu a pak to vymazal,stejne dopadl i masovej efect,nevim cim to je....Zdalo se mi to hodne preplacane a ta grafika mi taky moc nesedla..hm...mozna tomu dam jeste sanci[s14]

godycz
godycz #katana-san
👎1

Karle: Mas tam STASH, tam muzes ulit asi 150 veci o ktere nechces prijit. To jsi nikdy nehral Diablo ? :)

Deshien

RPG roku opet vyhraje Mass effect 3 [s6][s6][s6] Lidi uz zapomnely co to rpg je tak hry pro "pametniky" dostavaji 6/10 a mene ponevadz uz nejsou tak cool

hippus13
hippus13 #The ZomBee

Ještě že vyšlo Demo,které jsem si stáhl a zahrál a suprově se u toho bavil,podle téhle recenze bych si Reckoning nikdy nekoupil.Samozřejmě to není chyba recenzenta,každý má rád něco jiného a mě se prostě tenhle pestrobarevný RPG svět líbí...[s7]

eeeee
eeeee #můj názor

Jo, me uz to podle dema prislo jako mmo pro jednoho hrace a k tomu nevabneho ne-uveritelneho zpracovani. Po zkusenosti s dark souls ani system souboji moc nenadchne - z moji strany nezajem.

Lordkarl
Lordkarl #Lineage2

Mam ted tak cca 12 hod odehrano a jedu maga/fighter a dost me to bavi jen bych potreboval help s vecma co mam jiz v invu limit70/70 je porad full a mam tam neskutecny kramy nosim max 3 zbrane a 2 armory ale mista porad malo samo ze je nicim nebo prodavam ale nedostanu se pod 60/70 .....koukal jsem ze tam mam ranec knizek rcp a dalsich picovin a nevim jak se mam dostat aspon 30/70 v invu .dekuji za rady nechyci vyhazet nejaky dulezity veci ,anglina neni zas az tak dulezita staci nejaky prumer at si aspon uzijes pribeh a jinak hra je uplne uzasna lidem co hraji/hrali nekdy nejake mmorpg typu lineage2/guild wars tak se jim to musi libit craft veci ench veci a ruzne upravy ,kombinovani armoru a staveni setu ,proste raj pro rpg tohodle typu .je tam tolik veci ze je porad obejvuju za me 9/10 a to nekecam ...muhehe co me dostalo ze si muzes pojmenovat veci co si ukraftis takze mam uz dragonic bow a dc set:-)))) lidi co znaji lineage 2 uz asi tusi za tohle diky ze jsi muzu popisovat veci jaky si vyrobim ,moje nej jsou dyky co jse jmenujou Karlovasmrtici dyka:-))))) muhehe

Kachlo
Kachlo #BOSS

Angličtina je docela potřeba, není ji tam málo a ani na té nejlehčí úrovni.

PaRa

a jak je to s anglictinou? staci takovej horsi prumer na zvladnuti hry? =o)

Dexter.J
Dexter.J #YakuzaLord

Mě už demo přesvědčilo a určitě si hru koupím, i když teď má přednost Last Story.

godycz
godycz #katana-san
👎1

mam za sebou 30hodin a zatim se vubec nenudim. delam sí SQ a leveluju postavu. KOCHAM se neskutecnym fantasy svetem /jsem teprve ve druhem regionu/, kde se nic neopakuje. moc se mi libi provazani vseho se vsim ve forme bonusu.

nemam zatim, zadnych velkych nebo zasadnich vyhrad.

8/10

Kremik

Po demu jsem čekal aspoň 8čku[s8].

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články